InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat wordt verstaan onder stemmingswisselingen?

Wat wordt verstaan onder stemmingswisselingen?

Wat wordt verstaan onder stemmingswisselingen? Stemmingswisselingen kennen we van mensen die het ene moment heel vrolijk kunnen zijn en het andere neerslachtig. Ogenschijnlijk zonder een aanwijsbare aanleiding. Iedereen kan neerslachtig zijn van nare situatie of vrolijk zijn van goed nieuws. Het is dan ook moeilijk vast te stellen of iemand last heeft van stemmingswisselingen. Belangrijk is dan ook te begrijpen wat het betekent. Het gaat om het geval waarin een persoon snel emotioneel reageert op prikkels. Deze emoties zijn in hun aard niet mild, maar juist intens. Dus euforie, depressie of agressie. In de aanloop er naartoe kan het wel gaan om mildere vormen. Dat kan het ook moeilijker maken om op tijd in te grijpen.

In het geval van atypische depressie reageren personen sterk op prikkels van buitenaf. Zij kunnen heel gelukkig zijn als zij een complimentje krijgen of juist depressief zijn als zij kritiek krijgen. Het is anders dan bij andere depressie soorten, omdat dit meestal afneemt met cognitieve therapie. Het gaat dus niet om personen die zich altijd neerslachtig of melancholisch voelen of personen die zich zo voelen en naar buiten toe vrolijk voordoen.

De oorzaken

De oorzaken zijn in het algemeen oorzaken van depressie. Zij hebben wel invloed op de stemming, de wijze waarop het deze beïnvloed is een aanwijzing voor het bepalen om welke vorm van depressie het gaat. In hoofdzaak gaat het om extreme of langdurige stress of veranderingen in de hormoonhuishouding.

  1. Genetisch bepaald.
  2. Ingrijpende gebeurtenis zoals: verlies van een dierbare of een scheiding.
  3. Mishandeling/misbruik op jonge leeftijd begonnen zoals: seksueel, emotioneel of fysiek.
  4. Belangrijke veranderingen zoals: verhuizing, verandering van baan, afstuderen of met pensioen gaan.
  5. Ernstige ziektes zoals: kanker, hartaandoeningen of HIV.
  6. Middelen misbruik: drugs of alcohol.
  7. Uitsluiting van een groep zoals: de familie, vriendengroep of andere sociale groepen.

Genetisch bepaald: erfelijkheid

Er zijn aanwijzingen dat een bepaalde gen (MOA) een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van Borderline. Het heeft invloed op de neurotransmitters serotonine en noradrenaline. Deze hebben een groot aandeel in de regulering van je stemming.

Mishandeling/misbruik

Een periode van mishandeling of misbruik op een vroege leeftijd maakt dat de persoon op later leeftijd dit gaan herleven of dat de levensomstandigheden op latere leeftijd vergelijkbaar zijn met wat ze hebben meegemaakt. Schuldgevoelens, angst of agressie kunnen dan oncontroleerbaar en misplaatst zijn.

Belangrijke verandering

Alle veranderingen die een verlies inhouden, versterken gevoelens van angst voor verlating of afwijzing. Een positieve benadering is noodzakelijk. Bijvoorbeeld: een deur sluiten, is ook een deur openen.

Ernstige ziektes

Met de dood "bedreigd" worden, geeft reden te denken over de dood en de eindigheid van het leven. Een ernstige ziekte is eigenlijk ook een vorm verlies. Verlies van vrijheid, het leven of geliefden.

Middelen misbruik

Overmatig drugs- en alcoholgebruik verstoort het chemische balans van het lichaam. Uit verschillende onderzoeken blijkt ook dat de kans groot is, last van stemmingsstoornissen te krijgen of te versterken door middelen misbruik.

Uitsluiting

Niet geaccepteerd worden, versterkt of wekt juist de angst afgewezen te worden.

Lees verder

© 2010 - 2017 Ck10, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Depressie: soorten depressies - depressie bij vrouwenDepressie: soorten depressies - depressie bij vrouwenDepressies zijn onder te verdelen via een bepaalde indeling: de DSM IV. Er zijn twee hoofdvormen: 'depressieve stoornis'…
Hoe herken je een mentale stoornis?Hoe herken je een mentale stoornis?We worden er tegenwoordig veel vaker mee geconfronteerd: mentale stoornissen. Volgens de NEMESIS bevolkingsstudie van Ne…
Bipolaire stoornis (manisch depressief)Bipolaire stoornis (manisch depressief)Een bipolaire stoornis is een stoornis waarbij je veel stemmingswisselingen hebt. Een ander woord hiervoor is manisch de…
Manisch-depressief: een ernstige stemmingsstoornisManisch-depressief: een ernstige stemmingsstoornisIedereen heeft periodes in het leven dat hij zich somber en neerslachtig voelt, maar kent ook periodes dat hij juist vol…
Manische depressieManisch depressieve stoornis is een stemmingsstoornis. Tegenwoordig is de naam manisch depressief vervangen door bipolai…
Bronnen en referenties
  • Neurostransmitter.nu
  • Webmd.com

Reageer op het artikel "Wat wordt verstaan onder stemmingswisselingen?"

Reacties

Andy, 29-11-2012 15:47 #2
Hoe ga je met zulke mensen om?

Mar, 14-12-2011 10:36 #1
"Genetisch bepaald: erfelijkheid
Er zijn aanwijzingen dat een bepaalde gen (MOA) een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van Borderline. Het heeft invloed op de neurotransmitters serotonine en noradrenaline. Deze hebben groot aandeel in de regulering van je stemming."

Ik vind dit een beetje kort door de bocht om iemand met genetisch bepaalde stemmingswisselingen direct borderline te noemen. Volgens mij zijn daar wel meer criteria voor nodig.

Infoteur: Ck10
Laatste update: 11-02-2012
Subrubriek: Diversen
Special: Atypische depressie
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!