InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hersenen: Gebruik hersenen beter door ontspanning

Hersenen: Gebruik hersenen beter door ontspanning

Hersenen: Gebruik hersenen beter door ontspanning Om goed na te kunnen denken is het van belang dat u goed ontspant. Over het algemeen geldt de regel dat hoe drukker u bent des temeer u zich dient te ontspannen. Ontspanning zorgt er voor dat de bloedvaten zich verwijden. De lichaamscellen krijgen zo meer voedings-, hormoon- en antistoffen. De hersengolven zullen meer in balans raken. Lees in dit artikel hoe u zich het best kunt ontspannen.

Bij geestelijke inspanning veel lichamelijke beweging of andere vormen van ontspanning

Mensen die veel geestelijke arbeid verrichten zijn gebaat bij veel sporten of een andere vorm van lichamelijke bezigheid. Daarnaast zijn er andere vormen van ontspanning mogelijk zoals: muziek, yoga, ademhalingsoefeningen, braingym, mediteren, floating tank, het spannen en ontspannen van de spieren, e.d.

ademhalingsoefeningen

Heel belangrijk bij ontspannen is het doen van ademhalingsoefeningen. Hiermee wordt uw linker en rechter hersenhelft in balans gebracht. Het is van belang dat u via uw buik diep adem haalt. Daarbij is regelmaat van belang. U dient door uw neus te ademen. Bij flankademhaling wordt uw middenrif getraind. Er zijn verschillende ademhalingsoefeningen mogelijk, zie Hersenen: Ademhalingsoefeningen ter ontspanning.

muziek

Een andere manier om goed te ontspannen is door te luisteren naar barokmuziek. Deze heeft hetzelfde ritme als uw hartslag. Het brengt u in een alfastatus. In die status bent u alert en ontspannen. Voor meer informatie Hersenen: Ontspan met barokmuziek - rustgevende muziek

spannen en ontspannen van spieren

Belangrijk bij het ontspannen is dat uw lichaam ontspannen is. Dat kunt u bereiken door uw spieren van de verschillende lichaamsdelen één voor één te spannen en vervolgens weer te ontspannen.

brain-gym

Dit is het synchroniseren van beide hersenhelften d.m.v. kinetische oefeningen. Voorbeelden hiervan zijn:
  1. Teken met twee handen gelijktijdig en maak dezelfde bewegingen.
  2. Beweeg rechterarm en linkervoet gelijktijdig en omgekeerd.
  3. Maak een grote acht met de linkerhand (3x) en daarna met de rechterhand (3x).

jongleren

Tijdens jongleren kunt u niet aan complexe zaken denken. Het bevordert de motoriek en de samenwerking tussen linker en rechter hersenhelft.

mediteren

Mediteren heeft als doel de gedachtestroom stop te zetten. Hierdoor ontspant uw geest. Mediteren is niet gemakkelijk en kost soms jaren oefening. Maar ook al dwalen uw gedachten af dan is het nog een nuttige oefening. Mediteren leidt tot beter leren, creativiteit, verbeterde concentratie, verbeterde geheugen, etc.

yoga

Is evenals mediteren een kwestie van de lange adem. Het gaat om ademhaling en het observeren van zichzelf.

floating tank

Dit is een grote badkuip met veel zout erin zodat u blijft drijven: het Dode Zee effect. U kunt hierdoor erg goed ontspannen omdat het u een gevoel van zweven geeft.

Praktische tips om te ontspannen

  • beweeg veel
  • zet vaak een raam open, ook als u slaapt
  • let minder op de tijd
  • doe aan dagdromen
  • drink weinig koffie en alcohol
  • neem voldoende nachtrust en rust ook overdag op bepaalde momenten (niet slapen!)
  • ontwikkel ontspanningstechnieken
  • luister naar barokmuziek tijdens denkwerk
  • beëindig uw douche met koud water
  • geniet van alle dingen
  • wordt niet snel kwaad
  • staar naar de wolken
  • lach uitbundig
  • eet lekker en gezond
  • toon uw emoties en praat over problemen
  • ga naar de sauna
  • zet de telefoon af en toe uit
  • bid elke dag
  • doe Tora-studie

Deze lijst kunt u zelf aanvullen met talloze andere ideeën.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ontspannen: ontspannen is zowel lichamelijk als geestelijkOntspannen: ontspannen is zowel lichamelijk als geestelijkOntspannen zijn helpt mensen een prettiger leven lijden. Maar goed ontspannen zijn is ook nodig om angsten te voorkomen.…
AdemhalingsoefeningenAdemhalingsoefeningenAdemhalingsoefeningen toepassen na het wakker worden, is een goed begin van de dag! Want door ademhalingsoefeningen te d…
5 relax tips om nu te ontspannen!5 relax tips om nu te ontspannen!Je kent het wel: droge keel, buikpijn, hoofdpijn, klamme handen en een opgejaagd gevoel. Dat zijn voorbeelden van mogeli…
Hersenfunctie verbetert door intensieve lichaamsbewegingHersenfunctie verbetert door intensieve lichaamsbewegingSporten is niet alleen goed voor je hart, bloedsomloop, spieren, longen etc, maar brengt tevens je brein in betere condi…
Stress en ontspanningStress en ontspanningSpanning in je lichaam kan door zware inspanning komen, en dan is lekker relaxen daarop het antwoord om weer helemaal fi…

Reageer op het artikel "Hersenen: Gebruik hersenen beter door ontspanning"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-10-2013
Subrubriek: Diversen
Special: Hersenen
Medische informatie…
Schrijf mee!