InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Waarom moet men nuchter zijn voor de narcose?

Waarom moet men nuchter zijn voor de narcose?

Het is vaak erg vervelend voor patiënten, ze voelen zich slap en gaan met spanning de narcose tegemoet. Echter is het van levensbelang om nuchter onder narcose te gaan. In dit artikel wordt uitgelegd waarom het zo belangrijk is, wat u mag eten, hoeveel uur van te voren en het huidige onderzoek.

Waarom niet eten?

Vaak denken we dat het gaat om het gevoel na de operatie, dit heeft echter niks te maken met het feit dat men niet mag eten voor een narcose. Tijdens de narcose vallen de slik- en hoestreflexen weg, net zoals het effect van de sluitspier tussen de slokdarm en de maag. De beademingsbuis die u toegediend krijgt zorgt voor een samentrekking van de maag, maar u kunt niet slikken en/of hoesten. Dit zorgt er voor dat het eten makkelijk omhoog kan komen en zo in de longen terecht komt. Dit wordt ook wel aspiratie genoemd. Deze complicatie waarbij de longen aangetast zijn door de maaginhoud werd al beschreven in 1946 door dokter Mendelson.

Hoelang nuchter?

Officieel is men nuchter als men 6 uur van te voren niks gegeten heeft. Toch verschillen de tijden die de doktoren aangeven nog wel eens, dit kan liggen aan het soort operatie. Als er bijvoorbeeld in de darm gekeken moet worden, zal deze volledig leeg moeten zijn waardoor u soms nog langer van te voren niet mag eten/drinken en waardoor u wellicht laxeermiddelen voorgeschreven krijgt.

Wat mag er gegeten worden?

In de tijd voordat men moet stoppen met eten en/of drinken, is het verstandig ook snel verteerbaar voedsel te nuttigen zodat u maag goed leeg is voor de operatie, maar u toch nog wat binnen heeft gekregen. Dit kan onder andere zijn:
  • limonadesiroop
  • beschuit
  • jam
  • thee
  • bouillon

Melkproducten nemen alweer veel meer tijd in beslag om verteerd te worden, hou hier rekening mee. Kinderen onder de twee jaar mogen wel nog één keer borstvoeding voor ze de 6 uur nuchterheid ingaan. Sommige artsen hebben er ook geen moeite mee als er voor de operatie nog een slokje water wordt gedronken, dit met het idee dat het maagzuur hierdoor verdund wordt waardoor u minder risico loopt dat de longen beschadigd worden. Overleg altijd met uw behandelend arts wat hij aanraadt.

Huidig onderzoek

Aangezien het voor veel patiënten erg vervelend is om zolang niks te kunnen nuttigen wat vult, is de Zweedse chirurg Prof. Dr. Olle Ljungqvist op zoek gegaan naar een oplossing. Momenteel is hij een helder koolhydraatdrankje aan het uitproberen. Dit kan tot 2 uur voor de operatie gedronken worden en zo voelt de patiënt zich minder slap voor de operatie. Ook lijkt dit drankje een positieve reactie te hebben op het herstel van de patiënt, ze voelen zich vaak fitter als ze uit de narcose komen waardoor ze sneller het ziekenhuis kunnen verlaten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom moet men nuchter zijn voor de narcose?"

Reactie

Hanneke Olij, 10-03-2017 09:37 #1
Word vanmiddag om 4 uur pas geholpen, ablatie onder narcose, verpleging zegt "niets eten en drinken" de hele dag, klaar. Dit is belachelijk of niet?

Infoteur: Bembi
Laatste update: 24-07-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!