InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Vakantie-obstipatie: in de vakantie niet naar de wc kunnen

Vakantie-obstipatie: in de vakantie niet naar de wc kunnen

Veel mensen hebben er last van als ze op vakantie gaan: het niet naar de wc kunnen. Wie dagenlang niet kan poepen kan daar veel last van krijgen. Iemand kan er zelfs door in het ziekenhuis belanden. Wat kun je doen om op vakantie toch gewoon naar de wc te kunnen? Alles over vakantie-obstipatie.

WC ritme van iedereen is anders

De darmen van een mens doen het normaal gesproken zonder daar mensen daar veel voor hoeven te doen. Iedereen heeft bovendien zo zín eigen wc-ritme. De een gaat elke dag drie keer, de ander eens in de twee dagen. Wie op reis gaat, haalt alles uit zijn ritme, dus ook zijn darmen. En dat kan flink wat problemen opleveren.

Zitten, ander eten en weinig beweging zorgt voor verstopping

Thuis hebben mensen vaak veel te doen. Ze gaan naar het werk of naar school, bewegen en sporten en eten de dingen die ze gewend zijn. Op vakantie gaat dat vaak heel anders. Wie een verre reis maakt, zit sowieso al heel lang in een vliegtuig of auto. Dat verstoort het ritme van de darmen al behoorlijk. Ook ander eten heeft veel invloed. Wie in Frankrijk is en zich steeds volstopt met het heerlijk Franse stokbrood of in Azië met heel veel rijst, moet daar voor boeten want verstopping is vaak het resultaat.

Buikpijn door obstipatie

Wie al dagen niet naar het toilet is geweest, krijgt daar last van. Hevige buikpijn, maar zelfs het gevoel dat iemand aan hartklachten lijdt kan voorkomen. Dit komt gewoon omdat iemands darmen zo vol zitten dat ze tegen alle andere organen aandrukken en die dus in de verdrukking komen.

Vrouwen hebben eerder last van obstipatie

Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen eerder last hebben van verstopping dan mannen.

Niet naar de wc durven op vakantie

Soms komt vakantieobstipatie ook voort uit het feit dat iemand het niet prettig vindt om op een andere wc te zitten. Op de camping waar iedereen elkaar hoort en ruikt, op een hotelkamer waar de partner of de kinderen wel erg dicht in de buurt zijn en elk geluid horen of onderweg in allerlei cafés en hotels waar ook weinig privacy is. Voor sommige mensen is dat echt de reden om volledig verstopt te raken. Bij de keuze van een vakantie is het dan misschien handig om te zorgen voor een onderkomen waar dit beter geregeld is. Ook kunnen afspraken worden gemaakt als het voor iemand een heet hangijzer is. Spreek dan af dat er voor de wc een half uur complete rust heerst of dat de andere leden van het gezin even weggaan. Dit kan al zoveel rust geven dat de ontlasting vanzelf komt.

Wat kun je doen tegen vakantieverstopping?

Er is een aantal dingen die iemand kan doen om vakantieverstopping te voorkomen. Dit zijn:
  1. Veel vocht drinken (vooral water)
  2. Vezelrijk eten (lijnzaad, veel rauwkost, zemelen en grof brood)
  3. Veel fruit eten
  4. Veel bewegen
  5. Stress vermijden

Milde middelen die de verstopping kunnen verhelpen

Iemand die weet dat hij op vakantie altijd last krijgt van verstopping kan de natuur ook een handje helpen. Door bijvoorbeeld een laxeermiddel mee te nemen voor die dagen dat het echt niet wil. Ook zijn er laxeertheeën die heel goed helpen. Gewoon een kopje van zetten, 5 minuten laten staan en de ontlasting komt vaak binnen 24 uur. Deze middelen die vrij verkrijgbaar zijn bij de drogist zijn overigens alleen een tijdelijk redmiddel, maar mogen niet langdurig worden gebruikt. Dat is namelijk heel slecht voor de darmen, omdat de beweging van de darm er helemaal door stopt. Ook senna dat veel wordt gehaald in de Natuurwinkel en waarvan mensen dus denken dat het dan wel goed is, zorgt voor luie darmen.

Metamucil-poeders mee op vakantie

Wie op een wat verantwoordere manier tijdens de vakantie toch naar de wc kunnen, kan er voor kiezen om metamucil poeders mee te nemen. Deze zijn gewoon te koop bij de drogist en bevatten veel vezels. Door het poeder iedere dag op te lossen in water en dat elke dag op te drinken blijven de darmen goed aan het werk. Wie weet dat hij op vakantie heel snel last heeft van obstipatie kan er al direct mee beginnen.

Vakantieverstopping lost maar niet op

Sommige mensen zijn zo vatbaar voor veranderingen dat niets helpt als zij op vakantie zijn. Zelfs klysmaís en laxeermiddelen helpen hen niet. In dat geval kan de situatie zo erg worden dat het nodig is ze op te nemen in het ziekenhuis.
Gerelateerde artikelen
Verstopping en diarreeVerstopping en diarreeTwee uitersten van elkaar: verstopping/obstipatie en diarree/buikloop. Niet naar de wc kunnen gaan of juist erg vaak moe…
Hoe verbeter in mijn stoelgang?Hoe verbeter in mijn stoelgang?Mensen die leiden aan obstipatie hebben te maken met darmproblemen. Obstipatie komt veel voor. Ongeveer 1 op de 3 mensen…
Obstipatie (verstopping) bij kinderenObstipatie (verstopping) bij kinderenIn de dikke darm wordt de ontlasting ingedikt totdat het kind aandrang krijgt om te poepen. Als het kind last heeft van…
Aandoeningen: obstipatie (verstopping)Obstipatie wil zeggen dat men moeite heeft met het hebben van ontlasting. De frequentie van het hebben van ontlasting is…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Vakantie-obstipatie: in de vakantie niet naar de wc kunnen"

Infoteur: Singalees
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!