InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Lichamelijke gevolgen van alcoholgebruik

Lichamelijke gevolgen van alcoholgebruik

Lichamelijke gevolgen van alcoholgebruik De lichamelijke gevolgen van alcoholgebruik zijn zeer divers. Zo kan alcoholgebruik een positieve invloed hebben op je seksleven, maar ook juist een negatieve invloed. Sommige alcohololische drankjes bevatten veel suikers, waardoor zijn veel calorieën bevatten wat nadelig voor je gewicht kan zijn. Je kan daarnaast aan kater of zelfs een alcoholvergiftiging oplopen.

Alcoholgebruik kent enkele positieve gevolgen, waaronder:
  • Het verbetert (wanneer men kleine hoeveelheden gebruikt) de stemming, moeheid vermindert en zorgen lijken even te verdwijnen
  • Wanneer men één glas per dag gebruikt heeft het een beschermende werking tegen hart- en vaatziekten
  • Alcohol verbetert het humeur doorgaans en dat heeft weer een positieve invloed op de gezondheid

Alcohol kent echter ook enkele negatieve gevolgen. Wat zijn deze lichamelijke gevolgen van alcoholgebruik nu precies?

Gewicht en calorieën
Alcohol kan een ware caloriebom zijn. Eén gram alcohol levert zeven calorieën op. Daarnaast zijn aan veel drankjes suikers toegevoegd, wat het aantal calorieën in de drank tot grote hoogtes kan brengen.

Drankje (per glas)Calorieën
Bier85
Rode wijn80
Whisky85

De energie die door alcohol geleverd wordt, kan niet opgeslagen worden, maar wordt direct verbruikt door het lichaam. In principe is alcohol zelf dus geen dikmakers. De grote hoeveelheden toegevoegde suikers in met name mixdrankjes zijn dit echter wel. Deze suikers worden dikwijls omgezet in vet. Bij vrouwen gaat dit vet met name op de heupen, bovenarmen en benen zitten. Bij mannen wordt het vaak voornamelijk op de buik opgeslagen. Dit resulteert in de bekende bierbuik.

Naast de calorieën die veel alcoholische drankjes bevatten, is alcohol een eetlustopwekker. Wanneer je een glas alcohol drinkt krijg je dikwijls trek in allerlei lekkers. Wanneer je hier aan toe geeft krijg je dus nóg meer calorieën binnen.

Seksleven
Wanneer je met mate alcohol gebruikt kan het een positief effect op je seksleven hebben. Je hebt immers minder remmingen en je wordt wat losser. Bij vrouwen neemt de hoeveelheid testosteron toe, waardoor ze gemakkelijker een hevig orgasme kunnen krijgen. Bij mannen werkt alcohol echter nadelig. De hoeveelheid testosteron neemt bij mannen namelijk juist af, waardoor men erectieproblemen kan krijgen.

Wanneer men langdurig alcohol gebruikt neemt bij vrouwen de zin in seks sterk af, en kunnen mannen impotent worden.

Slaap
Je hoort mensen weleens zeggen dat zij een zogenaamd slaapmutsje nemen: een glas (vaak sterke) drank. Alcohol zorgt er inderdaad voor dat je gemakkelijker inslaapt, maar zorgt er eveneens voor dat je minder diep slaapt en dus vaker wakker wordt. Door de alcohol krijg je te weinig diepe slaap waardoor je onvoldoende uitrust. Ook de fase in de slaacyclus waar in je droomt, de zogenaamde REM-slaap, is korter.

Kater en alcoholvergiftiging
Wanneer je te veel gedronken hebt, kan je een kater krijgen. Een kater wordt gekenmerkt door slapheid, moeheid, misselijkheid (met eventueel overgeven) en hoofdpijn. De precieze oorzaak van een kater is niet bekend, mogelijk wordt het veroorzaakt door vochttekort, de afbraak van de giftige stof aceetaldehyde uit de alcohol en irritatie van het maagslijmvlies.

Een kater kan beschouwd worden als een lichte alcoholvergiftiging. Bij een alcoholvergiftiging raken de hersenen verdoofd door de alcohol waardoor de ademhaling onderdrukt kan worden wat tot een coma kan leiden. Bij volwassenen kan een alcoholpromillage van vier een alcoholvergiftiging optreden. Bij jongeren en onervaren gebruikers kan dit echter al eerder optreden.
Gerelateerde artikelen
Alcohol: gevolgen van alcoholgebruik door kinderen (jeugd)Alcohol: gevolgen van alcoholgebruik door kinderen (jeugd)Alcohol: gevolgen van alcoholgebruik voor jongeren. Veel ouders denken er niet graag over na, maar het is zo dat veel ki…
Alcohol en alcoholvergiftiging (alcoholintoxicatie)Alcohol en alcoholvergiftiging (alcoholintoxicatie)Steeds meer jongeren nuttigen tijdens een avondje stappen steeds meer alcohol. Vooraf het stappen gaan wordt met een gro…
Alcohol en jongerenAlcohol en jongerenAlcohol en jongeren: je hoort het steeds vaker: kinderen lusten wel pap van al die Breezers en andere zoete mixdrankjes.…
Alcohol intoxicatie (alcoholvergiftiging)Alcohol intoxicatie (alcoholvergiftiging)Alcohol intoxicatie (alcoholvergiftiging) is een ernstige conditie die zelfs tot de dood kan leiden. Een alcholvergiftig…
Alcoholgebruik: Hoeveel is gezond?Alcoholgebruik: Hoeveel is gezond?Alcohol drinken hoeft geen probleem te zijn. Bij beperkt gebruik is het zelfs goed voor hart en bloedvaten. Als de consu…
Bronnen en referenties
  • Kerssemakers, R., Meerten van, R., Noorlander, E. & Vervaeke, H. (2008). Drugs en alcohol: gebruik, misbruik en verslaving.

Reageer op het artikel "Lichamelijke gevolgen van alcoholgebruik"

Reactie

Truus Oomen, 02-03-2012 09:45 #1
Ik ben bezig met een opleiding in de zorg en moet een werkstuk maken over een tracheostoma. Nu is mijn vraag kun je door alcoholmisbruik zo'n grote beschadiging oplopen aan je strottenhoofd dat je een tracheostoma nodig hebt? Hoe gaat dit dan in zijn werk en hoe heet deze aandoening en is er een site op internet waar ik dit kan vinden?

Infoteur: Melod
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!