InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De achillespees en de blessures

De achillespees en de blessures

De achillespees is de sterkste pees in het menselijk lichaam. De pees heeft zijn naam te danken aan de Griekse mythologie held Achilles. Hij werd onsterfelijk gemaakt waarbij hij vast werd gehouden aan zijn hiel, dit was dus zijn enige zwakke plek. Tijdens de Torjaanse oorlog werd Achilles geraakt dankzij een pijl in zijn hiel met het gevolg dat hij dit niet overleefde.

De achillespees

De achillespees is de sterkste pees in het menselijk lichaam. De achillespees bestaat uit twee spiergroepen namelijk de diepliggende kuitspier(Musculus Soleus) en de oppervlakkige kuitspier(Musculus Gastrocnemius). De pees staat in verbinding met de hiel en de dikte van de pees varieert van 4 tot en met 15 cm afhankelijk van de het deel van de pees in de been.

Gebruik achillespees

De achillespees word dagelijks door iedereen onbewust gebruikt bij onder andere:
  • lopen
  • rennen
  • dansen

Op het moment dat men vaak sport kan het voorkomen dat de achillespees overbelast word. Dit word ook wel achillodynie genoemd. Een andere rede kan zijn doordat u op verkeerde schoenen loopt of een bepaalde stand heeft aangeleerd waardoor u niet evenwichtig loopt.

Achillodynie

Dit is dus de verzamelnaam voor een blessure aan de achillespees. De volgende blessure kunnen voorkomen:
  • bursitis --> slijmbeursonteking, een luchtkussen tussen de hiel en de pees
  • peritendinitis --> een ontsteking van de peeskoker, u kunt dit herkennen door een fijn krakend geluid tijdens gebruik van de achillespees
  • Haglundse deformiteit --> een uitsteeksel aan het hielbeen waardoor de pees vastgeklemd kan worden

Alle blessures zijn te herkennen aan pijn, beperkt worden met bewegen en eventuele zwellingen.

Achillesruptuur

Dit houdt in dat de pees deels is gescheurd of volledig is gescheurd. Het is nogal verwarrend, maar als de pees deels gescheurd is voelt men vaak meer pijn dan als de pees volledig gescheurd is. Als de pees volledig los raakt kan men dat ook vaak vanaf buitenaf horen en de voet kan niet meer bewogen worden. Als een gedeelte gescheurd is word het been ingezwachteld. Bij een losse pees kan het zijn dat het been gegipst word of de pezen worden operatief weer aan elkaar verbonden.

Voorkomen van blessure

  • goede warming-up
  • goed passende schoenen
  • zorg dat men niet terecht komt in grote temperatuurs wisselingen
  • let op uw looptechniek

Ook overgewicht en verschillende beenlengtes kunnen op den duur zorgen voor een blessure aan de achillespees. De leeftijd speelt mede een rol, als men rond de 35 jaar oud is neemt de doorbloeding van de pees af waardoor men sneller last kan krijgen.
Gerelateerde artikelen
Pijn aan achillespeesPijn aan achillespeesPijn aan de achillespees komt vaak voor, vooral bij mensen van middelbare leeftijd die ook nog eens sporten. De oorzaak…
Oorzaken, symptomen en behandeling achillespeesblessureDe kuitspier (m. triceps surae) bestaat uit drie spieren (m. soleus, m. gastrocnemius en m. plantaris). Aan de kuitspier…
Pijn aan de achillespees? Behandeling achillespeesontstekingPijn aan de achillespees? Behandeling achillespeesontstekingPijn aan de hiel en een lichte zwelling onderaan het been kunnen erop wijzen dat je last hebt van een blessure aan de ac…
Achillespees en aandoeningenAchillespees en aandoeningenAchilles was geen bestaand figuur maar een uit de mythologie. Bij Achilles denken we gelijk aan de achillespees. Wat doe…
Achillobursitis: ontsteking beurs en bult op achillespeesAchillobursitis: ontsteking beurs en bult op achillespeesDoor te strak schoeisel of intensief sporten kan de enkel dermate worden belast, dat de achillespees gaat opspelen. Er k…

Reageer op het artikel "De achillespees en de blessures"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 28-02-2012
Gepubliceerd: 28-09-2010
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!