InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Behandeling van winderigheid/flatulentie

Behandeling van winderigheid/flatulentie

Je bent in gezelschap en voelt een wind opkomen. Je geneert je, want het is alweer de zoveelste keer. Wat kun je tegen winderigheid doen? Wat zijn de oorzaken en wat werkt het beste om er van af te komen?
Voor veel mensen is winderigheid (flatulentie) een serieus probleem. Ze vermijden sociale contacten en komen mogelijk in een sociaal isolement terecht, omdat zij zich schamen voor hun klachten. Gelukkig valt er iets tegen te doen.

Wat is winderigheid?

Een ander woord voor “winderigheid” is “flatulentie”. Winderigheid houdt in dat je vaak winden moet laten: zo’n 30 tot 40 per dag. Het betekent dat er zich gas bevindt in je darmen. Het gas is in de darmen gekomen door:
Het drinken van koolstofhoudend drinken, zoals cola, sinas etc.
  • Te gulzig eten, waardoor je lucht inslikt.
  • Kauwgom, drinken door een rietje en roken. Hierbij wordt extra lucht ingeslikt.
  • Het eten van voedsel dat je niet kunt verteren.*
  • Het gebruik van medicijnen met een laxerend effect.
  • Lactose-intolerantie
  • Andere darmziekten, zoals gluten-intolerantie (coeliakie) en de ziekte van Crohn

*Sommige mensen hebben moeite om melksuiker, oftewel lactose, te verteren. Dit blijft onverteerd in de dikke darm. Bacteriën eten het op en deze produceren veel gas. Uit de lactose uit één glas melk kunnen meerdere liters gas worden geproduceerd.

Behandeling van winderigheid

Andere voedselsoorten die moeilijk te verteren zijn en gasvorming kunnen veroorzaken, zijn bonen. De enige manier om erachter te komen of dit de oorzaak is van winderigheid, is om melk en bonen tijdelijk te laten staan.

Verder zijn er specerijen die helpen om de gasvorming te verminderen. Deze specerijen zijn kurkuma en komijn. Winderigheid kan ook verminderd worden door minder voedsel te eten dat rijk is aan koolhydraten, zoals:
  • Brood
  • Pasta
  • Suikers

Tips winderigheid:

  • Kauwgomgebruik verminderen
  • Het nemen van drankjes/yoghurts die goed zijn voor de darmflora, zoals Yakult en Activia
  • Het nemen van Daslookdruppels van A. Vogel
  • Voldoende, vezelrijke voeding nuttigen
  • Light producten, peulvruchten en koolzuurhoudende dranken beperken
Gerelateerde artikelen
Flatulentie: oorzaken, behandeling en tips bij winderigheidFlatulentie: oorzaken, behandeling en tips bij winderigheidHet laten van scheten of winden is voor sommigen een handeling die met heel wat humor gepaard gaat. Maar voor wie last h…
Winderigheid en zelfzorgmiddelenWinderigheid en zelfzorgmiddelenWanneer spreken we van overmatige winderigheid? Uit welke darmgassen bestaat een windje en hoe ontstaat het geluid van z…
Darmklachten en voedselintolerantie door parasietDarmklachten en voedselintolerantie door parasietWie darmklachten heeft zoals buikpijn, opgeblazen gevoel, winderigheid, vermoeidheid en opgezette buik kan de ontlasting…
Winden, scheten of winderigheid: een bekend probleemWinderigheid is een fenomeen waar de meeste dieren last van hebben. Winderigheid ontstaat door het inhaleren van lucht e…

Reageer op het artikel "Behandeling van winderigheid/flatulentie"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 21-10-2010
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!