InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Een blaasontsteking hebben

Een blaasontsteking hebben

Ken je dat zeurderige gevoel in je onderbuik en dat je regelmatig naar de wc moet wat ook nog eens wat branderig aanvoelt tijdens het plassen? Mogelijk heb je dan een blaasonsteking. Wat is het, hoe voorkom je het, hoe ontstaat het en hoe kom je er weer vanaf? Lees het hieronder

Wat is een blaasontsteking?

De binnenkant van de wand van de blaas is bij een blaasontsteking ontstoken. De urinebuis is hierbij ook soms ontstoken.

Klachten bij een blaasontsteking

Bij een blaasontsteking heb je meestal pijn bij het plassen. Wanneer je plast voelt het branderig aan, zeker bij het laatste beetje urine dat je uit plast. Je blaas lijkt regelmatig of blijvend vol te zitten en je moet voor je gevoel nodig naar het toilet, meestal vrij snel achter elkaar, maar je plast vaak maar een klein beetje per keer. Bij een blaasontsteking kun je ook wat pijn in onderbuik voelen. Ook onderin je rug kun je een zeurderig gevoel hebben. De urine ruikt soms wat vies of ziet er troebel uit. Soms zit er ook wat bloed bij de urine. Ook rillingen en koorts kunnen symptomen zijn die bij een blaasontsteking voorkomen.

Hoe kun je een blaasontsteking oplopen?

Bacteriën zijn vrijwel altijd de oorzaak van een blaasontsteking. Vrouwen hebben vaker blaasontsteking dan mannen, omdat de urinebuis van de vrouw korter is dan die bij de man. Daardoor kunnen bacteriën van buitenaf bij vrouwen gemakkelijker de blaas binnen komen. Er zijn mensen die hun blaas niet goed leeg kunnen plassen, bijvoorbeeld mannen waarbij de prostaat wat vergroot is of vrouwen waarbij de blaas wat verzakt is, hebben meer kans op een ontsteking. Bij hen blijft er telkens een laagje urine in de blaas achter. Bacteriën kunnen zich hier goed in vermenigvuldigen. Regelmatig wordt gedacht dat je van toch en kou een blaasontsteking kan krijgen. Dit is niet waar.

Wat kun je zelf doen om een blaasontsteking te voorkomen?

  • Je moet iedere dag voldoende drinken. Dan praat je over zo'n twee liter. Water is bij een blaasontsteking de beste vloeistof. Op die manier blijf je de blaas goed doorspoelen en zullen bacteriën met de urine uit de blaas mee weg spoelen.
  • Ga geregeld naar het toilet en plas je blaas altijd goed leeg.
  • Voor vrouwen: ga even naar het toilet na het vrijen. Op die manier plas je de bacteriën die tijdens de seks overgedragen zijn en mogelijk je blaas kunnen bereiken eruit.
  • Drink regelmatig (iedere dag een borrelglaasje) cranberrysap. Dit is zeker aan te raden wanneer je regelmatig een blaasontsteking hebt of aan voelt komen. Cranberrysap zorgt ervoor dat de PH-waarde (zuurtegraad) van je blaas zó is dat bacteriën zich er niet goed in kunnen vermenigvuldigen.
  • Slik regelmatig cranberrycapsules (o.a. te verkrijgen in de reformwinkel) met dezelfde reden als het cranberrysap.
  • Veeg na de toiletgang je billen nooit van achter naar voren af. Doe dit van voor naar achter zodat je de bacteriën niet richting urinebuis veegt.

Wat te doen wanneer je een blaasontsteking hebt?

  • Ga naar je huisarts. Deze zal je urine (ochtend urine) onderzoeken en mogelijk een kuurtje voorschrijven wanneer er inderdaad sprake is van een blaasontsteking. Voor een urineweginfectie zoals een blaasontsteking krijg je een antibiotica kuur.
  • Blijf goed drinken, zodat je je blaas doorspoelt.
  • Drink cranberrysap en/of slik cranberrycapsules zodat de zuurtegraad van je blaas onaangenaam wordt en blijft voor de bacteriën die er zich bevinden.

Een blaasontsteking altijd laten behandelen?

Als je een blaasontsteking niet laat behandelen zal deze meestal na verloop van ongeveer drie weken vanzelf genezen. Je kunt een blaasontsteking dus niet verwaarlozen en er blijven schade/klachten aan overhouden.

Lees verder

© 2010 - 2017 Wuppie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Symptomen van blaasontsteking behandelenSymptomen van blaasontsteking behandelenEen blaasontsteking veroorzaakt een branderige pijn in de onderbuik en/of de schaamstreek. Het maakt ook eveneens het pl…
Blaasontsteking (urineweginfectie)Een blaasontsteking is een infectie in de blaas. De klachten die hier bij horen zijn pijn of branderig gevoel bij het pl…
Help ik heb blaasontsteking, wat nu?Blaasontsteking, pijnlijk en erg vervelend. In dit artikel leest u mijn ervaringen met blaasontsteking, en kunt u mijn t…
Bronnen en referenties
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenfolders/NHGPatientenfolder/PF31.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Blaasontsteking
  • http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/medische-encyclopedie/blaasontsteking/

Reageer op het artikel "Een blaasontsteking hebben"

Reacties

Sharon, 29-06-2014 20:53 #3
Het laatste stukje klopt totaal niet. Als je met een blaasontsteking blijft doorlopen kun je nierbekontsteking krijgen. Een zeer pijnlijke en gevaarlijke aandoening. Zelf heb ik dit namelijk een keer gehad nadat ik 3 maanden met een blaasontsteking heb doorgelopen.

Elisabeth, 18-03-2013 16:33 #2
Wanneer ik koude voeten heb krijg ik gegarandeerd een blaasontsteking. Kennelijk zit de bacterie in mijn blaaswand en wordt ie actief bij kou. Ik kan het namelijk niet anders verklaren. Bij kou blijf ik binnen en moet ik toch naar buiten dan heb ik daarna een blaasontsteking. Doe al dikke sokken aan maar ik voel gewoon de kou van onder mijn voet aankomen. Nu las ik dat de zenuwen vanaf je voeten naar je blaas lopen. Dat verklaart dus wel eea. In de Chinese geneeskunde is er ook een link naar stress en emoties. Zodra ik mijn kersenpitten onder mijn voeten leg en peterselie in heet water opdrink ebt de druk en pijn weg. Ik denk dat de bacterie niet weg is maar ik wil geen anti biotica meer nemen. Morgen naar de acupuncturist. Wie weet helt het.

Dobbinga, 18-01-2013 16:23 #1
Ik lees altijd dat je van kou geen blaasontsteking kan krijgen, maar ik ervaar het anders, natuurlijk is het een bacterie, maar als er kou bij komt heb ik gegarandeerd blaasontsteking. Misschien heeft de kou vat op de bacterie. Ik zou dat graag eens van anderen horen.

Infoteur: Wuppie
Laatste update: 25-03-2016
Gepubliceerd: 17-11-2010
Subrubriek: Diversen
Special: Lichamelijk ongemak
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!