InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Rijden onder invloed van alcohol of drugs

Rijden onder invloed van alcohol of drugs

Rijden onder invloed van alcohol of drugs Door onder invloed van alcohol of drugs te gaan autorijden, brengt u uzelf en de medeweggebruikers extra in gevaar. De kans op een ongeval is namelijk veel groter, met alle gevolgen van dien. Ieder jaar overlijden er ongeveer 200 verkeersdeelnemers door alcoholgebruik in het verkeer. Naar schatting vallen er ongeveer 80 slachtoffers door drugsgebruik in het verkeer. Justitie gaat steeds zwaarder optreden tegen alcoholgebruik in het verkeer. Dit willen ze ook gaan doen tegen drugsgebruik in het verkeer, maar dat staat nog in de kinderschoenen. Verkeersdeelnemers staan er vaak niet bij stil wat de gevolgen zijn van deze middelen in het verkeer.

U kunt aangehouden worden door de politie en een zware boete krijgen, maar de gevolgen zijn nog veel groter op het moment dat u een ongeval hebt veroorzaakt. De verzekeraar heeft namelijk de mogelijkheid om de uitgekeerde schade te gaan verhalen op u als bestuurder. De schade kan uitsluitend bestaan uit blikschade, maar als er ook zware letsel is veroorzaakt of dat er een dodelijk slachtoffer is gevallen, dan zijn de financiële gevolgen niet te overzien. Naast het financiële leed, moet u leven met de gedachte wat u hebt veroorzaakt door teveel te drinken en toch nog te gaan rijden.

Rijden onder invloed is een misdrijf

Op het moment dat u met teveel alcohol achter het stuur stapt, pleegt u een misdrijf. Indien u wordt aangehouden, kunt u een geldboete krijgen, een verplichte cursus of u bent uw rijbewijs kwijt. Een combinatie van deze sancties zal het meeste voorkomen.

Maximum alcoholpromillage

Indien het alcoholgehalte in uw bloed hoger is dan 0,5 promille, dan hebt u teveel alcohol gehad om nog te mogen deelnemen aan het verkeer. Het gaat dus hierbij niet alleen over automobilisten, maar bijvoorbeeld ook om bestuurders van scooters en fietsers. Voor automobilisten die het rijbewijs gehaald hebben na 30 maart 2002, gelden er gedurende de eerste vijf jaren dat ze het rijbewijs hebben strengere regels. In die periode zijn ze namelijk beginnende bestuurders. Voor hen geldt een alcohollimiet van 0,2 promille. Dezelfde verscherpte regels gelden ook voor berijders van bromfietsen en snorfietsers tot een leeftijd van 24 jaar.

Vaststellen rijden onder invloed

In eerste instantie zal de politie gaan vaststellen in hoeverre u teveel gedronken hebt met een ademtest. Indien hieruit blijkt dat u teveel gedronken hebt, wordt u meegenomen voor een nauwkeurige manier om het alcoholpercentage vast te stellen. Eventueel is het daarnaast nog mogelijk dat ze bloed gaan afnemen voor nadere vaststelling van het promillage, of als extra bewijs.

Gevolgen van het rijden onder invloed van drank

De combinatie van een (tijdelijke) inname van het rijbewijs en een geldboete zal vaak plaatsvinden. In het geval uw promillage tussen de 1.3 en 1.8 zit, bent u verplicht om deel te nemen aan een alcoholcursus. De kosten hiervan zult u zelf moeten dragen. Beginnende bestuurders moeten met een promillage van 0.5 tot 0.8 al deelnemen aan een verplichte cursus.

Drugsgebruik en deelnemen aan het verkeer

Drugsmisbruik aantonen bij verkeersdeelnemers ligt lastiger. Ten eerste is het moeilijker vast te stellen. Ze moeten bloed afnemen om het aan te tonen. Ze kunnen gebruik maken van een speekseltester, maar de betrouwbaarheid is niet honderd procent. Daarnaast is er wettelijk nog geen limiet gesteld. Hierdoor is het lastig om te bewijzen dat iemand teveel drugs in het bloed heeft.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Rijden onder invloed van alcohol of drugs"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 28-01-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!