InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Verschillende pijnstillers: welke zijn het beste?

Verschillende pijnstillers: welke zijn het beste?

Verschillende pijnstillers: welke zijn het beste? Pijn is een onaangenaam gevoel dat dient als waarschuwingssignaal voor gevaren, ongezonde leefwijzen, overbelasting, etc. Soms is het ondefinieerbaar en weten we zelf niet wat ons lichaam er ons mee wil duidelijk maken. Het is een verschijnsel dat optreedt onder heel wat verschillende vormen zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, spierpijn, tandpijn, … Soms is rusten of ontspannen een remedie tegen pijn, maar soms vragen pijnen een aangepaste behandeling.

Morfine

De stof morfine is afkomstig van de papaverplant. Het is een pijnstiller die lijkt op endorfinen (lichaamseigen morfine). De mensen bekijken het als pijnstiller voor mensen die bijna dood zijn, maar dat is niet zo. Tegenwoordig wordt morfine meer en meer gebruikt bij hevige pijnen en bij pijnbestrijding na een operatie. Morfine werkt drie tot zes uur, afhankelijk van de toedieningsvorm. U kunt morfine toedienen in de vorm van een injectie, maar ook oraal of rectaal kunnen ze ingenomen worden.

Paracetamol

Paracetamol is één van de meest courante pijnstillende en koortswerende medicijnen. Het wordt verkocht onder verschillende namen, waarvan de meest bekende zijn : Dafalgan, Panadol, Perdolan, … Deze producten verschillen alleen maar in naam, prijs, verpakking en vorm (tabletten, oplostabletten, zakjes, siroop,…). Paracetamol wordt aanbevolen bij onder andere hoofdpijn, koorts, maar ook bij artrose. De meeste mensen hebben geen bijwerkingen bij deze soort pijnstillers. Het is eveneens geschikt voor kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Patiënten die onder langdurige therapie zijn gebruiken dit beter niet. Ook bij alledaags alcoholgebruik wordt de normale dosis afgeraden, maar wordt met de helft verminderd. Bij een overdosis (symptomen zijn misselijkheid, braken, verwardheid en maag- en darmklachten) is dringend medische hulp nodig, ook als er nog geen symptomen moesten zijn.

Acetylsalicylzuur

Een ander pijnstillend en koortswerend middel is acetylsalicylzuur, beter gekend onder de naam ‘aspirine’. Er bestaan ook van deze soort verschillende merken die acetylsalicylzuur bevatten, waaronder bijvoorbeeld Aspro, Dispril,… Deze verschillen namelijk ook alleen in prijs, naam, verpakking en vorm. Acetylsalicylzuur is ook minder veilig dan paracetamol. Het kan uw maagslijmvlies irriteren en u kunt er ook maagpijn van krijgen. Het is tevens aangewezen geen acetylsalicylzuur te gebruiken wanneer je problemen hebt met uw maag of darmen. Ook kinderen die jonger zijn dan 12 jaar wordt acetylsalicylzuur afgeraden. Het middel mag zonder medisch advies ook niet worden toegediend voor de behandeling van chronische pijn. Men raadt het ook af wanneer je een tand hebt laten trekken of bij pijn na een operatie, omdat het naast zijn pijnstillende werking ook een bloedverdunnende werking heeft.

Ibuprofen en natriumnaproxen

Naast paracetamol en acetylsalicylzuur bestaat ook ibuprofen en natriumproxen als eenvoudige pijnstiller die te krijgen zijn zonder doktersvoorschrift. Ibuprofen is te koop onder verschillende merknamen (onder meer Nurofen en Junifen). Natriumnaproxen wordt verkocht onder de naam Aleve. Deze beide middelen behoren tot de groep van de ontstekingswerende geneesmiddelen.

Er wordt aangeraden heel voorzichtig te zijn bij het gebruik van ibuprofen en natriumnaproxen, omdat dat mogelijk neveneffecten geeft op maag en darmen, bijvoorbeeld bloedingen. Het mag ook niet gebruikt worden bij zwangerschap of wanneer men borstvoeding geeft. Bij kinderen jonger dan 12 jaar, moet je strikt de richtlijnen volgen.
© 2011 - 2014 Koningaap, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verschillende pijnstillers: welke zijn het beste?"

Infoteur: Koningaap
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!