InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat doen tegen duizeligheid?

Wat doen tegen duizeligheid?

Wat doen tegen duizeligheid? Veel mensen hebben wel eens last van duizeligheid. Dit heeft verschillende factoren. Lees hieronder waar het allemaal door kan komen.

Duizeligheid

Duizeligheid kan komen door verschillende dingen. Als mensen met deze klacht naar de dokter gaan om het te laten onderzoeken, wordt er vaak geen duidelijke oorzaak gevonden. Als je vaak duizelig bent, hoeft dat niet te betekenen dat er wat ergs met je aan de hand is. Als je duizelig bent, heb je een licht gevoel in je hoofd en kan je lichaam wat zwak aanvoelen. Vaak gaat het duizelige gevoel na een paar seconden weer over.

Draaiduizeligheid

Bij draaiduizeligheid heb je het gevoel dat je zelf beweegt terwijl je stil staat. Je ziet dan alles om je heen draaien. Je kan hier misselijk van worden, oorsuizen krijgen, of zelfs overgeven. Draaiduizeligheid kan voorkomen als je bijvoorbeeld rondjes hebt gedraaid. Draaiduizeligheid heeft te maken met het evenwichtsorgaan. Als deze is verstoord geeft het verkeerde informatie door aan de hersenen waardoor de omgeving waar je je in bevind gaat draaien.

Hoe ontstaat duizeligheid?

Duizeligheid kan door een aantal factoren ontstaan. Hieronder staat een rijtje factoren waar het door kan ontstaan.
  • Stress
  • Hyperventilatie
  • Te snel opstaan
  • Spanning
  • Allergie
  • Verkeerd ademen
  • Verstoord evenwichtsorgaan
  • Diabetici
  • Griep/koorts
  • Hoge of lage bloeddruk
  • Alcohol
  • Medicijnen
  • Hartkloppingen

Wat moet je er tegen doen?

Als je langdurig duizelig bent, is het belangrijk om even te gaan zitten en om een glaasje water te nemen. Als je wilt weten waar de oorzaak vandaan komt, kan je het best even contact opnemen met je huisarts om een afspraak te maken. Het is niet verstandig om in de auto te stappen. Laat iemand je brengen als je ergens heen moet.

Testen

Als je zelf wilt testen wat voor soort duizeligheid je hebt, vul dan de vragenlijst in op deze website in en klik op het resultaat.
© 2011 - 2014 Rozanne, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Duizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaanDuizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaanWat kunnen de oorzaken zijn van mijn duizeligheid en moe zijn? Waarom kan ik duizelig worden bij het opstaan? Duizelighe…
Duizeligheid, symptomen en oorzakenDuizeligheid, symptomen en oorzakenIedereen is wel eens duizelig. Je bent even uit evenwicht, alles draait even, maar gelukkig herstelt het snel weer. Maar…
EvenwichtsstoornisEvenwichtsstoornisHet evenwichtsorgaan ligt in het middenoor. Het bestaat uit vijf holtes. Een evenwichtsstoornis wordt genoemd wanneer er…
EvenwichtsstoornisEvenwichtsstoornisEen evenwichtsstoornis ontstaat vanuit de zintuigen of de zenuwgeleidingen. Er is vaak sprake van duizeligheid en missel…
Duizeligheid, types, onderliggende oorzaken en behandelingenDuizeligheid of een duizelig gevoel is iets wat we allemaal wel kennen en op één of ander moment ervaren. Meestal is dui…
Bronnen en referenties
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGpatientenbrieven/NHGpatientenbrief/PBN3a.htm

Reageer op het artikel "Wat doen tegen duizeligheid?"

Reacties

Bianca, 13-12-2013 18:55 #6
Ik heb ook last van duizelingen, en vooral bij het opstaan of als ik loop, maar ik weet zelf ook niet wat het is. ik ben er zelf een paar keer voor naar de huisarts geweest en heb hier toen 3 keer bloed laten prikken maar alles was goed. Toen ben ik doorgestuurd geworden naar een psycholoog, en ademhalingstherapie maar naar mijn mening heeft het allemaal niet geholpen. Tot op vandaag zit ik nog met dit probleem en ik weet ook niet meer wat te doen. Naar de huisarts gaan heeft ook geen zin want die kunnen ook niks doen. Ik ben dus een beetje ten einde raad.

Kly, 25-07-2013 16:38 #5
Ik heb sinds enkele maanden uitgevallen linker evenwichtsorgaan. Hoe meer ik loop hoe beter ik me voel. Bij lang zitten en liggen gaat alles goed tot ik begin te bewegen. Als ik dan weer een poos gelopen heb gaat het wel weer. Rust is funest. Elke ochtend moet ik weer opnieuw beginnen om uit de ruststand te komen. Vliegen ging goed. Op de heen vlucht Cinnariizine ingenomen. Wordt je een beetje duf van. Op de terugvlucht niets ingenomen en ging prima.

Elly Maarse, 22-07-2013 16:06 #4
Regelmatig heb ik last van duizeligheid. Heeft dit soms ook iets te maken met de warmte? Ik heb vaak in mijn rechter oog het gevoel of er een traan in zit.

Corry, 21-07-2013 17:49 #3
Ik heb al jaren last van duizelingen, als ik naar beneden of van links naar rechts in bed is het heel erg ik voel me erg moe. Ga binnenkort vliegen heeft iemand tips voor mij wat ik wel of niet kan doen.

Carla, 21-09-2012 13:53 #2
Ben de hele dag draaierig, en als ik b.v met me mobiel bezig ben, en ik kijk langzaam omhoog is alles een paar tellen wazig, uit bloedonderzoek komt er niets uit, rustgevende oefeningen van mensediek, allemaal geen zin gehad, voel me erg onzeker, wie heeft voor mij de op lossing? gr c

De Bruin, 16-03-2012 12:53 #1
`s-nachts als ik mij omdraai en als ik mijn bed uitga wil ik wel eens draaierig zijn en overdag geen last. Ik ben 86 en ben nog veel in beweging zoals elke dag ochtendsport, fietsen en huisklusje.

Infoteur: Rozanne
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!