InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hypersensitiviteit een gevoelige eigenschap

Hypersensitiviteit een gevoelige eigenschap

Hypersensitiviteit een gevoelige eigenschap Hypersensitiviteit word ook wel afgekort naar HSP. Het is geen aandoening maar een eigenschap, echter word men er mee geboren en zal men er ook niet van af komen. Het komt vaak voor ook al weet niet iedereen die hooggevoelig is dat hij/zij zo prikkelbaar is.

Wat is hypersensisitiviteit

Hypersensitiviteit word ook wel afgekort naar HSP, dit staat voor 'Highly Sensitive Person’. Iemand met hypersensivititeit heeft geen ziekte maar het is een soort eigenschap, een HSP is namelijk zeer gevoelig voor prikkels zowel intern als extern.

Hoe komt men er aan?

De psychologe dr. Elaine N. Aron houd zich bezig met onderzoeken naar HPS mede omdat zij zelf de symptomen had en kwam met meer uitleg over deze karaktereigenschap in 1986. Eerder deed onder andere Pavlov onderzoek naar de reacties van de zintuigen en hierbij kwam ook overgevoeligheid naar boven, hij noemde dit fysieke en mentale overstimulatie. Waarschijnlijk heeft zo'n 20% van de bevolking last van hoog gevoeligheid. Hypersensitiviteit is een erfelijke eigenschap die dus al vanaf de geboorte aanwezig is.

Symptomen

Er zijn een heleboel symptomen te noemen, hierbij een paar meest voorkomende:
  • veel dromen en fantaseren
  • gevoeliger voor pijn, licht, geluid, kleur, smaak, temperatuur en weefsels van bijvoorbeeld een kriebeltrui
  • ze merken sneller lichaamstaal op en onderliggende bedoelingen
  • snel geëmotioneerd door muziek, kunst of een film
  • snel angstig en schrikachtig

Vaak komt een HSP over als een verlegen iemand. Voor sommige met HSP is het lastig om te werken door alle prikkels, zij kunnen het beste werken op een rustige plek. Het zijn vaak wel harde werkers die perfectionistisch zijn en steeds op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging.

Behandeling

Een concrete behandeling is er nog niet onwikkeld, in ernstige gevallen word er medicatie voorgeschreven om men minder gevoelig te maken voor prikkels. Echter lost dit alleen symptomen op, sypersensitiviteit zal altijd een eigenschap blijven, daarbij zijn het vaak medicijnen met nare bijwerkingen. De dokter zal na aanleiding van de symptomen meestal ook niet direct denken aan hooggevoeligheid, ook omdat er nog niet zoveel over bekend is. Er zijn wel meerdere opties om te proberen zoals: reiki, yoga, psychiatrische hulp en speciale trainingen. Probeer te kijken naar de positieve kanten van hooggevoeligheid, vind rust en structuur in de dingen die u doet en zoek eventueel hulp om te leren omgaan met hooggevoeligheid.
Gerelateerde artikelen
Leren leven met somatisatieLeren leven met somatisatieSomatisatie is een aandoening waarbij psychische problemen zich als een lichamelijke symptoom of reeks van symptomen man…
MünchhausensyndroomMünchhausensyndroomMünchhausensyndroom is een aandoening waarbij herhaaldelijk medische hulp wordt gezocht voor niet bestaande of zelfveroo…
Chronisch vermoeidheidssyndroomChronisch vermoeidheidssyndroomIedereen is wel eens erg moe, maar mensen met een chronisch vermoeidheidssyndroom hebben het ieder moment van de dag. Le…
Maagperforatie: oorzaken, symptomen en behandelingMaagperforatie: oorzaken, symptomen en behandelingEen maagperforatie is een ernstige aandoening waarbij er een scheurtje of gaatje in de maag zit. Deze aandoening vereist…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogsensitief_persoon

Reageer op het artikel "Hypersensitiviteit een gevoelige eigenschap"

Reacties

Alida, 17-11-2015 11:32 #5
Heb nooit geweten dat er nog zoveel mensen waren die het zelfde ervaren als ik. De symptonen, daar zie ik mij zelf helemaal in. Moet zeggen dat het een vervelende kwaal is.
Alida

Domino, 27-12-2014 09:56 #4
Ben al mijn hele leven opzoek… Vond mezelf altijd al "anders", een beetje op het rara af. Maar heb het door de jaren heen wel leren verstoppen… Behalve voor mezelf dan… En voor diegene die heel dicht bij mij staan… Sinds kort is er de naam "hypersensitief" opgeplakt… Het heeft een naam, maar voor de rest verandert er niets natuurlijk… Ik vind het zelf heel moeilijk om er mee om te gaan… Laat staan de anderen…

Carmen, 27-09-2014 23:14 #3
Jeetje, ik erken alle symptonen bij mezelf.
Vind het eerlijk gezegd ook heel vervelend en het staat me behoorlijk in de weg.
Medicatie vind ik misschien wat overdreven. Zou fijn zijn om zelf een manier te kunnen vinden om er vanaf te komen.
De beste manier is denk ik toch door het te accepteren en om te omarmen.
Alleen dan vind je rust in jezelf en kun je door.
Fijn om dit te lezen.
Had het idee dat ik 1 van de weinigen was die dit had.

Gr, carmen

Annelise van Eijk, 13-12-2012 13:06 #2
Lieve lezer,

Ik schrik wat terug van de suggestie hierboven dat er een behandeling zou zijn, met medicijnen of psychiatrische hulp. Als u zich er in herkent, ga op zoek naar een (spiritueel) coach, yoga en reiki zijn goede suggesties. Voel bij wie u zich prettig zou kunnen voelen.
Er is geen behandeling mogelijk want het is geen ziekte! Er zijn vele mensen met deze eigenschap, maar er wordt nog weinig over gesproken omdat velen het zich nog niet bewust zijn. Spreek het uit naar de mensen in uw omgeving, deel en u zult zien dat er meer begrip en steun aanwezig is dan u dacht!
Volg u hart! Daar ligt het antwoord.

En Kees, als u me wilt mailen, dan mag dat!

Hartelijke groet
Annelise

Kees Eskes, 26-10-2012 14:15 #1
L.S.
Interessant artikel. Ik voldoe aan alle genoemde criteria en heb ook wel behoefte om over te praten/e-mailen met een professional. Kunt u mij adviseren?
Bij voorbaat dank.
Hoogachtend,
Kees Eskes,

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 15-03-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!