InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Teflon pannen zijn super gemakkelijk. Maar pas op!

Teflon pannen zijn super gemakkelijk. Maar pas op!

Heerlijk is het om mee te bakken en te braden. Deze pannen, voorzien van een anti aanbaklaag. Maar niet iedereen weet dat ditzelfde laagje heel slecht is voor de gezondheid. Zo ook wanneer de verhitting van de pan zo hoog is dat deze gaat walmen. Dan is het tijd voor een maskertje want deze walm is echt giftig.

Wat een uitvinding!

Heerlijk was de dag dat de eerste koekenpan werd geïntroduceerd met een speciale antiaanbaklaag waarin je omelet nu eens niet aanbakte. Al snel kwamen er allerlei soorten en maten van deze pannen in de handel en ook gourmetstellen, poffertjespannen, tostiapparaten, ovenschalen en noem maar op, werden voorzien van deze speciale coating. Niets hoeft meer te mislukken en in ieder huishouden zijn deze pannen te vinden. Nooit meer terug naar die zware en onhandige ouderwetse pannen waarin alles aankoekte als je even niet oplette.

Maar…Er zijn grote nadelen

De meesten onder ons hebben natuurlijk allang gemerkt dat er heel snel beschadigingen optreden in het oppervlak. En niet iedereen staat er bij stil dat dit heel ongezond is en dat kleine deeltjes van de coating op die manier in ons voedsel terechtkomen. Zelfs al ben je nog zo voorzichtig en gebruik je altijd houten lepels, dan kun je nog het verslijten niet tegengaan want deze pannen en potten verslijten ontzettend snel.

Giftige gassen

Wat ook veel mensen niet weten is dat er tijdens het bakken giftige gassen vrijkomen. Je kunt dat vooral goed merken als je vogels in huis hebt. Vogels hebben hele kleine longen en zijn erg gevoelig voor giftige gassen in huis. Tijdens een feestje waarbij het gourmetstel tevoorschijn wordt gehaald is het zeer wel mogelijk dat uw lieve vogeltje het leven laat. Puur door vergiftiging!

Welke giftige gassen?

Wanneer de pan (en dus de coating) onderhevig is aan verwarming dan wordt de pan binnen 2 tot 5 minuten zo heet dat het toxische stoffen afgeeft die zich verspreiden in de ruimte en in het voedsel. Dit zijn bijvoorbeeld de stoffen: TFE. Deze stof kan kankerverwekkend zijn. HFP: deze stof veroorzaakt leverstoornissen en verzwakt het immuunsysteem. TFA: kan gewrichtsproblemen veroorzaken, draagt bij tot osteoporose, vervet de lever en wordt vooral bij baby’s tot 6x meer opgeslagen. DFA: is vooral heel giftig voor de nieren. MFA: is uiterst giftig en zorgt voor een onregelmatige hartslag. PFOA: stapelt zich op in het menselijk lichaam, is zeer slecht voor het milieu omdat het niet afbreekt en is zelfs dodelijk voor koeien. SIF4: is vooral giftig voor de longen/ PFIB: giftig voor de longen. COF2: irriteert de ogen, neus en oren en wordt ook gebruikt als oorlogswapen. HF: vermoeidheid, onregelmatige hartslag, dodelijk in hoge dosis en vermindert de opname van calcium. CF3COF: ontregeldt de hartslag, kan bewusteloosheid veroorzaken en bij hoge dosis zelfs de dood ten gevolge hebben. C-8: is kankerverwekkend. Wordt ook bij kinderen in het bloed teruggevonden.

De firma Du Pont heeft erkend dat de giftige gassen schadelijk zijn voor vogels. Maar ‘Er is zo veel schadelijk’ zeggen ze. Ook wordt er toegegeven dat de polymere gassen van Teflon koorts, ademnood, hoofdpijn, moeheid, verkoudheid en een drukkend gevoel op de borst kunnen veroorzaken. ‘Maar’, zeggen ze daarbij, ‘Dat is pas bij een verhitting van 24 á 26 graden’.

Alternatieven

Gelukkig zijn er alternatieven voor degene die het zekere voor het onzekere wil nemen. Een voorbeeld hiervan is de ‘Scanpan’. De Scanpan is een titanium pan uit Denemarken zonder Teflon coating. En dan is er ook nog de ‘Greenpan’. Ook een pan die geen schadelijke stoffen vrij laat komen bij hoge temperaturen. De pan heeft ook een antikleeflaag en een hoge krasbestendigheid. Het nadeel van deze pannen is dat ze best prijzig zijn. Maar ja, wat is je gezondheid je waard?

Tot slot

Zoals gezegd zijn het zeker niet alleen de potten en pannen van Du Pont of van het merk Teflon die deze coating hebben. Je kunt zeer wel stellen dat álle pannen of apparaten die een antiaanbaklaag hebben dezelfde risico’s met zich meedragen als die van Du Pont.
© 2011 - 2017 Yoan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verschillende anti-aanbaklagenAls je wilt koken en op zoek bent naar de geschikte anti-aanbaklaag zie je vaak bij het binnen treden van een winkel doo…
Het verbod op TeflonHet verbod op TeflonHet merendeel van de huishoudens gebruikt een pan of een ander huishoudelijk apparaat met een anti-aanbak laag welke gem…
Koekenpannen: Wat voor varianten bestaan er?Koekenpannen: Wat voor varianten bestaan er?Koekenpannen zijn in allerlei varianten verkrijgbaar. Het is als consument belangrijk om naar de veiligheid en naar de k…
De alternatieven voor de Teflon panDe alternatieven voor de Teflon panMede door het verbod op veel soorten Teflon en door het verslechte imago van Teflon pannen, zijn er de laatste jaren ste…
Recepten voor verschillende soorten pannenkoekenRecepten voor verschillende soorten pannenkoekenPannenkoeken zijn heerlijk als avondmaal of ontbijt. De gewone pannenkoek is al lekker, maar er zijn nog allerlei andere…
Bronnen en referenties
  • www.vegasopping.nl; www.fonteine.com, www.noivbd.nl;www.mercola.com

Reageer op het artikel "Teflon pannen zijn super gemakkelijk. Maar pas op!"

Reactie

Els Smulders, 10-10-2012 12:20 #1
Ik wist dit niet, nadat ik een programma had gezien van man bijt hond, waar een mevrouw haar vogels een voor een dood neervielen. Deze pannen moeten verboden worden, wie weet hebben we nu allemaal een enge ziekte opgelopen door die pannen.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 28-12-2012
Gepubliceerd: 02-04-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!