InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Train je geheugen

Train je geheugen

Train je geheugen Vind je het moeilijk om namen te onthouden? Of ben je alweer een belangrijke afspraak vergeten? Soms lijkt het wel alsof je geheugen een zeef is met wel duizenden gaten. Maar wist je dat je met een paar oefeningen je geheugen enorm kan verbeteren? Hier een aantal tips om je geheugen in top conditie te krijgen.

Lekker slapen

Een ongestoorde nachtrust is belangrijk voor de werking van je geheugen. Ook al slaap je lang genoeg, maar niet vast, dan zijn je hersenen de volgende dag, niet fris genoeg om dingen goed te onthouden.

Stress

Onze brein reageert niet goed op stress. Het is lastig dingen te onthouden als je gespannen bent of loopt te piekeren. Als jij ook zo'n stress-kip bent, probeer dan aan leuke dingen te denken. Hier wordt je een stuk relaxter van.

Puzzelen

Met denksport, zoals het oplossen van sudoku's, kruiswoordraadsels of doorlopers, maar ook met spelletjes zoals memory, kun je je geheugen trainen, zodat je dingen beter gaat onthouden.

Rust roest

Zet je hersenen aan het werk, want rust roest. Je geheugen verslechtert als je het niet gebruikt. Dagelijks een paar minuten oefenen is volgens geheugentrainers al voldoende om je hersenen te onderhouden en je geheugen optimaal te houden.

Eet gezond

Gevarieerd en gezond eten is goed voor je hersenen. Voldoende vitamine A, E en C in je voedsel beschermen de hersencellen. Daarnaast verbeteren Omega-3 vetzuren die onderandere in vis te vinden zijn, de basisfuncties van je hersenen. Ook minder eten is beter voor het functioneren van je brein.

Leer nieuwe dingen

Leer nieuwe dingen, zoals het bespelen van een muziekinstrument of een vreemde taal. Het leren van nieuwe dingen, prikkelt de hersenen en dit zorgt e weer rvoor dat er nieuwe hersencellen en verbindingen worden aangemaakt.

Computerspelletjes

Computerspelletjes hebben een positief effect op je geheugen. Door de spelletjes worden vaardigheden als reactievermogen, herinnering en alertheid aangesproken. Uit onderzoek blijkt dat gamers over een groter concentratievermogen beschikken dan niet-gamers.

Leef gezond

Het gebruik van alcohol of sigaretten tasten je hersenen aan of ontregelen de functie van je hersenen.
© 2011 - 2017 Jes1978, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Train je brein en geheugen met Brain TrainingTrain je brein en geheugen met Brain TrainingEen gezonde geest in een gezond lichaam en oefening baart kunst zijn twee gezegden die prima passen bij de noodzaak om j…
Oefen je hersenen: tips om dingen beter te onthoudenOefen je hersenen: tips om dingen beter te onthoudenDe hersenen zijn een van de meest mysterieuze onderdelen van het menselijk lichaam. Er is nog lang niet alles geweten ov…
Geheugen: onthouden en gezonde voedingGeheugen: onthouden en gezonde voedingVoeding heeft een grote invloed op het functioneren van je geheugen. Door bepaalde producten te eten verhoog je je conce…
Je geheugen verbeterenJe geheugen verbeterenWe kunnen er niet onderuit. Ons geheugen gaat met de jaren achteruit. Als we ouder worden zetten eiwitten zich vast aan…
Oefen je hersenen: tips om je brein fit en soepel te houdenOefen je hersenen: tips om je brein fit en soepel te houdenDe hersenen zijn een uiterst belangrijk onderdeel van het menselijk lichaam. Ze sturen het lichaam en slaan herinneringe…

Reageer op het artikel "Train je geheugen"

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 17-05-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!