InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Besmetting met (E. coli) EHEC bacterie voorkomen, preventie

Besmetting met (E. coli) EHEC bacterie voorkomen, preventie

Besmetting met (E. coli) EHEC bacterie voorkomen, preventie Escherichia coli (afgekort E. coli) is een doorgaans onschuldige bacterie die zich ophoudt in de darmen van mensen en warmbloedige dieren. Enterohemorragische E. coli (EHEC; met name serotype O157: H7) is een hoogpathogene en agressieve variant van de E. Coli bacterie, die levensbedreigend kan zijn. Besmetting kan via de consumptie van besmet voedsel, zoals rauwe of onvoldoende verhitte (rund)vleesproducten en ongewassen rauwe groenten.

Besmetting met EHEC voorkomen

Enterohemorragische E. coli (EHEC)

Escherichia coli zijn gram-negatieve, staafvormige bacteriën die zich ophouden in het spijsverteringsstelsel van mensen en warmbloedige dieren als onderdeel van de normale flora en doorgaans onschadelijk zijn. Sommige varainten zoals EHEC (enterohemorragische E. coli) kunnen bij de mens enteritis (darmontsteking) veroorzaken. EHEC kan bij de mens leiden tot hemorragische colitis, een vorm van gastro-enteritis met bloederige diarree waarbij als complicatie het hemolytisch-uremisch syndroom (HUS) kan optreden. Een ernstige ziektebeeld veroorzaakt door gifstoffen afkomstig van deze E.coli bacterie.

Klachten en symptomen EHEC infectie

EHEC is goed bestand tegen maagzuur. Daardoor kan de bacterie schier ongehinderd de darmen bereiken. De gemiddelde incubatietijd is 3 tot 4 dagen. Een klein aantal bacteriën kan al aanleiding geven tot klachten.

Een infectie met STEC kan zonder ziekteverschijnselen verlopen, zich beperken tot milde diarree of hemorragische colitis verooraken. Bij hemorragische colitis treden plotseling heftige buikkrampen op, wat soms gepaard gaat met braken en zelden koorts. Na 24 uur volgt waterige diarree en na 1 tot 3 dagen wordt de diarree bloederig. De klachten houden gemiddeld 4 dagen aan, maar korter of langer kan ook. Over het algemeen gaan de klachten vanzelf over. 10 tot 20 procent van alle infecties verloopt ernstig en 5 tot 10 procent leidt tot complicaties, zoals acuut nierfalen, bloedstollingsproblemen en vernietiging van rode bloedcellen. Een infectie met deze boosdoener is de belangrijkste oorzaak van nierfalen bij kinderen. Het wordt veroorzaakt door de verspreiding van de bacteriën en de giftige stoffen in de bloedbaan. Ook andere organen kunnen worden aangetast, maar de nieren zijn het meest kwetsbaar.

Risicogroepen

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (of RIVM) verdeelt de mensen die meer risico lopen op een infectie met STEC in 4 groepen in:
  1. kinderen onder de 5 jaar en 60-plussers;
  2. personen die zelf geen goede hygiëne kunnen handhaven;
  3. personen met verminderde afweer;
  4. mensen werkzaam in de zorg en/of werkzaam met kleine kinderen en/of werkzaam op een boerderij.

Besmetting met de EHEC bacterie

Vooral runderen zijn (asymptomatische) dragers van deze darmbacterie. De bacterie wordt soms ook wel aangetroffen bij schapen en geiten en sporadisch bij andere landbouwhuisdieren en wilde fauna. De bacterie kan maanden in de bodem overleven.

Mensen kunnen besmet raken wanneer ze in contact komen met de ontlasting van een besmet dier of persoon, hetzij direct, hetzij indirect. Door de consumptie van onvoldoende verhitte of rauw rundvlees vinden de meeste infecties plaats. Ook de consumptie van ongepasteuriseerde melk wordt geassocieerd met STEC-infecties. Ook loopt men risico’s bij andere producten die met mest in aanraking geweest kunnen zijn, zoals (rauwe ongewassen) groente. Het drinken van of zwemmen in besmet water is een andere mogelijke besmettingsbron. Verder kan mens-op-mensbesmetting plaatsvinden, vaak indirect door de fecale-orale route. Zo is de bacterie bijvoorbeeld overdraagbaar via het toilet; de diarree is uiterst besmettelijk. Tevens is dier-op-mensbesmetting op boerderijen of kinderboerderijen mogelijk, bijvoorbeeld door contact met vee dat de infectie met zich meedraagt.

Behandeling infectie EHEC-bacterie

Zonder complicaties is de ziekte zelflimiterend. De meeste patiënten herstellen volledig na ongeveer 10 dagen. Antibiotica zijn contrageïndiceerd, omdat ze geen effectieve bijdrage leveren in de bestrijding van de ziekte en zelfs het verloop van de ziekte kan verergeren. Patiënten met HUS moeten vaak in het ziekenhuis behandeld worden met bloedtransfusies en nierdialyse. Bijna 40% van de patiënten die HUS overleven, houdt blijvend schade aan de nieren, het zenuwstelsel of andere organen, zoals hart, longen en alvleesklier. Een vroege diagnose is van essentieel belang voor een effectieve behandeling.

Het voorkomen van een EHEC-infectie

Goede sanitaire voorzieningen en hygiëne zijn essentieel voor het voorkomen van E. coli (en andere) infecties. Hieronder staan de vijf sleutels voor veiliger voedsel die de wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft opgesteld.

Houd alles goed schoon
  • Was uw handen voor, (eventueel) tijdens en na het bereiden van eten.
  • Was uw handen nadat u naar het toilet bent geweest.
  • Was en reinig alle oppervlakken en apparatuur die worden gebruikt voor voedselbereiding.
  • Het gebruik van antimicrobiële zeep vermindert het aantal microben op de huid iets meer dan gewone zeep (bron: RIVM).
  • Scherm de keuken en het voedsel af tegen insecten en (huis)dieren.

Houd rauw en gekookt voedsel gescheiden
  • Scheid rauw vlees, gevogelte en vis van andere voedingsmiddelen.
  • Gebruik aparte apparatuur en gebruiksvoorwerpen, zoals messen en snijplanken, voor de behandeling van rauw voedsel, want via kruisbestuiving kunnen achtergebleven bacteriën en andere ziekteverwekkers op bijvoorbeeld een snijplank allerlei andere voedselwaren besmetten die met de snijplank in aanraking komen.
  • Bewaar voedsel in afgesloten bakjes om het contact tussen rauw voedsel en bereid levensmiddelen te voorkomen.

Kook en bak grondig
  • Kook voedsel grondig, met name vlees, gevogelte, eieren en zeeprodukten.
  • Breng voedsel zoals soepen en stoofschotels aan de kook om ervoor te zorgen dat ze een temperatuur bereiken van ten minste 70° C gedurende minstens 2 minuten. Bak vlees en gevogelte goed door. Gebruik bij voorkeur een thermometer. Het is verstandig om nooit rauw vlees te eten. Een biefstukje kan men gerust medium of rare eten, van binnen is het vlees in principe steriel. Het gaat er om dat het vlees goed wordt aangebraadt, want bacteriën zitten alleen aan de buitenkant. Gehakt moet men (daarom) wel altijd goed braden.
  • Verwarm gekookt voedsel (bijvoorbeeld een kliekje) grondig.
  • Het is verstandig om kiemgroenten zoals taugé even te blancheren, zodat de bacteriën dood zijn.

Bewaar voedsel op een veilige temperatuur
  • Laat gekookt voedsel niet langer dan 2 uur op kamertemperatuur staan.
  • Koel zo snel mogelijk alle gekookt en bederfelijke levensmiddelen (bij voorkeur minder dan 5° C).
  • Houd gekookt voedsel gloeiend heet (meer dan 60 °C) voor het opdienen.
  • Bewaar voedsel niet te lang, zelfs niet in de koelkast.
  • Gebruik geen ontdooide ingevroren levensmiddelen die op kamertemperatuur zijn gebracht.

Gebruik schoon water en veilige levensmiddelen
  • Gebruik schoon water.
  • Selecteer vers en gezond voedsel.
  • Kies voor voedingsmiddelen die veilig zijn.
  • Was (en schil) groente en fruit, vooral als ze rauw worden gegeten
  • Gebruik geen voedsel na haar uiterste vervaldatum.

Lees verder

© 2011 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Symptomen & behandeling.
Gerelateerde artikelen
De EHEC bacterie: besmetting en symptomenDe EHEC bacterie: besmetting en symptomenDe EHEC-bacterie, ofwel Enterohemorragische E.coli valt onder de groep E-Coli bacterien welke veelvuldig voorkomen in de…
EHEC-bacterie: darmbacterieEHEC-bacterie: darmbacterieDe EHEC-bacterie is een darmbacterie die over het algemeen voor lichte klachten zorgt. In sommige gevallen kunnen de kla…
EHEC een levensbedreigende bacterieEHEC een levensbedreigende bacterieDe EHEC-bacterie dankt zijn naam aan dr. Theodor Escherich hij is de naamgever van de Escherichia coli afgekort tot E co…
Wat beschermt tegen EHEC?Wat beschermt tegen EHEC?Duitsland beleeft de tot dusver zwaarste uitbraak van de gevaarlijke EHEC darmbacterie. Honderden mensen hebben zich waa…
Liever een virus of toch een bacterieLiever een virus of toch een bacterieWat is het verschil tussen een virus (de griep) en een bacterie? Denk aan de EHEC bacterie of Salmonella bacterie, dat i…
Bronnen en referenties
  • http://www.rivm.nl
  • http://www.who.int

Reageer op het artikel "Besmetting met (E. coli) EHEC bacterie voorkomen, preventie"

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Diversen
Special: EHEC (STEC) bacterie
Medische informatie…
Schrijf mee!