InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gehoorschade door festivals: het nut van oordopjes

Gehoorschade door festivals: het nut van oordopjes

Muziekfestivals, grote concerten of megaparties: een bezoekje kan tot blijvende gehoorschade leiden. Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat het menselijk gehoor tijdens zo'n evenement sterk belast wordt en beschadigd kan worden, met ernstige gevolgen. Meer en meer festivalgangers kiezen dan ook voor bescherming onder de vorm van oordopjes.
Festivals, concerten en megaparties staan gelijk met loeiharde muziek en bonkende beats. De geluidsniveaus die op dergelijke evenementen gehaald worden, zijn voldoende om voor blijvende gehoorschade te zorgen. Iedereen is vatbaar voor schade aan het gehoor, ook jongeren kunnen er jarenlang last van hebben.

Geluidsniveau en gehoorschade

Bij een langdurige blootstelling aan geluiden boven 80 decibel, kan de gehoorschade al ontstaan. Bij een geluidsniveau van meer dan 100 decibel kan zelfs acute hoorschade ontstaan. De schade die ontstaat door langdurige blootstelling aan lawaai, is niet te herstellen en is dus onomkeerbaar. Aangezien genezing niet mogelijk is, is preventie des te belangrijker! De meest voorkomende klachten bij gehoorschade zijn oorsuizen en oorfluiten. Dit is zeer hinderlijk en leidt bij bepaalde patiënten zelfs tot psychische problemen. Ook een verminderd gehoor is een (logisch) resultaat van opgedane gehoorschade.

Preventie door oordopjes

Meer en meer festivalgangers hebben de risico's van de blootstelling aan zoveel lawaai erkend, en kiezen voor het dragen van oordopjes tjidens het festival of concert. Oordopjes zijn verkrijgbaar in alle soorten kwaliteiten en in diverse prijsklasses. Er zijn wegwerpbare oordopjes, maar ook kwalitatief hoogstaandere oordopjes die wel duurder zijn, maar de schade dan ook tot een minimum kunnen beperken. Oordopjes kunnen eenvoudig via het internet besteld worden, op diverse websites zoals Oordoppen.be.

Gratis oordopjes

Er zijn reeds bepaalde initiatieven lopende die gratis oordopjes voorzien op bepaalde evenementen. De Belgische provincie Oost-Vlaanderen deelt in de zomer van 2011 bijvoorbeeld oordopjes uit op 9 festivals binnen de provincie. Er zijn 30.000 oordopjes voorzien om de feestende jeugd te beschermen tegen de klanken en beats.

Ook de Belgische krant De Morgen lanceert in samenwerking met reclamebureau Duval Guillaume een oordopjes-initiatief. Zij gaan op de zomerfestivals van 2011 oordopjes uitdelen die naar eigen zeggen de klanken niet vervagen, maar enkel het geluidsniveau dempen. Hiermee willen ze ervoor zorgen dat de jeugd zo lang mogelijk van muziek en festivals kan genieten, zonder pijnlijke of fluitende oren. De bijhorende reclamecampagne hanteert de slogen "Hou gebarentaal voor de festivals".

Bij de Christelijke Mutualiteit kunnen oordopjes besteld worden voor de minieme prijs van 50 cent. Deze dopjes zorgen voor een demping van 15 decibel.
© 2011 - 2017 Juliedr, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.be
  • www.demorgen.be
  • www.gezondheid.be

Reageer op het artikel "Gehoorschade door festivals: het nut van oordopjes"

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 09-07-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!