InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat te doen bij een wespensteek

Wat te doen bij een wespensteek

Wat te doen bij een wespensteek Vooral in de zomer kom je op veel plekken wespen tegen. Hoewel ze niet snel zullen steken, is de kans groot dat je toch ooit getroffen wordt door een wesp. Hieronder een duidelijk en overzichtelijk artikel over wat je moet doen als je gestoken bent door een wesp en waar je precies op moet letten.

Een Wespensteek

Het vervelende van wespen is dat ze vaak geluidloos zijn en de kans dat je hem per ongeluk boos maakt erg groot is. In tegenstelling tot bijen kunnen wespen ook meerdere malen steken, de wesp laat zijn angel niet achter, enkel het gif. Als je gestoken bent hoef je dus niet te zoeken naar de angel. Een wespensteek kan behoorlijk gevaarlijk zijn in combinatie met een allergische reactie. Als de gestoken persoon extreem allergisch is, kan het zelfs een dodelijk effect hebben.

Handelingen

Na een wespensteek zijn er bepaalde dingen die belangrijk zijn om te doen.

Veiligheid

Het is belangrijk na de steek goed in de gaten te houden waar de wesp heen is gegaan. Deze is waarschijnlijk nog steeds 'boos' en kan zoals eerder gezegd meerdere keren steken. Probeer de wesp te doden of vrij te laten, in ieder geval weg van personen. Als er meerdere wespen aanwezig zijn zal er hoogstwaarschijnlijk een nest aanwezig zijn, dan kun je beter zo snel mogelijk daar weggaan.

De angel

De wesp zelf laat geen angel achter, maar controleer de steek toch altijd even, misschien was het een bij, of is er iets misgegaan. Als het toch een bij was en de angel zat er nog in is het belangrijk dat de angel er zo snel mogelijk uit wordt gehaald.

Allergie

Als de persoon in kwestie al weet dat hij/zij allergisch is, controleer dan of de persoon EpiPen bij zich draagt. Als dat het geval is, help dan dit te gebruiken. Als dit niet in de buurt is, bel dan zo snel mogelijk het alarmnummer voor een ambulance. Als er nog geen allergie bekend is, hou dan in de gaten of de persoon jeuk krijgt, rood wordt of moeilijker adem kan halen. Die symptomen kunnen wijzen op een mogelijke allergie.

Gewone reactie

Bij een niet allergisch persoon zal de steek snel plaatselijk opzwellen en lichtelijk gaan jeuken. Het kan ook steken, maar dit hoort na een paar uur weer weg te trekken. De zwelling kan een paar dagen aanhouden en is meestal op de tweede dag het ergst. Het is niet vreemd als er een witte kring op de zwelling komt.

Noodgeval

Als een niet allergisch persoon meerdere keren gestoken is, is het belangrijk toch naar de dokter of het ziekenhuis te gaan. Bij meerdere steken is het mogelijk dat er een gevaarlijke plek geraakt is. Gevaarlijke plekken zijn bijvoorbeeld de neus, keel of mond.
© 2011 - 2017 Sfinx, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een wespensteek/bijensteek, wat nu? Snel behandelen!Wespensteken en bijensteken kunnen een pijnlijke steek achterlaten. Vooral in de zomer, wanneer u lekker naar buiten gaa…
Bijen- en wespensteek, oorzaken, symptomen en behandelingEen bijensteek en wespensteek is doorgaans erg pijnlijk, maar doorgaans ongevaarlijk. Er zijn drie lichamelijke reacties…
Insecten: de wespInsecten: de wespEr zijn zo'n 50.000 verschillende wespen in de wereld. Wespen zijn geen leuke insecten om tegen te komen. Ze komen vaak…
Kijk uit, wespenKijk uit, wespenZit je lekker aan je welverdiende biertje, verschijnt er plotseling uit het niets een wesp ten tonele, met duidelijke in…
Wespen herkennen, verjagen en wespensteken behandelenWespen herkennen, verjagen en wespensteken behandelenWespen komen vaak voor in de warme zomermaanden. Deze kleine insecten kunnen bij mensen veel overlast veroorzaken. Het l…

Reageer op het artikel "Wat te doen bij een wespensteek"

Reacties

Bert Verdellen, 21-10-2016 12:07 #3
De wesp heeft mij in het hoofd gestoken, het gevolg is behoorlijke hoofdpijn.

Elien Vuylsteke, 07-07-2013 17:52 #2
Dank u voor alle informatie, mijn kind is er bang van en er zat een wesp achter haar aan, wat moet je dan het beste doen weglopen of iets anders?

Aris, 11-08-2011 17:19 #1
De angel van een wesp KAN afbreken (bijvoorbeeld als je op de wesp gaat staan), dus het kan zijn dat bij een wespensteek de angel er ook nog in kan zitten, maar dit gebeurd zelden.

Infoteur: Sfinx
Gepubliceerd: 10-07-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!