InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De voordelen van het drinken van koffie

De voordelen van het drinken van koffie

De voordelen van het drinken van koffie Vele Nederlanders hebben als ochtend ritueel het drinken van een kop koffie voordat ze beginnen met hun dag. Velen geven aan dat ze niet meer zonder hun kopje koffie kunnen. Koffie heeft invloed op de gezondheid. Terwijl voor jarenlang werd geloofd dat koffie alleen maar slecht voor de gezondheid is, heeft onderzoek aangetoond dat er vele voordelen zijn van het drinken van koffie.

Antioxidanten

Koffie zit vol met antioxidanten. Antioxidanten zijn in staat om vrije radicalen te neutraliseren. Dit doen ze door met deze te reageren waardoor ze onschadelijk worden gemaakt. Ze zijn belangrijk voor een gezonde stofwisseling van het lichaam.

Beschermend effect tegen diabetes type 2

Mensen die minimaal twee koppen koffie per dag drinken hebben een kleinere kans op het krijgen van diabetes type 2 dan mensen die geen koffie drinken. Een stof in de koffie genaamd chorogeen zuur zorgt voor een vertraging van de opname van de suiker in de darmen. Op deze manier hoeft het lichaam minder van de stof hormoon insuline aan te maken wat een hoge bloedglucosespiegel tegengaat.

Galstenen en galblaas

Onderzoek heeft aangetoond dat mannen die elke dag vier koppen koffie of meer drinken 40% minder kans hebben op galstenen dan mannen die geen of minder koffie drinken. Koffie kan namelijk de contractie stimuleren van de galblaas wat mogelijk kan bijdragen aan een lager risico van galstenen. Voor vrouwen kwam naar voren dat door het drinken van koffie ze minder risico lopen op cholecystectomie, wat het verwijderen van de galblaas is.

Koffie en mindere kans op kanker

Onderzoek heeft aangetoond dat het drinken van koffie een remmend effect kan hebben op enkele vormen van kanker. Het dagelijks drinken van koffie kan de kans op blaaskanker en kanker aan de dikke darm verkleinen met ongeveer 20%. Het drinken van twee koppen koffie per dag verkleint de kans op leverkanker.

Verbetering fysieke activiteiten

Door de aanwezigheid van cafeïne in koffie wordt de duurzaamheid verhoogd van langdurige fysieke activiteiten. Cafeïne kan de snelheid en de contractiesterkte van de spieren vergroten en daarnaast raken spieren minder snel vermoeid. De spieren hebben ook een grotere uithoudingsvermogen. Het drinken van 2 tot 4 kopjes koffie een half uur tot een uur voor het sporten kan de reactiesnelheid en sterkte van spieren verbeteren.

Lager risico op de ziekte van Parkinson

Het dagelijks drinken van koffie beperkt de kans op het krijgen van de ziekte van Parkinson. Enkele onderzoeken hebben aangetoond dat mensen die koffie drinken een lagere kans hebben op het krijgen van de ziekte dan mensen die geen koffie drinken. Bij mannen kan het drinken van drie koppen koffie de kans verlagen met 49%.

Koffie en de ziekte van Alzheimer

Onderzoeken hebben een verband aangetoond met het drinken van koffie en een lagere kans op het krijgen van de ziekte van Alzheimer. Koffie kan zelfs een geneesmiddel zijn. Bij het drinken van vijf koppen koffie zou het de ziekte kunnen stoppen. De cafeïne in de koffie zou het proces van het samenklonteren van de abnormale proteïnen in de hersenen tegen gaan.

Hart- en vaat ziekten

Terwijl eerder altijd werd geloofd dat koffie een negatieve invloed heeft op het hart en vaten, tonen nieuwe onderzoeken aan dat dit onterecht is. De nieuwe onderzoeken tonen zelfs aan dat koffie positieve effecten heeft. Mensen die 2 tot 3 koppen koffie drinken zouden minder kans hebben op het krijgen van hart en vaatziekten dan mensen die geen koffie drinken.
© 2011 - 2017 Misterlak, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koffie drinken: Voordelen en nadelenKoffie drinken: Voordelen en nadelenHeel wat mensen starten de dag met een kop koffie. Sommigen drinken daarna nog een of meerdere koppen, om verschillende…
Is koffie wel altijd zo gezond?Is koffie wel altijd zo gezond?Dat koffie goede eigenschappen heeft dat weet doorgaans iedereen. Maar zijn er ook minder goede kwaliteiten aan dit plan…
Koffie verkleint de kans op borstkanker en prostaatkankerRecent onderzoek toont aan dat het drinken van koffie het risico op bepaalde soorten kanker kan verkleinen. Mannen hebbe…
Koffie en wetenschappelijke onderzoekenKoffie en wetenschappelijke onderzoekenDe afgelopen tientallen jaren zijn er veel wetenschappelijke onderzoeken verricht naar de effecten op het menselijk lich…
Koffie is gezond!Koffie is gezond!Koffie is één van de meest geliefde dranken in Nederland. Lange tijd werd gezegd dat koffie ongezond is, omdat het de bl…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/eten-drinken/27207/de-voordelen-van-dagelijks-koffie-drinken
  • http://www.koffieengezondheid.nl/content/index.php/Galstenen/
  • http://www.koffieengezondheid.nl/content/index.php/Parkinson/

Reageer op het artikel "De voordelen van het drinken van koffie"

Reacties

Jan Griese, 11-11-2015 12:37 #2
Ik zou graag willen weten, hoe de werking is van Nescafee Koffie, of andere instant koffiemerken (korrelkoffie ) Is er verschil in de werking met de gewone gemalen koffie uit koffiebonen? Bij voorbaat dank! Jan Griese

Luisa, 20-07-2015 17:28 #1
Vragen.
1.is decafe net zo gezond als koffie met cafeine?

2.wat is beter zwarte koffie of koffie met melk?

3.is de koffie uit al die koffiezet apparaten " b.v. Senseo" net zo goed als vers gemalen koffie dus vers gezet van bonen?

Infoteur: Misterlak
Gepubliceerd: 06-08-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!