InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Alles over de bloeddruk

Alles over de bloeddruk

Alles over de bloeddruk Het hart perst het bloed door de bloedvaten en veroorzaakt daardoor druk. Daardoor kan het bloed naar alle lichaamgedeelten stromen. De bloeddruk kan te hoog, maar ook te laag zijn.

Systolische en diastolische druk

Een systole bestaat uit een pompbeweging van het hart. Bij elke slag wordt het bloed door de slagaders geperst en ontstaat een hoge druk. Dit heet de systolische druk. Tussen twee hartslagen volgt een kleine onderbreking waardoor de druk laag is. Dit moment heet de diastolische druk. De diastole is nodig, zodat de spieren even kunnen rusten voordat ze opnieuw vollopen met bloed en het hart opnieuw met grote kracht het bloed in de slagaders perst.

Gezonde bloeddruk

Bloedvaten horen geen vernauwingen te hebben. In de hartslag is een gevarieerde druk te horen, de diastolische druk en de systolische druk. Een gezonde diastolische druk moet lager zijn dan 90. Wanneer de diastolische druk hoger is dan 100 is er sprake van een hoge bloeddruk. Een gezonde bloeddruk ligt iets onder de 140 mm Hg systolische druk en 90 mm Hg diastolische druk. Bij mensen onder de 25 jaar is dat lager.

Hoge bloeddruk

Een hoge bloeddruk wordt een hypertensie genoemd. Dit gebeurt wanneer slagaders dichtslibben of vernikkelen waardoor de waarden niet kunnen uitzetten om de druk te verzachten. Een hoge bloeddruk brengt schade toe aan de cellen van de wanden van de slagaders die daardoor steeds minder buigzaam worden. Veel mensen merken niet dat ze een te hoge bloeddruk hebben. Het kan wel klachten geven, zoals hoofdpijn, misselijkheid of benauwdheid.

Lage bloeddruk

Een lage bloeddruk is meestal ongevaarlijk en kan alleen af een toe zorgen voor een licht gevoel in het hoofd. Een bloeddruk met een systolische druk van 60 mm Hg is wel gevaarlijk. Dat heet een hypotensie en treedt op bij een zware bloeding of shock.

Hoe houd je een gezonde bloeddruk?

Mensen met een goede bloeddruk hebben minder kans op hart- en vaatziekten. Voor mensen met hypertensie is het belangrijk gezond te eten, te bewegen, stress te vermijden en niet te roken. Bij een te hoge bloeddruk is het goed om fruit, groente en vis te eten.
© 2011 - 2017 Tina2011, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alles over de bloeddruk"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 25-08-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!