InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat betekent een donkere en troebele urine?

Wat betekent een donkere en troebele urine?

Wat betekent een donkere en troebele urine? Je kunt verbaast op kijken wanneer je een donkere of troebelere urine hebt. In de meeste gevallen zal dit het gevolg zijn van een verandering in je dieet. Het kan echter ook een teken zijn van iets anders en kan wijzen op een medische aandoening. Wat kan de oorzaak zijn van een donkere en troebele urine?

Urine

Urine is niets meer dan afvalstoffen die het lichaam afscheid. Het bestaat uit water en in water oplosbare afvalstoffen. De urine is normaal gesproken geel van kleur maar kan afwijkende kleur hebben als bruin rood en donker bruin en kan troebel zijn. Urine zegt vaak iets over de toestand van je lichaam en kan vaak een signaal zijn dat je lichaam aan het veranderen is. Een verandering in je dieet kan de reden zijn, een te kort aan vocht maar ook een medische aandoening. Bij twijfel en langdurige kleurafwijking is het altijd verstandig om de huisarts te raadplegen.

Een verandering in je dieet

Een verandering in de kleur van je urine hoeft niet gelijk iets slechts te betekenen. Het wijst vaak op een andering in je lichaam. Vaak verandert de kleur van je urine door een verandering in je dieet. Sterkere donkere kleurstoffen in je dieet kunnen zorgen voor een donkere urine. Wanneer eten en drinken inderdaad de oorzaak is van de veradering, zal de kleur naar één of twee dagen weer terug keren naar de normale kleur.

Leveronstekingen

Een verandering van de kleur van je urine kan wijzen op een leverontsteking. Wanneer je een leverontsteking hebt kan er een toename ontstaan van urobiline in je bloed. Urobiline is een bruine galkleurstof die de darm aan de lever afgeeft. De lever kan deze urobiline dan niet meer goed verwerken, waardoor deze door de nieren wordt afgescheiden en dit kleurt de urine.

Vochtverlies

De kleur van de urine kan een stuk donderder van kleur zijn wanneer je in een korte periode veel vocht verliest. Je verliest bijvoorbeeld veel vocht wanneer je sport en veel transpireert. Vaak is je ochtendurine een stuk donkerder doordat je veel transpireert gedurende de nacht. Wanneer je veel vocht verliest is de vochtpecentage van je urine lager en hierdoor is het concentratie van de kleurstoffen hoger.

Nierontseking

Er zijn nieraandoeningen die verantwoordelijk kunnen zijn voor een verandering in de kleur van de urine. Een voorkomende oorzaak is nierstenen en in enkele zeldzame gevallen kan de oorzaak nierkanker zijn. Wanneer er sprake is van beide oorzaken dan treden er vaak andere signalen op als misselijkheid en een branderig gevoel bij het urineren.

Infectie aan de urinewegen

De urine kan troebel zijn wanneer er sprake is van een infectie aan de urinewegen, zoals een blaasontsteking. Blaasontsteking komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, omdat vrouwen een korte urinebuis hebben en de kans groter is op besmetting van het eigen darmkanaal. Bij het hebben van een blaasontsteking wordt geadvisserd om veel te drinken en veel uit te plassen. Bij een gecompliceerde infectie aan de urinewegen wordt vaak antibiotica voorgeschreven.
© 2011 - 2014 Misterlak, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een beker urine drinken, gezond of een fabeltje?Een beker urine drinken, gezond of een fabeltje?Verscheidene mensen in het Oosten en ook sommige in het Westen drinken elke dag een beker met urine. Dit zou erg gezond…
Urine therapie, een alternatieve geneeswijzeUrine therapie, een alternatieve geneeswijzeBij urine therapie zullen de meeste mensen in eerste instantie gek opkijken, deze therapie word echter in veel landen en…
Aandoeningen: ongewild urineverlies, incontinentieMensen die last hebben van ongewild urineverlies ervaren dit vaak als erg vervelend en kunnen zich hier dan ook erg voor…
Met je plas naar de dokter: alles over urine-onderzoekMet je plas naar de dokter: alles over urine-onderzoekUrine-onderzoek, waarom en wanneer. Met je plasje naar de dokter gaan is dusdanig gewoon, dat het zelfs een gezegde is g…
Bronnen en referenties
  • http://www.prettyhealthy.nl/kleur-van-urine/
  • http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/uiterlijk/27376/veel-voorkomende-afwijkingen-in-de-urine
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Urine
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Blaasontsteking

Reageer op het artikel "Wat betekent een donkere en troebele urine?"

Infoteur: Misterlak
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!