InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Stoppen met seroxat: hoe stop je met seroxat?

Stoppen met seroxat: hoe stop je met seroxat?

Stoppen met seroxat is niet bepaald eenvoudig. In dit artikel wordt aangegeven hoe je dat doet zodat je de minste kans op bijwerkingen hebt. Seroxat is een antidepressivum dat ook helpt bij angststoornissen zoals straatvrees. Mensen die seroxat slikken knappen daar vaak wel van op, maar het middel heeft ook de nodige bijwerkingen. Wie na het gebruik van seroxat wil stoppen, zal in de meeste gevallen merken dat dit niet meevalt. Bovendien zijn de regels voor het stoppen met seroxat niet bepaald helder en laten artsen je veel te snel minderen.Hier hoe je het beste stopt met seroxat.

Seroxat is Paxil is Paroxetine

Seroxat was het oorspronkelijke middel dat op de markt kwam. Later zijn er goedkopere varianten op het middel gekomen. Het verschil met seroxat is dat Paxil en Paroxetine (die meestal worden voorgeschreven omdat ze goedkoper zijn) andere vulmiddelen hebben. Maar die vulmiddelen kunnen wel weer een reactie opleveren.

Volgens de bijsluiter: seroxat afbouwen met 10 mg per week

De bijsluiter van de paroxetine (HCl hemihydraat) geeft aan dat de behandeling niet zelf gestopt moet worden maar in overleg met een huisarts. Punt is alleen dat veel huisartsen weinig kaas gegeten hebben van antidepressiva en vaak een verkeerd advies geven. Zo schrijven zij vaak voor om de ene dag wel een pil te nemen en de andere niet. Hoewel er mensen zijn die daar best goed tegen kunnen zijn er anderen die daar dood en doodziek van worden. De beste manier om de dosis seroxat, paroxetine of paxil af te bouwen is dan ook heel geleidelijk. En niet zoals het in de bijsluiter staat door iedere week met 10 mg af te bouwen. Iemand die maar 20 mg slikt zou in dat geval in 2 weken van het middel af zijn. Dat is echter bij bijna niemand het geval. Afbouwen in maanden of jaren komt eerder om er voor te zorgen dat iemand niet een enorme terugval krijgt en bovendien enorm veel bijwerkingen.

Niet cold turkey met seroxat stoppen

Ook wordt nog wel eens geadviseerd om cold turkey te stoppen met seroxat. Dat is helemaal de doodsteek. Met cold turkey wordt bedoeld dat iemand van de ene op de andere dag het middel niet meer gebruikt. Dat is met antidepressiva die al jaren iemands hele wezen beïnvloeden eigenlijk gewoon niet te doen. Niet alleen kan dat zelfs zelfmoordgedachten of pogingen tot gevolg hebben, de bijwerkingen zijn dan niet te overzien. Veel mensen die seroxat voor het eerst gebruiken hebben ook al heel veel bijwerkingen, met het stoppen daarmee komen al die zaken terug. Maar dan meestal in een enorme veelvoud.

Bijwerkingen bij het stoppen met seroxat

Er wordt een veelvoud aan bijwerkingen genoemd als iemand stopt met seroxat. Die bijwerkingen zijn vaak vrij heftig en houden ook nog eens best lang aan. Hoe minder iemand heeft afgebouwd hoe groter en heftiger de bijwerkingen vaak zijn. De bijwerkingen die voor kunnen komen zijn:
  • Licht in het hoofd/duizelingen
  • Gevoel alsof er stroomstoten door de hersenen gaan
  • Labiel voelen
  • Voelen alsof je niet meer stevig in je schoenen staat
  • Diarree
  • Misselijkheid
  • Spierkrampen
  • Hoofdpijn
  • Pijn in het hele lichaam
  • Concentratieproblemen,
  • Tintelingen in armen en handen
  • Opnieuw angsten
  • Hevig zweten
  • Hyperventilatie met hartkloppingen
  • Zelfmoordgedachten
  • Hevige onrust
  • Grote vermoeidheid
  • Voortdurend willen slapen
  • Niet kunnen slapen

Hoe stop je op een goede manier met seroxat?

De beste manier om met seroxat te stoppen is om het heel langzaam af te bouwen. Volgens PaxilProgress betekent dat niet dat iemand die 20 mg nam in 2 weken van het middel af is, maar die doet er echt vele maanden over. Aanbevolen wordt namelijk om per 3 tot 6 weken (steeds kijken hoe je voelt) 5 tot 10 procent te minderen met het middel.
  1. Wie dus nu op 20 mg zit neemt eerst 3 tot 6 weken 18 (10 procent eraf) of 19 (5 procent eraf) mg per dag.
  2. Daarna 3 tot 6 weken 16,2 tot 18,05 mg per dag
  3. Daarna 3 tot 6 weken 14,58 mg tot 17,1 mg per dag
  12. Daarna 3 tot 6 weken 5,5 mg tot 10.6 mg per dag
  13. Daarna 3 tot 6 weken 4,9 mg tot 10 mg per dag
  15. Daarna 3 tot 6 weken 4 mg per tot 9 mg per dag
  17. Daarna 3 tot 6 weken 3,2 tot 8 mg per dag
  27. Daarna 3 tot 6 weken 1 mg tot 4,5 mg per dag
  28. Diegenen die met 10 procent per dag afbouwen (eerste kolom kunnen als ze op 1 mg zitten, proberen helemaal te stoppen).

Verminderen met 5 procent per dag

  • Degenen die met 5 procent per keer minderen zitten dan op 4,5 mg per dag en gaan dan verder met:
  • Daarna 3 tot 6 weken 4,2 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 4 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 3,8 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 3,6 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 3,4 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 3,2 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 3 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 2,8 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 2,7 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 2,5 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 2,3 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 2,1 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 2 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 1,9 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 1,8 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 1,7 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 1,6 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 1,5 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 1,4 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 1,3 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 1,2 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 1,1 mg per dag
  • Daarna 3 tot 6 weken 1 mg per dag

Hoe lang duurt het op die manier voordat je helemaal kunt stoppen met seroxat?

Op die manier duurt het tussen de 81 en 162 weken voordat je gestopt bent als je met 10 procent per keer vermindert. De 81 weken is als je iedere 3 weken de dosis verlaagt, de 162 weken als je per 6 weken de dosis verlaagt.
Wie vermindert met 5 procent per keer zit er nog veel langer aan vast. Die is 150 weken onder pannen of is 300 weken bezig om helemaal van het middel af te komen. Maar met zo’n afbouw worden de meeste bijwerkingen wel zo goed mogelijk ondervangen.

Hoe kun je op de mg nauwkeuring minderen met Seroxat?

Seroxat is er ook in vloeibare vorm. Dat middel is dus heel goed te doseren. Wie dat middel niet krijgt of de paroxetine die niet in vloeibare vorm verkrijgbaar is, moet met vijlen en milligramweegschalen aan de gang. De ervaring leert dat veel mensen het moeilijk krijgen als ze al hebben afgebouwd tot 5 mg. Ze hebben dan nog steeds last van bijwerkingen die blijkbaar dan nog weer erger opspelen.

Waarom stoppen met Seroxat?

Mensen willen om verschillende redenen stoppen met seroxat.
  • Mensen stoppen omdat ze zich beter voelen en denken wel zonder het medicijn te kunnen
  • Velen vinden dat ze heel vlak worden als ze het middel slikken.
  • Ook lijdt het seksleven van de meeste mensen onder het gebruik van het middel. Mannen worden soms impotent. Verlies van libido is een andere reden waarom veel mensen (zowel mannen als vrouwen) het middel niet meer willen slikken en ook het bereiken van een hoogtepunt (zowel voor mannen als voor vrouwen) is vaak moeilijk of onmogelijk.
  • Door seroxat te slikken komen te meeste mensen behoorlijk aan en ook dat overgewicht kan een reden zijn om te stoppen.
  • Vrouwen die zwanger willen worden moeten stoppen met de antidepressiva, omdat het hun kind grote schade kan toebrengen.
  • Soms willen mensen ook stoppen omdat ze niet een leven lang medicijnen willen slikken.

Goede begeleiding na het stoppen met nemen van antidepressiva

In alle gevallen is een goede begeleiding wel belangrijk. Het starten met slikken van antidepressiva heeft altijd een reden gehad, hoewel het middel ook wel voor de verkeerde redenen worden gegeven. Mensen met een depressie, angsten of fobieën wordt wel aangeraden om steeds bij zichzelf na te gaan hoe hun geestelijke toestand is als zij stoppen met het middel. Gesprekken met een psycholoog, een huisarts of een andere hulpverlener kunnen in die periode noodzakelijk zijn. Veel beweging is altijd goed voor iemand die aan psychische problemen lijdt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Paroxetine (Seroxat): medicijn bij depressieParoxetine (Seroxat): medicijn bij depressieParoxetine (merknaam Seroxat) is een medicijn dat gebruikt wordt bij depressieve klachten. Paroxetine behoort tot de kla…
Redenen om met Seroxat, Paroxetine antidepressiva te stoppenRedenen om met Seroxat, Paroxetine antidepressiva te stoppenOm depressiviteit of neerslachtigheid te behandelen wordt voornamelijk Seroxat voorgeschreven. Het zorgt ervoor dat er r…
Seroxat wordt gegeven bij een depressieSeroxat wordt gegeven bij een depressieVeel mensen krijgen in hun leven te maken met één of meerdere periodes waarin men depressieve klachten heeft. Dan worden…
De gevaarlijke bijwerkingen van antidepressivaDe gevaarlijke bijwerkingen van antidepressivaAntidepressiva worden gebruikt bij mensen die lijden aan depressies. Net als alle andere medicatie heeft antidepressiva…
Bronnen en referenties
  • www.dokter.nl
  • Bijsluiter Seroxat

Reageer op het artikel "Stoppen met seroxat: hoe stop je met seroxat?"

Reacties

Bart Leys, 23-06-2017 10:54 #133
Ik kreeg Seroxat ooit voorgeschreven na een hyperventilatie. Vreemd. Maar het leek wel een ideale opstap om los te komen van een sociale fobie.
Persoonlijk had ik er weinig neveneffecten van. Integendeel. Tot ik besefte dat dit zogezegde 'anti-depressivum' me versterkte in zwaar depressieve gedachten. Ik wisselde de goede en de heel slechte momenten nog sneller met elkaar af dan voorheen. Deed me denken aan rapid cycling tegen 100 per uur. Stemmingsveranderingen dus. Verder soms heel vijandelijke gevoelens, ook naar mezelf toe en heel overdreven kunnen reageren, met de nodige portie agressie. Afbouwen was een hel, vooral lichamelijk, tot ik besefte dat ik het veel te vlug deed. Zoals alreeds beschreven hier: vele dokters en psychiaters weten er echt te weinig van af. En een 'lichamelijk wrak' is echt wel de juiste omschrijving! Ik ben er dus allicht zeer gevoelig aan. Maar daar kunnen ze toch wel aan denken? Ik nam "maar" 20mg en bouwde vlot af tot 10mg maar… toen zei een specialist: 'bij 10mg is er geen therapeutische waarde meer, ga maar direct naar 0 nu.' Ja, amai… Ik was lichamelijk niet goed maar ook lawaai bvb maakte me nog gekker als anders. En een straf licht bvb boorde precies door mijn hersenen heen. En dan zei de huisdokter weer: 'waarom wil je toch afbouwen als je je daar goed mee voelt?!'. Maar, ik voel me d'er NIET goed mee plus de psychiaters doen met te snel afbouwen, iedere keer weer!
Nu vond ik een top vrouw als psychiater. Mijn laatste poging om van 10mg naar 0mg te gaan. En jawel, OEF, het lukt heel eenvoudig nu. De psychiater bevestigde me zelfs dat ze dit middel strak vermijd om voor te schrijven, aan wie ook. Wegens de slechte reputatie bij afbouw bvb. Ik beschouw het als een gif, niet minder dan dat. Heel blij dat ik het binnenkort kan wegperen in de vuilbak :))

Bianca, 12-04-2017 16:52 #132
Ik ben gaan afbouwen afgelopen september en in februari kreeg ik last van hevige onrust, huilbuien en paniek en angsten en gedachte van zelfmoord! Ik zat op 11 mg afgebouwd in 5 maanden dus vrij langzaam!
Nu ben ik weer helemaal depressief en ik heb sinds 8 weken weer 20 mg waarvan 2 weken op 30 mg! Maar dat maakt me zo bang dat ze vandaag hebben gezegd om terug te gaan naar 20 mg! Op de crisis hadden ze geadviseerd naar 30 mg te gaan maar ik voel me daar een potje beroerd bij maar vanavond gewoon weer mijn oude dosis 20 mg Maar ik heb het gevoel dat hij slecht aanslaat is dit mogelijk ik ben zo bang dat die niet meer aanslaat ik ben hierdoor best emotioneel en denk vaak aan zelfmoord! Maar dat is niet wat ik wil!

Vanessa, 11-04-2017 21:54 #131
In 2001 begon ik paroxetine te nemen omwille van depressie en stemmingsstoornissen. Gedurende een aantal jaren evolueerde het aantal mg. Toen ik een tiental jaar later zwanger wilde worden, raadde mijn psychiater me aan om te stoppen omdat het bij de groei van de baby voor problemen aan het hartje zou kunnen zorgen. Ik was al lange tijd "stabiel" en erg gemotiveerd en het afbouwen van 10 naar 5 mg verliep vrij probleemloos. Mijn zwangerschap zelf was een hel. Ik was emotioneel een wrak. Ik had een zware depressie en obsessieve gedachten tijdens en na mijn zwangerschap. In het moederhuis zei mijn toenmalige psychiater dat het wel vanzelf zou overgaan. Dat was absoluut niet het geval. Ik werd verteerd door allerlei negatieve gevoelens. Zo erg dat ik mezelf en mijn kind iets wou aandoen. Ik kreeg ambulante psychiatrische zorg aan huis en kwam bij een andere psychiater terecht. Zij zei me dat ik nooit volledig had mogen stoppen met paroxetine tijdens mijn zwangerschap. Ik nam gedurende twee jaar 40mg paroxetine en voelde me beetje bij beetje weer goed, maar kwam in een manische fase terecht. Waardoor ik een aantal verkeerde keuzes maakte. Ik had de 40 mg te lang blijven nemen zonder bij mijn psychiater te gaan. Ik liet het gewoon voorschrijven door de huisarts. Sindsdien ben ik beetje bij beetje aan het afbouwen. Van 40 naar 30 naar 20 ging probleemloos. Gedurende de laatste drie jaar heb ik 20 mg genomen. Ik voel me heel erg goed. Zo goed dat mijn psychiater en therapeut me aanraadden om af te bouwen. Deze week ben ik begonnen met afbouwen van 20 naar 18 mg. Gisteren en vandaag (vierde en vijfde dag) heb ik bij momenten heel veel irritatie en woede gevoeld, met veel spanningen en ruzie tot gevolg. Ik vraag me af of het het allemaal wel waard is… ik ben bang voor wat komt… Hoe kan ik mijn agressie en irritatie, overgevoeligheid beter controleren? Tips?

Elizabeth, 05-04-2017 08:31 #130
Ook ik wil afbouwen met de Seroxat, ik ben vorige week begonnen, klopt het dan dat je je al zo snel beroerd gaat voelen? Ik heb er nu 2 dagen een minimum afgeschraapt en ben nu al sloom en komt de paniek in lichte mate terug. Ik slik 30 mg al 23 jaar. Twee keer geprobeerd om ervan af te komen, de 1 e keer cold turkey, de 2 e keer met 5 mg per week. Succes niet verzekerd. De 1 e keer kwam ik in een burn-out terecht, de 2 e keer ben ik gaan afbouwen in overleg met mijn huisarts en ook dat liep mis (toen slikte ik nog 20 mg) het resulteerde het in ophoging van 10 mg. Mijn vraag is: Na hoeveel tijd merk je dat je mindert en ga ik nu al te snel?

Teddy, 18-03-2017 20:25 #129
Ik wil na 30 jaar seroxat geslikt te hebben stoppen.Ik slik 20mg per dag. Ik ben ooit begonnen omdat ik toentertijd depressief was en last kreeg van fobie's. Omdat het wel lekker aanvoelde en mij niet meer zo wilde voelen als toen ben ik ze altijd blijven slikken! De laatste tijd gaat het mij steeds meer tegenstaan omdat ik amper nog eens lekker kan huilen, mijn gevoel is geblokkeerd, ik voel mij een gevangene in mijn eigen lijf. Ik wil mij weer mens voelen! Beter laat dan nooit! Leef met jullie allen mee en ik hoop dat ik ook op de juiste manier geholpen word door mijn huisarts! Reactie infoteur, 23-03-2017
Je kunt aangeven dat je wilt stoppen. Veel huisartsen weten echter niets van het stoppen met antidepressiva, dus leg hem dit gewoon voor. En houd je dan aan de schema's die hier vermeld staan over het stoppen met seroxat. Het zal een paar jaar duren voordat je er echt vanaf bent, maar als je het op deze manier doet, gaat het wel met de minste klachten.

Basta, 24-02-2017 18:33 #128
Sandra, lees aub mijn reactie van 24/11! Van 20 naar 10 is een reductie van 50%! Dat is een recept voor chaos in je brein. Gebruik alsjeblieft de 5 a 10% afbouwregel! Je moet er echt maanden over doen om van 20 naar 10 te gaan. De heftigste ontwenningsverschijnselen treden bij de meeste mensen zelfs juist op onder de 15, 10, 5, en 0. Van 40 of 30 naar 20 heeft bijna niemand nog last. Echt. geloof me: geen haast hiermee! Succes Bastiaan

Sandra, 22-02-2017 12:18 #127
Ik ben van 40mg naar 20mg afgebouwd. Wonderbaarlijk nergens last van gehad. Ik was zo blij! Totdat ik 5 dagen geleden van 20 naar 10 ging gisterenmiddag hevige ontwenningsverschijnselen gekregen, stroomschokken in mijn hersenen-duizelig-oorsuizingen-misselijk-diaree met klap op de vuurpijl vanochtend opgestaan met angsten ben vanmorgen meteen naar de dokter teruggegaan, en hij gaf aan dat we te snel hadden afgebouwd. Meteen weer met 20 begonnen, het kan 5 dagen duren voordat ze hun werk weer doen. Want dan zou mijn bloedspiegel weer een beetje op orde zijn. Hier hou ik me dan ook aan vast! Weer die strijd aangaan, weer vechten… Reactie infoteur, 22-02-2017
Ja dat is echt veel te snel. Van 20 naar 10 dat duurt wel een half jaar. Niet doen dus. Zie het niet als vechten, zie het als dat je dit al hebt gepresteerd. En dat het einde in zicht is, maar dat je dat wel zorgvuldig moet doen.

Herman, 16-02-2017 23:37 #126
Hallo, ik gebruik dit middel al 17 jaar. Ben er 3 keer mee gestopt en elke keer na 6-8 weken kan je weer opnieuw beginnen waarbij het ook weer 4-6 maanden duurt voordat je het effect merkt, zou er ook een alternatief zijn? Wel de serotonine maar geen dingen als duizeligheid, gevoel terug, niet helder meer na kunnen denken? Ik wil er wel graag vanaf van die rommel! Andere anti depressiva o.i.d.? Reactie infoteur, 24-02-2017
Ik heb zelf ook prozac geslikt en dat werkt niet alleen snel, het heeft ook veel minder bijwerkingen. Ik was er echter allergisch voor. Maar je zou het met je arts kunnen overleggen. Het is ook niet te zeggen dat jij geen bijwerkingen hebt van Prozac. Dat is toch echt per persoon verschillend.

Basta, 18-01-2017 18:45 #125
Deb, Nee je bent er dan niet te lang vanaf. Als je teruggaat naar 10 zul je merken dat je ontwenningsverschijnselen minder worden waar je nu last van hebt. Maar. Je bent al best ver onderweg met 5 mg en als je zelf vindt dat het te doen is, kun je ook doorzetten en voorlopig op 5 mg blijven tot de goede perioden langer worden en de slechte minder. Het herstel van je brein gaat namelijk in een wave en window patroon. Dat betekent slechte en betere fases. Vooral het stukje vanaf 5 mg tot 0 mg is lastig en het echte herstel komt pas vanaf je clean bent en je receptoren het helemaal zelf moeten doen. De meeste langdurige Paroxetine gebruikers die het lukt te stoppen, zijn na een paar maanden tot in extreme gevallen 4 jaar weer grotendeels de oude. Het is een lange weg, dat is het vervelende. Succes,
Bastiaan Reactie infoteur, 23-01-2017
Sluit ik me helemaal bij aan. Ik ben nu al weer een paar jaar helemaal zonder, maar man man wat was het toen moeilijk om er door te komen. Maar met muizenstapjes ben ik er door gekomen. Met ups en downs zoals hier beschreven, maar het is gelukt.

Libragirl, 14-01-2017 09:52 #124
Ik sprak gisteren met een Duitse verpleegster en zij zij dat al die anti depressiva wel degelijk verslavend werken. Ze zei: je kunt rustig afbouwen en als je voelt dat het mis gaat, dus dat punt waar ik op zat bij 10 mg, dat is het punt waar je merkt dat je lichaam verslaafd is. Dan zou je op dat moment een ander anti depressiva moeten gaan slikken en dat een tijdje nemen en dan hiermee langzaam gaan afbouwen. En natuurlijk in een tijd waar je geen stress hebt. Tja, dat weet je niet op voorhand. Wist ik vorig jaar ook niet dat mijn relatie zou eindigen toen ik langzaam begon met afbouwen… Hoe dan ook, nu niet voor mij. Ik moet werken en zonder centjes loopt gewoon niets. Dus ja, eerst geld en dan gezondheid, zo is het soms ;) Reactie infoteur, 23-01-2017
Ja hoor helemaal mee eens. Je moet het doen als het uitkomt. En anders toch een beetje minderen zodat je door kunt gaan met wat je moet doen en toch ook het gevoel hebt dat je aan het afbouwen bent.

Deb, 13-01-2017 21:37 #123
Hoi Basta, bedankt voor je reactie. Ik ben nu al een week of zes op 5mg. Ben ik er dan niet te lang vanaf om weer terug te gaan naar 10mg? Op een ander forum las ik ook dat het dan geen nut meer heeft om weer op te bouwen naar 10 mg. Dus wat is wijsheid… moet zeggen dat het nu al twee dagen ietjes beter gaat… het is met vlagen super erg en dan begin ik weer te piekeren en dr zijn dagen dat het best redelijk gaat… vind het zooo lastig word soms moe van mezelf… Reactie infoteur, 23-01-2017
Eerder ook al op gereageerd. Het is nooit te laat, maar je kunt ook even doorzetten.

Basta, 12-01-2017 21:17 #122
Deb, Als ik jou was zou ik teruggaan naar 10 mg. en daar minimaal 6 weken op blijven zitten en dan met de 10% regel afbouwen. Dus iedere keer 10 % eraf en daar op blijven tot je je goed genoeg voelt voor de volgende verlaging. Rustig aan! Je bent veel te snel gegaan na zoveel jaar gebruik. Succes, groeten van Bas

Deb, 11-01-2017 19:26 #121
Pff wat herkenbaar allemaal. Ik zit nu op 5 mg afgebouwd met de suspensie maar blijkbaar veel te snel in drie maanden van 20 naar 5 menu al een week of zes op 5 mg. Hek weer van de dam, onrust angstig, hartkloppingen verschrikkelijk gewoon inmiddels is m'n bloeddruk ook veel hoger dan het moet zijn dus ook weer een punt van stress erbij want oh jee wat mankeer ik dat is wat er door m'n hoofd gaat. En ergens weet ik het wel afkickverschijnselen slikte zo'n 16 jaar 20 mg seroxat met twee tussenpozen tijdens mijn zwangerschappen… nu besloten wat rustiger de laatste vijf te gaan afbouwen en als het echt te erg word ik een oxazepam ga nemen. Moet volgende week op vakantie maar daar zie ik zo tegenop… pfff ellende maar ergens fijn dat ik lees dat ik niet de enige ben! Sterkte allemaal! Reactie infoteur, 10-02-2017
Ik zou de dosis seroxat weer wat verhogen als het zo slecht gaat. Een beetje maar niet meteen naar 10 mg, maar wel zo dat alles draaglijker wordt.

Basta, 07-01-2017 22:17 #120
Ik begrijp jou ook heel goed Libragirl. Het blijft ook heel moeilijk als je het middel lang geslikt hebt. Ik heb ook nog steeds na bijna 5 mnd na de nul, momenten dat ik denk ik ga gewoon weer op 10 mg zitten waar ik me eigenlijk prima bij voelde, niet afgevlakt maar net genoeg om niet zo gauw van de leg te zijn of onrustig. Toch zet ik door nu omdat ik nog nooit zo ver ben gekomen en de afkick in goede en minder goede fases verloopt. en het volledige herstel soms wel 1 tot 4 jaar kan duren. maar het blijft moeilijk en het is een lange weg.en net als jij vraag ik me ook weleens af wat telt nu eigenlijk zwaarder :Je goed voelen met een lichte dosering paroxetine of je slecht voelen zonder. Ik wens je het goede. Reactie infoteur, 10-02-2017
Het is ook moeilijk, maar als je echt van de seroxat af wilt kan het. Maar heel langzaam afbouwen.

Libragirl, 07-01-2017 19:23 #119
Bedankt voor je reactie Basta, maar het ging weer helemaal mis met mij. Kon niet meer stil zitten, totale onrust, niet meer slapen, helemaal hyper werd ik…? Ben weer terug bij af en heb er nu echt genoeg van. Heb om de 2 jaar geprobeerd af te bouwen en het lukt me gewoon NIET! Ik blijf nu maar slikken. Vind 9 afkickpogingen genoeg, misschien heb ik het middel echt nodig, misschien ben ik verslaafd, maar ik ben alleenstaand en ZZP-er en kan me niet permitteren om ziek te zijn want dan komen er geen centjes binnen. Misschien als ik gepensioneerd ben, kan ik met rust afbouwen, nu lukt me dit niet. Nu ik weer op 1 pil zit voel ik me uitstekend en kan het leven weer aan. Het is niet anders… levenskwaliteit is me nu meer waard dan het minderen van een pilletje. Reactie infoteur, 10-02-2017
Maar dat is toch ook prima als je je dan goed voelt? Niemand zegt je dat je geen seroxat meer mag nemen. Als dit voor jou werkt en je zo alles kunt doen wat je wilt, vooral doorgaan zo.

Floortje, 28-12-2016 16:08 #118
Ik slik alweer 21 jaar seroxat en ben anderhalf jaar geleden begonnen met afbouwen. Elk half jaar 5 Mg minder. Na elke afbouw had ik 6 weken lang een vreselijk duf hoofd. Juli 2016 ging ik van 10 naar 5 Mg. Weer 6 weken een duf hoofd maar ook verdween het overmatig transpireren wat ik als bijwerking had. Ook was ik al heel lang moe en futloos en dit verdween ook! Ik had weer energie en hoefde s'middags niet meer te slapen! Na nog eens 4 weken kwam de klap: ik kreeg per mail heel slecht nieuws en de betreffende persoon kon ik die dag niet meer bereiken. Of dit de trigger was weet ik niet maar ik kreeg een vreselijke angstaanval en die bleef zich herhalen. Vooral s'morgens werd ik rond half 5 wakker met hevige angst. In de loop van de middag nam het wat af. Ik las op internet dat ik niet de enige ben en ben vastbesloten om door te zetten vooral omdat ik de moeheid nooit meer terugwillen! Ik las dat iemand nervovit forte van bional was gaan gebruiken en ben meteen naar de drogist gegaan om het ook te kopen. Het helpt! Ik nam s'avonds 2 tabletten voor het slapen gaan, 1 als ik wakker werd en later op de ochtend nog 1. Ik heb een pocketweegschaaltje besteld waar ik de seroxat nauwkeurig op kan wegen. Het weegschaaltje geeft grammen aan i.p.v. milligrammen maar omgerekend is 5 Mg : 0,09 gram. Ik ontdekte dat ik de stukjes tablet die ik zo uit de hand had gesneden erg in gewicht verschilden. Het ene stukje was 0,072 en het andere 0,112. Het is heel belangrijk dat je elke dag dezelfde dosering neemt. Ik merkte na 2 dagen al dat het veel beter ging. Ik ging over op 1 nervovit voor het slapen en 1 s'morgens. Nu begin december heb ik helemaal geen nervovit meer nodig. Ik begin in maart 2017 aan mijn volgende afbouw en dit zal 0,085 gram zijn. Ook al doe ik er nog 2 jaar over ik bouw heel langzaam verder af. Reactie infoteur, 14-02-2017
Wat een succesverhaal. Wat doe je dat goed dit afbouwen van de seroxat. En wat fijn dat je langzamerhand van de bijwerkingen afraakt en je zelf zulke goede oplossingen hebt bedacht.

Basta, 19-12-2016 21:54 #117
Libragirl, Je karakter kun je niet echt veranderen. Maar hoe je op stress reageert. Daar moet je brein het nu toch zelf weer een beetje gaan doen.en dit is nu juist wat je door je hogere dosering paroxetine niet meer hoefde te doen omdat het medicijn je toch afvlakt waardoor dingen je minder raken.je bent al best lang op 10 mg. en dat is al goed. Let wel op! hoe lager de dosering hoe kleiner de doseringsvermindering! Ik heb er zelf meer dan een jaar overgedaan om van 10 naar 0 te komen. (Zie reactie : 24-11 ) en zelfs dat gaat nooit helemaal zonder ontwenningsverschijnselen. Ik ben er ook nog niet helemaal maar dat komt uiteindelijk wel weer goed. Zijn het korte momenten dat je zo gespannen bent en ben je de overige tijd wel ontspannen? Reactie infoteur, 16-02-2017
Misschien is mindfulness of yoga iets voor je om te leren ontspannen. En dat het afbouwen van paroxetine of seroxat langzaam gaat, helaas maar het gaat niet anders.

Libragirl, 01-12-2016 11:37 #116
Een vraag: ik ben dus sinds 10 maanden op 10 mg nadat ik bijna 18 jaar op 20 mg Seroxat zat en heb vanaf januari heel langzaam afgebouwd naar 10 mg. Ik wil daar voorlopig op blijven, maar merk dat als ik veel stress heb ik gewoon niet tot rust kom en mijn dwangmatig karakter (zit in de genen van mijn vader) weer sterker omhoog komt. Ik zoals gezegd elke dag yoga en bezoek 3 x per week de sportschool en heb normaal geen last van stress, maar toch merk ik dat het me nu veel meer moeite kost om rustig te blijven en dat ik extremer reageer op situaties als ik problemen heb, waar ik normaal gesproken mijn schouders voor kon ophalen. Het is natuurlijk een gok… doorgaan met 10 mg en hopen dat het weer goed komt in mijn hoofd. Had iets gelezen dat het lichaam weer zelf moet gaan werken? Wil liever niet weer verhogen, maar voel me soms zooo gespannen… zucht… Reactie infoteur, 16-02-2017
Ik zou gewoon even op die 10 mg blijven. Totdat de rust wat is weergekeerd. Heb je wel eens over ademhalingstherapie gedacht? Dat maakt je heel rustig en voorkomt ook dat je hyperventilatieklachten krijgt.

Basta, 24-11-2016 19:50 #115
Dag allemaal,
Ik ben sinds 1 sept. 2016 helemaal gestopt met paroxetine na 8 jaar 10 mg gebruikt te hebben. Ik heb zeer langzaam afgebouwd. 1 mg verlaging per keer en daar net zolang op blijven zitten tot de bekende ontwenningsverschijnselen draaglijk werden.(Dit was meestal na 4 tot 6 weken.) Nu dus bijna 3 mnd zonder. De ontwenningsverschijnselen die ik nu nog heb zijn: Hoofdpijn in de ochtend en tintelingen in de handen en voeten.

De stemming is bij vlagen goed, maar nog niet constant. Ik ben van mening dat Paroxetine je hersenen uiteindelijk zwakker maakt wat betreft de receptoren die de belangrijke neurotransmitters overbrengen die grote invloed hebben op stemming, slaap, angst, eetlust enz. Na langdurig gebruik van Antidepressieva (de dosis maakt niet eens zoveel uit) heeft je brein grote moeite om weer zelfstandig te functioneren. Dit kan vooral bij Paroxetine zeer lang duren! Er zij genoeg gevallen bekend van mensen die na te snel afbouwen pas na 2 tot wel 6 jaar helemaal klachtenvrij waren. Afbouwen, zelfs van een lage dosis moet extreem langzaam gebeuren. Ik heb er meer dan een jaar overgedaan om van 10 mg naar 0 te komen. Een lange adem toegewenst aan alle stoppers.
Groeten Bastiaan

Jan, 15-11-2016 23:03 #114
Mijn afbouw ben ik gestart in februari 2016, zeer geleidelijk aan naar 15 mg in juni, blijkbaar nog te snel, want slapen lukte plots niet meer, ook iets meer gevoelens van stress gedurende de dag, via de huisarts quitiapine 25mg voorgeschreven gekregen om tijdens avond tot rust te komen en de slaap te vatten. Dit lukte de eerste weken.
Nadien meer onrustgevoelens, gevoel van overslag in hart, continu 100 pols, tintelingen in kin en vingers, tanden die op elkaar gebracht klapperen. Dit maak ik voor de derde keer mee, stoppen van seroxat, de vorige keer veel vlugger, door een snellere afbouw.
Ik ben gestart in 2011 met seroxat na een arbeidsongeval en de psychische gevolgen hiervan. 1 oktober 2016 ben ik terug gestart met seroxat 30 mg, uit de literatuur lees ik dat serotonine opbouw traag verloopt
Ik hoop dat de dingen die ik ervaar geleidelijk aan verdwijnen, ben soms ten einde raad.
Werk voltijds, 2 kinderen, hard werkende vrouw en dan ik 'n sukkelaar die me moeite de dag kan starten op zulke momenten. Reactie infoteur, 23-11-2016
Heel vervelend dat het zo verloopt. Het gaat allemaal weg, maar het is wel een lange adem verhaal. Sterkte ermee. Ik ken quitiapine niet, maar de meeste rustgevende middelen geven ook gewenning dus het kan heel goed zo zijn dat die nu niet meer zorgen voor een goede nachtrust.

Marja, 15-11-2016 14:41 #113
Ik slikte jaren 10 mg. paroxetine. Door aanhoudend maagzuur en onderzoeken waar niets uitkwam, allerlei medicijnen en doseringen om het zuur te remmen heb ik besloten te stoppen met de paroxetine, het zou immers een bijwerking kunnen zijn die na jaren de kop op steekt. Ik ben in 4 maanden tijd van 4 mg. naar 0 gegaan, vorige week maandag de laatste 0,5 mg genomen maar ik voel me écht niet goed. Dat was er al wel een beetje in de loop van deze maanden maar dacht dat het vanzelf over zou gaan. Erg misselijk, trillerig, tintelingen, stroomstootjes, en daardoor voel ik me ook weer depressief.
Is het wijs om alsnog weer terug te gaan naar bijvoorbeeld 2 mg. en langzamer te gaan afbouwen of is het daar te laat voor? Hopelijk kan iemand me snel antwoorden, ben echt ten einde raad.

Tim, 12-11-2016 09:07 #112
Ik ben 4 maanden geleden op 10mg cold turkey met paroxetine gestopt na ong. 5 jaar gebruik. Dat was een slecht idee. Stond vorige week te trillen op mijn benen. Wist helemaal niet dat je langzaam moet afbouwen. Huisarts raadt me aan om terug 10mg te nemen en dan langzaam afbouwen. Is het een goed idee om na enkele maanden terug te beginnen? Of moet dat ook worden opgebouwd? Heb helaas al 7 en 10mg ingenomen. Echt een hart onder de riem om al deze reacties op deze pagina te lezen.

Libragirl, 06-10-2016 21:27 #111
Hoi, ik weet niet wie je bent, maar wel dat je ons altijd na staat met je waardevolle antwoorden en opeens lees ik bij de iets oudere berichtjes dit: Reactie infoteur, 23-08-2016
Maakt niks uit, vragen kan altijd. Ben zelf heel ziek geweest (chemo's) daarom geen tijd om te antwoorden.

Zelf ziek zijn en ons dan ook nog helpen. CHAPEAU!
Ik wens jou ook heel veel sterkte toe.
Geweldig werk doe je! Reactie infoteur, 07-10-2016
Dank je wel. Fijn om te horen. Het gaat inmiddels weer heel goed met me, dus ik heb nu weer alle tijd om vragen wel tijdig te beantwoorden.

Jan, 04-10-2016 19:47 #110
Hallo,

Ik ben in de zomer van 2014 begonnen met dit middel wegens hyperventilatie en angsten. Eerst 20 mg, later 30 mg op aanraden vd psychiater. Maar sinds een jaar nooit meer dan 20 mg genomen. Ik heb het nooit echt zeer strikt genomen, er waren altijd wel eens 1 of 2 dagen per week dat ik het vergat.
Vanaf de zomer van 2015 ben ik het eigenlijk nog onregelmatiger beginnen nemen, om er dan begin augustus van dit jaar definitief mee te stoppen. Al bij al kan je dus stellen dat ik het zo'n tweetal jaar gebruikt heb.
Ik heb dan eind augustus een terugval gekend (hyperventilatie, onrustig, stroomstoten door handen en voeten) en het terug een weekje beginnen nemen eind augustus, begin september. Wat vreemd is, telkens als ik stop, is dat het de eerste twee weken wel oke gaat. Libido komt terug, wat fijn is. Maar bij mij steekt het altijd op na een 3-4 weken, wederom nu. Last van elektrische schokken in handen en voeten, en gewoon een algeheel onrustig gevoel.
Nog niet in die mate dat het mijn leven beheerst ofzo. Ik heb het forum wel goed gelezen, en ook de stopmethode van hierboven waar overal wordt afgeraden om cold turkey te stoppen. Echter is mijn vraag nu, heeft de duurtijd dat je het middel genomen hebt ook een effect op de ontwenningsduur- en verschijnselen? In mijn geval heb ik het nog geen twee jaar genomen, is het dan niet eenvoudiger om snel af te bouwen of cold turkey te stoppen dan iemand die al 5-10 jaar aan het middel zit?
Zal ik toch doorzetten in mijn geval, of toch ook teruggrijpen naar een kleine dosis? Om da stelselmatig af te bouwen. Alvast dank voor de feedback! Reactie infoteur, 06-10-2016
Nee de tijd maakt in die zin niet uit., Twee jaar is al best lang en je lichaam raakt ingesteld op de stof. Dus ja als je wilt stoppen dan steeds wat meer afbouwen.

Libragirl, 28-09-2016 21:27 #109
Zit nu op 10 mg na 8 maanden heeeel langzaam afgebouwd te hebben van 20 mg. Zoals gezegd, mijn 9e afkickpoging. Het was soms moeilijk omdat in de tussentijd mijn relatie verbroken is maar toch gaat het goed! Ben 3 kilo afgevallen en heb veel meer energie, slaap goed en voel emoties veel beter. Voel me minder verdoofd. Nu de hele winter op 10 mg blijven en volgend voorjaar 2017 langzaam verder afbouwen tot… misschien 7,5 mg… misschien 5 mg. Ik weet het niet. Ben allang blij dat ik nu op 10 mg zit en me prima voel! Ik sport en wel ernaast en doe veel aan yoga en meditatie, dat helpt mijn inziens. Hopelijk een opstekertje voor anderen. Tot volgend jaar :) Reactie infoteur, 06-10-2016
Heel goed. Blij dat het met 10 mg veel beter gaat en heel goed van je dat je lekker yoga en meditatie doet.

Gerrie, 27-09-2016 11:59 #108
Mijn brein was niet te stoppen dat maalde maar door dat is niet vol te houden. Ik moest wat doen maar geen diazepam o.d. Ik heb nervovit van bional en… het werkt, ik voel me een stuk beter. Hoe het blijft weet ik niet maar deze paar dagen ben ik al weer heel blij mee. Misschien een tip?

Gerrie, 23-09-2016 11:09 #107
Ik heb 16 jaar paroxetine 20 mg. gebruikt maar de laatste 2 jaar voelde ik mij steeds depressiever worden. De huisarts gevraagd of het kon dat het middel niet meer werkte geen soelaas. De lichamelijke klachten namen toe ik verloor de grip op alles. Ik voelde mij verward alsof ik de weg kwijt was. Dit voorjaar na een bezoek aan de huisarts hierover waar ik weer met mijn kop tegen de muur liep, heb ik voor mezelf besloten dat ik wilde afbouwen. Dat ik dat voorzichtig moest doen had ik al begrepen omdat ik er volgens mijn arts er nooit meer van af kwam. Dat ging goed tot op heden… nu voel ik mij compleet gek, soms vind ik me zelf een psychiatrisch persoon. Ik reageer zo overdreven op veel voorvallen. Mijn hersenen kunnen het niet maar verdragen, raak helemaal van de wijs bij de simpelste vragen. Ik wist nooit wat het betekende dat afbouwen dat het zo moeilijk zou zijn maar het is me heel duidelijk geworden. Die dagen dat ik niet meer verder wilde zijn er nog steeds. Ik praat nu met een psycholoog maar al die dagen je dat ermee rond loopt moet je maar zien of je het allemaal trekt. Reactie infoteur, 27-09-2016
Ja het is heel naar om dit door te moeten maken. Maar doe het zo langzaam mogelijk en echt er komt licht aan het einde van de tunnel.

Sonja, 14-09-2016 08:27 #106
Ik heb een huisarts die zei je slikt 10 mg al 3 jaar… je hoeft niet af te bouwen… Ik ben in een immens grote hel terechtgekomen. Huisarts zag het niet als ontwenningsproblematiek… weken vreselijk gevonkt en geknetterd. Veel te lang aangemodderd, over op ander middel in de hoop op te knappen… Weer 3 maanden zware bijwerkingen en nu medicatie tegen posttraumatische stressstoornis door deze coldturkeyhel… Bouw alsjeblieft af met seroxat druppels via apotheek of cinderella taperingstrips via huisarts. Dit kan je je leven kosten! Reactie infoteur, 14-09-2016
Vreselijk. Zo dom dat die huisartsen er helemaal geen snars van begrijpen. Inderdaad bouw zo rustig mogelijk af, dat is het enige wat je door deze tijd kan helpen.

Kb, 14-07-2016 09:37 #105
Zit nu 14 dagen op 10 mg.wel lichte verbetering.maar nog niet stabiel.vooral opstarten smorgens is erg naar.Ik vraag me nu af moet ik echt weer naar 20 mg om stabiel te worden.Of moet ik nog even geduld hebben.En kan dit allemaal door afbouwen komen of heb ik toch een terugval. Reactie infoteur, 14-07-2016
Ik zou nog even wachten. Geef het tijd. Je lichaam moet zich wel weer aanpassen.

Martine, 07-07-2016 19:33 #104
Waar is vloeibare paroxetine verkrijgbaar? Of pillen in kleine doses? Reactie infoteur, 11-07-2016
Vragen bij je huisarts of apotheek.

Kb, 04-07-2016 17:11 #103
Terug gegaan naar 10 mg… ik belandde voor mijn gevoel weer in depressie. Zit nu 3 dagen op10 mg. maar ik ben er nog niet. Zie over half jaartje wel weer. Even rust. Wat een drama dat afbouwen. Dat ze daar nog niks op hebben uitgevonden zeg. Reactie infoteur, 11-07-2016
Ja vreselijk. Soms denk ik wel eens dat het beter is om er helemaal niet mee te beginnen. Maar houd gewoon die 10 mg, ik hoop dat het snel weer wat beter met je gaat.

Kb, 23-06-2016 17:04 #102
Ik heb paroxetine sandoz afgebouwd van 20 mg naar 10 mg. Daar een jaar op gezeten. Na een jaar van 10 mg overgaan naar 7,5 mg. Geen klachten. Na 6 weken overgegaan naar 5 mg. Zit daar nu zes weken op. Maar is nu drama, niet kunnen slapen, nachtzweten, heel onrustig en hartkloppingen. Ben zo bang dat ik weer in depressie beland. Kunnen dit nu na zes weken nog afbouwverschijnselen zijn? Reactie infoteur, 25-06-2016
Het lijkt er wel heel erg op. Kun je geen vloeibare paroxetine krijgen en dan bijvoorbeeld 6 mg proberen? Misschien was van 7,5 maar 5 te snel. Sommige mensen zeggen ook dat ze met 5 mg helemaal geen werking meer voelen. Dat zou dus betekenen dat het voor je lichaam voelt dat je niks meer slikt. Omdat het middel nog wel even in je systeem zit, kan het zijn dat dit nu doordringt tot je systeem.

Brida, 11-06-2016 03:39 #101
Brida 11-6-2016
Ik heb seroxat ongeveer 7 jaar gebruikt, en het helpt niet meer tegen de depressie, ik ben er helemaal apatisch van geworden,
alleen je emoties zijn onderdrukt. Vanaf begin dit jaar ben ik bezig met stoppen, heellangzaam van 20 mg naar 5 mg. toen ik helemaal stopte kreeg ik de hel, mijn hele leven trok aan mij voor bij, alle problemen en frustraties van al die jaren kwamen er uit.
Ik werd kranzinng van woede en kan wel tegen de muren aantrappen en screeuwen. niemand begrijpt dat.
is dit voor jullie herkenbaar? moet ik doorgaan met stoppen? Reactie infoteur, 14-06-2016
Ja ik zou doorgaan met stoppen maar wel heel langzaam. Je hebt nu te veel ontwenningsverschijnselen. En ga sporten. Elke dag, zo veel mogelijk om je natuurlijke endorfinen aanmaak te vergroten. En zoek mensen die je steunen.

Esthervdwal (infoteur), 05-06-2016 05:02 #100
Tja, zit nu op 10 mg paroxetine na meer dan twintig jaar op 20 mg te hebben gezeten. Nu anderhalve week op 10 dus. Klein beetje duizelig en soms wat misselijk. Psychisch kan ik weinig over zeggen. Het ging al lange tijd slecht met me en nu nog hetzelfde dus. Geen idee of de paroxetine überhaupt nog werkt.

Inmiddels 43 jaar en een bewogen leven achter de rug ( en nog steeds). Slechter dan het laatste jaar kan eigenlijk niet. Maar zoals de huisarts en psychiater zeiden, ik ben stabiel in instabiliteit. Wrs last van hormonen en wellicht de overgang, maar voornamelijk karakter en relatie grootste oorzaak. Wil toch voor eens en altijd proberen om zonder medicatie te kunnen leven.

Heb trouwens ontelbare reguliere en alternatieve hulp gehad, de meeste in mijn tienerjaren. Daar werd ik alleen maar beroerder van. De paroxetine is ooit mijn redding geweest maar vind het zelf tijd worden om hiermee te stoppen. Nu ook voor het eerst in mijn leven serieus bezig met therapie. Heb soms nog wel mijn (cynische) bedenkingen hierbij, maar tot nu toe doorgezet. Ik ben inmiddels mijn baan, mijn huis, mijn geld en mijn grootste steun en toeverlaat (mijn hond) kwijt dus veel erger kan het niet, denk (hoop) ik.

Afijn, voor degene die proberen te minderen/stoppen met paroxetine, heel veel sterkte en succes. Ik denk dat een mens of de kracht van de geest vele malen sterker is dan we beseffen. En voor zover bij mij, so far so good. Reactie infoteur, 14-06-2016
Je klinkt sterk ondanks alles wat je hebt meegemaakt. Bouw het zo voorzichtig mogelijk af om nog meer klachten te voorkomen. En ga sporten. Bewegen is zo goed voor je. Sterkte met alles.

Libragirl, 31-05-2016 12:12 #99
Op 28 januari van dit jaar begonnen aan mijn 9e afkickpoging van 20 mg. en vandaag op 1 juni zit ik op 12.5 mg. Ik doe het nu zoals ik al schreef eerder… héél langzaam… Ik let op hoe ik me voel, sport veel en neem rustmomenten om te ontspannen. Van de zomer wil ik naar 10 mg gaan en daar de hele winter op blijven en wellicht volgend voorjaar 2017 voorzichtig gaan afbouwen tot op 5 mg. Denk niet dat ik dan nog verder ga met afbouwen want dan weet ik uit ervaring komen de klachten terug. We zullen zien. Wordt vervolgd… Reactie infoteur, 14-06-2016
Klinkt goed en je doet het ook goed, heel langzaam. En sporten erbij. En je hoeft natuurlijk ook niet helemaal te stoppen. Als 5 mg goed voor je voelt, dan zou ik het zeker zo houden.

Bruno, 22-04-2016 12:49 #98
Een top artikel! Vele huisdokters en zelfs sommige psychiaters weten hier echt niks van af… Ze laten je veel te snel afbouwen. En sommige mensen zijn er hyper gevoelig aan. Zelfs als rustig afgebouwd van 20 tot aan 10mg; is het best om het rustig aan te blijven doen. Onder de 10mg is er geen therapeutische waarde meer maar sommige mensen kunnen wel lichamelijk een wrak zijn als ze plots te snel gaan. Laat je helpen door specialisten met heel veel ervaring! Reactie infoteur, 14-06-2016
Helemaal mee eens. En of er onder de 10 mg geen waarde meer is betwijfel ik. Ik heb zelf jarenlang alleen maar 10 mg geslikt en moest echt flink afkicken van zelfs die lage dosis.

Enrique, 12-04-2016 19:14 #97
Ik ben nu 5 maanden gestopt met paroxitine.na vijf maand krijg ik weer verschijnselen.ik heb 6 weken na stoppen verschijselen gehad om zot te worden dan heb ik vijf maand normaal kunnen leven nu na die 5 maanden kan ik ni goed eten diare en neigingen over te geven.ik vraag mij af hoe lang je moet gestopt zijn voor je die verschijnselen ni meer krijgt.ik word daar gek van Reactie infoteur, 14-06-2016
Weet u zeker dat het komt van dat stoppen? Het is raar als u stopt en het gaat eerst goed en daarna niet meer. Ik zou eens bij een arts langs gaan.

Libragirl, 11-02-2016 10:05 #96
Fred, je gaat hoe dan ook gewicht verliezen is mijn ervaring wanneer je begint met langzaam afbouwen en je libido komt ook weer op gang ;) Heeft de dokter je gezegd dat je niet hoeft af te bouwen wanneer je je goed voelt? Tuurlijk niet… je bent een goede klant voor de firma van Seroxat! Of het lichaam herstelt na totale stop weet ik niet, zo ver ben ik helaas nog niet gekomen na 9 afkickpogingen. Succes met proberen! Reactie infoteur, 20-06-2016
Je lichaam herstelt weer na een totale stop, is mijn ervaring (maar dat is persoonlijk). En afvallen ja. En libido zeker ja na het stoppen. Niet afbouwen is met seroxat echt geen optie. Dan krijg je zoveel bijwerkingen daar wordt je vreselijk akelig van.

Fred, 08-02-2016 12:46 #95
Mijn vraag gaat ook over het afbouwen en eventueel stoppen met Seroxat. Ik gebruik Seroxat nu ruim 20 jaar. Het grootste gedeelte van die tijd slikte ik 20mg per dag, de laatste jaren is dat 30mg. Ik heb inmiddels wel begrepen dat je het afbouwen niet lichtvaardig moet opvatten en zeer terdege ter hand moet nemen. Ik heb Seroxat voorgeschreven gekregen vanwege verwardheid en somberheid na, naar later bleek, een aantal onverwerkte overlijdens in de familiesfeer. Hoewel ik een neiging heb tot somberheid is er na die tijd niets meer voorgevallen waarvoor je Seroxat zou voorschrijven. Is het dus niet zo dat je vrij snel Seroxat krijgt voorgeschreven, maar dat er eigenlijk niemand zich later met die medicatie bezighoudt dat je er ineens achter komt dat je het middel al zo'n 20 jaar slikt? Mijn eigenlijke vragen gaan over de tijd na Seroxat. Als het afbouwen gelukt is en je zonder kan. Herstelt het lichaam dan van de bijwerkingen die je door het gebruik hebt opgelopen. In mijn geval is dat een gewichtstoename van ca 20 kg. En, belangrijker nog, het inslapen van je libido. Met andere woorden: val je na of door het afbouwen af en krijg je na of door het afbouwen ook weer erecties? Voor de goede orde vermeld ik nog wel dat ik ook diabeet ben!
Wat ook zo zijn bijverschijnselen heeft (diabetes mellites type 1). Ik heb diverse keren de vraag gekregen, als ik weer eens wilde afbouwen, "afbouwen? Waarom zou je. Je voelt je toch goed?" En eigenlijk is dat ook zo. Als de bijwerkingen van Serocat niet verdwijnen na het afbouwen, dan heeft dat dus ook niet zo veel nut. Kan mijn epistel helaas niet ingewikkelder maken:).
Ik hoop dat ik vele antwoorden en reacties krijg, waarvoor nu al mijn dank. Reactie infoteur, 25-06-2016
Over het terugkrijgen van een libio? Ja dat komt terug. Erecties krijgen mannen overigens wel vaak als ze seroxat slikken, alleen het krijgen van een orgasme is heel moeilijk. Dus het zou kunnen dat dit bij jou meer te maken heeft met je diabetes.
Je gewicht weer verliezen dat zal niet zomaar gaan. Daar zul je ook voor moeten sporten en of je eetpatroon aanpassen. Het is niet zo dat je direct afvalt als je met de pillen stopt. Wat er aan zit, zal er eerst wel weer afmoeten.

Libragirl, 28-01-2016 21:16 #94
Alweer aan mijn 9e! afkickpoging begonnen van Seroxat nadat ik dit middel al 18 jaar slik, dus elke 2 jaar heb ik weer moed. Zou het deze keer lukken om tenminste op een lagere dosis te blijven? Zou de aanhouder echt winnen? Ik geef niet op!
Voor 2 jaar met behulp van deze pagina in 1 jaar afgebouwd en toch bleek het te snel voor mij en viel ik nadat ik op 2,5 mg zat gigantisch terug met zelfs gedachten 'waarom leef ik nog'? terwijl ik zo'n ontzettende genieter van het leven ben…
Weer terug naar 20 mg en de zon ging weer schijnen.
Inmiddels weet ik zeker dat ik geen probleem in mijn hersenen heb zodat ik een zogenaamd stofje zou missen en ik weet nu ook zeker dat Seroxat zo gefabriceerd is dat je het moet blijven slikken, want dan verdient men tenminste aan je! In mijn familie komt ook geen depressie voor, wel slikt mijn vader al zijn hele leven Valium, dus of het voor een gedeelte genetisch is…?
Maar ik WIL niet afhankelijk zijn van dit medicijn. Ik geef elke dag yogales en sport 1 a 2x per week. Ik doe aan zelfreflectie en ben een verantwoordelijk mens dat met 2 benen in de wereld staat.
Nu sinds 3 weken op vloerbaar Seroxat (bah wat is dat goor spul) aan het afbouwen en zit nu op 18 mg. Ik ga hier zeker nog 3 maanden mee door en dan misschien weer wat lager. Ik ga het nu HEEEEL LANGZAAM DOEN, en niet meer binnen 1 jaar maar misschien doe ik er wel 3 jaar over, maar dat deert me niet.
Wordt vervolgd… Reactie infoteur, 16-07-2016
Veel succes met je pogingen. Het is moeilijk en je hebt gelijk dat de farmaceuten er alles aan doen om je het middel te laten en blijven laten slikken.

19999, 04-12-2015 10:23 #93
Ook ik ben medegebruiker van paoxetine, al 20 jaar. Toen ik een angst- en paniekstoornis kreeg wilde ik aanvankelijk op wilskracht overleven zonder medicatie. Dat lukte niet. De behandelend psychiater legde uit dat de hersenen een biologisch gegeven zijn en dat daar ook iets fout kan gaan, wat met medicatie positief kan beïnvloed worden. Uiteindelijk was ik om, nam paoxetine en was na 6 weken een volledig ander mens in de zin dat ik weer normaal kon functioneren. Toen kreeg ik al de waarschuwing dat een eventueel afbouwen uiterst langzaam en zorgvuldig zou moeten gebeuren i.v.m de mogelijkheid van ernstige bijwerkingen. Ik heb zeker twee jaar gedaan om van 40 mg per dag uit te komen op nog 3 keer een halve tablet per dag. Toen ging het twee jaar geleden volledig mis. De onruststoring die ik kreeg (na een jaar waarin ik volgens mijn partner-jammer genoeg had ik het zelf niet door-gedragsmatig steeds slechter ging functioneren) voelde levensbedreigend en als dit zo zou blijven hoefde het voor mij niet meer. De huisarts wist van de afbouwplannen maar er was geen begeleiding. Toen het fout ging adviseerde hij direct weer de maximum dosis te nemen. Ik vroeg en kreeg een verwijzing naar een psychiater (op mijn verzoek niet bij de G.G.Z. waar ik geen goede ervaringen mee had, maar in het vrije circuit). Daar ben ik nu nog steeds in behandeling en het is een hele positieve ervaring. Onder haar begeleiding probeer ik af te bouwen naar 20 mg. Haar advies is om dit zeer langzaam te doen en niet verder af te bouwen. De ervaringen van psychiaters laten zien dat seroxat (stofnaam van paroxetine) moeilijk af te bouwen is. Wanneer er met de bijverschijnselen kwalitatief goed te leven is is de keuze om het medicijn te blijven nemen te verkiezen boven de bijverschijnselen bij afbouw waarvan het absoluut niet zeker is dat ze ooit zullen verdwijnen en het is ook niet te voorspellen of de stoornis zich niet zal herhalen. Het is mogelijk dat de hersenen soms blijvend medicatie nodig hebben. We zijn echter sneller geneigd om dit soort medicatie af te bouwen omdat we vinden dat we dit soort klachten met wilskracht moeten kunnen bestrijden. Omdat ieder mens een individu is zijn algemene richtlijnen moeilijk te geven en mijn advies is om de begeleiding van een goede psychiater te zoeken, vooral in het vrije circuit. Belangrijk is om vooraf te kijken of je zorgverzekering een contract heeft met de betreffende persoon om niet in financiële moeilijkheden te komen. Ik bezocht gister voor het eerst deze site en schrok van de reacties. Nogmaals, zoek deskundige begeleiding en ga voor de hoogste kwaliteit van leven ook al is dat dan met gebruik van paroxetine. Ik ben geschrokken van de reacties van de infoteur. Ik weet niet welke functie de betrokkenen heeft, maar bedenk wel dat het prijzen via deze site van mensen die op wilskracht vechten (misschien tegen beter weten in) hen een weg in kan sturen die niet leidt naar geluk en welbevinden. Ik wens iedereen veel sterkte toe.

Merel, 27-11-2015 20:49 #92
Hallo allemaal, ik wil zwanger worden en moet dus stoppen met het nemen van Seroxat. Ik neem dit middel sinds mijn 19de en ben nu 29. Elke dag 20 mg. Ik moet dit ook nemen omdat het iets biologisch is. Het is bijna een week geleden dat ik het goed gaat met mij, ik sport ook veel. Maar ik begin die afkickverschijnselen te voelen: dat gevoel van elektrische schokken in je hersenen, plots warm hebben, trillingen… Ben wel bang dat ik het niet ga kunnen volhouden zonder Seroxat. Zijn er hier mensen die zwanger zijn en die gestopt zijn met Seroxat?

Sandra, 16-11-2015 23:54 #91
Wat zijn eigenlijk de gevolgen van langdurig paroxetine slikken? Reactie infoteur, 19-01-2016
Is volgens mij nog steeds niet helemaal duidelijik.

Debbie, 10-09-2015 18:43 #90
Heb 2,5 jaar terug 20mg gehad ben na een jaar zelf naar 10 Mg gegaan nu sinds 2,5 maand gestopt ben van 10naar 5 gegaan in en week toen om de dag en toen gestopt nu voel ik me zoooo onrustig veel paniek hele dag door, wat is je advies toch maar weer 5 Mg gaan nemen? Of door zetten zal dit nog erger kunnen worden? Alvast bedankt Reactie infoteur, 22-07-2016
Als je de vloeibare variant kunt krijgen zou ik gewoon weer een paar mg nemen. Twee of drie. Mooie onderhoudsdosis. Kun je vanaf daar wel verder afbouwen.

Ikhouvanhetleven, 05-09-2015 21:54 #89
Ik heb ongeveer 7 jaar Paroxetine geslikt. De eerste jaren een tijd 40 mg. De laatste jaren 30 mg. Ik heb dit in een aantal maanden afgebouwd van 30 naar 25 naar 20. Daarna met de suspensie iedere 3 dagen 1 of 2 mg eraf. Wanneer ik onttrekkingsverschijnselen kreeg bouwde ik niet verder af. Ik had dan vooral last van duizeligheid. Slapjes. Zweten. Wanneer dat weer over was, bouwde ik weer verder af. Ik ben inmiddels 5 maanden gestopt. De eerste 2 maanden voelde ik mij goed. Daarna kreeg ik last van heel heftige angsten en paniek. Ik ervaarde bovenmatig veel stress. Ik heb toen een hele heftige grote paniekaanval gehad in de auto achter het stuur. Die duurde 1,5 uur. Dat heb ik ervaren als een hel. De dagen erna heb ik mij verschrikkelijk gevoeld. Hartkloppingen. Gevoel van flauwvallen en gek worden. Ik stond stijf van de angst en dat hield me in zijn greep. Zo intens bang om dood te gaan. Ik ben een tijdlang heel angstig gebleven en kreeg de week erna 30 paniekaanvallen. Er kwam iedere keer een stoot adrenaline vrij leek het en dan kwam er weer een. Na deze paniekaanvallen ben ik licht in mijn hoofd gebleven. Duizelig. De hele dag. Het gevoel van onwerkelijkheid. Alsof ieder moment het licht uit kon gaan. Autorijden lukte met moeite. Maar dat ging op een gegeven moment niet meer. Paniek. Vlekken voor mijn ogen. Hyperventilatie. Het leek of mijn hersenen spaak liepen. De prikkels niet meer aankonden. Ik voel ook een druk in mijn hoofd. Ik merk nu dat ik al ruim 6 weken duizelig ben. Veel lig. Soms wat kan doen. Maar vooral beroerd ben. Sporten oid lukt niet. Daarnaast heb ik angst voor de angst gekregen. Durf niet naar buiten vw de duizeligheid. Overigens heb ik geen paniekaanvallen en hartkloppingen meer sinds een week. Ook de opvliegers zijn gestopt. Het heftige malen en het niet meer kunnen stoppen met denken en piekeren is gelukkig tot een minimum gereduceerd. Afleiding helpt soms ook tegen de klachten. Moet ik nu doorzetten om niets te slikken? Ik las dat sommige mensen hier nog jaren last van kunnen houden. Ik ben zo ondertussen de wanhoop nabij. Van het zo duizelig zijn en niets kunnen en of dit nog overgaat. Ik werk nu niet. Samenwonen met mijn vriend en stiefkinderen gaat niet. Mijn eigen kinderwens… tja.Ik zie mijn toekomst in rook opgaan als de moed me in de schoenen zinkt. Reactie infoteur, 08-09-2015
De duizeligheid en de paniek zijn gewoon bij het afbouwen van dit middel. Het gaat echt over, dat verzeker ik je. Dus ja ik zou adviseren om door te zetten, maar zoek inderdaad mensen en activiteiten die je door deze hele nare tijd kunnen helpen. Sterkte!

Martin, 24-08-2015 16:52 #88
Hierbij aanvullende informatie op het schrijven van 16 augustus. Een meer homogene suspensie wordt verkregen wanneer de 5 stuks 20 mg pillen in 60 ml warm water worden opgelost waarna 40 ml honing wordt toegevoegd. Na goed schudden bezinken de zeer fijne opgeloste deeltjes paroxetine minder snel naar de bodem!

Martin, 16-08-2015 16:05 #87
Het nauwkeurig doseren van het middel paroxetine kan door middel van het oplossen van bijvoorbeeld 5 stuks 20 mg pillen in 90 ml warm water en vervolgens 10 ml honing toevoegen. De verkregen suspensie heeft dan een verhouding van 1 mg is gelijk aan 1 ml. De toegevoegde honing geeft een zoetere smaak en zorgt ervoor dat na schudden de zeer fijne opgeloste deeltjes paroxetine niet zo snel naar de bodem zinken. Telkens voor gebruik goed schudden en de suspensie opzuigen met een injectie spuit zonder naald. Vraag bij de apotheker naar een spuit met een inhoud van 5 ml onder verdeeld in 25 eenheden. Op deze wijze wordt met een nauwkeurigheid van 0,2 ml ofwel 0,2 mg de dosering afgemeten. Maak voldoende suspensie aan voor bijvoorbeeld een periode van 3 weken en bewaar deze dan in de koelkast. Deze informatie is gebaseerd op ervaring. Lichaamsbeweging en meditatie tijdens en na het afbouwen voor het realiseren van innerlijke rust. Take care! Reactie infoteur, 15-08-2016
Goede tip voor het afbouwen van seroxat.

Noor, 04-08-2015 12:33 #86
Ik gebruik al meer dan 15 jaar seroxat. Ik wil heel langzaam gaan afbouwen omdat het middel niet (meer) goed werkt. Mijn vraag is echter: je hebt dit middel gekregen omdat het op dat moment 'nodig was'. Wie garandeert dat je na het afkicken niet weer op deze problemen stuit? Ik heb heel wat therapieën gehad, maar heftige en vaak destructieve emoties veranderden niet. Toen ik met Xeroxat begon leek het alsof ik in een andere wereld terecht kwam. Rust rust, rust in mijn hoofd. Dus ja, ik wil wel afkicken, maar niet meer in diezelfde toestand belanden… Reactie infoteur, 15-08-2016
Helaas weet je niet of je dan weer terugvalt. Dat kun je alleen ondervinden. Er zijn wel andere antidepressiva. Misschien moet je eens met een psycholoog of psychiater overleggen of er andere mogelijkheden zijn.

Anna, 13-07-2015 23:41 #85
Ik heb bijna alle reacties doorgelezen en heb nu een vraag. Hoe weet je of je zelf helemaal geen serotonine aanmaakt? Ik voel me mét helemaal goed en ben nu aan het afbouwen omdat ik weet dat seroxat niet goed is. Maar wat als ik het écht nodig heb, ik ben nu niet zo'n leuk mens. Reactie infoteur, 20-08-2016
Je kunt het laten meten door je bloed te laten prikken. Veel artsen doen dat niet, maar dat is wel de beste methode. Ik dacht overigens ook altijd dat ik het niet aanmaakte, maar sinds ik gestopt ben weet ik dat ik dat wel doe, want het gaat heel goed met me. Maar meten is weten dus gewoon laten prikken als ik jou zou zijn.

Tikwa, 03-07-2015 22:53 #84
Ik ben in maart begonnen met afbouwen van Seroxat 20 mg. Ik gebruik pillen van 10 mg en doe die doormidden. Ik gebruik nu dus 4 maanden 15 mg. Dat ga ik 6 maanden doen. Daarna doe ik er weer 5 mg af en dat doe ik weer een half jaar. Er komen weer gevoelens boven en daar ben ik blij mee. Soms voel ik me wel even depressief, maar dat gaat ook weer over. Ik heb de pillen ook voor een angststoornis, paniekaanvallen. Sinds vier jaar kan ik de paniekaanvallen hanteren en dat gaat nu ook goed. Mijn grootste probleem is inslapen. Ik lig wakker tot 3, 4 uur in de ochtend. Ik vind het niet leuk, maar ik aanvaard het gewoon en hoop op betere tijden. Tot nu toe valt het afbouwen mij mee. Ik heb jaren therapie gehad ivm depressie en paniekaanvallen en ik kan dit alles nu beter aan. Misschien dat dat ook meewerkt, ik weet het niet, afwachten hoe het gaat als ik nog meer minder. Het blijft wel spannend, maar ik hoop er echt af te komen en te ontdekken wie ik ben zonder deze pillen, die wel meegewerkt hebben om door een moeilijke tijd van mijn leven heen te komen. Reactie infoteur, 20-08-2016
Fijn om te horen dat het afbouwen van seroxat lukt en dat er acceptatie is. Ik hoop wel dat het slapen op den duur ook weer goed komt. Dat zou toch wel heerlijk zijn. Veel succes en vooral veel levensgeluk gewenst.

C. Sibrandi, 11-06-2015 14:48 #83
Ben ik nog eens en nog steeds doodziek. In januari gestopt van paroxetine, en ik word steeds zieker, misselijk, overgeven, tintelingen, oren die suizen, onrustig. Af en toe denk ik, het hoeft niet meer, maar mijn kinderen en beesten, hond en kat houden me tegen. Heb nu oxzazepam gekregen maar daar word ik ook nog zieker van. Ik weet het niet meer, help. Reactie infoteur, 20-08-2016
Oh bah wat naar. Ik hoop dat het wel heel geleidelijk is gegaan anders heb je dat soort bijverschijnselen van het stoppen met paroxetine of seroxat.

Monique, 31-05-2015 11:01 #82
Ik ben ook sinds een maand gestopt na 4 jaar gebruik. Dit omwille van het feit dat het wel heel goed hielp tegen mijn angsten maar niet tegen mijn depressie. Heb in overleg met mijn nieuwe psychiater (omdat ik bij mijn vorige het gevoel had dat er niet naar mijn klachten werd geluisterd en alleen nog om het geld ging) besloten om de seroxat af te bouwen in één maand tijd (20 mg) en dan 10 dagen zonder iets en ben nu Wellbutrin aan het opbouwen. Ik heb me nog nooit zo slecht gevoeld in mijn leven als nu. Doodziek, doodziek, enorm moe, spierpijnen in gans mijn lichaam echt niet te doen. Ik weet niet meer waar kruipen van de pijn. Ween ook heel veel, niet om hetgeen er gebeurd is in mijn verleden, maar door de pijn in mijn lijf. Dit is bijna niet vol te houden. En dan die brainzaps… ook niet te doen. Misselijk, geen honger, enz… dit is pure horror. Het rare van het verhaal is dat ik in het verleden (20 jaar geleden) ook nog eens seroxat heb genomen tegen angsten (toen iets meer dan 9 maanden) en dat ik totaal zonder problemen of onttrekkingsverschijnsel dit heel goed heb kunnen afbouwen. En ook op een korte periode. Heb nooit geen terugval meer gehad, tot 20 jaar later. Ik snap het dus niet goed. Heb me deze periode ook nooit goed gevoeld met Seroxat, angsten zijn wel weg, maar depressie niet. 20 jaar geleden had ik wel alleen een angststoornis, geen depressie. Nu heb ik er een depressie bij, misschien dat daar het schoentje wringt. Wie zal het zeggen. Maar dit, is echt geen leven meer, ik hoop zo, dat dit ooit overgaat. Ben wel blij te horen dat ik niet te enige ben, dit geeft me wat steun en kracht om te blijven vechten tegen dit monster. Het ergste is dat je aan de buitenkant niets ziet hé, ik doe altijd maar of alles normaal is. Terwijl ik vanbinnen kapot ga van de pijn en in mijn eentje zit te janken. Reactie infoteur, 21-08-2016
Probeer mooie dingen te doen met mensen en bouw heel langzaam af. En als je kunt probeer zo veel mogelijk te sporten. Dat bevordert de natuurlijke aanmaak van serotonine.

C. Sibrandi, 31-05-2015 09:00 #81
Even een antwoord op het berichtje van Eliza van 23-5, hieronder, want dat maakt me erg bang. Ook ik ben 18 weken geleden gestopt van 20 naar 10 en en toen gestopt en nog steeds doodziek, buikpijn, moe, tintelingen, 8 kilo afgevallen en ook erg warrig, mijn kinderen zeggen wel eens, mam, je wordt dement.
Soms denk ik, het hoeft niet meer, wil mijn leven weer terug, zit nu ook te huilen van onmacht. De HA wil me op een ander middel zetten, maar wil die troep niet meer in mijn lichaam. En voor Eliza, ik snap waar je doorheen gaat, misschien stap ik wel naar een advocaat, want dit staat niet in de bijsluiter. Slik nu ook af en toe een pammetje, maar ook dat is verslavend, dus erg voorzichtig ermee.
Sterkte aan alle medestrijders Reactie infoteur, 20-08-2016
Van 20 naar 10 mg seroxat in zo'n korte tijd kan ook nooit goed gaan. Logisch dat er allerlei bijwerkingen zijn. Bovendien is ook nooit echt bewezen dat seroxat bij iedereen werkt dus het kan heel goed dat de angsten wel zijn verdwenen, maar de depressie niet. Heel veel sterkte.

Elisa, 23-05-2015 16:12 #80
Na 5 jaar gebruik ben ik op een verkeerde moment na 5 mg gestopt. En nu na 2,5 jaar heb k nog steeds last. Ik ben nog steeds niet hersteld van wat ik heb meegemaakt tijdens het afkicken. Ongelukkig was 10000×ongelukkig nadat ik gestopt was. Het leek echt alof mijn gezicht van mijn scheden af ging Door verdriet. Het is een wonder dat ik nog leef. En ik werd nergens serieus genomen. Reactie infoteur, 21-08-2016
Heel vervelend. Te snel stoppen met seroxat heeft helaas vaak dat effect.

Dora, 21-05-2015 16:01 #79
Heb al eerder een bericht geplaatst hier over afbouwen paroxetine en opbouwen cymbalta (febr. 2015 ). Ik heb nu afgebouwd van 20 mg naar 10 mg paroxetine via de afbouw strips, te bestellen via stichting Cinderella. Dit ging goed, echter toen ik van 10 mg naar 5 mg wilde afbouwen ging het mis op de 8 mg. Snel weer terug naar 10 mg.

Van de cymbalta krijg ik keelklachten en heb het gevoel dat ze niks doen bij mij. Deze ben ik deze week gaan halveren van 60 mg naar 30 mg en deze 30 mg blijf ik nu 3 weken slikken naast de 10 mg paroxetine. Zelf wil ik helemaal van de cymbalta af en de paroxetine ophogen naar 15 mg.

Maar de arts weet niet of dit wel zo'n goed idee is en wil liever dat ik 30 mg cymbalta blijf slikken naast 10 mg paroxetine Heb het 18 jaar goed gedaan op paroxetine 20 mg. Wat is nu wijs? Ik wil niet weer een afbouwpoging doen.

Corrie, 12-05-2015 19:21 #78
Nog maar eens een reactie omdat ik wanhopig ben
bijna 4 maanden geleden gestopt met paroxetine en nog steeds tintelingen in mond en ogen, ook brandende gevoelens, voel me nog steeds ziek.
Las op internet dat er mensen zijn die dit al jaren hebben.Wordt nu wel wat wanhopig, ook blijf ik misselijk
HA zegt, een andere antidepressiva slikken, maar dat wil ik niet meer
Wat moet ik doen

Astrid, 05-05-2015 20:43 #77
Ik heb zelf zo'n twee jaar Seroxat (20 mg) gebruikt. Dit is inmiddels alweer ruim 10 jaar geleden. Ik had niet het gevoel dat het veel deed voor mijn depressie en straatvrees. Ik had wel eens een betere periode, maar dat kan ook heel goed komen door andere factoren, zoals wat meer bewegen en minder alcohol.

Ik heb ook nooit iets gemerkt van bijwerkingen en ben uiteindelijk na ruim twee jaar slikken spontaan van de ene op de andere dag gestopt. Gewoon "cold turkey" dus. De tabletten waren namelijk op en ik had geen zin meer om een nieuwe lading te bestellen omdat ik ernstig twijfelde aan de werking ervan. Ik heb daarna twee dagen last gehad van een licht zeurend hoofdpijntje. Een pijnstiller was echter niet nodig. Slapen ging ook prima. Nauwelijks ontwenningsverschijnselen dus en ook maar van zeer korte duur. Ook in een later stadium had ik geen klachten.

Zo zie je maar weer hoe verschillend mensen op medicijnen kunnen reageren. De één heeft er niets van en voor een ander lijkt het wel een paardenmiddel.

Aan Corrie: Beweging is altijd goed, maar waarom meteen hardlopen? Een dagelijkse wandeling van een half uurtje doet ook al heel goed. Hardlopen was blijkbaar te intensief waardoor je dus flauw viel.
Ook je voeding bepaalt voor een groot deel hoe je je voelt, dat vergeten mensen nogal eens. Eet dus o.a. véél verse groente, fruit, volkorenproducten, noten, zaden, plantaardige olie enz. Vermijdt vette snacks, bewerkt voedsel, teveel zout en alles waar toegevoegde suiker inzit, daar wordt je lichaam namelijk doodmoe, ziek en futloos van.
Het zou misschien ook niet verkeerd zijn om eens een bloedonderzoek te laten doen om eventuele tekorten op te sporen. Heb je ook al eens aan adem- en ontspanningstherapie gedacht?
Heel veel sterkte in elk geval en niet opgeven hoor! Reactie infoteur, 21-08-2016
Fijn dat jij weinig bijwerkingen had bij het stoppen, maar het algemene beeld is toch echt heel anders. De meerderheid van de mensen die stopt met antidepressiva als seroxat heeft enorme bijwerkingen. Je tips zijn overigens erg waardevol: tekorten kunnen ook allerlei klachten opleveren. En adem- en ontspanningstherapie, maar ook meditatie kunnen inderdaad ook heel veel betekenen.

Corrie, 02-05-2015 08:34 #76
Heb al eerder een reactie geplaatst op 3 april, ben nu 14 weken zonder en ben nog steeds doodziek en durfde niet meer te beginnen, ook mij HA staat er niet achter.Moet ik dan de rit maar uitzitten, dat houd ik niet vol.Ben rusteloos, slaap nie, tintelingen, soms denk ik het hoeft niet meer.Heb geprbeert te sporten, hardlopen, ben flauw gevallen en thuis gebrach
wordt nu wel wanhopig heb somd gedachten het hoeft niet meer, wat moet ik doent Reactie infoteur, 21-08-2016
Het is ook heel naar dat je al deze bijverschijnselen hebt. Maar ben je wel heel geleidelijk aan gestopt met seroxat? Echt dat is de enige mogelijkheid. Als de huisarts niet meewerkt zou ik de hulp inroepen van een psycholoog of psychiater.

Ellie, 22-04-2015 12:39 #75
Ik slik al jaren Seroxat. De laatste anderhalf jaar 10 mg. Sinds bijna 7 weken weer 20. Mijn psycholoog vindt dit een te lage dosering en heeft in overleg met de huisarts voorgesteld om 30 mg te gaan slikken. Dit heb ik 2x gedaan en werd doodziek. Ik was mezelf niet meer, wist niet wat ik voelde. In overleg met de huisarts weer terug naar 20 mg. Nu heb ik gehoord dat er ook Seroxat in vloeibare vorm is en dat je dan b.v. steeds met 1mg de dosering kan verhogen. Weet iemand hier iets van?
Groetjes Ellie Reactie infoteur, 21-08-2016
Ja er is vloeibare seroxat. Je psycholoog of huisarts kan dat zo opzoeken en voorschrijven. Maar waarom moet je naar 30 mg? Dat vind ik wel heel erg veel om eerlijk te zijn. Ging het niet goed met 10 mg?

C. Sibrandi, 03-04-2015 20:06 #74
Lijkt me een goed advies, maar ben al 9 weken zonder, kan ik dan weer gewoon beginnen, misschien eerst 10 mg en dan 20 mg?zo wil ik ook niet langer.Had net een vriend aan de telefoon en hij zei dat ik al vanaf januari deze klachten al heb dus al 3 maanden.Ik houd dit niet lang meer vol, voel me echt ziek, slaap zittend, anders word ik misselijk, hardlopen wil ook niet meer, te ziek.HA zegt ook weer beginnen, maar word ik dan niet nog zieker?
Je hebt al eerder aangegeven mC et een lage dosis bginnen
Val in ook vaak in herhaling zie ik in mijn vorige berichtje, spijt me
gr Reactie infoteur, 23-08-2016
Maakt niks uit, vragen kan altijd. Ben zelf heel ziek geweest (chemo's) daarom geen tijd om te antwoorden. Sorry. Als je weer begint met seroxat dan zou ik niet meteen weer 10 mg nemen. Begin dan met de vloeibare variant of zoals iemand hier stelt door zelf een vloeibare variant te maken. Waarom al meteen weer een hoge dosis? Begin laag, dan kun je altijd nog opvoeren.

C. Sibrandi, 01-04-2015 17:26 #73
Heb al eerder een reactie geplaatst, maar ben wanhopig dus doe ik het nog eens
7 jaar paroxetine 20 mg geslikt, toen naar 10 mg en dan gestopt.
Mijn klachten?Tintelingen, vooral ogen, keel, misselijk, 8 kg afgevallen, moet zittend slapen anders word ik misselijk. Ook mijn gedrag is vreemd, zeggen mijn kinderen en partner, erg vergeetachtig, ben altijd alles kwijt, sleutels, tas.
2x per week ga ik hardlopen maar echt op karakter maar heb gehoord dat het goed is voor de serotinen. Soms denk ik, het hoeft niet meer, maar heb kids en beesten en dat houdt me tegen. hoop dat ik een goed advies krijg en dat dit normaal is, maar zo lang?
Helppp Reactie infoteur, 03-04-2015
Veel te snel afgebouwd. Maar daar heb je nu niks aan natuurlijk. Ik heb geen idee hoe lang je deze klachten al hebt, want dat lees ik niet. Het is vaak echt de lange adem. Je zou ook kunnen overwegen weer met een lage dosis te beginnen om die klachten af te laten nemen. En dan steeds per mg verder afbouwen. Dan gaat het veel geleidelijker.

Karin, 02-03-2015 10:34 #72
Na twee maanden zit ik op 5 Mg. Ik ben nog steeds duizelig misselijk en heb hoofdpijn!
Ik begin de moed een beetje te verliezen en denk erover om naar 10 Mg. Te gaan.
Wat nu? Reactie infoteur, 21-03-2015
Als je er echt vanaf wilt zou ik nu wel doorzetten. Ja het duurt een aantal maanden voordat je van die nare bijwerkingen af bent. Ga sporten en zoek afleiding.

Sterretje, 25-02-2015 21:29 #71
In 2013 ben ik van seroxat aan een omschakeling naar wellbutrin begonnen. ik kon toen in een aantal weken de seroxat afbouwen naar 5 mg. Ik had in die tijd wel veel klachten maar dacht dat het lag aan de opbouw van de wellbutrin. tot een dag of tien geleden heb ik het goed gedaan op de laagste dosering wellbutrin en 5 mg seroxat. 10 dagen geleden vergat ik twee dagen de seroxat in te nemen en dat ging vrij aardig. dus ik heb doorgezet om die laatste 5 mg ook af te bouwen en heb ze niet meer genomen. ik ben wel heel moe en heb afgelopen weekend een paar enorme woedeuitbarstingen gehad. nu is dat wel weer rustig maar ik heb een grieperig gevoel. mijn klieren zijn dik in de hals en achter de kaak. bij onderzoek door een arts was mijn keel ook wel rood en mijn linkertrommelvlies ook. ik twijfel nu wat wat is. morgen ga ik nogmaals naar de arts om te overleggen wat te doen. eigenlijk wil ik gewoon doorzetten en nu eindelijk eens weer een beetje voelen en libido hebben. vroeger was ik seksueel snel geprikkeld en dat is ook wel weer terug aan het komen. kent iemand de klachten van dikke klieren en keelpijn bij het stoppen met seroxat? ik heb wel een prikkelend gevoel onder mijn hersenpan maar niet echt stroomstootjes zoals ik dat hier wel lees. kan iemand mij advies en uitsluitsel geven op mijn vragen? groetjes, sterretje Reactie infoteur, 21-03-2015
Ik weet niet of de seroxat nu echt verantwoordelijk is voor de dikke klieren en het grieperige gevoel. Dat kan ook iets anders zijn.

Marieke, 20-02-2015 15:45 #70
Na 7 maanden paroxetine slikken ivm met heftige paniekaanvallen, voelde ik me helemaal fantastisch en klaar om af te bouwen met dit medicijn. Ik ben 3 weken terug begonnen met afbouwen. Op advies van de huisarts eerst 2 weken van 20mg naar 10mg en daarna helemaal stoppen. De eerste 10mg gingen prima, maar ik ben nu een week helemaal gestopt en heb behoorlijk last van ontwenningsverschijnselen. Ik heb last van tintelingen, gevoel van stroomstootjes, onrust, hartkloppingen en hoofdpijn.

Lezen dat dit hoogstwaarschijnlijk ontwenningsverschijnselen zijn, stelt me in ieder geval wat gerust. Op zich is dit redelijk te doen al moet ik er niet aan denken hier weken mee te lopen. Ik geloof nog steeds dat me dit gaat lukken omdat ik prima in m'n vel zit.

Kunt u mij adviseren of ik het beste kan proberen vol te houden nu, of dat het toch verstandiger is om weer terug te gaan naar 10mg, en langzamer af te bouwen. Reactie infoteur, 21-03-2015
Dit is veel te snel gegaan, maar als u toch al bezig bent en het is uit te houden dan zou u even op de helft van een helft kunnen gaan zitten (2,5 mg)

Annet, 19-02-2015 09:11 #69
Na 7 jaar paroxetine 20 mg ben ik naar 10 mg gegaan en toen gestopt. Nu misselijk, buikpijn, tintelingen en 7 kg afgevallen en was al niet zo'n vette haan. Nu ben ik aan het hardlopen, puur op karakter, want het valt niet mee. Loop een rondje van 2 km, wil het langzaam opvoeren, heb gelezen dat het goed is voor de serotinen. Hoe lang duurt het voor ik me goed voel en is het hardlopen wel goed als ik me beroerd voel. Ben nu 7 weken zonder paroxetine en wil er niet meer aan beginnen. Reactie infoteur, 19-02-2015
Goed dat je bent gaan hardlopen. Bewegen is in mijn ogen het enige wat je tegen alle bijverschijnselen kunt doen. En ja dat duurt even. Maar wanhoop niet, het gaat echt over.

Dora, 17-02-2015 09:54 #68
Ik ben in 6 weken tijd afgebouwd met vloeibare seroxat van 20 mg naar 10 mg. Toen werd ik vreselijk ziek. De huisarts heeft mij direct weer op 20 mg gezet. Dit is nu 4 maanden geleden, maar ik blijf ziek. Zelf zo erg dat ik in het ziekenhuis ben opgenomen voor een aantal weken. Daar heb ik nog een aantal dagen geprobeerd met 5 mg te verhogen maar dit lukte ook niet. Nu krijg ik sinds een week Cymbalta 30 mg naast de 20mg Paroxetine. De bedoeling is dat ik straks de paroxetine ga afbouwen en dat de Cymbalta het overneemt. Maar ik krijg enorm veel huilbuien, ben labiel en zie het soms echt niet meer zitten, zo ziek ben ik ervan. Wat is wijs in mijn geval. Ben een vrouw van 55 jaar en heb paroxetine 18 jaar geslikt.
Voor de bijverschijnselen slik ik oxazepam, 30 mg per dag. Reactie infoteur, 18-02-2015
Heel vervelend. Dat lijkt me erg moeilijk. De cymbalta zal ook weer zijn werk moeten gaan doe neem ik aan. Het uitzitten is gemakkelijker gezegd dan gedaan denk ik. Ik weet niet of je iets van sport kunt doen. Dat zorgt voor natuurlijke aanmaak van endorfinen. Probeer zoveel mogelijk te bewegen en naar buiten te gaan. Vraag mensen met je mee te gaan zodat je het niet alleen hoeft te doen.

Michelle, 13-12-2014 13:13 #67
Na bijna 10/11 jaar Paroxetine 20 mg geslikt te hebben vond ik het tijd om het af te bouwen. Kreeg ook vervelende bijverschijnselen; hartklopping, versnelde hartslag en drukkende pijn in mijn ogen. Had ook veel migraine en nu niet meer. Ik heb maanden lang 10 mg geslikt en geen enkele bijwerking ervan ondervonden, vervolgens ben ik in naar 5 mg gegaan en heb het toen veel te snel afgebouwd, namelijk in iets van 3 weken. Nu 4 weken verder voel ik me verschrikkelijk depressief. Ik word er gewoon angstig van. Zoek wanhopig naar antwoorden op het internet, maar daar word ik nog banger van alle verhalen. Kan me niet herinneren dat ik me voor het gebruik van Paroxetine ooit zo slecht heb gevoeld.
De huisarts zegt lekker makkelijk dat ik die pillen waarschijnlijk gewoon nodig heb, maar ik wil van die rommel af. Ik kreeg ze voor angst klachten waardoor ik heel licht depressief was, maar dit is niet te vergelijken met wat ik toen voelde.
Mijn apotheker gaf het advies om toch met een 2 mg vloeibare Paroxetine (Seroxat) te beginnen om het afbouw proces te ondersteunen, omdat het te snel is gegaan.
Ik ben er nu zo'n vier weken vanaf en weet dus niet of het helpt om met 2 mg weer te beginnen zodat ik me misschien weer iets beter ga voelen, of krijg ik dan weer verschijnsel dat ik moet wennen aan het middel al heb ik die nog nooit gehad toen ik ermee begon.
Wat me ook zo angstig maakt zijn de verhalen van mensen die zeggen dat wanneer je te snel gestopt bent je er nog jaren last van kan hebben en dat sommige mensen zelfs suïcidaal werden en dat is wel het laatste wat ik wil. Op sommige moment heb ik er gewoon geen vertrouwen meer in dat het goed komt en dat ik uit twee kwaden moet kiezen. Wie heeft hier advies voor mij? Reactie infoteur, 15-12-2014
Ik zou het advies van de apotheker opvolgen. Neem gewoon weer een onderhoudsdosis om deze tijd door te komen. Als het beter gaat kun je ook om de dag die 2 mg nemen. Of je er jaren last van hebt weet ik niet. Ik denk dat vooral die periode waarin je helemaal niets meer neemt nu op je drukt. Daar moet je doorheen en daar horen allerlei klachten bij helaas. (zeker omdat je te snel hebt afgebouwd). Houd vertrouwen het kan echt goed komen. Geef het wat tijd, probeer zoveel mogelijk buiten te zijn en te sporten als dat kan om je natuurlijke aanmaak van gelukshormonen te verhogen.

Wiendeke, 05-12-2014 19:19 #66
Vandaag precies een jaar geleden begonnen met afbouwen volgens het schema met Seroxat Suspensie. Ik zit nu op 12 mg per dag en ik voel me er goed bij. Misschien duurt het zo wel een jaar of 3 voor ik helemaal van de seroxat af ben maar dat is dan maar zo. Elke mg minder is er toch maar weer mooi één! Ik hou me niet echt precies aan het schema maar ga op mijn gevoel af. Ik zie het schema als een richtlijn. Heb (inmiddels) een geweldige huisarts die me erin steunt en waar ik af en toe een "afbouw gesprek" mee heb.
Als handigheidje heb ik in de dop van de fles met een handboortje een gaatje gemaakt precies groot genoeg om een 5 ml spuitje er op aan te koppelen. Het opzuigen (flesje op z'n kop houden) van het juiste aantal milliliters gaat zo een stuk makkelijker. Reactie infoteur, 07-12-2014
Dat doe je heel goed. En wat een goede tip voor het afbouwen van seroxat. Ik hoop dat je op het einde kunt zeggen dat het een hele goede manier is geweest.

Greet, 03-12-2014 12:06 #65
Na 6 jaar paroxetine slikken in tabletvorm ben ik over gegaan naar de vloeibare, ook 20 mg, nu allerlei klachten zoals, tintelingen, brandende gevoelens, afvallen.snap het niet, ben nu weer aan de tabletten, dacht dat vloeibaar en tabletvorm hetzelfde was, blijkbaar niet.Wat moet ik doen?Wordt een beetje wanhopig, af en toe gedachten, het hoeft niet meer
gr een wanhopige Greet Reactie infoteur, 11-12-2014
De vloeibare en de vaste vorm zouden geen verschil uit moeten maken. Kan het ook aan het vulmiddel liggen dat misschien in de vloeibare vorm zit? Kijk eens op het etiket misschien word je daar wijzer van. Niet elke pil heeft overigens ook dezelfde samenstelling (de verschillende merknamen hebben ook verschillende vulmiddelen en daar kun je soms niet goed tegen).

Wouter, 26-11-2014 20:03 #64
Heb nu 6 maanden seroxat 10mg genomen wegens een angstaanval, en ben sinds maandag gestopt met deze te nemen na 2 weken af te bouwen (1 dag niet dan weer wel)op aanraden van de dokter. nu is het woensdag en voel ik mij plots draaierig en beetje down (terwijl dit vandaag overdag nog niet zo was)… wat moet ik doen, (heb nog 7 tabletjes seroxat deze vandaag nog eens nemen en) dan weer een paar dagen niet, of doorzetten (geraak ik hier wel uit?)

groetjes wouter Reactie infoteur, 20-12-2014
Afbouwen in 22 weken is veel te kort. En die draaierigheid hoort er helaas bij. Ik zou de vloeibare vorm aanvragen en dan veel langzamer alsnog afbouwen.

Henk, 22-11-2014 18:44 #63
Ik heb 8 jaar paroxetine geslikt. Afgelopen jaar leek dat niet meer te werken. En stres
s en angst kwamen terug in combinatie met ziekte van pfeiffer. Misschien kwam het achteraf daardoor want ik kon het moeilijk overgeven. Afgelopen zomer zei de arts dit gaat niet meer en ga maar aan de citalopram. Dat wilde niet aanslaan, ja mijn angsten waren weg maar mijn hartkloppingen, gejaagdheid en hoofdpijn bleven. Kreeg van de psycholoog in combi met psychiater te horen om binnen vier weken overal mee te stoppen. Achteraf te snel maar nu 5 weken verder… Slaap beter, af en toe verdrietig maar nog wel ziek voelen: Hartkloppingen, misselijkheid wat hoog in de buik zit en draaierig. En na een hartklop aanval heb ik snel spanningshoofdpijn. Wat is wijsheid in deze? Ik wil er graag vanaf. Slik nu drie weken magnesium en zat vandaag aan 5-htp te denken. Ik las ergens dat het jaren kan duren en dat maakt Me vooral verdrietig echt depressief ben ik niet maar wil graag een doel waar ik mezelf op kan focussen. Geef mij eens als ervaringsdeskundige goede raad. Goed forum trouwens minder dramatischer dan anderen over seroxat. Reactie infoteur, 23-11-2014
Naar voor je. Al die bijwerkingen heb ik zelf ook gehad, maar ze verdwijnen echt op den duur. Blijkbaar moet je lijf het allemaal weer zelf overnemen. Omdat je toch al gestopt bent, heeft het denk ik niet zoveel zin om alsnog af te bouwen. Of je zou een hele lage dosis kunnen nemen en dat dan weer afbouwen. Het enige waar ik zelf heel veel aan heb gehad is sporten, sporten en nog eens sporten. Daarmee maak je endorfinen aan, je gaat je echt beter voelen en je kunt je geest er mee leeg maken. Maakt niet uit wat je doet voor sport: zwemmen, lopen, fitness, tennis, tafeltennis. Iets wat je leuk vindt.

Linda, 11-11-2014 13:33 #62
Op de lijst van PaxilProgress hierboven worden stapjes van veel kleinere hoeveelheden aangehouden dan 1mg per keer. Hier begin je met 1mg en daarna wordt de afbouwhoeveelheid steeds minder. Hoe kun je dat zelf doen? Reactie infoteur, 11-11-2014
Door het middel vloeibaar in te nemen en zo met hele kleine stapjes af te bouwen. Vraag je huisarts of psychiater of je apotheek om het je in die vorm te geven.

Linda, 10-11-2014 22:32 #61
Hoe moet ik dat afvijlen van een tablet zien. Een tablet is zwaarder dan de 20mg die erin zit. Hoeveel moet ik er afvijlen om op de hoeveelheden op de lijst te komen? Reactie infoteur, 11-11-2014
Vraag gewoon om druppels. Dat is veel handiger. Die zijn er per 1 mg. Als je bijvoorbeeld wilt afbouwen naar 5 mg dan kun je de pil in vieren knippen (ik deed het altijd met een schaar). Die 5 kan ook weer door de midden dan zit je op 2,5. Maar druppels is veel handiger.

Ietsepiet, 20-10-2014 00:03 #60
Daar ben ik weer vorig jaar is het me niet gelukt om van seroxat af te komen, was misschien ook weer te snel afgebouwd maar wil nu Het schema gaan aanhouden wat hierboven omschreven is. Zat vorig jaar op nul maar voelde me zo beroerd en duizelig dat ik bij mezelf dacht, ik ga weer beginnen, na 1 week was ik weer de oude ik, raar met seroxat voel ik me in alles 100% maar hoe (geil) ik vroeger was zo dood is het nu. Wil wel en het gaat ook de eerste 10 minuten super maar dan plots is er een schakelaar in mijn hoofd en het is voorbij met de erectie, … Klaar komen gaat wel na een orale beurt maar we willen allebei dat dit weer normaal wordt, maar ik wil eigenlijk wel eens van iemand weten, is er al iemand succesvol kunnen stoppen? Maar ik bedoel ook echt al minimaal 1 jaar? Reactie infoteur, 21-10-2014
Seksuele problemen bij seroxat zijn heel veel voorkomend. Heel naar, maar wel de waarheid. Of je succesvol kunt stoppen? Ik kan daar volmondig ja op antwoorden. Ik heb het middel zelf zeker zo'n 10 jaar geslikt, heb het vervolgens heel langzaam afgebouwd en het gaat allemaal helemaal goed met mij. Ondanks heel veel tegenslagen (ouders binnen 3 weken overleden, ik kreeg zelf borstkanker, mijn beste vriendin stierf) heb ik niet meer naar het middel hoeven grijpen. Dus ja het kan.

José, 22-09-2014 14:51 #59
Ben na ong. 18 jaar gebruik van Paroxetine, 20 mg per dag, cold turkey gestopt met het gebruik. De eerste dagen voelde ik mij super goed, een beetje hyper. Toen een periode van veel hartkloppingen, hyperventilatie en zweverig gevoel in het lichaam. daarna voelde ik mij ruim een week weer prima en nu, de laatste dagen is het weer mis; voel me draaierig, misselijk, emotioneel en totaal geen geduld. reageer heftig zowel boos als emotioneel. er hoeft maar iets te gebeuren of ik huil of word boos.
Lichamelijk voel ik mij nu ook erg beroerd. Waarschijnlijk had ik af moeten bouwen maar had er opeens genoeg van en dacht ik stop er gewoon mee. Ik ben nu ruim 5 weken pilvrij en vraag mij af hoelang deze verschijnselen nog blijven of moet ik toch maar weer gaan slikken… Reactie infoteur, 05-10-2014
Erg slechte manier om hier mee te stoppen. Maar dat begreep u al. Nu u toch al gestopt bent, weet ik niet of het raadzaam is toch weer te beginnen. Misschien dan nu de rit maar uitzitten. Hoe lang dat kan duren weet niemand. Dat verschilt per persoon. Ga in die tussentijd maar veel sporten om de endorfinen aanmaak te stimuleren als dat kan.

Rosé, 15-09-2014 20:13 #58
Ik ben in juli na 20 jaar gestopt met Paroxetine, wat vroeger Seroxat was. Ik voelde me super trots dat ik deed in mijn eentje voor mekaar kreeg. Na een periode merkte ik al dat ik veel minder slaap nodig had en eigenlijk een beetje hyper werd. Vlak daarna kreeg ik het idee dat ik op de vlucht was en steeds met van alles bezig was behalve met mijn eigen gedachten. Ik kreeg elke keer misselijkheidsgevoel, maag- en darmklachten en ik merkte dat ik er fel reageerde op emoties, zowel huilen als boos worden. Geduld is nog erg moeilijk en ik moet me inhouden om niet agressief te worden, wat nooit in me zat. Nare situaties kan ik niet eens meer aan, want ik blijf misselijke gevoelens hebben, steken van angst etc. Vanmorgen ben ik bij de huisarts geweest en helaas ik moet toegeven, ik kan het echt niet zo maar alleen. Het liefst zit ik alleen maar tussen andere mensen, maar ja ik woon alleen, Nu een ander medicijn gekregen om puur dat rotgevoel te verminderen en te kunnen ontspannen en vooral om goed te kunnen slapen. Kortom stoppen met anti depressiva is een vreselijk moeilijke stap waar eerst wel eens over nagedacht mocht worden, alvorens ze voorgeschreven werden. Emoties die lang zijn weggestopt komen nu naar voren maar in veel ergere mate. Succes! Reactie infoteur, 05-10-2014
Soms hebben mensen dit middel (of een ander) ook gewoon wel nodig om goed te kunnen functioneren. Daar is natuurlijk ook helemaal niets mis mee. Zie het als insuline. Als diabetici dat niet krijgen, komt het met hen ook niet goed. Dus als u het wel echt nodig hebt, kunt u er ook voor kiezen om het te blijven slikken. Kwaliteit van leven is ten slotte ook een groot goed.

Lieven, 13-09-2014 22:56 #57
Ik gebruik al 5 jaar seroxat. ik ben al een jaar bezig met afbouwen van de seroxat suspensie van 5 ml(10 mg), de laatse halfjaar zit ik al op 1m l (2mg) en heb al meerdere stop pogingen gedaan maar elke keer word ik zo onrustig als ik al een tijdje gestopt ben met de 1 ml wat bijna niks is.
Ik sport heel veel en ga elke dag naar de sportschool heeft u enig idee hoelang dat kan duren voordat alles uit mijn lichaam is.

groetjes lieven Reactie infoteur, 05-10-2014
Als die 2 mg voor u nodig is om u toch lekker te voelen, kunt u er ook voor kiezen om dat elke dag te nemen. Het is een hele lage dosis. Misschien zit het overigens ook wel een beetje in uw hoofd dat u er naar van wordt, want het is wel een hele lage dosis. Maar zoals gezegd: iedereen is verschillend en misschien reageert u er wel heel heftig op als u helemaal stopt.

Ans, 02-09-2014 14:54 #56
Ik heb 18jaar seroxat 20mgr. gebruikt tegen depressie.Ben zo"n 30kilo zwaarder geworden in die tijd. Ben nu reeds 3 weken pilvrij! Heb afgebouwd; 6weken, 10mgr. 6 weken 5mgr. en toen gestopt. Op zich gaat het wel, maar ben wel extreem moe en slap.Heb soms het gevoel, dat ik in elkaar zak (wat best akelig is).
Hoelang gaat dit duren?En heb ik extra voedings-suplimenten nodig, om aan te sterken?
bvd groetjes;Ans Reactie infoteur, 05-10-2014
Die zwakte komt waarschijnlijk doordat alles nu aan het veranderen is. Natuurlijk kunt u wat extra vitamines nemen, maar ik betwijfel of dat de oorzaak van de zwakte is. Probeer actief te zijn en te blijven waar dat kan.

Marlies, 04-08-2014 11:26 #55
Ik ben vannparoxetine afgebouwd en kreeg enorme angstaanvallen na een paar weken en achteraf gezien ook MN gedrag in de zin van heel fel reageren en soms als mensen tegen je praten dat het niet door drong en paniek aanvallen. Naar de huisarts gegaan en die dacht aan een terug val achteraf is dit gewoon het afkicken geweest ook hartkloppingen gehad en de arts bij de spoedpost gaf me toen weer MN medicatie terug in eens 20 mg weer en oxazepam. Na 4 dagen slikken kwamen er gedachte a die ik nooit eerder had gehad en geluk gestopt met oxazepam een kleine tijd ingenomen en dat afgebouwd. Nu 6 weken later heb ik nog wat last van af en toe een kopstoring of wat paniek. Maar ook goede momenten ben ook wat afgevallen maar ik heb ook nog minder eetlust en drink veel water ipv koffie of cola die raak ik niet meer aan IvM caffeine. Ook slaap ik nog slecht. Word wakker tussen door of kan slecht in slapen. Ik wil daar niet gelijk een pilletje voor pakken zoals een pammetje. Heeft iemand tips? Want na een goede nacht voel ik me stukken beter als ik die heb. En hoelang voor dat het zich weer hersteld is de ervaring?! Reactie infoteur, 27-08-2014
De enige tip die ik kan geven als je niets meer wilt slikken is om flink te gaan sporten. Dat maakt moe, het zorgt voor endorfinen aanmaak en zorgt op de lange duur voor het beste resultaat.

Niempje, 24-07-2014 23:14 #54
Ik ben na anderhalf jaar Paroxetine overgestapt op Wellbutrin. Beste beslissing ooit maar de laatste weken voelde ik me zo raar. Alsof de wereld tolt als ik te snel draai. Af en toe lijkt het ook wel of ik stukjes mis. Zijn maar secondes maar dan lijkt het alsof of ik, of de wereld een seconde voor lig. Ook voel ik soms van die vreemde schokjes binnen in mijn lijf. Zo'n beetje het gevoel alsof je in de python zit en even gewichtsloos bent. Soms zeg ik dan letterlijk 'whow'. Nu ineens weer dagen last van heftige diaree. Zo blij dat ik er nu achter ben dat het afkickverschijnselen zijn! Dacht haast dat het voortekenen van een infarct waren. Niet onder behandeling bij psychiater maar bij huisarts en van 10 mg ineens overgestapt op een medicijn dat op heel anderen neurotransmitters werkt. Huisarts waarschijnlijk gedacht dat de ene A.D vervangen met een andere A.D. afdoende zou zijn. Uhhh niet dus. Merk wel dat goed slapen en veel sporten de verschijnselen verminderen. Maar met huidige diaree lukt het sporten niet zo goed. Even creatief worden dus. Hoop dat iemand anders ook iets aan mijn post heeft net als ik van jullie posts. Thanks

Basje, 07-07-2014 18:16 #53
Dank voor de snelle reactie. Ik ben sinds zaterdag weer begonnen. Mn 10mg pillen breek Ik met een pillen breker Door 4 en. Dus krijg nu 2.5mg binnen. Ik wil naar 5 en dat voorlopig een tijdje aankijken. Ik snap alleen niet dat het nu zo fout is gegaan. Ik heb het al 2x eerder zonder problemen afgebouwd. En weet u misschien iets voor dat slapen. Of juist niet Door kunnen slapen Reactie infoteur, 07-07-2014
Slapen is altijd lastig in dit soort situaties. Probeer overdag zoveel mogelijk te sporten en bezig te zijn als dat mogelijk is. Een lichaam dat moe is, geeft ook een geest die graag rust wil. Probeer sowieso veel te bewegen. Dat geeft aanmaak van serotonine en dat maakt dat je je beter voelt. Ook is er rustgevende thee. En als het helemaal niet anders wil toch heel af en toe een slaapmiddeltje vragen om de cirkel te doorbreken van te veel wakker zijn.

Basje, 05-07-2014 07:55 #52
Ik ben vanaf begin Feb dit jaar begonnen met het afbouwen van 20 mg paroxetine. 5mg per keer. Elle stap leek moeilijker. Half mei de laatste 5mg genomen en na de eerste week de bekende verschijnselen leek het beter te gaan. Maar nu sinds en aantal weken voel ik achteruitgang. Neem extreem moe. Word enorm vroeg wakker en kan niet meer slapen ook overdag niet. Ik heb dan schrik in mijn lijf. Mn voeten en handelen tintelen. Mn arts heeft me aangeraden weer opnieuw te beminnen. Ik ben echt radeloos ondertussen. Heeft iemand misschien tips Reactie infoteur, 06-07-2014
Dat is ook veel te snel gegaan. Uw lichaam heeft er niet aan kunnen wennen dat u de stof niet meer tot u neemt. Maar als u nu weer begint heeft u waarschijnlijk weer opstartproblemen en dus dezelfde klachten. Of vraag het in vloeibare vorm en dan maar een paar mg per dag.

Corrie, 23-06-2014 14:20 #51
Slik al 6 jaar paroxetine en zonder af te bouwen krijg ik allerlei klachten. Tintelingen, brandende ogen en mond, moe, misselijk en 8 kg afgevallen. Naar de HA geweest, die weten niks, dit duurt al 7 weken, voel me echt beroerd en wordt langzamerhand wanhopig. Heb iets gelezen over poop-out, als je te snel afbouwt, heb ik dus niet gedaan. Ook vergeet ik veel, wil echt van deze troep af, hoop dat jij me kan helpen. Reactie infoteur, 07-07-2014
Weet je zeker dat het van de paroxetine komt? Er kan natuurlijk ook iets anders aan de hand zijn. Heeft de dokter je wel goed onderzocht, want 8 kg afvallen is nogal wat. Anders zou ik een psychiater raadplegen. Die heeft verstand van medicijnen, huisartsen vaak niet.

Helena, 23-06-2014 13:29 #50
Ik gebruik al sinds 2000 20 mg paroxetine en heb drie keer een poging gedaan om te stoppen. De eerste keer tijdens mijn eerste zwangerschap (2004), de tweede keer tijdens mijn tweede zwangerschap (2006) en de laatste keer zo'n twee jaar geleden. Ik heb het de laatste keer op eigen houtje gedaan (in zes weken). Dit ging absoluut niet goed. Ik voelde me misselijk, zweverig, angstig en had heftige nachtmerries (duivels die me achterna zaten). Heel eng. Ik ben toen naar de huisarts gegaan en die zei dat ik nooit alleen had mogen afbouwen en al helemaal niet in zes weken (na een gebruik van 13 jaar). Ik zit er aan te denken om het nu onder begeleiding van de huisarts of een psychiater te doen. Ik geef toe dat ik me met de medicatie veel beter voel. Ik heb geen last meer van angsten. Omdat ik niet weet wat het slikken van medicijnen op langere termijn met je lichaam doet, wil ik graag stoppen. Ik zie er alleen als een berg tegenop… :-( Reactie infoteur, 07-07-2014
Je zou er ook voor kunnen kiezen om toch een soort onderhoudsdosis te blijven slikken. Dus heel weinig per dag (5 mg of zo) zodat je toch nog wel wat ondersteuning hebt maar niet zoveel meer binnen krijgt. Je zou wel moeten proberen of dat voldoende voor je is. Dat je niet weet wat medicijnen op langere termijn met je doen klopt. Maar als je altijd angstig bent of depressief is natuurlijk ook niet een heel prettig leven.

Sandra, 22-06-2014 10:12 #49
Na ruim 10 jaar gebruik van paroxetine (dosis van 10mg p/dag) en ruim 8 maanden afbouwen hiervan, ben ik nu een week helemaal zonder. Alleen de ontwenningsverschijnselen zijn nu na een week nog in alle hevigheid aanwezig. Wie kan mij zeggen hoe lang zoiets nog blijft? Reactie infoteur, 07-07-2014
Die verschijnselen kunnen nog wel even duren. Maar op den duur verdwijnen ze echt. Dan geen rare lichtflitsen meer in het hoofd, misselijkheid of andere narigheid.

Corrie, 03-06-2014 13:59 #48
Heb me er toch even in verdiept en heb ergens gelezen dat het op den duur niet meer helpt en je meer moet slikken, ook advies van de dokter. Wil eigenlijk niet meer slikken

Corrie, 12-05-2014 15:53 #47
Slik 6 jaar paroxetine, 20 mg, nog steeds en heb nu tintelingen in de mond, brandende ogen en al mijn klachten komen weer terug, oa mijn fibromyalgie.Ook de pijn van de slijtage in de rug, wil eigenlijk niet meer slikken, is het normaal dat het op de duur niet meer helpt? Reactie infoteur, 29-05-2014
Nee het is niet normaal dat het niet meer helpt op den duur. Kan het ook zijn dat u ergens last van heeft? Misschien een bezoek aan de dokter?

Wilfy, 06-05-2014 12:27 #46
Ben 5 dagen geleden weer opgestart met Seroxat na een jaartje zonder… Heb al 2 periodes van elk zo'n 2 jaar achter de rug met telkens 30mg als maximale dagelijkse hoeveelheid. Het plan is nu om aan 10mg te blijven, niet te verhogen, om wat rustiger te worden in hoofd en lichaam + mijn nachtrust te bevorderen (want die verloopt steeds in meerderd fases), ben wel erg misselijk en depri sinds opstart met 10mg per dag… Deze opstartverschijnselen had ik voordien helemaal niet, maakt me wel wat bang en onzeker wat me naar deze forum bracht. Hopelijk allemaal normaal en heb ik snel resultaat… Ben ik te hoog gestart? Heb 20mg tablets welke ik in 2 breek Reactie infoteur, 06-05-2014
Ik zou met 5 mg beginnen. Kan je lichaam er langzaam aan wennen en is de misselijkheid ook minder. Dus pil gewoon in vieren breken.

Sjaakie, 20-04-2014 10:29 #45
Hoi Mieke stop alsjeblieft met paroxetine, want deze geeft veel bijwerkingen. Het stoppen met deze is ook een hel. Als je een andere kan nemen zou ik dat doen. Bespreek dit met een persoon die veel verstand heeft van ad. Ik spreek uit ervaring. Ben na 10 jaar gebruik aan het minderen, zelfs gestopt maar dat was een hel. Zit nu weer aan de 5mg, wil niet gelijk terug naar meer, want je libido is o met dit medicijn. Ik weet nog van mezelf dat het 8 weken duurde, dat het aansloeg. Ik wil je niet bang maken, want ik weet wat paniek met je doet. Ik heb ze zelf ook daarvoor namelijk. Lees wat voor bijwerkingen je krijgt want dat is echt zo, en vele gaan over maar degene die bij mij bleven zitten was: moe, veel slapen, zweten, en totaal geen sexdrive! Succes Mieke vertrouw op jezelf.

Mieke, 17-04-2014 21:51 #44
Ik ben pas begonnen met paroxetine, ik zit nu in mn 4 de week maar als ik had geweten wat voor troep het is was ik nooit begonnen. Mijn paniekaanvallen werden de 2 de week nog veeeel erger, Misselijk, duizelig, raar gevoel in mn hoofd, wanhopig, … nu zijn de ergste dingen wel voorbij maar ik wil er zo snel mogelijk vanaf. Als ik nu al afbouw, zou het dan makkelijker gaan omdat ik het nog niet lang neem? Ik heb zo'n bang dat ik al die verschijnselen weer ga krijgen bij het afbouwen. Reactie infoteur, 20-04-2014
Ik zou wel overleggen met een arts of dit handig is. Ik neem aan dat u de middelen hebt genomen voor paniekaanvallen, dus u heeft wel ergens last van. Voor dat soort zaken werkt het middel vaak wel heel goed. Maar er is natuurlijk ook een heel scala aan andere middelen die vaak minder bijwerkingen hebben. Overigens moeten die dan ook weer worden afgebouwd.

Corrie, 17-04-2014 12:37 #43
Voor meneer infoteur
Op mijn berichtje dat ik ook klachten heb tijdens het gebruik zegt mijn HA dat ik dan meer moet nemen wat ik beslist niet doe
Ik zak nu al steeds door mijn benen en mijn hyperventilatie komt ook weer terug.Weet niet meer wat ik moet doen, voel me echt niet goed, huil overal om en ben erg onrustig.Wat een rotzooi is de paroxetine Reactie infoteur, 17-04-2014
Kunt u niet overleggen met uw huisarts of er niet een ander middel is dat u mogelijk kan helpen. Ik weet dat prozac vaak veel minder bijwerkingen geeft. Als u het middel toch nodig heeft, dan maar een ander middel dat minder bijwerkingen geeft. Bent u overigens net gestart of zo? Ik snap uw verhaal namelijk niet helemaal.

Sjaakie, 13-04-2014 12:50 #42
Vandaag loop ik veel met een brok in mijn keel, huilerig. Mijn gevoel gaat met ups en downs. Ik schrijf het hier van me af en mss dat andere die ook afkicken hier wat aan hebben. Ik ga zeker door, want ik weet dat dit nu de medicijnen zijn waarom ik zo ben, want ik heb ze nooit geslikt voor een depressie, maar voor een paniekaanval. Ik zal in mijn verloop steeds een berichtje plaatsen. Reactie infoteur, 13-04-2014
Mensen die geen seroxat slikken lopen ook wel eens met een brok in de keel. Het is misschien belangrijk om je dat ook te realiseren. Maar het is goed dat je het hier van je afschrijft en je ervaringen deelt met anderen.

Sjaakie, 12-04-2014 18:36 #41
Nou hier ben ik weer, ben inmiddels 2 maanden bezig met afbouwen van 20 Mg paroxetine na 10 jaar gebruik. Ben nu 4 dagen helemaal zonder. Merkte dat na iedere mindering ik na een week me rot voelde, maar dat duurt een week en dan gaat het weer goed. Voel me nu aardig nog niet optimaal, maar het gaat goed. Ik heb dus om de 2 weken een kwartje minder gedaan. Er wordt ontzettend veel gehamerd op het zeer langzaam afbouwen. Ieder moet het voor zich weten hoe snel, want je merkt zelf wel of het goed gaat ja of nee. Je moet veel zelfvertrouwen hebben en steun van je man of vriend, dat vond ik erg belangrijk. Maar ook iemand die jou aanmoedigt dat je door moet gaan. Het is echt geen pretje wat je allemaal voelt, maar als je al überhaupt het beginnen aan heb overleeft, gaat je het stoppen ook zeker lukken. En geluk ligt nu eenmaal bij jezelf ;-) succes allemaal

C. Sibrandi2gmail Com, 17-03-2014 19:47 #40
Tja Sjaakie, het is echt moeilijk om te stoppen.Ik zit nog op 20 mg, niet eens geminderd maar toch allerlei klachtent, tintelingen door mijn hele lichaam, mond staat in brand, erg moe.Volgende week een afspraak bij een psychiater, alhoewel ik van veel patienten heb gehoord dat deze ook niet veel weten.
Hou je op de hoogte
gr Corrie Reactie infoteur, 04-04-2014
Als u wilt afbouwen, doe het dan heel rustig zoals het schema het aangeeft. Ik snap overigens niet zo goed dat u nu al klachten heeft zonder te minderen.

Truus, 17-03-2014 17:36 #39
Vandaag besloten om te stoppen met ad.Kreeg het advies van mijn huisarts om ipv 20mg het tbl te breken en 10 mg te gaan nemen. Wat raden jullie mij aan? Ben al 20 jaar aan de paroxcetine. Help me aub ben al een keer meer gestopt, maar uiteindelijk weer doorgegaan. Wil het nu geleidelijker doen en weet beter wat me te wachten kan staan.
Truus Reactie infoteur, 24-03-2014
Niet met een halve dosis beginnen aub. Dat geeft in de meeste gevallen veel te veel klachten. Veel geleidelijker doen zoals ik in het schema heb aangegeven. En heel langzaam, want ik weet uit ervaring dat je zelfs dan dagen zult hebben waarbij je je heel raar voelt. Dus doe het zoals in het schema, dan is de kans op succes echt het grootste. Huisartsen hebben geen verstand van het afbouwen (tenminste de meeste niet).

Sjaakie, 16-03-2014 21:33 #38
Hoi Corry ik ben ook bezig om te stoppen met paroxetine, lees mijn bericht van 8 maart. Nou na een week helemaal gestopt te zijn flipte ik ook de pan uit, zweten, rillen, heel maf in mijn hoofd, hartkloppingen en ontzettend misselijk. Ik slikte 20 Mg, nu ben ik weer begonnen met 10mg vloeibaar tot ik weer rustig ben. Morgen afspraak bij de dokter, het was dus heel dom van me om zo snel te stoppen. Ik weet niet hoeveel je slikte of je met 20 Mg op je maximum zat? Mss dat je een tijd op een iets mindere dosis kan gaan zitten bv 15. Maar het is heel heftig om te stoppen dat merk ik ook, wat een rotzooi is dit zeg pfff, maar het maakt mij des te gewilder en gemotiveerder om echt een eind te maken aan mijn paroxetine gebruik. Mss kunnen we hier elkaar helpen om elkaar te ondersteunen om te stoppen groetjes jacqueline Reactie infoteur, 04-04-2014
Van 20 naar 0 is echt onbegonnen werk. Maar dat u nu 10 mg slikt is eigenlijk ook te weinig. Uw hele systeem is er door in de war, dus het moet echt geleidelijker en dat kan ook als u vloeibare seroxat heeft. Heel veel sterkte met "afkicken"

Corrie, 16-03-2014 09:08 #37
Dag
2x geprobeerd te stoppen met de paroxetine, later met de vloeibare, heeeeeel langzaam, kreeg vreselijke maagpijn, in het ziekenhuis belandt en weer op 20 mg gezet.
Wil het weer proberen omdat ik me nog ziek voel, heb allerlei tintelingen, buikpijn, doodmoe, branderige gevoelens, of het zijn de tintelingen, ben 8 kg afgevallen, slaap middags 2 uren en s, avonds lig ik om 8 uur al in bed, doodmoe dus.Merk dat ook de psychiaters hier ook niet zoveel van weten.Soms denk, het hoeft niet meer, ik wil me zo graag weer goed voelen.
dit is echt een recept uit de hel.
Hoop echt dat ik een goed advies krijg, ik ben echt op.
gr Corrie

Sjaakie, 10-03-2014 10:02 #36
Anonieme vrouw, wat waren de redenen dat je het in eerste instantie ging gebruiken, dat kan mss schelen om je te adviseren hoe je moet afbouwen.

Sjaakie, 08-03-2014 21:30 #35
Ik ga de paroxetine afbouwen. Ik heb 10 jaar paroxetine geslikt 20 mg. Ik heb de eerste 2 weken 15mg geslikt, toen was ik m 1 dag vergeten. Daarna 1 dag 10 Mg, toen 1 dag 5 Mg en nu 3 dagen niets. Ik merk helemaal niets, is dat wat! Had dus veel eerder kunnen stoppen. Wat ik hiermee wil zeggen. Mensen ga af en toe naar de dokter of het nog wel nodig is om je medicijnen te blijven slikken, want het gaat super zonder mensen

Anonieme Vrouw, 04-02-2014 22:01 #34
Ik heb me toch een blunder begaan de afgelopen 2 dagen. Ik zat dus al weken op 2.5 mg en wilde zondag met vloeibare Seroxat gaan beginnen. Ik weet niet waarom (niet goed gelezen ofzo) maar ik heb dus 2 dagen lang 10 ml. = 20 mg Vloeibare Seroxat genomen. Ik dacht nog, hmmmmm… is nog veel wat ik in moet nemen…? Resultaat: supergrote pupillen, maagpijn, duizelig in mijn hoofd, misselijk, lieve hemel wat een reactie, ik hoef dat dus niet meer! Vandaag niets genomen en het gaat iets beter. Ik denk dat ik vanaf vrijdag maar nog even 2.5 mg neem en dan tja… hoe bouw je dan af? Dat vijlen werkt bij mij niet en nog kleiner kan ik de pillen niet maken en vloeibaar 1 ml is ook net niets… Dacht zelf dan maar 1 dag 2,5 mg, 1 dag niets, en dan de dagen dat ik niets neem ga uitbreiden en dan helemaal stoppen over 6 weken. Tips welkom! Reactie infoteur, 04-04-2014
Goed idee om het om de dag te nemen als het andere niet werkt. Zo heb ik het zelf ook gedaan en dat werkte bij mij goed. Vervelend dat je per ongeluk een grote dosis hebt genomen.

Rina, 21-01-2014 10:44 #33
Ik ben 9 dagen geleden gestopt met 40 mg seroxat en 30 mg mirtazapine, omdat het voor mijn gevoel niks deed, en ben blij dat ik het gedaan heb, de enige klachten zijn stroomstootjes in m'n hoofd, en nachtzweten! maar ik ben wel vrolijker, als dit zo blijft doe ik het ervoor! of kunnen de afkickverschijnselen nog komen? gr Reactie infoteur, 04-04-2014
Als u ineens bent gestopt heeft u verbazingwekkend weinig bijwerkingen. Maar ik weet ook niet hoe lang u de middelen slikte. De middelen zijn overigens niet direct uitgewerkt daar gaat altijd wel een tijd overheen. Dus de echte klachten kunnen nog komen.

Ineke, 16-01-2014 14:04 #32
Ik ben al 20 jaar aan de seroxat, maar zonder af te bouwen krijg ik sinds augustus een nerveus gevoel en warmte aanvallen. hoe kan dit? Reactie infoteur, 04-04-2014
Kan het ook iets anders zijn?

Anonieme Vrouw, 02-01-2014 20:04 #31
Een heel gelukkig en gezond nieuwjaar gewenst voor iedereen hier!
Ik ben toch nog 5 weken geleden begonnen met afbouwen naar 2,5 mg Seroxat en ik voel me nog steeds goed erbij. Het nieuwe jaar is voor mij dus goed begonnen. Ik merk dat ik veel meer voel, leuke en minder leuke dingen, maar alles is wel echter en ik voel me niet meer zo verdoofd merk ik nu. Wellicht ga ik in maart verder met afbouwen en dan maar eens kijken hoe dat gaat. Wordt vervolgd…

Esther, 08-12-2013 17:35 #30
Ik ben nu, na 7 jaar 8 weken gestopt met paroxetine, ik heb t langzaam afgebouwd zat de laatste maanden op 10mg per 3 dagen. Lees nu dat dat heel slecht is maar heb nooit ergens last van gehad. Alleen nu ik helemaal gestopt ben heb ik last van totale slapeloosheid. Word er echt helemaal gestoord van. Functioneer niet meer en voel me een zombie. Hoe lang gaat dit nog duren? Iemand ervaring? Of goeie tips?

Anonieme Vrouw, 28-11-2013 21:35 #29
Wiendeke, super dat je het opnieuw gaat proberen. Ik ga je volgen hier, dus blijf schrijven. Met mij gaat het nog steeds goed op 5 mg, ja ook in de winter ;) en dat na 15 jaar slikken! Er is hoop voor ons allemaal!

Wiendeke, 25-11-2013 17:54 #28
Wat geweldig dat ik nu ook eens verhalen van anderen lees en merk dat heeeel langzaam afbouwen het enige is dat werkt. Ik slik nu 10 jaar paroxetine. Verschillende stoppogingen bleken geen succes. Heb inmiddels ook een andere huisarts en een cognitieve training gevolgd en ga volgende week voor het eerst naar deze nieuwe huisarts om mijn stoppoging te bespreken. Deze info sterkt mij erg in het afbouwproces! Reactie infoteur, 04-12-2013
Succes er mee. Het kan echt als je maar de tijd neemt en er iets voor in de plaats zet zoals sporten.

Chantal, 09-11-2013 12:06 #27
Heeft u wel eens gehoord dat het misschien zo kan zijn dat het hele serotonine systeem is uitgeschakeld en dat je ondanks het slikken toch ontwenningsverschijnselen krijgt? Slikte 20 mg daarna een jaar omen om en nooit meer stabiel geworden ga maar gewoon door met afbouwen?
Groetjes Reactie infoteur, 04-12-2013
Sommige mensen maken zelf geen serotonine aan en dat betekent dat ze hun leven lang een antidepressivum zullen moeten slikken. Maar ik weet niet of je dat bedoelt. Ook met een lagere dosis krijg je ontwenningsverschijnselen dat klopt. Maar als je het heel langzaam afbouwt is het te doen en kun je er wel gewoon mee functioneren.

Anonieme Vrouw, 04-10-2013 23:47 #26
Nog een kleine update voordat de winter gaat beginnen. Ik zit dus nu sinds 2 weken op 5 mg, dus nog maar een kwart van wat ik slikte voor 1 jaar! Ik ben zo blij dat ik deze site gevonden heb met een goede uitleg en begeleiding, zover ben ik in 15 jaar Seroxat slikken nog nooit gekomen met afbouwen en het gaat gewoon heel goed. Als je het zo langzaam doet als hier beschreven staat kan je lichaam er inderdaad aan wennen. En het klopt, veel sporten wat ik doe, helpt om je goed te blijven voelen in je vel en de kilootjes die ik eraf heb zijn ook meegenomen. Kortom ik ben heel blij! Volgend voorjaar ga ik wellicht proberen helemaal af te bouwen, maar nu ben ik daar nog niet klaar voor, maar we hebben tijd… Tot ziens! Reactie infoteur, 05-10-2013
Fantastisch om te horen dat het zo goed gaat. Langzaam afbouwen is echt de manier. En sporten om je goed te blijven voelen. En je hoeft er ook niet helemaal mee te stoppen. Als je een onderhoudsdosis nodig hebt is dat ook prima.

Anoniem, 12-09-2013 14:08 #25
Bedankt voor uw reactie, ik heb geen bliksemflitsen in mijn hoofd wel een raar gevoel, en vooral in bed erg duizelig, ik ben in 5 weken van 20 naar 10 mg gegaan, hoe lang duurt het dat het over is, of moet ik dan weer meer mg nemen, ben ik te snel gaan afbouwen.graag uw antwoord hierop Reactie infoteur, 12-09-2013
Om 5 weken van 20 naar 10 gaan is echt veel te snel. Daar moet je minstens 3 maanden over doen. Misschien kun je weer een iets hogere dosis nemen (per mg omhoog) en dan langzaam afbouwen ook weer per mg. Ik weet natuurlijk niet hoe erg je klachten zijn en hoe leefbaar je dit vindt.

Anoniem, 11-09-2013 13:43 #24
Ik ben ook aan het afbouwen met seroxat, en heb wel last van een raar gevoel in mijn hoofd, en ik zweet heel erg veel, heeft iemand daar ook ervaring mee, en zo ja hoe lang duurt het voordat het over is, bij mij duurt het nu 4 weken en zit nu op 10 mg. graag wil ik hier een reactie op. Reactie infoteur, 11-09-2013
Dat rare gevoel in het hoofd is normaal. Alsof er bliksemflitsen doorheen gaan in combinatie met duizeligheid. Ook zweten kan er bij horen. Hoe lang dat gaat duren weet ik niet, ik weet ook niet hoe snel u heeft afgebouwd. Probeer het in ieder geval met mg per keer af te bouwen. Probeer nu eerst die 10 mg eens zolang tot u die bijwerkingen niet meer heeft.

Anoniem, 30-08-2013 13:57 #23
Ik slik al 20 jaar seroxat heb ook al vaak geprobeerd af te bouwen maar steeds lukte het niet, ben nu weer bezig af te bouwen, zit nu op 10 mg, zweet heel erg en raar gevoel in mijn hoofd, en heb ook last van mijn ogen. is het ook mogelijk om een natuur middel er bij te gebruiken om de bijwerkingen te verkleinen, dat je er wat rustiger van wordt?

Johanj, 29-08-2013 11:46 #22
Ik ben nu gestopt met seroxat 8 week geleden na een gebruik van 10 jaar, en ik ben u echt helemaal kapot van de afbouw denk ik. Ik kreeg enorme zweetaanvallen en koud en kippevel trillen enorm emotioneel dingen die je eigenlijk nooit meer aan denkt zie je zo voor bij komen net als of het gisteren was bv, vreemd beangstigend en enorm lichamelijke klachten. Wie herkent dit? Reactie infoteur, 29-08-2013
Dat kan kloppen als het afbouwen te snel is gegaan. Bovendien moet het lichaam weer een nieuwe modus vinden zonder het middel. Ga sporten is het advies dat ik wil geven. Dan maak je weer endorfinen aan en dat maakt dat je je beter voelt.

Anonieme Vrouw, 16-08-2013 23:17 #21
Sinds een maand zit ik nu op 7,5 mg Seroxat en ook dit gaat goed. Ik krijg meer en meer vertrouwen in mijn eigen kracht en het feit dat het afbouwen nu zo goed gaat geeft me echt een super gevoel. Ik ben nu sinds december 2012 bezig met afbouwen en ik moet zeggen dat dit echt de beste manier is. Langzaam en stap voor stap. Ben benieuwd of ik er ooit helemaal vanaf kom, we zullen zien. Voorlopig blijf ik op 7,5 mg. Misschien dat ik in oktober naar 5 mg ga, maar de wintertijd ga ik echt afwachten hoe het gaat en wellicht pas volgende jaar weer afbouwen. Tot ziens!

Vandijk, 19-07-2013 20:46 #20
Hi Francine, Mag ik vragen hoe het nu met je gaat? Ik zit namelijk met precies hetzelfde probleem. Na twee jaar paroxetine geslikt te hebben, nu na vier maanden helemaal gestopt. Het afbouwen ging eigenlijk prima, op een aantal lichamelijke klachten na. Maar nu gaat het geestelijk niet zo goed. Snel verdrietig, down, vermoeidheid en sta niet stevig in mijn schoenen. Wat heb jij nu gedaan? Toch weer begonnen met slikken? En hoeveel mg? Ik vind het zo'n moeilijke beslissing! Na eindelijk helemaal gestopt te zijn, wil ik alweer over naar de medicijnen. Alvast bedankt voor je reactie! Reactie infoteur, 30-10-2013
Ook u bent echt te snel gestopt en hebt te snel afgebouwd. Maar dat is zoals het is. Het enige wat ik u kan adviseren is om te gaan sporten als u dat kunt. Daarmee helpt u de eigen aanmaak van endorfinen en neemt het lichaam het dus weer over. Overigens zijn er ook mensen die niet in staat zijn om dat stofje zelf aan te maken. In dat geval is de enige optie echt om een antidepressivum te blijven slikken.,

Francine, 01-07-2013 14:08 #19
Na het slikken van seroxat over een periode van 10 jaar (20mg), ben ik eind 2012 begonnen met afbouwen. Heel erg langzaam, per week 10 mg minder. Zo was ik in bijna 4 maanden afgebouwd. Sinds ik niks meer gebruik (nu 5 maanden), gaat het niet goed met me, het is chaos in mijn hoofd: ik ben labiel, sta niet meer stevig in mijn schoenen, angstig, enorme vermoeidheid, veel denken aan de dood, onrust, huilerig, niet kunnen relativeren, het niet zien zitten, alles is een belasting. Ik heb me echt nog nooit zo ellendig gevoeld. Heb er al een gesprek over gehad met mijn huisarts: er zijn 3 mogelijkheden: 1. even doorzetten, 2. weer beginnen en 3. weer beginnen maar kijken of je met een lagere dosis toekan. Wat de keuze ook zou zijn, zei hij, het is een goede keuze. Ik overweeg nu om weer te beginnen en dan 10 mg. De scherpte die ik wel heb gewonnen met het stoppen, weegt niet op tegen al die ellende die ik nu ervaar. En dichter bij mijn gevoel… alles komt zo snoeihard binnen, ik weet niet of ik dat wil. Misschien door 10mg te gaan slikken hou ik mijn scherpte maar wordt het weer wat zonniger in mijn hoofd. En misschien moet ik het ook wel heel pragmatisch zien: ik heb een chemisch defect en met een pilletje is dat opgelost. Wie heeft er ervaring met weer beginnen? En moet je dan weer ook heel langzaam opbouwen?
Groet, Francine Reactie infoteur, 01-07-2013
Ik ben zelf ook een aantal keren gestopt en had dezelfde verschijnselen. Maar dat kwam ook omdat het afbouwen te snel ging. Dat is bij jou ook het geval, je kunt dat niet in 4 maanden afbouwen. Daar doe je zeker een jaar tot twee jaar over, wil je een beetje fatsoenlijk in je vel blijven zitten. Als je weer wilt beginnen (je hebt gelijk als je zegt dat sommige mensen het nu eenmaal nodig hebben en daar is ook helemaal niets mis mee) dan zou ik beginnen met veel minder dan 10 mg. Anders krijg je alle bijverschijnselen dubbel en dwars weer voor de kiezen. Er is ook vloeibare seroxat. Persoon zou ik niet meer dan 2,5 mg nemen. Als je pillen hebt van 10 mg, dan die in vieren knippen en daar elke dag een stukje van nemen. Mogelijk dat het met die lage dosis ook gewoon goed gaat, dus ook dat kun je proberen. Maar ik zou in geen geval beginnen met direct 10 mg. Huisartsen hebben daar ook helemaal geen verstand van, dus voor goed advies moet je bij hen niet zijn (tenminste niet bij de meesten). Die schrijven gewoon voor wat de farmaceutische industrie op de bijsluiter heeft staan, maar die hebben weer geen benul wat het middel met je doet.
Sterkte en wil je vaker schrijven, doe dat dan dat gerust.

Anonieme Vrouw, 01-07-2013 08:15 #18
Bedankt voor je reactie infoteur! Die angstklachten waren maar tijdelijk en zijn nu weer helemaal 'opgelost' ;). Het maakt toch echt veel uit hoe je denkt. Maak ik mijzelf gek/angstig, dan kan ik mijzelf ook weer kalmeren en leven in vertrouwen. Het gaat hartstikke goed nu gelukkig! Ik blijf voorlopig op 10 mg en zal wellicht in september weer een beetje gaan afbouwen. We zullen zien…

Anonieme Vrouw, 09-06-2013 22:00 #17
Het gaat al 2 maanden goed op 10 mg. Vorige week hevige stress gehad met angstklachten over wat betreft mijn financiële situatie (het is crisistijd) en meteen dacht ik: moet ik nu weer verhogen? Maar ik dacht, nee, ik ga stress afbouwen en anders denken potverdorie en voilà we zijn weer een week verder en alles is 'onder controle'. Ik betrap me er op dat ik dat pilletje wel erg veel macht heb gegeven de afgelopen 15 jaar! Die probeer ik nu weer ZELF over te nemen. Twijfel… ga ik verder met afbouwen of blijf ik voorlopig op 10 mg. Ik weet het niet, dus ik doe nu even niets… ;) Reactie infoteur, 25-06-2013
Als er twijfel is, is het inderdaad misschien goed om nog even te wachten. Zeker omdat er nu toch allerlei angstklachten ontstaan.

Anonieme Vrouw, 07-04-2013 20:56 #16
Morgen start ik met 10 mg. Ik heb het gevoel alsof ik me alleen maar beter ga voelen met minder medicatie…? En dat met die lange winter wat we hadden… Ik heb meer energie merk ik, ben al wat afgevallen, voel me vrolijker en ben minder moe… kortom, voor mij gaat het goed. Wat hierna komt zien we wel weer. Eerst eens een tijdje op een halve tablet blijven en dan zien we wel.;) Hoop dat mijn reacties voor alle lezers een hart onder de riem is! Reactie infoteur, 08-04-2013
Heel fijn dat dit zo werkt voor je. Veel succes met het afbouwen van de seroxat.

Anonieme Vrouw, 08-03-2013 22:25 #15
Update: het gaat heel goed met 15 mg Seroxat. (had me vergist bij mijn laatste bericht) Ik ga volgende week langzaam weer minderen. Heb dit met mijn arts besproken en heb nu vloeibaar Seroxat gekregen wat makkelijker is bij het afbouwen.
Ben benieuwd… zou het tof vinden om voorlopig op 10 mg te kunnen blijven. Gaat dit enkele maanden goed, dan zien we wel verder… wordt uiteraard vervolgd… ;) Reactie infoteur, 09-03-2013
Zo te zien doe je het heel goed. Nu vloeibaar verder. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit de manier is om het af te bouwen.

Anonieme Vrouw, 31-01-2013 22:15 #14
Update: na 2 maanden heel rustig aan te hebben gedaan met minderen, sinds enkele dagen op 17.5 mg Seroxat. Ik betrap me erop dat ik als ik veel stress heb en die had ik de afgelopen tijd want ik heb een nieuwe zaak geopend, ik denk: zie je wel, ik moet weer meer slikken, maar dan berust ik en denk: onzin, dat heeft niets met dat pilletje te maken, gewoon rationeel denken en alles komt goed. Het is gedeeltelijk ook een manier van denken. Dit pilletje heeft me jaren ondersteund en nog steeds, maar ik ben wel eens benieuwd hoe het nu met minder gaat. Tot nu toe, geen problemen, wordt vervolgd… ;) Reactie infoteur, 07-02-2013
Fijn dat het relatief zo goed gaat.

Anonieme Vrouw, 15-01-2013 23:35 #13
Lieve vrouw van Anonieme Partner, ik kan je hulpeloosheid en frustratie zo goed uit je berichtje lezen. Ga hiermee naar de dokter en spreek er samen over en heel belangrijk: let en denk ook aan jezelf! Je bent zijn vrouw, niet verzorgster of therapeut, dat zijn maar tijdelijke 'rollen'. Ik adviseer jou, maar ook je man om yoga te gaan beoefenen of voor hem tai chi en voor jou yoga zodat jullie de kracht uit jezelf gaan vinden om hier doorheen te komen. Ik spreek uit ervaring. Yoga heeft mij mijn rust teruggeven. Sterkte!

Anonieme Partner, 13-01-2013 08:32 #12
Mijn partner slikt na een depressie nu ruim 7 maanden paroxetine. Na de eerste gewenningsperiode (omgeveer 1 a 2 maanden) leek het middel zijn/haar effect te hebben. Het peikeren en malen van gedachten was gestopt en er was weer sprake van een goede nachtrust. Nu 7 maanden later is de status als volgt: 15 KG aangekomen, last van rusteloze ledematen, als het dagelijkse ritme niet voor bezigheden zorgt dan is het moeilijk om niet in slaap te vallen, we leven nagenoeg als broer en zus, in emotie volkomen vlak geworden (kan niet meer huilen, niet uitbundig blij zijn, er lijkt een soort van onverschilligheid naar iedereen en alles te zijn). Bovenstaande symptomen zetten onze relatie onder druk. ik wil er juist voor mijn partner zijn. Maar door de vlak- en teruggetrokkenheid is het moeilijk door te dringen. Ik vraag me ook daadwerkelijk af of dit middel in dit geval niet erger dan de kwaal is. Ik vraag me ook af in hoeverre het vermogen van je zelfreflextie in de dezeflde mate afneemt als de demping van je emoties door dit middel. Naast mijn werk pak ik thuis alle dingen op die blijven liggen (huishouden, kinderen, etc). Ik weet dat ik mijn partner niets kwalijk kan nemen en dat een deel van deze situatie "de schuld" van de paroxetine is. Ik ben zo zoekende naar een keerpunt in deze situatie. Allemaal vragen, waar ik naar verlang is dat ik mijn lieve, warme partner weer terug krijg.

Anonieme Vrouw, 09-01-2013 14:01 #11
Ik ben momenteel nog langzamer aan het afbouwen dan hier beschreven staat en dat gaat dus prima. Ik neem echt de tijd nu en ook als ik 10 mg als onderhoudsdosis moet blijven nemen is dat goed, maar minder dan 20 mg zou fijn zijn. Ik heb trouwens totaal geen last gehad van bijwerkingen, ook libido is helemaal geen probleem, het enige wat ik er bij kreeg waren 10 kg. ;) Seroxat heeft mij destijds letterlijk uit de put getrokken. Ik weet dat ik van mezelf hoog sensitief ben en neig naar dwangmatig gedrag en dit middel werkt daar uitstekend bij, maar nogmaals, we doen wat we kunnen, ik ben daar nu veel realistischer in geworden.

Ietsepiet, 07-01-2013 19:56 #10
Ook ik neem nu 8 jaar 20mg seroxat, en ik wil hier echt vanaf, de eerste dagen waren een hel, dacht dat ik doodging, 3 jaar later was mijn eerste stoppoging omdat ik me altijd moe en lusteloos voelde, maar helaas kreeg ik ontzettende ontwenningsverschijnselen. 2 jaar weer een herhaling van mijn eerste stoppoging, wel altijd heel langzaam afgebouwd maar niet zo traag als hier boven omschreven, nu kwam ik op deze site omdat ik me draaierig voelde, (na weer een stopping sinds een week) wilde even zoeken hoelang het weer duurt eer je lichaam went aan 17 mg. Wil hier gewoon echt vanaf als man zijnde is mijn libido 00000. Ben me lichamelijk wel beter gaan voelen nadat ik voor derde keer ben opgestart met seroxat. Hoop nu dat het me deze keer wel lukt Reactie infoteur, 08-01-2013
Heel langzaam afbouwen van de Seroxat is echt de manier om het te doen. Dus ik hoop van harte dat het deze keer lukt. Je libido verdwijnt inderdaad volledig. Niet alleen bij mannen, maar ook bij vrouwen trouwens.

Anonieme Vrouw, 05-01-2013 22:06 #9
Deze pagina heeft mij zo aangesproken dat ik na 15 jaar gebruik van Seroxat 20 mg mijn 8e afkickpoging aan het ondernemen ben. Tot nu toe 1 maand heel rustig bezig met minderen en ik ga deze keer echt heel lang de tijd nemen. Misschien kom ik op 15 mg. uit, misschien op 10 mg. en misschien ook wel op niks meer, maar ik heb deze keer echt het vetrouwen dat het goed gaat, waar ik ook op mag blijven steken indien dat zo is. Ik let goed op mijzelf, sport al jaren heel veel, dus daar ligt het niet aan ;) en ben inmiddels oersterk erin geworden mijn leven te meesteren, dus… zou eigenlijk goed moeten gaan. Tot nu toe, geen problemen. Wordt wellicht vervolgd… Reactie infoteur, 06-01-2013
Veel succes. Ik hoop dat het lukt en een kleine onderhoudsdosis is ook geen probleem toch?

Annet, 10-07-2012 23:51 #8
Weet achteraf dat het idd te snel is gegaan met afbouwen. Heb er vorige week stellig over nagedacht om er maar weer aan te beginnen! Maar ben nu zo opgelucht dat ik mijn ervaringen op dit plekje kwijt kan, ga ook echt beginnen met drie keer per week een half uur te fietsen of te lopen, da's mijn ding, denk ik, sporten in groepsverband, trekt me totaal niet. Bedankt weer voor het advies

Annet, 10-07-2012 14:20 #7
Bijna drie maanden over gedaan met afbouwen, wel bij huisarts geweest. Slikte 20 mg per dag. En eens kijken welke sport ik ga doen. Weet dat dit ook beter is voor lichaam en geest. Dank voor het advies. Reactie infoteur, 10-07-2012
Ik denk echt dat je te snel hebt afgebouwd. Dat had niet in 3 maanden gemoeten, zeker niet met 20 mg per dag. Ik slikte 10 mg per dag en heb er meer dan een half jaar over gedaan. Helaas weten huisartsen te weinig van deze problematiek om je een goed advies te geven. Maar daar heb je nu natuurlijk niets meer aan, want je bent al gestopt. Probeer echt te sporten, hoe moeilijk dat ook is in het begin. Al ga je 3 keer per week een half uur op de fiets zitten of 3 keer per week een half uur lopen gewoon lekker buiten. Echt dat helpt op termijn het beste en het helpt vaak ook om de problemen buiten de deur te houden.

Singalees (infoteur), 10-07-2012 12:56 #6
Beste Annet, heb je wel een afbouwschema gevolgd? Want als je na 7 jaar zomaar stopt kan dat ook bijna niet goed gaan. Je geest en je lichaam moeten beide wennen aan de nieuwe situatie en het lichaam moet zelf weer serotonine aan gaan maken. Advies wat ik je in ieder geval wil geven is om te gaan sporten. Zet dat lijf aan het werk dan maakt het ook serotonine aan. Ga minstens 3 keer per week en houd dat vol. Je zult merken dat je geest en je lijf daar erg wel bij varen en dat je zelf weer gelukshormonen aan gaat maken.

Annet, 10-07-2012 00:51 #5
Na 7 jaar paroxetine ben ik sinds 10 weken gestopt, maar wat voel ik me vreselijk! Weet dat ik moet doorzetten en alle dagen tegen jezelf moet zeggen, kom op je kan het". Hoe lang gaat dit nog duren?-

Vincent, 06-06-2012 23:54 #4
Ik ben op deze manier bezig met afbouwen, ben nu van 30 mg naar 20 mg gegaan en ik moet zeggen met heel weinig klachten. Het duurt wel lang maar het is het wel waard. Ik slik het al bijna 15 jaar met heel veel afbouw pogingen die mislukte, idd Henk wel beginnen met afbouwen nadat je je goed voelt.

Grt Vincent Reactie infoteur, 23-06-2012
Hele goede manier om het zo te doen, want anders krijgen de meeste mensen toch vreselijke afkickverschijnselen. En kom je vaak van de regen in de drup. Niet mee stoppen inderdaad als het niet goed met je gaat, want dat geeft vaak nog veel meer problemen.

Klaas, 19-03-2012 21:29 #3
Uitstekend artikel, en zo moet het inderdaad. Als ik dit 5 jaar geleden geweten had was ik niet jarenlang doodziek geworden van deze troep. PaxilProgress.org en SurvivingAntidepressants.org geven inderdaad de beste informatie en het is een godgeklaagde schande dat de bijsluiters hier geen enkele uitleg over geven. Reactie infoteur, 20-03-2012
Ja dat is zeker een schande. En artsen weten er ook veel te weinig van om mensen goed te begeleiden bij het afbouwen van seroxat of andere antidepressiva.

Greet van der Lubbe, 06-03-2012 17:17 #2
Ik had de uitzending van Brandpunt gezien, besloot (na ruim 15 jaar gebruik) de seroxat af te bouwen, ik ben begonnen met een agenda waarop ok aangaf telkens een aantal uur tussen de inname te nemen, ik zag dat dat inderdaad maanden kon duren en had daar absoluut geen zin in, dus nam ik een hele ruime tijd tussen de innames, uiteraard werd dat wel eens een dag, een week later twee dagen, toen begon ik aan halve pilletjes en in 5 weken was het gepiept, ik begon me telkens beter te voelen en dicht bij mijn gevoel te komen, ja de bliksemschichten in het hoofd zijn verschrikkelijk, maar ik raakte van mijn rook en alcohol inname af, ook begon ik minder te eten en in het begin vreselijk veel te plassen, al jaren had ik diarree, die is verdwenen. Nu na bijna twee weken kan ik natuurlijk niet zeggen dat evt. angsten e.d. weer terug zouden kunnen komen, maar ik leef in het nu en ben zeer tevreden met mijn beslissing Reactie infoteur, 06-03-2012
Wat een fijn gevoel moet dat zijn als alles weer veel beter gaat. Wel adviseer ik zelf mensen het toch langzamer af te bouwen. Want na 15 jaar in 5 weken afbouwen is wel heel snel. Maar goed u voelt zich er prima bij dus blijkbaar kan het wel. Het is inderdaad altijd afwachten of angsten en depressie weer terugkomen. Sommige mensen zullen een leven lang antidepressiva moeten slikken, terwijl anderen er best weer zonder kunnen na een tijdje gebruik. Dat hangt ook af van de oorzaak van de depressie en het serotonine gehalte van iemand.

Henk, 14-02-2012 07:50 #1
Onderzoek heeft uitgewezen dat de belangrijkste reden dat mensen stoppen met het slikken van een antidepresssivum is, dat ze zich weer goed voelen. Raar dat die niet eens in het rijtje staat die hier genoemd wordt.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 23-11-2014
Subrubriek: Diversen
Special: Depressies
Reacties: 133
Medische informatie…
Schrijf mee!