InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Stopweek: Vragen en antwoorden omtrent de stopweek

Stopweek: Vragen en antwoorden omtrent de stopweek

Stopweek: Vragen en antwoorden omtrent de stopweek Wanneer je de pil gebruikt is de kans groot dat je ook een stopweek inlast. In de stopweek slik je een tijd niet de pil, en in deze periode vindt ook de menstruatie plaats. Een stopweek duurt 7 dagen, nadat je 21 dagen de pil hebt geslikt. Veel vragen zijn er over deze week. Lees de antwoorden op al deze vragen in dit artikel!

Moet je condooms gebruiken in de stopweek? / Ben je vruchtbaar in de stopweek?

De pil zorgt ervoor dat je hele menstruatiecyclus verandert. Het zorgt daarbij ook ervoor dat wanneer je een stopweek inlast je de gehele stopweek geen condooms hoeft te gebruiken. Dus ook niet wanneer je nog niet ongesteld bent geworden. Je bent namelijk niet vruchtbaar in de stopweek. Normaal gebruik van de pil zorgt dus altijd voor bescherming tegen zwangerschap, zelfs wanneer je deze niet slikt in de stopweek.

Mag je de stopweek langer maken?

De stopweek staat vastgesteld op 7 dagen. Het langer maken van de stopweek kan echter niet! Wanneer je dat wel doet loop je wel een risico zwanger te worden wanneer je onveilig vrijt. Heb je de stopweek al wel langer gemaakt? Blijf dan gewoon de pil doorslikken, maar houdt er rekening mee dat de pil de komende 7 dagen niet meer voldoende betrouwbaarheid kan geven!

Na hoeveel dagen word je ongesteld in de stopweek?

Denk niet dat je meteen de dag na de laatste dag dat je de pil in hebt genomen ongesteld zult zijn. De menstruatie laat meestal nog even op zich wachten. Dit komt ook omdat de bestanddelen van de pil nog wat aanwezig zullen zijn in je lichaam. De dag dat je je menstruatie kunt verwachten ligt rond de derde dag van de stopweek.

Verschilt je menstruatie bij het pilgebruik t.o.v. je menstruatie bij natuurlijke cyclus?

In de meeste gevallen verschilt de menstruatie van pilgebruikers van de menstruatie van mensen met een natuurlijke cyclus. Dit komt omdat de menstruatie van pilgebruikers meer een kunstmatige menstruatie is. Deze bloeding is meestal minder hevig of zwaar dan de bloeding bij de natuurlijke menstruatiecyclus.

Mag je de stopweek korter maken?

De stopweek mag je gerust wat korter maken. Dat is in tegenstelling tot de week langer maken juist geheel veilig. Je begint dan waarschijnlijk wel met een nieuwe strip wanneer je nog bloedingen hebt. Dit maakt niet uit voor het verdere gebruik van de pil.

Wordt je menstruatie korter bij een kortere stopweek?

Over je menstruatie in een kortere stopweek kun je niets zeggen. De duur van de menstruatie kun je hiermee niet zeker aanpassen of voorspellen. Dus wanneer je zeker wilt zijn dat je op een bepaalde dag geen bloeding zult hebben, kun je beter de pil doorslikken.

Kan je de stopweek overslaan?

Ja, zelfs de stopweek kan je gewoon overslaan. Een groot voordeel is dan natuurlijk dat je geen menstruatie meer hebt elke maand. Maar wat er wel bij kan komen is een 'doorbraakbloeding'. Dit is een vrij hevige bloeding. Wanneer je net begint met het slikken van de pil heb je een grotere kans op doorbraakbloedingen. Zo'n bloeding komt dan meestal 1 of 2 keer per jaar voor.
Denk niet dat wanneer je een keer beslist de pil een maand door te slikken dat je hier last van zult hebben. Van doorbraakbloedingen is meestal sprake wanneer je dit langere tijd doet.

Kan je wel stoppen met de stopweek wanneer je nog menstrueert?

Ja, dat moet zelfs! Het lijkt misschien logisch dat je moet wachten tot je bloedingen over zijn, maar dat is het niet. Je moet je aan de 7 dagen van de stopweek houden, en echt niet langer! Wanneer je dat niet doet ben je niet zeker op de veiligheid van de pil voor de 7 volgende dagen.

Waarom wordt een stopweek ingelast?

Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsBron: Onbekend / Wikimedia Commons
Een stopweek las je onder andere in omdat je zekerheid wilt hebben over dat je niet in verwachting bent. Wanneer je een bloeding krijgt in de stopweek zegt dat immers dat je niet zwanger bent, anders was je wel ongesteld geworden. Daarnaast zorgt het inlassen van een stopweek ervoor dat de menstruatiecyclus als het ware wordt nagebootst. Zowel in de kunstmatige cyclus (met gebruik van de pil) en de natuurlijke menstruatiecyclus heb je eens in de maand een bloeding. Dit geeft een houvast, vooral bij pilgebruik omdat je hier zeker weet wanneer je ongesteld wordt. Daarnaast is de kans op doorbraakbloedingen minder wanneer je een stopweek inlast om een bloeding te laten doorkomen. Dit zorgt voor het tegengaan van onaangename verrassingen.
© 2011 - 2017 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De pil: Is een stopweek nodig?Veel vrouwen in Nederland gebruiken de pil. De pil is een vorm van anticonceptie, oftewel een middel om niet zwanger te…
Is het doorslikken van de pil schadelijk?Voor veel vrouwen die zou het ideaal zijn om de anticonceptiepil door te slikken (geen stopweek in te lassen dus), zodat…
Nooit meer ongesteld, kan dat?Nooit meer ongesteld, kan dat?Veel vrouwen hebben last van hun menstruatie of van PMS. Iedere maand is het weer opzien tegen de vervelendste dagen van…
OnttrekkingsbloedingOnttrekkingsbloedingEen onttrekkingsbloeding is bloedverlies dat lijkt op de gewone menstruatie, en voorkomt bij vrouwen die de pil gebruike…
De pil doorslikken (geen stopweek): Is het schadelijk?Veel vrouwen slikken de anticonceptiepil wel eens door. Een menstruatie komt soms op ongewenste momenten, zoals vakantie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GabiSanda / Pixabay
  • http://www.sexwoordenboek.nl/pil_stopweek.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Anticonceptiepil
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Combined_oral_contraceptive_pill
  • Afbeelding bron 1: Onbekend / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Stopweek: Vragen en antwoorden omtrent de stopweek"

Reacties

Kimmetje, 25-03-2017 16:32 #122
Hé ik heb een vraagje. Ik zit nu in mijn stopweek sinds woensdagavond. Alleen ik heb gisteren onveilige seks gehad. Maar vanmorgen had ik diarree en moest ik een beetje overgegeven. Kan dat iets betekenen?

Angela, 19-03-2017 13:13 #121
Hallo,

Ik ben in mijn stopweek ongesteld geworden, en besloot hierna geen pil meer te gaan slikken en over te gaan op condooms. 1 dag nadat ik ongesteld ben geweest heb ik 3 dagen achter elkaar onveilige seks gehad. Betekent dit dat je dan zwanger bent of kan dat niet? Omdat je na de stopweek gestopt ben met de pil…

Anoniem, 24-02-2017 17:21 #120
Ik heb een vraag,
Ik heb mijn pil gewoon slikt zoals het hoort. En geen een keer vergeten. Ik heb in die tijd seks gehad met mijn vriend maar wel met condoom. Aangezien ik gewoon mijn pil slikte probeerde we het een keer zonder condoom. Dit was ongeveer een week voor mijn menstruatie. Nu heb ik afgelopen dinsdag mijn laatste pil geslikt en nu 3 dagen later, ben ik nog steeds niet ongesteld. Kan het zijn dat ik zwanger ben?

Anoniem, 17-08-2016 18:31 #119
Hallo,
Ik heb de pil 1 week doorgeslikt en ik heb seks gehad met mijn vriend zonder condoom, kun je dan zwanger zijn?

D., 24-07-2016 22:42 #118
Beste,
Ik neem normaal de zaterdag mijn laatste pil, vooraleer ik mijn stopweek heb. Maar de maandag en dinsdag blijft mijn vriend slapen en ik vroeg me af als ik de pil blijf doornemen zodat ik geen menstruatie heb, en we hebben seks, kan er dan toch bloed doorkomen tijdens het vrijen?

Kimberly, 21-07-2016 17:29 #117
Hallo,

Ik slik nog al vaak de pil door. Nu heb ik na lange tijd een stopweek en verlies maar heel weinig bloed. Zit nu op de vierde dag van de stopweek en het blijven nog maar een paar druppeltjes. Is dit normaal of moet ik even naar de dokter gaan? Alvast heel veel bedankt.

Groetjes

Anoniem, 10-07-2016 10:48 #116
Hoi, zelf zit ik ook aan de pil, alleen heb ik de vorige strip blijkbaar verkeerd geslikt.
Ik had het niet door, maar het zou kunnen dat ik 1 dag te vroeg ben begonnen en 1 dag heb overgeslagen.
Normaal begin ik namenlijk op donderdag maar dit keer begon ik op woensdag en eindigde op woensdag waarop de strip aangaf dat het dinsdag was.
Erg verwarrend dus 😕
Nu zit ik in de stopweek, alleen ik word maar niet ongesteld. Ik heb het wel eens met mijn vriend gedaan en ben nu bang dat er iets mis is.
Zou ik zwanger kunnen zijn? Of komt het door iets anders? Ben erg nerveus hierover

Bedankt!

Anoniem, 30-06-2016 10:26 #115
Hallo,
Ik had mijn pilstrip afgemaakt en moest dus aan een stopweek beginnen, ik heb 1 dag mijn stopweek gedaan en dan terug aan een nieuwe strip begonnen, ben ik nu nog beschermd?

Nina, 19-06-2016 17:02 #114
Hallo!

2 pilstrips geleden was het maandag, tweede week, en nam ik mijn pilletje zoals gewoonlijk 's avonds in. Ik zag echter dat erboven nog een pilletje "zondag" stak. Snel nam ik het in. Op het einde van mijn pilstrip (die stopt op een zondag) kwam ik er dus achter dat dat het pilletje was van die zondag… Ik ben aan de stopweek begonnen en ipv zondag terug te beginnen ben ik uit gewoonte maandag weer begonnen. 1 dag "te lang" dus… Ik heb gevreeën in de stopweek. Ondertussen elke keer mijn bloeding in de stopweek gekregen en ongeveer 6 negatieve tests (kruidvat 2/5euro)
Is er nog een kans dat ik zwanger ben?

Bedankt!

Anoniem, 15-06-2016 17:33 #113
Hallo,
Ik heb in de week na mijn menstruatie, 1x de pil vergeten te slikken op de 5de dag. De vergeten pil heb ik niet alsnog geslikt maar ben gewoon door gegaan met de strip. 7 dagen later had ik onveilige seks, ben ik dan zwanger?

Iemand, 13-06-2016 04:31 #112
Hallo
Ik ben na een jaar weer eens begonnen met de pil te slikken. Ik zit in mijn stopweek in de 3de dag en ben nog steeds niet ongesteld geworden. Ik heb elke dag de pil geslikt op tijd, maar ik ben bang. Wat als ik na de 4de dag nog steeds niet ongesteld word? Ben ik dan zwanger?

Anoniem, 19-05-2016 00:07 #111
Hoi,

Ik heb een dag na de menstruatie met mijn vriend gevreeën en geen pil geslikt en onveilig.
Kan ik nu zwanger zijn geworden? Ben namelijk erg nerveus!

Simone, 25-03-2016 17:31 #110
Hoi,
Ik heb de pil 2 weken geslikt en een week ben ik het vergeten. Heb onveilig gevreeen. Ik heb soms wel krampjes in me buik alsof ik ongesteld moet worden. Kun je zwanger raken?

Anoniem, 11-02-2016 22:06 #109
Ik heb een jaar geen pil genomen, nu heb ik iemand leren kennen, we hebben 1 keer onveilig gevreeën, en had een paar dagen voor ik m'n menstruatie moest krijgen een lichte bloeding, ik was toen met de pil begonnen omdat de dokter me gezegd had als ik terug met de pil begin altijd de 1ste dag van m'n menstruatie beginnen. Dat deed ik dus maar heb maar 1 dag heel licht bloed verlies gehad, wat al niet normaal is, ik ben nu 2 dagen overtijd, nu weet ik niet kan dat doordat ik de pil een 4-tal dagen neem of zou het kunnen dat ik zwanger ben?

Anoniem, 24-01-2016 18:10 #108
Hallo dames,
Vanwege mijn epilepsie werd mij doorslikken aangeraden en heb ik erg veel info gehad over de pil.

Het is niet erg als je iets eerder stopt of juist later. Dit heeft geen effect op de vruchtbaarheid tenzij je aan de diarree bent geweest of hebt overgegeven binnen 4uur na de inname van de pil. Zorg gewoon dat je netjes max. 7 dagen niet je pil slikt en er is niks aan de hand.

Succes!

Sara, 03-01-2016 14:58 #107
Hallo,
Kan iemand met specialistische kennis van de anticonceptiepil mij helpen? Ik heb mijn stopweek verschoven door 2 dagen eerder met de pil te stoppen en ben ook weer 2 dagen eerder aan een nieuwe strip begonnen. Donderdag ben ik (pas in de middag) begonnen met de eerste pil van de volgende strip, vrijdag (rond 11u) en zaterdag (rond 9u) heb ik nummer 2 en 3 van de strip genomen (dus niet keurig op hetzelfde moment en dus 2 dagen minder van de vorige strip). Zaterdagavond heb ik gevreeën. Is de pil nu wel veilig? Of kan ik beter een morning after pil gaan halen?
Alvast bedankt!

Kim, 16-12-2015 11:09 #106
Hallo
Ik heb mijn regels gehad en neem nu al 2 dagen mijn pil terug. Gisteren heb ik seks gehad en zag vanochtend bloed. ben ik nu veilig of niet?

Anoniem, 01-12-2015 18:49 #105
Ik heb een vraag, stel ik moet op zondag mijn laatste pil nemen, is het dan mogelijk dat ik woensdag al begin met mijn nieuwe strip? Ook al ben ik dan nog niet ongesteld geworden? Ik wil er namelijk voor zorgen dat ik voortaan mijn laatste pil op een andere dag moet slikken.

Anoniem, 29-11-2015 16:10 #104
Hallo,

Ik slik de pil Mercilon |21 pilletjes| Ik heb deze correct en allemaal ingenomen en kreeg deze dinsdag mijn regels, Zaterdag de 6de stopdag van mijn stopweek heb ik seksueel contact gehad. Ook op de 7de dag (zondagochtend) Op de 7de dag s'middags heb ik mijn pil terug genomen omdat dit ook moest. Nu was mijn vraag of het kwaad kan dat ik zonder condoom seksueel contact heb gehad de dag voor en de dag zelf voor ik de pil terug moest nemen?
Zouden jullie mij dit even kunnen helpen?
Want begin nu wel een beetje te twijfelen.
Dankjewel!

Anoniemski, 12-09-2015 08:25 #103
Ik slik de pil door (al 3 maanden) en had dus een week lang last van doorbraakbloeding en las dus dat je dan minimaal 4 dagen moet stoppen met de pil. Ik ben nu dus 4 dagen gestopt met de pil maar ben pas na 2 dagen ongesteld geworden. Kan ik de pil al slikken of tellen die 4 dagen pas wanneer je ongesteld bent?

Sarah, 27-08-2015 13:19 #102
Hallo,

Ik heb een vraag in verband met de anticonceptiepil. Ik heb afgelopen dinsdag mijn strip afgemaakt. Normaal gesproken slik ik de pil altijd door. Echter, nu had ik nog geen nieuw recept. Dat kan ik pas vanavond ophalen, waardoor ik dus ook vanavond opnieuw kan beginnen met de pil.

Mijn vraag was wat voor gevolgen dit heeft. Na twee dagen de pil niet geslikt te hebben, kan ik dan weer gewoon beginnen met de pil, of word ik dan alsnog ongesteld?

En als ik alsnog met een nieuwe strip begin, hoelang moet is de pil dan ‘onbetrouwbaar’?

Alvast bedankt voor de hulp!

Anoniem, 27-07-2015 13:50 #101
Ik heb een.vraagje
ik ben 5 dagen ongesteld geweest en daarna.de pil al 4 dagen niet geslikt ik heb gisteren sex gehad met me vriend is er nau een teken dat ik zwanger ben of niet me buik rommelt heel.erg sins ik sex.met me.vriend heb gehad

Kim, 23-07-2015 18:55 #100
Hallo ik slik al 9 jaar goed de pil. Ik heb 1x een hele maand geen pil geslikt en dan naar wel weer goed geslikt. In de 2de week daarvan had ik 3 dagen bloed verlies. Nu in mijn rust periode ben ik nog niet ongesteld geworden? Deze zaterdag moet ik weer beginnen met de pil. Moet ik dit wel doen als ik nog niet ongesteld ben geweest of moet ik het afwachten?

Alvast bedankt

Afwezighaha, 16-07-2015 00:17 #99
Hoi, ik ben aan de pil en ben in plaats van 3 weken aan de pil ben ik nog 2 en een halve week door gegaan dus in totaal 5 en een halve week. En in die tijd heb ik sex gehad en ben 3 dagen later gestopt met de pil en ik wacht nu tot ik ongesteld word. Maar ik ben bang dat tijdens het vrijen het mis in gegaan. Kan ik dan alsnog nu zwanger worden? Laat me alsjeblieft weten!

Lisa, 07-07-2015 23:08 #98
Hee,
Ik zit nu op de 5de dag van mijn stopweek maar ik ben nog steeds niet aan het bloeden (ongesteld) en ik vraag me af hoe dit zou kunnen komen? Ik ben een dag later begonnen met de strip voor de stopweek omdat ik hem was vergeten heeft dit er misschien iets mee te maken?
Ik zou graag een antwoord willen.
Met vriendelijke groet, Lisa

Anoniem, 01-06-2015 22:27 #97
Ehh ik ben pas net begonnen met de pil en mijn stopweek komt niet zo goed uit, hij begint 3 dagen te vroeg, kan ik gewoon nog 3 dagen de pil slikken en dan mijn stopweek doen?

Carolien, 12-05-2015 10:25 #96
Ik ben op een "random" dag begonnen met de pil en 12 dagen later had ik seks. Nu zit ik in mijn stopweek op de 4e dag maar ben nog steeds niet ongesteld. Wat moet ik doen?

Annoniem, 08-05-2015 13:27 #95
Hallo allemaal,

Ik zit met een enorme vraag:
Vanwege lichamelijke klachten ben ik na mijn stopweek gestopt met mijn pil in te nemen, maar een week later was ik bij een vriend en toen gebeurde onverwachts wat we beide niet hadden verwacht een toenadering. Maar daarna 2 avonden de pil maar weer ingenomen en meestal word je na het stoppen van de pil 2 dagen later ongesteld maar nu ook nog niet tot op heden. Zit met me handen in het haar want wat als… Hebben jullie tips?

Nadine, 22-04-2015 16:52 #94
Hoi! Even een vraagje. Kun je op de dag dat je de laatste pil van de strip neemt gewoon nog seks hebben en volledig beschermd zijn? Reactie infoteur, 26-04-2015
Zoals al uit het artikel op te maken: ja, dat kan! Zelfs in de hele stopweek ben je beschermd. Zorg er dan wel voor dat de stopweek geen dag te lang duurt.

Floor, 14-04-2015 20:54 #93
Ik heb deze keer de pil doorgeslikt dus ik ben deze maand niet ongesteld geworden maar ben meteen weer begonnen aan een nieuwe strip. Nu moet ik nog een week de pil slikken voordat deze strip op is. Ik heb de laatste dagen wel veel last van de buikpijn die je hebt tijdens de ongesteldheid. Krampen in de onderbuik etc. Is dit normaal? Komt dit doordat ik afgelopen maand niet ongesteld ben geworden en dat ik daarom die krampen toch voel in mijn buik? Of wat kan het zijn?

Tessa, 05-04-2015 09:09 #92
Hallo

Ik heb een vraag

Donderdag was het mijn laatste pil ik heb zelf vrijdag en gister seks gehad zonder condoom
Ben ik dan wel of niet vruchtbaar en word ik dan gewoon ongesteld

Shar30, 19-03-2015 21:29 #91
Eind februari gingen we van vrijdag tot zondag weg en ben ik mijn hele strip thuis vergeten. Ik zat in mijn tweede week van de strip. Ik heb 3 dagen de pil niet ingenomen en heb op de tweede dag zonder pil sex gehad. Zondagavond toen ik thuis arriveerde dacht ik dat het niet zo slim zou zijn om 3 pillen tegelijkertijd in te nemen dus heb ik een stopweek ingelast. We zijn inmiddels bijna 3 weken verder en ik ben nog steeds niet ongesteld geworden. Ik heb vorige week een zwangerschapstest gedaan maar die was negatief. Ik weet niet wat er aan de hand is, heeft iemand hier een verklaring voor?

Anoniem, 16-03-2015 18:54 #90
Ik ben in 1 keer gestopt met de pil en ik ben heel lang niet ongesteld geweest, dat komt denk ik door de pil, omdat ik in 1 keer gestopt ben maar wanneer word ik weer ongesteld, ik heb nu wel af en toe buikpijn vooral deze laatste paar dagen, maar ik wil het gewoon even voor de zekerheid weten!

gr.

Anoniem, 28-01-2015 10:41 #89
Ik ben na mijn stopweek nu alweer 5 dagen aan de pil en ik bloed nog steeds. niet hevig maar toch, kan dit?

Anoniem, 15-01-2015 08:41 #88
Ik heb een nogal vreemd voorval gehad dat nog nooit eerder is gebeurd gisteren nam ik men laatste pil. En nog voor ik die had genomen had ik al wat last van zoon bruine afscheiding. Die dan tegen de avond bloed werd. Ik vind het zeer raar dat ik zo snel men menstruatie heb nog voor ik men laatste pil had genomen. Kan dat ik men pil vorige maand doorgenomen heb hier een rol in spelen?

Lien, 11-01-2015 20:59 #87
Hallo!
Allereerst ter info, Ik slik de pil vaak door, om de 2/3maanden las ik een keer een stopweek in.
Nu heb ik dus een domme actie gehad om m'n pil van 1 dag kwijt te raken doordat ie uit m'n hand viel, ik kon hem niet meer terug vinden. Nu heb ik dus een dag gemist, heb de volgende dag wel gewoon doorgeslikt, misschien was het handiger om een stopweek in te lassen? Ik heb nu bloedingen alsof ik in de stopweek zit. hoelang moet ik nu doorslikken om weer zeker te zijn van bescherming?

Alvast bedankt

Amina, 04-01-2015 21:49 #86
Ik heb 3 weken de pil niet genomen omdat mijn man op verlof is maar eergisteren nam ik de pil omdat ik onverwachts een reisje wil maken met een vriendin dus dacht ik o nee, ik wil mijn regels niet op vakantie. Eigenlijk krijg ik mijn regels binnen een dag of 5. Is het nu erg dat ik de pil wat te laat neem? Ik dacht ik neem het nu gewoon tot ik terug kom en hopelijk krijg ik geen maandstonden

Clair, 29-12-2014 22:41 #85
Hallo ik heb een vraag, ik ben 1/2 dagen gestopt voor de stopweek en onveilige sex gehad. Ik heb daarna gelijk een pil ingenomen omdat ik bang ben dat ik alsnog kans op zwangerschap heb. Ik wist toen alleen niet dat je "onvruchtbaar" bent in je stopweek.
Maar.zal ik toch nu maar wel de pil doorslikken of kan ik morgen toch verder mn stopweek?

Onbekend, 11-11-2014 23:26 #84
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik ben voor het eerst met de pil begonnen. Nadat mijn ongesteldheid was afgelopen dat was op een vrijdag ben ik een week later ook op de vrijdag voor het eerst begonnen met de pil. Werkt de pil nu wel bij mij i.v.m dat ik pas 7 dagen na mijn ongesteldheid met de pil ben begonnen? Ik kan hier namelijk geen informatie over vinden ook niet in de bijsluiter.
Ik hoop dat iemand met meer ervaring mij hier verder mee zou willen helpen.

Melanie, 11-11-2014 14:47 #83
Hallo allemaal (14 jaar). Ik wou met de pil beginnen omdat ik heel veel bloedverlies had. Ik ben nu in de stopweek, dit is de 3e dag dat ik mijn menstruatie heb, maar het is best veel en met klonters, is dit normaal voor de eerste keer en kan dit nog veranderen?

San, 01-11-2014 11:15 #82
Hoi, ik ben al jaren aan de pil. Als je seks hebt gehad en je moet 2 dagen later ongesteld worden, kan het dan zijn als je zwanger bent dan toch ongesteld wordt omdat er maar 2 dagen tussen de seks en het ongesteld worden zit?

Anoniem, 30-10-2014 02:18 #81
Mijn huidige pilstrip ben ik 1 dag te laat begonnen. Daarna heb ik 7 dagen geen seks gehad, behalve de 7e dag, toen heb ik savonds laat wel seks gehad. Nu ben ik aan het begin van mijn laatste week aan pillen voor de stopweek, maar omdat ik bang ben om zwanger te zijn wil ik nu al een stopweek inlassen. Als ik dan ongesteld word, ben ik dan niet zwanger? En hoe lang ben ik onveilig omdat ik nu mijn stopweek vervroeg voordat ik 21 pillen heb geslikt? Help!

Kim, 06-10-2014 20:05 #80
Hoi,
Ik ben al een tijd aan de pil en ik heb de pil altijd netjes geslikt, maar in mijn stopweek wacht ik altijd totdat ik ongesteld ben en twee dagen daarna begin in weer aan een nieuwe strip (ik ben dus maar twee dagen ongesteld) ik heb onbeschermde sex gehad maar nu heb ik een opgeblaze buik, ik ben heel erg in de war omdat het na het eten erger is. Kan het iets te maken hebben met mijn hele korte stopweek? Of is het praktisch onmogelijk dat ik zwanger ben en zie ik dingen die er niet zijn?

Groetjes, een bang meisje x

Laan, 25-09-2014 19:44 #79
Ben al meer dan een week gestopt met de pil.stopweek.nu heb ik wel 1 keer de pil vergeten.ben in die week nog niet ongesteld geworden.wil toch echt wachten tot ik ongesteld ben.maar ga nu.tweede week in.kan het zijn dat ik zwanger ben

Lieke, 15-09-2014 20:50 #78
Hoi,
Ik gebruik de pil nu voor het eerst en ben begonnen op de eerste dag van mijn menstruatie, bij andere mensen stopte dat op dat moment maar ik bleef gewoon ongesteld. Werkt de pil wel nu?
Groetjes

Wen, 18-08-2014 18:36 #77
Hallo,
Ik ben al jaren aan de pil en heb op 16 juli sex gehad zonder condoom ( was mijn stopweek). Op 17 juli ben ik keurig volgens schema ongesteld geworden en na de stopweek weer begonnen met mijn pil. Tijdens de volgende stopweek ook weer netjes op tijd ongesteld geworden maar heb wel last van grotere borsten, lichte misselijkheid/opboeren, zeurderige buikpijn, vaker plassen en rommelende darmen. Meerdere testen gedaan, allemaal negatief… kan ik toch zwanger zijn?

Daphne, 04-08-2014 21:05 #76
Beste meiden,

Zolang je gewoon elke avond braaf de pil slikt is er niks aan de hand. Dan de bij er komt maar een keer per maand een eitje vrij.
Ik slik al vanaf mijn 13de de pil en ben nu 18. Ik slik hem eigenlijk de laatste tijd altijd door en sla dus mijn stopweek over. Wanneer ik het tijd vind om ongesteld te worden dan stop ik. De ene keer duurt het langer voordat de menstruatie op gang komt dan de andere keer. Die tijd van volgens mij ben ik zwanger heb ik ook gehad. Maar naarmate je ouder word, zul je begrijpen dat je niet zomaar zwanger word.

Anoniem, 31-07-2014 23:28 #75
Hallo,
Ik heb nou 2 strips achter elkaar geslikt. De laatste heb ik zondag gehad. Normaal word ik dan woensdag/donderdag ongesteld. Het is nu donderdag en ik ben nog niet ongesteld en heb last van buikpijn. Zou ik zwanger kunnen zijn?

Maaike, 17-07-2014 00:41 #74
Hallo ik heb even een vraagje…
Ik ben over het laatst een voorschrift voor de pil gaan halen bij de dokter. Daar zei deze me dat ik mijn pil best begon te nemen op de eerste dag van mijn regels. Dit ben ik ook van plan maar word je dan niet 2 keer ongesteld? Aangezien je al bezig bent aan je 21pillen op een strip. Want je moet toch stoppen elke keer dat je strip leeg? Of zal ik mijn regels pas hebben na 28 dagen na mijn regels?Ook al ben ik al langer gestopt? Reactie infoteur, 19-08-2014
Je wordt dan wel twee keer ongesteld, maar op verschillende manieren. De eerste keer zit je in je natuurlijke menstruatiecyclus. Je wordt dan ongesteld wanneer je ongesteld zou worden zonder invloed van de hormonen in de pil.
Wanneer je wel de pil slikt ben je ook ongesteld, maar dit kun je het best als kunstmatig ongesteld zien. Het is een pauze in de kunstmatige cyclus waar de pil voor zorgt. Je wordt bij het slikken van de pil altijd ongesteld in de pauze -stopweek- die je inlast.

Max, 16-07-2014 01:23 #73
Hoi,
Ik slik nu een halfjaar de pil en ben hem nog nooit vergeten. Nu heb ik vorige maand donkerbruin bloedverlies gehad, wat begon toen ik nog twee pillen van mijn strip moest slikken (ook gewoon geslikt) en eindigde een week later, wel is het 1 dag meer geweest en leek het op een menstruatie. Hiermee ben ik naar de dokter geweest en hij zei mij alleen maar dat het een soa kon zijn, maar ik weet 100% zeker dat we elkaars eerste zijn en dat dus niet kan. Ik heb echt enorme stress hierdoor en hoop heel erg op een antwoord want ik ben bang dat ik zwanger ben en die pil niet werkt…
Alvast heel erg bedankt!

Ijoni, 12-07-2014 00:51 #72
Goeienacht,

Ik ben ongeveer ander halve week weer begonnen met de pil na mijn stopweek, echter ben ik twee dagen mijn pil vergeten en normaal wordt ik daarvan niet ongesteld maar nu ben ik al 5 dagen hevig aan het menstrueren. Is dit schadelijk en moet ik stoppen met de pil? Graag hoor ik van u.

Mvg,
Ijoni Scheen

Cinnie, 17-06-2014 09:32 #71
Vrijdag heb ik mijn laatste pil ingenomen nu is zaterdag de condoom gescheurd en hij is klaargekomen in mij ik heb maandag een morning afterpil gehaald en ingenomen. Word ik nou wel gewoon ongesteld of niet en moet ik vrijdag weer beginnen of niet? Wie kan mij helpen wil namelijk echt niet zwanger zijn

Anon, 13-06-2014 15:54 #70
Hallo, ik ben net begonnen met de pil en ik zou nu mijn tweede stopweek moeten hebben, maar ik word niet ongesteld. Ik heb mijn pil wel een paar keer een paar uurtjes te laat ingenomen maar nooit meer dan 12 uur dan het normale tijdstip. kan het zijn dat ik zwanger ben of stress ik om niets? en moet ik mijn pil gewoon weer nemen als mijn stopweek afgelopen zou moeten zijn of moet ik afwachten?

Steffi, 04-06-2014 22:52 #69
Hallo,

Ik heb een klein vraagje. ik pak al een half jaar de pil en deze week had ik mijn stopweek. Probleem is, ik had maar 1 dag mijn menstruatie en dd rest van de 4 dagen bruin menstruatie. kan dit? Want ik heb dit nog nooit gehad. Kan iemand mij helpen?

Orac, 28-05-2014 14:02 #68
Hallo, wie weet er antwoord op mijn vraag.

Afgelopen keer dat ik de stopweek moest inlassen heb ik doorgeslikt. Ben dus nu bezig met het 2e stripje maar ben in de laatste week 1x de pil vergeten. Advies was; 1. Nu stoppen en een stop week houden, 2. Vergeten pil innemen en geen stopweek inlassen.

Ik heb optie 2 gedaan. Dus dit zou betekenen dat ik nu 3 stripjes zou moeten slikken achter elkaar zonder een stopweek.

Heb nu een blaasontsteking erbij gekregen en ben eigenlijk al die pillen wel zat. Dus ik wil helemaal stoppen met het slikken van de anticonceptiepil. Vandaag de laatste pil gehad van mn 2e strip.

Mijn vraag is: kan ik nu gewoon stoppen of moet ik die 3e strip eerst slikken (ivm advies toen ik 1 pil was vergeten)? Heb de afgelopen weken wel seksueel contact gehad.

Wie kan mij helpen?

Déborah, 23-04-2014 13:24 #67
Dit de eerste maand dat ik de pil neem, ik zit nu in mijn stopweek dit Is mijn 3de dag en ik heb mijn maandstonden nog steeds niet. Ik voel de buikpijn en zo maar ik heb geen bloedingen. Moet ik me ongerust maken?

Esmee, 15-04-2014 11:59 #66
Ik had een vraagje. ik heb zondag me laatste pil geslikt. Dus zit nu op me 2de dag van me stopweek. Ik heb gister onveilig gemeenschap gehad… moet ik nu een morning after pil gaan inslikken ofniet? Ik twijfel wel ook al staat er dat je niet vruchtbaar bent in de stopweek.

Dionne, 11-04-2014 09:54 #65
Wat goed zo'n forum waar je vragen kunt stellen! Ook ik heb een vraag: ik vrij met mijn vriend zonder condoom na beiden elkaar er van op de hoogte te hebben gesteld soa vrij te zijn na de soatestuitslag aan elkaar te laten zien. Ik slik de anticonceptie pil al 6 jaar lang, maar deze situatie is nieuw voor mij. Een brandende vraag: omdat ik geopereerd moet worden is mij aangeraden om 1 week van tevoren te stoppen met het slikken van de pil ( trombosegevaar omdat ik na de operatie 6 weken in bed moet blijven zitten). Ik ben 1 week eerder met de 21 dagen pil gestopt (14 dagen geslikt ipv 21 dagen)… na 2 dagen werd ik meteen ongesteld. Maar is er een kans dat ik zwanger ben door de combinatie zonder condoom vrijen en de pilstrip 1 week eerder afbreken? Ik heb wel een zwangerschapstest liggen maar wanneer is de juiste tijd om die te checken? HELP! Reactie infoteur, 13-04-2014
Stel dat je de tijd voor deze week sowieso 21 pillen hebt geslikt, dan is er geen probleem. Dan is het te vergelijken met het gebruikelijk slikken van de pil, met vrijen in de stopweek. In de stopweek is dat veilig.

Van sommige pillen hoef je maar 7 pillen te slikken voor je de stopweek houdt ( http://www.anticonceptiemethoden.nl/index.php?p=64 ). In dat geval is er ook geen probleem voor jou. Lees daarvoor de bijsluiter van jouw pil.

Buttafly, 08-04-2014 12:54 #64
Ik heb een vraag: Ik ben een jaar lang de pil doorgeslikt, (nu 1 jaar en 4 maanden geleden) en nu ben ik in mijn 4 maand nog niet ongesteld geworden. Terwijl ik nu al 4 maanden een stopweek inlas. Hoe kan dat?

Demi, 04-04-2014 16:25 #63
Hallo, als je op donderdag bent gestopt met je 1e strip pilletjes en je hebt een stopweek van 7 dagen gehouden en het 1e pilletje van de 2e strip op donderdag geslikt (rond dezelfde tijd dat ik ze altijd inneem) ben ik dan na de 1e pil gelijk weer/nog veilig? Reactie infoteur, 07-04-2014
Inderdaad! Als je de pil slikt zoals het hoort, mét de stopweek die niet langer duurt dan een week, ben je altijd veilig.

Anne, 18-02-2014 14:21 #62
Hallo, ik was 4 dagen na de stopweek weer aan een nieuwe pilstrip begonnen. Ik had de pil 6 dagen geslikt en op de 7e dag heb ik hem 's ochtends niet ingenomen. 's middags om half 4 seks gehad en daarna gelijk mijn 7e pil genomen.
Ben ik veilig?
x

Leen, 17-02-2014 14:32 #61
Ik heb een vraag. Ik zit momenteel in mijn stopweek en ben nog steeds niet ongesteld na 5 dagen. Dit is de tweede keer dat mijn ongesteldheid "uit" blijft terwijl ik de pil met gewone regelmaat slik. Moet ik me zorgen maken? En welke oorzaken zijn er voor dit verschijnsel?

Ann, 31-01-2014 10:53 #60
Ik zal toch eens mijn bijsluiter nog eens moeten doornemen. Ik wist niet dat je in de stopweek veilig bent. Ik heb absoluut niet vaak seks (van tijd vind ik het absurd dat ik de pil neem; ik heb al een laag libido en de pil werkt naar het schijnt libidoverlagend) en in de stopweek heb ik nog nooit seks gehad, ook niet wanneer mijn toenmalige partner dat wou.

Ssja, 28-01-2014 00:55 #59
Ik was bezig met pil strip, die heb ik afgemaakt en ben ongesteld geworden, erna met een nieuwe pilstrip begonnen maar had er een vergeten, de dag erna was ik weer opnieuw ongesteld slikte deze strip pas enkele dagen. ik ben toen maar gewoon gestopt met die pilstrip en maar weer ongeveer een week ongesteld geweest maar heb sex gehad de laatste dag van mijn menstruatie kan ik zwanger zijn? Reactie infoteur, 28-01-2014
Je hebt niet de pilstrip afgemaakt zoals dit eigenlijk hoort, en voor de strip heb je een stopweek gehad. Je was dus maar voor een korte periode (weer) aan de pil.
Een onzekere situatie; doe daarom wel een zwangerschapstest.
Succes!

Lara, 17-01-2014 21:15 #58
Ik neem al enige tijd de pil, maar heb nu toch nog een vraag.
Ik neem de laatste pil van mijn strip altijd op een zaterdag. 's Woensdag begin ik te menstrueren tot zaterdag/zondag. Zondag neem ik terug de pil en begint de nieuwe strip…
Nu zaterdag (17/01) zou ik mijn laatste pil moeten nemen en 22/01 zou ik mijn regels krijgen, maar deze zijn afgelopen woensdag (15/01) al gekomen.
Moet ik mijn pil blijven doornemen zoals gebruikelijk of ermee ophouden?
Kan dit iets betekenen?

Ik hoop dat er iemand mij antwoord kan geven.

Liese, 17-01-2014 15:06 #57
Ook ik heb een vraag,

Woensdag (eergisteren) heb ik seks gehad met mijn vriend, donderdag ochtend merkte ik dat ik men pil van woensdag niet genomen had (ik neem ze 's ochtends) en heb dus dan meteen die van woensdag en donderdag genomen, dit waren dag 14 en 15 op mijn strip. Na woensdag avond nog geen seks gehad.

Moet ik een morning after pil gaan halen?

Ik hoop op antwoord want ik ben heel ongerust!

D., 14-01-2014 20:42 #56
Hallo,
ik heb een vraagje en ik kan nergens het antwoord vinden. Afgelopen maand had ik de pil niet goed geslikt en ben ik 3 dagen eerder ongesteld geworden doordat ik de pil vergeten was. Ik heb daarvoor en tijdens mijn menstruatie geslachtsgemeenschap gehad met mijn vriend. Ik heb gelezen dat als je eerder stopt met de pil je niet veilig bent voor een zwangerschap ook al ben je ongesteld. Is dit waar? En zou ik nu zwanger kunnen zijn ook al ben ik ongesteld geworden.
En wanneer ( in welke week ) loop je nou het grootste risico om zwanger te worden en is je pil niet meer veilig als je er 1 vergeten bent?

Groetjess,
D

Mirel, 08-01-2014 18:22 #55
Ik heb een vraagje en ik hoop heel erg dat ik hier antwoord op krijg aangezien mijn vriend en ik allebei erg gestresst zijn en ik volgende week tentamenweek heb en ik daarom van mn stress afmoet en het wil weten. Ik ben 2 weken geleden 1 dag vergeten mijn pil te slikken, ik heb die de dag erna ingenomen. Voor de rest gewoon verder geslikt. Maar in die week heb ik onveilige seks gehad met mijn vriend. Is er een kans dat ik zwanger ben? En moet ik nu doorslikken of de stopweek laten komen om de zwangerschap te voorkomen? Ik heb trouwens nergens last van! Als ik ongesteld wordt in mijn stopweek ben ik dan automatisch niet zwanger? Hopelijk krijg ik antwoord. Reactie infoteur, 09-01-2014
Hoi Mirel, wanneer je een pil bent vergeten, maar de pil alsnog hebt ingenomen de eerstvolgende keer, heeft de pil toch nog gewerkt. De pil werkte dan als gewoonlijk. Het maakt dus niet uit of je de pil doorslikt of niet. Als je ongesteld wordt in de stopweek ben je inderdaad niet zwanger (al is dit niet 100% waterdicht; er kunnen namelijk ook andere bloedingen plaatsvinden in de stopweek). Maak je geen zorgen, pas wanneer je 2 pillen vergeet kom je in de problemen!

Kathleen Scheers, 07-01-2014 13:31 #54
Wat als je per ongeluk je pil een week langer hebt ingenomen en dan stopt voor je menstruatie maar wel nog seks hebt gehad? Wanneer word je dan ongesteld?

A., 05-01-2014 01:28 #53
Hallo, ik heb een vraagje. Ik zit namelijk een beetje te stressen en waarschijnlijk is dit om niks, maar ik wil toch zeker zijn. Ik ben nog niet zo lang geleden begonnen aan de pil. En heb dinsdagavond de laatste geslikt uit de tweede strip. Net toen ik was begonnen met de pil heb ik onveilige seks gehad met mijn vriendje en in de eerste stopweek werd ik erg laat pas ongesteld. Nu in de tweede stopweek ben ik dus nog steeds niet ongesteld en zelf ga ik dan allemaal rare dingen in mijn hoofd halen. Moet ik dinsdag nu gewoon weer beginnen aan een nieuwe strip, ook al ben ik helemaal niet ongesteld geworden?

B., 27-12-2013 10:52 #52
Ik ben vorige week donderdag gestopt met mijn pil voor de stopweek.
Echter moet ik vandaag vrijdag week later weer beginnen maar mijn pil komt niet binnen bij de apotheek dus moet ik wachte tot maandag! Heeft dit effect op het vertrouwen van mijn pil?
Groetjes

Chickiee, 17-12-2013 21:24 #51
Hallo,
Ik heb een vraag! Ik heb donderdagochtend me laatste pil gehad en ben zondag avond ongesteld geworden. Nu heb ik dinsdagavond onveilig seks gehad met mijn vriend tijdens mijn menstruatie dus. Nu is mijn vraag dus: bestaat er een kans op een zwangerschap in mijn situatie? Reactie infoteur, 19-12-2013
Hallo 'Chickiee' ;-)

Wanneer je de pil hebt geslikt zoals het hoort (en de volledige strip), en de stopweek weer op tijd eindigt, is er niks aan de hand. De pil zal veilig zijn!

Succes ermee!

Vera, 16-12-2013 15:16 #50
Hallo,

Mijn vraag is het volgende. Ik ben donderdag weer begonnen met slikken na mijn stopweek en donderdagavond seks gehad. Ben ik na inname van de pil gelijk beschermd? Ik ben nu als de dood dat ik zwanger ben. Een stopweek dient er voor om te kijken of je al dan niet onttrekkingsbloed krijgt en dus niet zwanger bent. Kan ik nu al weer een stopweek inlassen voor de zekerheid om te kijken of dat zo is. Of kan dat niet zo snel achter elkaar? Volgens mij was ik de week voor de stopweek 1 keer mijn pil vergeten en daarom ben ik nu zo bang.

Romy, 15-12-2013 13:46 #49
Hallo,
ik had mijn stopweek korter gemaakt en dus eerder weer aan de pil begonnen dan eigenlijk moest, ik heb wel seks gehad,
ik ben nu toch gewoon beschermd? Reactie infoteur, 16-12-2013
Ja, ook als je de stopweek korter maakt is de pil veilig.
Alleen langer maken van de stopweek kan niet!
Groet!

Anoniem, 12-12-2013 22:20 #48
Hallo,

Ik ben gister, woensdag 11 december, mijn pil vergeten. Omdat ik dus al over de 36 uur heen was van het inpakken heb ik gewoon die van donderdag ingepakt ik mis dus nu een dag. Ik zit in de 2e week van mijn strip ben ik nu nog wel beschermd tijdens seks?

Lien, 10-12-2013 14:03 #47
Ik heb mijn laatste pil genomen op woensdagavond, dan moet ik mijn nieuwe strook opnieuw innemen op de donderdag de week erna. Ik ben deze vergeten en heb ze de vrijdagochtend genomen om 8u. Heb ik nu kans op zwangerschap? Bedankt Reactie infoteur, 11-12-2013
Hoi Lien, de kans is zeker niet groot, maar ik zou altijd het zekere voor het onzekere nemen. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje! Na zeven dagen weet je zeker dat de pil weer veilig is.

Charlotte, 08-12-2013 14:07 #46
Ik heb dond 21 nov mijn laatste pil gepakt, op dond 28nov mijn maandstonden gekregen. geen pil meer gepakt omdat we zwanger willen worden.mijn mmandstonden waren op 5dec gedaan en nu vandaag 8dec heb ik terug bloedverlies. Is dit normaal? Wat kan het zijn?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 11-12-2013
Ik kan je helaas niet zo vertellen wat dit bloedverlies betekent. Als het niet ophoudt zou ik hierover jouw huisarts raadplegen. Succes :-)

Maxime, 03-12-2013 23:20 #45
Ik heb op vrijdagavond mijn laatste pil genomen, en zaterdag zonder condoom seks gehad. Ik had geen pil meer dus heb maandag de pil weer gehaald en gelijk ingenomen. Is er een kans dat ik zwanger kan zijn?
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 11-12-2013
Hoi Maxime!

Het ligt er maar net aan of jij voor de laatste pil een hele strip met pillen hebt geslikt. Wanneer je een complete strip pillen hebt geslikt (of meer dan dat) is er geen probleem. De periode tussen vrijdag en maandag zou je dan als stopweek kunnen zien en in stopweken is er geen kans zwanger te raken.

Groet!

Anoniem, 24-11-2013 21:03 #44
HHallo ik heb vraag je. ik ben al 2week de pil niet meer geslikt, was het vergeten. kan het nu zij dat ik zwanger ben?

Loes, 18-11-2013 08:56 #43
Hallo,

Ik heb op een dinsdag mijn laatste pil. Het liefste pak ik mijn laatste op donderdag. Kan ik mijn strip inkorten zodat ik vrijdag, zaterdag, zondag, maandag en dinsdag overhoud? Reactie infoteur, 18-11-2013
Hoi Loes,
Als je wilt dat de pil betrouwbaar is, moet je tenminste één pilstrip hebben geslikt. Wanneer je voor deze strip een stopweek hebt gehad is het dus niet mogelijk, maar heb je deze strip meteen na de vorige genomen, dan kun je de stopweek wel eerder beginnen.
Succes!

Anoniem, 14-11-2013 15:35 #42
Hallo!

Ik heb drie weken de pil geslikt, daarna de stopweek doorgeslikt, toen weer drie weken slikken en nu zou ik weer mijn stopweek hebben. Ook nu heb ik besloten door te slikken. Maar sinds vandaag heb ik licht bloedverlies. Laatste keer dat dit zo was heeft het vier weken aangehouden. Ik heb een relatie dus begrijpelijk dat dit niet fijn is! Kan ik alsnog nu een stopweek inlassen, zodat ik niet vier weken bloedverlies heb?

Alvast bedankt!

Meisje, 07-11-2013 00:15 #41
Hallo!

Ik ben voor het eerst met de pil begonnen. ik neem yaz, heeft een strip van 28 pillen waaronder 3 placebo's. Ik heb vandaag mijn laatste stopdag (ik heb 4 dagen stopweek). Mijn vraag is nu als ik morgen met mijn nieuwe strip begin of ik dan al veilig ben? Ik heb nog steeds mijn regels, pas vandaag gekregen.

dankje Reactie infoteur, 07-11-2013
Hallo! Wanneer je wilt dat de pil meteen veilig is hoor je te beginnen op de eerste dag van je regels. Dit is dan waarschijnlijk nog op tijd. Als je daar niet zeker over bent, kun je beter het zekere voor het onzekere nemen.

Hanna, 09-10-2013 09:49 #40
Hallo,

Ik ben al een aantal jaar aan de pil. De afgelopen tijd slik ik de pil vaak een aantal maanden door. Om de 3 maanden las ik ongeveer een stop week in. Als ik ik stop ben ik normaal na 2 dagen al ongesteld. Ik ben vorige week dinsdag gestopt. Het is nu weer dinsdag en ik ben nog niet ongesteld. Moet ik nu een zwangerschapstest gaan doen?

groetjes ik hoor het graag

Hanna, 08-10-2013 20:31 #39
Hallo,

groetjes ik hoor het graag

Anoniem, 05-10-2013 19:17 #38
Ik heb gisteren mijn pil gepakt terwijl ik in de stopweek ging zitten.
kheb gisteren en vandaag seksuele betrekkingen gehad met mijn vriend,
Als ik nu de pil niet pak, zal ik dan gewoon mijn regels krijgen?
en niet zwanger worden? Reactie infoteur, 06-10-2013
Als je hiervoor een gehele strip pillen hebt geslikt zoals gebruikelijk, zal dit geen probleem zijn! Het geldt dan als een normale stopweek.

Door, 02-10-2013 17:46 #37
Hallo,

Ik heb de pil op één dag twee keer geslikt. De volgende dag heb ik hem niet geslikt en daarna wel verder gegaan met de strip. Hoelang moet ik nu gebruik maken van een condoom? Ik zit nu in mijn stopweek maar kan ik als ik de pil weer ga slikken seks hebben zonder condoom? Of kan dat nu al?

Ruby, 02-10-2013 00:03 #36
Hallo
Ik heb vorige week donderdag me laatste pil geslikt het is alweer bijna donderdag en ik ben nog steeds niet ongesteld ik heb er erg de zenuwen van en weet niet wat ik moet doen kan ik donderdag de pil gewoon slikken?

Groetjes ik hoop antwoord te krijgen

Fee, 01-10-2013 16:33 #35
Hallo,
ik heb een vraag over wanneer je de pil neemt. ik neem namelijk de pil om 22u 's avonds maar een vriendin van me zei dat het beter is als je deze in de ochtend neemt. Maakt het veel verschil wanneer je die neemt? En kan ik veranderen wanneer ik de pil neem?
Groetjes! Reactie infoteur, 02-10-2013
Hallo Fee,
Het tijdstip van inname van de pil is niet van belang, het gaat erom dat je elke dag rond dezelfde tijd de pil inneemt. Misschien staat jouw vriendin wel elke ochtend rond dezelfde tijd op en is het daardoor beter voor haar om dan de pil in te nemen.
Wanneer je het tijdstip wilt veranderen is dat geen probleem! Het handigst is dat precies na de stopweek.
Groet!

Mar, 11-09-2013 21:18 #34
Hoi, ik ben ongeveer op een zaterdag gestopt met de pil en het is nu al woensdag en nog steeds niet ongesteld. Kan ik gewoon beginnen met de pil zaterdag of moet ik perce wachten tot ik ongesteld word? Reactie infoteur, 12-09-2013
Als het goed is word je deze week nog wel ongesteld (er is geen vaste dag namelijk waarop je altijd ongesteld moet zijn in de stopweek), dan kun je de zaterdag gewoon weer beginnen met het slikken van de pil! Als je dan nog ongesteld bent is dat geen probleem.

Lien, 04-09-2013 10:22 #33
Hallo,

Ik gebruik de pil al +/- 6 jaar. Op zaterdag neem ik altijd mijn laatste pil en de week erna op zondag start ik weer met een nieuwe strip. Normaal word ik altijd op dinsdagmiddag ongesteld. De laatste tijd wordt ik het soms in de avond pas. Nu is het woensdag en ben ik nog niet ongesteld geworden. Kan het zijn dat de dag waarop je ongesteld wordt in de loop der jaren veranderd/verlaat? Kan het kwaad wanneer je twee keer een pil op 1 dag neemt, omdat je dacht dat je de pil nog niet had genomen? Dus niet dat je de pil de dag ervoor was vergeten, maar per ongelijk twee op 1 dag terwijl dat niet nodig was.

Ik heb mijn pil zoals ik me herinner goed ingenomen. Ik heb sex gehad in mijn stopweek, maar dit zou niet onveilig moeten zijn. Ik weet dat ik vandaag even rustig moet afwachten, maar ik loop nu toch wel een beetje te stressen.

Alvast bedankt voor het antwoord:)! Reactie infoteur, 05-09-2013
Zoals je zegt heb je de pil elke dag geslikt (ook al was het misschien dubbel). Je hebt dus elke dag een bepaald aantal hormonen binnen gekregen die ervoor zorgen dat de eisprong niet meer in gang wordt gezet. Als het goed is heeft de pil dus goed zijn werk gedaan, ik zou niet ongerust zijn!

(Over het veranderen van de dag dat je ongesteld wordt: ik weet dit zo niet maar het lijkt me geen probleem, zo lang je nog maar ongesteld wordt. Naast de pil zullen er meerdere factoren zijn die ervoor zorgen wanneer de bloeding plaatsvindt, waarschijnlijk zal er iets veranderd zijn bij een van de andere factoren.)

Lien, 04-09-2013 08:14 #32
Hallo,

Alvast bedankt voor het antwoord:)!

Annemieke, 28-08-2013 13:13 #31
Hallo, ik heb even een vraag. Gemiddeld is het dat vrouwen na 2/3 dagen na hun laatste pil ongesteld worden. Bij mij is het na 5 dgn pas. Ik heb de laatste pil op donderdag. En word de laatste maanden pas op dinsdag ongesteld. Eerder vaak op maandag. Is dit erg? Ik begin vrijdags weer met de pil. En ben dan nog een beetje ongesteld. Vaak tm zaterdag. Kunt u mij het antwoord mailen naar mijn emailadres? Dank u wel.

gr Annemieke

Linda, 02-08-2013 15:03 #30
Hallo!
Vraagje, als je 3 dagen geleden onveilige (alleen met pil) seks hebt gehad en je wilt nu graag stoppen maar de strip is nog niet af. is er dan kans op zwangerschap?

Ano, 30-07-2013 09:56 #29
Hallo!
Een vraagje: ik neem al 3,5 de pil en in het begin kwamen mijn regels altijd ongeveer 3 dagen nadat ik mijn laatste pil had genomen. In de loop der jaren werd dat tijdstip steeds een beetje later. Dat heeft er nu voor gezorgd dat ik mijn regels pas op maandag krijg wanneer ik dinsdagavond mijn laatste pil heb genomen. Is deze pil dus te zwaar voor mijn lichaam? Verder heb ik er geen last van…
Bedankt!
Groetjes
Ano

Karina, 24-07-2013 09:09 #28
Hallo,

Ik heb de pil doorgeslikt. Nu bijna klaar met de laatste strip. Zondag heb ik een lichte donkere bloeding gekregen. Daarom ben ik er gelijk mee gestopt. Om een stopweek in te lassen. Ik zit nu in de derde dag en nog niet echt ongesteld geworden. Wel heb ik gisteravond seks gehad zonder condoom.
Is er nu een grotere kans op zwangerschap?

Groet. Reactie infoteur, 24-07-2013
De licht donkere bloeding heb je waarschijnlijk gekregen doordat je de pil hebt doorgeslikt. Je hebt wel de pil voldoende lang geslikt om een stopweek in te lassen. Wanneer je de pil ook zo hebt geslikt als het hoort volgens de bijsluiter is het bijna zeker dat je ook veilig seks hebt gehad. De bloeding kun je waarschijnlijk ook al snel verwachten.

Groet!

Imo, 21-07-2013 17:54 #27
Hallo, ik heb mijn eerste strip niet goed afgemaakt, lees; heb een aantal pillen te laat in genomen, niet binnen. 12 u. Ik ben nu ongesteld geworden en dit is mijn 5e dag daarvan.
Kan ik gewoon nu aan een nieuwe strip beginnen en is die dan gelijk betrouwbaar?

Anca, 09-07-2013 12:46 #26
Hallo,
Ik eindig op vrijdag met de laatste pil van mijn strip en wordt meestal dinsdag ochtend ongesteld. Nu ben ik het dus nog niet geworden en maak ik me nu al een beetje zorgen omdat ik een vaste vriend heb waar ik het regelmatig mee doe. Ik heb wel een beetje last van buikpijn maar nog geen bloedverlies. Wanneer is het handig om voor de zekerheid een test te doen of zelfs bij de dokter langs te gaan?
groetjes. Reactie infoteur, 09-07-2013
Wanneer je de pil hebt geslikt zoals je hem hoort te slikken is er weinig kans dat je zwanger bent. Ga na of je dit hebt gedaan. Zo ja, een aantal dagen wachten en als je dan toch geen bloeding hebt een test doen. Zo nee, nu al. Succes!

Cindy, 08-07-2013 19:11 #25
Hallo,

Volgens mij heb ik vandaag me eisprong gevoeld, ondanks het slikken van de pil.
Wat kan ik het beste doen, gewoon doorslikken, of nog de gok er op wagen dat als ik vandaag stop ik het uiterlijk donderdag word.

Cindy, 08-07-2013 18:03 #24
Ondanks dat ik de pil slik, voelde ik denk ik mijn eisprong vanmiddag, ik denk dat ik maar gewoon door ga slikken, hopelijk geeft de infoteur nog reactie.

Cindy, 08-07-2013 11:06 #23
Hallo, ik 24 a 25 juni ongesteld geworden. Heb toen de pil de vrijdag de 28e juni genomen.
Gister avond de 7 juli de pil vergeten, nu vanmorgen weer genomen die van de zondag. Nu heb ik de vrijdag 19 en 20e een weekend weg incl zwemmen etc, en er zitten nu nog 11 pillen in, de donderdag de 18e juli, als ik nu stop ben ik het dan over 2 dagen? uiterst donderdag as? Of kan ik beter de pil afmaken en dan de vrijdag de 19e met een nieuwe beginnen?

An, 05-07-2013 23:48 #22
Ik moet vandaag beginnen met de stopweek maar de condoom is gescheurd, ik heb mijn pill dus 1 dag extra genomen, heeft de pill dan nog zijn werking? Antwoord alsjeblieft ;( Reactie infoteur, 07-07-2013
Ja! Het maakt nu niet uit wanneer je de stopweek inlast omdat je al een pilstrip hebt geslikt.

Didi, 04-07-2013 09:03 #21
Hallo,
Ik heb een vraagje, ik zit er best wel mee. Mijn vriend en ik hadden 2 dagen geleden seks gehad. Ik gebruik zelf de pil maar niet lang. Ik ben net een weekje begonnen en ik neem het ook niet op dezelfde tijdstip in. dus had ik een morning after pil gekocht en ingenomen. Nu weet ik niet of ik nog door moet gaan met de pil en/of ik dan later ongesteld wordt, want op de bijsluiter stond dat de MAP de menstruatie uitstelt! help me aub!
Groeten Reactie infoteur, 04-07-2013
Hoi! Het antwoord hierop weet ik zelf niet goed te geven. Wel denk ik dat dit artikel je kan helpen: http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Medicijnen/Morning_afterpil_met_levonorgestrel.aspx?mId=10698&rId=386. Kijk bij het kopje "Na het gebruik van de morning-afterpil". Succes!

Iemand, 30-06-2013 10:43 #20
Hoi, ik zit nog niet zo lang aan de pil, de eerste keer dat ik mijn stopweek had werd ik ongesteld maar nu(mijn tweede stopweek ooit) ben ik nog niet ongesteld geworden en het is al de 4e dag van de stopweek! Is dit normaal bij jongere meiden? Wat is er nu gaande met mij? Reactie infoteur, 30-06-2013
Hoi! In de eerste paar jaren dat je ongesteld bent is je menstruatie altijd onregelmatiger, omdat je lichaam nog in ontwikkeling is. Of het hiermee te maken heeft kan ik niet zeggen. Wanneer je de pil hebt geslikt zoals het hoort kan het bijna niet anders dan dat je bijna ongesteld wordt. Ik zou rustig afwachten. Succes!

Jerramaina, 21-06-2013 09:23 #19
Kan je zwanger worden als je sex hebt gehad als je ongesteld bent in de stopweek?
Ik heb sex gehad met mijn vriend in de stopweek en ik was ook ongesteld, hij hield het niet meer vol om nog langer te wachten. En nu zit ik in de stress of het nou veilig is of niet

Met vriendelijke groet,
Jerramaina Reactie infoteur, 21-06-2013
Zoals in het artikel staat vermeld: je kunt seks hebben in de stopweek. Het was dus wel veilig zolang de stopweek max. 7 dagen heeft geduurd, en je de pil op de juiste manier hebt geslikt.

Amber, 20-06-2013 00:06 #18
Hallo,
Mijn stopweek zit er op, ik kom er alleen nu achter dat ik de pil niet bij me heb. Kan ik m morgen alsnog slikken, dat ik er 's middags 1 van vandaag doe en 's avonds die van de goede dag, zonder dat er iets kan gebeuren? Reactie infoteur, 20-06-2013
Natuurlijk mag je de stopweek niet langer maken, zoals in het artikel staat vermeld. Persoonlijk denk ik dat deze plusminus 15 uur niet uitmaken. De natuurlijke menstruatiecyclus zal waarschijnlijk niet zo snel weer op gang zijn gekomen. Toch zou ik het zekere voor het onzekere nemen en er vanuitgaan dat de eerste paar dagen de pil slikken nog niet per se betrouwbaar is!

Elaine Eskenazi, 02-06-2013 23:29 #17
Hallo, ik heb een 3fasen pil nu had ik 2 weken de pil geslikt en werd ik gewoon een week voor de stopweek ongesteld ben gewoon door blijven slikken en ben nu klaar met de strip en met ongesteld zijn. is dit erg?

Joyce, 12-05-2013 20:31 #16
Hallo,

Vorige maand heb ik mijn stopweek verkort, ik had toen zaterdag de laatste pil geslikt en ben toen op de donderdag aan de nieuwe strip begonnen, terwijl ik eigelijk op zondag moest beginnen. Die week ben ik wel ongesteld geworden. Nu heb ik afgelopen woensdag mijn laatste pil geslikt en ben vandaag ongesteld geworden. De vorige strip heb ik gewoon netjes geslikt. Alleen heb ik nu last van weinig bloedverlies het is meer bruin en een klein beetje rood. Normaal heb ik veel meer bloedverlies. Kan dit zijn omdat ik de vorige stopweek heb verkort en dat mijn menstruatie hierdoor in de war is geraakt? In de afgelopen weken heb ik ook vaker sex gehad zonder condoom dus ben nu best bezorgd. groetjes Reactie infoteur, 13-05-2013
Hallo,
Ik kan niet zeggen of dit gebruikelijk is bij mensen die de stopweek korter hebben gemaakt. Wel kan ik zeggen dat je zeker niet bezorgd hoeft te zijn! Een stopweek kun je gewoon verkorten en als je de pil daarna hebt geslikt zoals het hoort is de pil zeker betrouwbaar geweest. Wees gerust :-)

Camilla, 08-05-2013 08:54 #15
Ik vergeet vaker de pil in te nemen. Nu ben ik er achter komen dat ik een week te laat ben met het beginnen van de nieuwe strip. Gisteren als nog de pil ingenomen maar nu enorme buikpijn. Ook heb ik veel gemeenschap gehad met mijn partner in die week dat ik met de nieuwe strip moest beginnen. Hoe nu verder? Moet ik verder me de strip of stoppen en wachten tot mijn menstruatie.
Ik hoop dat ik hier mijn vraag wordt beantwoord, anders als nog de huisarts bellen. Reactie infoteur, 12-05-2013
Verder met de strip gaan zou kunnen, maar dat betekent dat de eerste 7 dagen dat je de pil weer slikt de pil onveilig is. Daarnaast kan het al zijn dat je zwanger bent omdat de stopweek 7 dagen te lang duurde. De laatste 7 dagen was de seks daarom misschien onveilig. Een zwangerschapstest is aan te raden.

Diana, 21-04-2013 23:49 #14
Ik slik voor het eerst de pil. Was de eerste week heel weinig ongesteld en nu steeds meer. Hoe kan dit? Ik heb nog een week in de strip over en daarna moet je 7 dagen wachten toch en in die dagen moet je weer ongeteld worden heb ik begrepen? Maar ik ben al langer dan 2 weken bijna ongesteld. Word ik zo snel al ongesteld in de stopweek? Reactie infoteur, 23-04-2013
Ik heb hier zelf ook al een keer last van gehad. Op een forum heb ik toen gezien dat er meer mensen zo'n lange periode van ongesteldheid hadden. Ik ben toen maar doorgegaan met het gebruikelijke slikken van de pil. Ik denk dat je lichaam moet wennen aan de hormonen en dat je later hier geen last meer van zult hebben. Probeer het anders ook eens uit te zoeken op fora. Veel succes!

Girl_p, 15-04-2013 22:32 #13
Het is eerste keer dat ik pil 21-7 gebruikt, vrijdagavond wordt de strip op, dus mijn stopweek begon vanaf zaterdag en dan word ik 3 dagen later ongesteld. nu wil ik wel weten dat moet ik deze vrijdag beginnen nieuwe strip slikken of zaterdag moet ik dat doen? Reactie infoteur, 23-04-2013
Tellen geeft antwoord: je moet namelijk 7 dagen de stopweek inlassen. Zaterdag moet je dan dus de nieuwe pil innemen. Ook kun je de pil eerder innemen dan zaterdag, zoals ook in het artikel staat over het korter maken van de stopweek.

Elisabeth, 15-04-2013 18:07 #12
Hee,
Ik ben twee maanden aan de pil, donderdag jongstleden nam ik de laatste pil. Het is nu maandag en ik ben nog steeds niet ongesteld geworden. Dit weekend heb ik onveilige seks gehad, kan het wezen dat ik zwanger ben?
groetjes Reactie infoteur, 23-04-2013
Als je de pil hebt gebruikt zoals het hoort, dus alle pillen netjes hebt geslikt, hoort het niet mogelijk te zijn om zwanger te worden. De pil zal dan namelijk altijd bescherming bieden, zelfs in de stopweek. Groetjes & succes :-)

Tessa, 11-04-2013 14:14 #11
Hoi,

Ik ben nu iets meer dan een halfjaar aan de pil. Als de strip op is, dan wordt ik ongeveer 3 dagen later ongesteld. Maar nu is het zo dat ik vanavond nog 1 pil moet, maar ik ben nu al ongesteld geworden. Is dit erg? Moet ik vanavond de laatste pil gewoon slikken? Of is er een kans dat er iets is mis gegaan? Ik ben er geen een vergeten. Ben best wel bezorgd, want heb dit nog niet eerder gehad.

Groetjes Tessa

Anoniem, 01-04-2013 15:15 #10
Hoi,
Ik heb afgelopen maand maar 2 weken mijn pil genomen en dan 1week een stopweek gehouden en mijn regels gekregen. Nu zou ik vandaag terug moeten beginnen met de pil die ik dan 3 weken slik, maar dat betekent dat ik in de week van de 22ste maart mijn regels zal krijgen. Dit zou ik graag uitstellen, gaat dat? En hoe moet dat? Reactie infoteur, 01-04-2013
Hoi, na de 3 weken dat je de pil slikt kun je meteen weer beginnen met het slikken van een nieuwe strip pillen. Dit betekent dus dat je de stopweek overslaat. De stopweek overslaan kan geen kwaad, alleen wanneer je dit vaker doet kun je last krijgen van een doorbraakbloeding (zoals ook in het artikel staat vermeld).

Succes!

Roos, 28-03-2013 13:42 #9
Haaii,
afgelopen zaterdag heb ik de laatste pil genomen. Normaal word ik dan dinsdag ongesteld. Maar nu ben ik het nog steeds niet. Ik was afgelopen week ook niet helemaal fit. Zou het misschien daar aan liggen? Of is het slim als ik het morgen nou nog niet ben toch even te testen? Bedankt groetjes

Meisje, 26-03-2013 07:16 #8
Hallo, ik heb vorige week me laatste pil geslikt was er een vergeten en heb die de dag erna ingenomen plus die van die dag zelf, alleen ik ben nu nog steeds niet ongesteld geworden ( dag2). kunt u mij helpen? Reactie infoteur, 26-03-2013
Hallo, ik zou als ik jou was rustig afwachten tot je ongesteld wordt. Het is namelijk helemaal niet raar dat je de eerste twee dagen van de stopweek nog niet menstrueert! Succes!

Eline, 06-03-2013 13:31 #7
Hallo,
Ik ben nu twee maanden aan de pil en de eerste stopweek heb ik doorgeslikt. Nu ben ik wel ongesteld, maar lang niet zo heftig als normaal. Het is heel weinig en niet echt rood en het lijkt ook binnen vijf dagen over te zijn. Nu moet ik vandaag weer beginnen met het slikken, maar mijn ongesteldheid is echt heel minimaal.
Is dit niet de Psuedo-menstruatie? Reactie infoteur, 07-03-2013
Als je aan de pil bent en een stopweek van 7 dagen hebt ingelast, moet je altijd beginnen met de stopweek! Ongeacht of je nog ongesteld bent of niet.

Je hebt altijd een pseudo-menstruatie wanneer je de pil gebruikt. Een pseudo-menstruatie betekent een schijnbare menstruatie, hieraan vooraf is geen eisprong geweest. Pilgebruik remt de eisprong, daarom krijg je hierna ook de schijnmenstruatie. (Wat ook in het artikel staat: bij pilgebruik word je vaak minder hevig ongesteld.)

Nis, 25-02-2013 16:57 #6
Hoi,

Ik ben vorige week voor het laatst ongesteld geweest, zoals het normaal gesproken altijd gaat, de normale cyclus.
Ik ben ook weer meteen met mijn nieuwe strip begonnen, ik heb deze echter sinds afgelopen Zaterdag niet meer geslikt (nu dus 3 dagen terug). Nu ben ik weer ongesteld. Is dit normaal?

Inge, 05-02-2013 18:56 #5
Hoi,

Ik ben al 2 jaar aan de pil. Vorige maand had ik in m'n 3de week de 2 laatste pilletjes vergeten. Ik heb toen 2 dagen gewacht en nog 1 pilletje genomen. Hierna ben ik dan begonnen met m'n stopweek +/- 7 dagen. Heb dan ook iets langer m'n menstruatie gehad. Maar nu vraag ik me af of m'n pil nog steeds betrouwbaar is. Aangezien ik direct een stopweek had moeten inlassen. Groetjes Reactie infoteur, 05-02-2013
Hoi Inge,

Ik kan uit je reactie niet precies opmaken wat te doen.
Wanneer je een langere stopweek hebt gehad dan 7 dagen zou het kunnen zijn dat de pil niet meer veilig is. Na 7 dagen de pil slikken zoals het hoort, hoef je je hier dan geen zorgen meer om te maken. Ook als je de pil eens vergeten bent is dit het geval.
Wat ik zou doen is gewoon die 7 dagen rekening ermee houden dat de pil onveilig kan zijn. De kans is erg klein dat dit daadwerkelijk nodig is, maar je kunt maar beter te voorzichtig zijn i.p.v. te slordig met het gebruik van de pil.

Succes!

Monique, 22-01-2013 09:38 #4
Hoi,

Na het stoppen van de pil word ik altijd na 7 dagen ongesteld en neem een week later de pil weer opnieuw. Is dit erg of kan ik de pil beter innemen terwijl ik menstrueer omdat je de pil voor een stopweek weer moet starten met de pil. Reactie infoteur, 27-01-2013
Hoi! Eigenlijk is het beter om dit niet te doen. Je mag de stopweek namelijk niet langer maken dan 7 dagen! Wat dit voor jou betekent is dat de eerste 7 dagen dat jij de pil slikt, de pil onveilig kan zijn omdat je hem te laat inneemt.

Manoek, 09-01-2013 12:15 #3
Hallo,

Ik heb in de stopweek na mn ongesteldheid onveilige sex gehad. De dag erna moest ik wel weer beginnen met de nieuwe strip pil. Nu ben ik gisteravond me pil vergeten en heb ik die vanmorgen snel ingenomen. Heb ik kans op zwangerschap? Reactie infoteur, 10-01-2013
Wanneer deze pil 36 uur na de vorige pil is ingenomen is er kans dat de pil niet meer veilig is. Het ligt er dus maar net aan of het binnen die de 36 uur valt.

Succes!

Celine, 07-01-2013 16:23 #2
Hoi, ik ben nu ong, een halfjaar aan de pil. Ik las altijd gewoon om de maand een stopweek in en word altijd ongesteld de derde dag na het slikken van de laatste pil. Deze maand ben ik de eerste twee dagen de pil vergeten waarvan in de eerste helemaal niet heb ingenomen. Nu heb ik afgelopen week seks gehad zonder condoom en ik zou vandaag ongesteld moeten worden, 6 dagen na de seks. Maar ik word het altijd in de ochtend en nu ben ik het nog niet geworden ook helemaal geen buikpijn. Ook heb ik een beetje last van diarree. Is er een grote kans dat ik zwanger ben? Groetjes Celine Reactie infoteur, 07-01-2013
Als je een pil vergeten bent te slikken heb je de 7 dagen daarna de kans dat de pil niet betrouwbaar is. Jij hebt duidelijk seks gehad na die 7 dagen. De kans lijkt mij dus niet al te groot.

Deze maand is net even anders gegaan dan de andere maanden, waarschijnlijk ben je daarom niet ongesteld op de tijd dat je normaal ongesteld bent. Gewoon rustig afwachten! :-)

Succes!

Nathalie Kaart, 24-08-2012 23:41 #1
Hallo, ik slik de pil nu al 6 jaar door. Een keer per jaar las ik een stop week in, omdat ik toch last van buikkachten krijg als ik dat niet doe. Ik ben endometriose patiënt. Nu is het zo, ik weet mijn vaste cyclus niet meer. Is dit erg? De laatste keer ik mijn stop week had ingelast, kwam er bijna geen bloed… ik had niet het gevoel dat ik menstrueerde. Klopt het dat ik op een verkeerd moment in de maand [ niet tijdens mijn cyclus] een stop week had ingelast? Groet Nathalie Reactie infoteur, 24-09-2012
Hallo Nathalie,

Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Je zou het kunnen beredeneren wanneer je de werking van de pil kent.

In de pil zit een hormoon dat normaal in het vrouwelijk lichaam wordt afgegeven wanneer de vrouw zwanger is. Wanneer een vrouw zwanger is vindt er geen ovulatie plaats, dus er komt geen eitje vrij. Wanneer geen eitje vrijkomt ben je dus niet vruchtbaar, wat precies de werking moet zijn van de pil.

De natuurlijke cyclus wordt dus eigenlijk helemaal niet in stand gehouden bij het gebruik van de pil. Er is geen ovulatie meer en natuurlijke afbraak van het baarmoederslijmvlies.

Wanneer je een stopweek inlast zou je dat kunnen zien als een kunstmatige cyclus. Ik zou zeggen dat er geen sprake meer is van een cyclus wanneer je de pil blijft doorslikken.

Daarom: het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je op het verkeerde moment in de 'cyclus' een stopweek hebt ingelast.

Infoteur: Shiny
Laatste update: 26-01-2017
Subrubriek: Diversen
Reacties: 122
Medische informatie…
Schrijf mee!