InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Redenen vaginaal bloeden na gemeenschap

Redenen vaginaal bloeden na gemeenschap

Redenen vaginaal bloeden na gemeenschap Alle vrouwen zijn gewend maandelijks te bloeden, maar soms bloed je ook als je niet ongesteld bent. Als je vaginaal bloedt na seks kan dat verschillende redenen hebben. Behalve bij de eerste keer is dit niet normaal. De oorzaken kunnen behoorlijk serieus zijn, behalve deze lijst lezen zul je ook zeker een arts moeten raadplegen.

Redenen vaginaal bloeden

Na het hebben seks verkeer je vaak in een fijne roes en er is niks wat je sneller terug naar de realiteit brengt dan het ontdekken van vaginale bloeding. Een vaginale bloeding wil zeggen dat er bloed uit je geslachtsdeel komt. Er zijn kunnen verschillende redenen zijn van vaginaal bloeden. Het is niet iets om licht op te vatten, het moet zeker serieus genomen worden. Hieronder een overzicht van veelvoorkomende oorzaken. Raadpleeg altijd een arts. Let op! Dit zijn niet alle oorzaken natuurlijk, enkel de meest veelvoorkomende.

Cervicale dysplasie
Cervicale dysplasie is een verandering van de epitheliale cellen van de baarmoederhals die vooraf gaat aan kanker. Het risico hierop neemt toe bij meerdere seksuele partners, seks voor je achttiende, zwangerschap voor je zestiende, of een geschiedenis van geslachtsziektes. De behandeling hierop is meestal een operatie.

Chlamydia
Een oorzaak kan ook zijn Chlamydia. Dat is een bacteriële infectie die overgedragen kan worden door seksuele activiteit of contact met sperma, vaginaal vocht of bloed. Chlamydia is een geslachtsziekte. Om Chlamydia te genezen is vaak niet meer nodig dan het volgen en volledig afmaken van een pillenkuur.

Gonorroe
Een oorzaak kan ook Gonorroe zijn, de geslachtsziekte die ook wel druiper genoemd wordt. De infectie wordt opgelopen door een bacterie. Dit is één van de meest veelvoorkomende geslachtsziektes. De bacterie wordt overgedragen door seksuele activiteit. Er zijn meerdere medicijnen beschikbaar die helpen tegen deze geslachtsziekte.

Vaginitis
Vaginitis of ook wel cervicitis is een ontsteking in de binnenste schaamlippen of de baarmoederhals. Er zijn meerdere manieren om dit te bestrijden, maar dat hangt af van de oorzaak van de vaginitis . Om achter die oorzaak te komen is hulp van een arts vereist.

Poliepen
Poliepen op de baarmoederhals kunnen ook een oorzaak zijn. De poliepen zijn gladde, rode of paarse gezwellen die groeien in de slijmlaag van de baarmoederhals. De poliepen zijn gemakkelijk en geheel pijnloos te verwijderen.

Trichomoniasis
Trichomoniasis is een seksueel overdraagbare aandoening, nog een geslachtsziekte dus. Deze geslachtsziekte wordt door een parasiet veroorzaakt. Deze SOA komt erg veel voor in Nederland. Als je naast vaginaal bloeden ook nog erge jeuk ervaart en stank ruikt is het hoogstwaarschijnlijk Trichomoniasis. Bij vrouwen infecteren de eierstokken. Het kan soms jaren duren voor de symptomen van deze SOA naar boven komen. Het vervelende bij deze SOA is dat het ook overgebracht kan worden door een bubbelbad, urine, toiletten en in het zwembad.

Endometritis
Endometritis wil zeggen dat er een infectie in de baarmoederwand is. Je hebt verschillende soorten van deze aandoening, bijvoorbeeld chronische en acute. Endometritis wordt meestal behandeld met een antibioticakuur.

Baarmoederpoliepen
Poliepen in de baarmoeder komen niet vaak voor, het is uiterst zeldzaam dat ze zo groeien dat je er last van ervaart. Vaginaal bloeden als je niet ongesteld bent is één van de symptomen. Ook vaginaal bloeden na seks en uitslag zijn voorkomende symptomen.
© 2011 - 2014 Sfinx, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: abnormaal vaginaal bloedverliesMenstruatie (ongesteldheid) is iets waar elke vrouw mee te maken heeft in haar leven. In de vruchtbare periode heeft ied…
Neusbloeding: wat te doen tegen een bloedneus?Neusbloeding: wat te doen tegen een bloedneus?Hoe een bloedneus te stoppen? Moet je je hoofd achterover houden of juist voorover? Dat zijn vragen waar nogal eens over…
Bloedverlies na de overgangBloedverlies na de overgangDe gemiddelde leeftijd dat een vrouw in de overgang komt ligt tussen de vijfenveertig en vijfenvijftig jaar. Op het mome…
Het krijgen van een miskraamHet krijgen van een miskraamBij ongeveer 20% van alle zwangerschappen tot zestien weken komt vaginaal bloedverlies voor. Vrouwen zijn dan erg ongeru…
Wat te doen bij een bloedneusWat te doen bij een bloedneusVeel mensen ervaren wel eens een bloedneus, iets wat niet echt een prettige ervaring is. Gelukkig is een bloedneus zelf…

Reageer op het artikel "Redenen vaginaal bloeden na gemeenschap"

Reacties

Petra de Waij, 04-09-2014 20:23 #7
Ik heb al jaren het mirenaspiraaltje, de laatste keer dat ik geslachtsverkeer had is bijna 2 weken geleden. Daarna ben ik aan het vloeien, erg vervelend. Elke keer denk ik nu is het klaar en dan word het weer erger. Ik maak mij zorgen, wat is de beste oplossing? Ik ben bijna 50 en snap hier echt niets van. Dank u groet Petra

Meisje Zoekt Hulp, 29-08-2014 08:03 #6
Hallo,

Ik ben een meisje van 19 jaar.
Laatst heb ik met mijn vriend gevreeën zonder condoom. Helaas kwam ik er de volgende dag achter dat ik mijn pil was vergeten te slikken. Nu is het elke keer zo dat als we vrijen dat ik tijdens de partij ga bloeden. Het bloeden duurt dag een dag of 2 of langer voordat het bloed helemaal verdwenen is. Ik begon 4 dagen voor ik die vrijpartij had weer de pil te slikken na mijn menstruatie week die ik daarvoor had.
Weet iemand wat ik nu moet doen?Ik maak mij best wel zorgen.

Groetjes

Mevr Jo Janssen, 10-05-2014 21:02 #5
Mijn leeftijd is 75 jaar
bij het vrijen gebruik ik een glijmiddel omdat het anders pijnlijk is na het vrijen kreeg ik afgelopen keer enkele kleine bloedingen na 2x geplast te hebben was het weer weg. Wat kan de oorzaak zijn.? Kan het aan het glijmiddel liggen of is er toch iets mis in mijn geslachts orgaan.

Chantal, 27-08-2013 17:07 #4
Hallo,

Ik heb al 5 jaar een vriend en bloed best vaak. Van de week weer na de seks. Ik ben hier al mee naar de dokter geweest maar op dat moment was er niks te zien. Wat kan/moet ik nu doen? Ook heb ik soms zonder dat ik seks gehad heb dat ik een beetje verlies. De ene keer is het echt bloedkleur en de andere keer wat donkerder.

Chantal, 19-07-2013 13:51 #3
Hallo,

Ik heb gisteren na de sex een klein beetje bloedverlies gehad. Jaren geleden heb ik tot 2 maal toe bij een baarmoederhalskankeronderzoek pap 3 gehad, er zijn toen ook kwalijke plekjes weg genomen. Ik zit nu in de overgang en vraag me af of dit normaal is?

Groet, Chantal

Cas, 08-02-2013 11:07 #2
Linda, je bent ongesteld. Gefeliciteerd!

Linda, 02-04-2012 22:34 #1
Hallo,

ik heb 3 weken geleden voor het eerst sex gehad met me vriend, we hebben het onveilig gedaan. De volgende middag heb ik meteen Morning Afterpil ingenomen. de week daarop hebben we weer sex gehad en heb ik weer de volgende dag de Morning afterpil genomen en daarna begon er een lichte bloeding. al een week bloed in vaginaal. Af en toe heb ik ook krampen in me onderbuik.?! wat kan dit betekenen. help me.!

groetjes,

Infoteur: Sfinx
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!