InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Antwoorden op wat je zou willen weten over je kleding

Antwoorden op wat je zou willen weten over je kleding

Antwoorden op wat je zou willen weten over je kleding We dragen allemaal kleding. Met kleding uiten we ons en zien we de verschillen in elkaar. Maar er zijn toch altijd vragen die opkomen als we bijvoorbeeld onze kleding wassen, of er vlekken in krijgen. Hieronder antwoorden op een aantal vragen.

Waarom is lichte, witte kleding beter in de zon dan donkere kleding?

Eigenlijk is juist donkere kleding aangenamer in de zon. Dit is ook waarom traditionele kleding in woestijnachtige landen zwart zijn. Een donker oppervlak warmt in de zon sneller op dan een licht oppervlak. De lucht onder de zwarte kleding, mits los gedragen, wordt hierdoor snel warm. Dit lijkt een nadeel, maar dat is het niet. Door de hitte komt onder de kleding namelijk een luchtcirculatie op gang. De warme lucht stijgt op en zuigt nieuwe lucht van buiten aan. Door deze circulatie verdampt het vocht op de huid sneller en ontstaat een aangename verkoeling.

Is het waar dat je een jas eenmaal binnen moet uittrekken omdat wanneer je dat niet zou doen je buiten dan geen warmte meer krijgt van je jas?

Niet helemaal waar, de isolatie in de jas is onafhankelijk van de temperatuur . Je lichaam reageert echter wel op temperatuur. Als je je jas binnen aanhoudt dan wordt je lichaamstemperatuur erg warm en gaat dan tegenmaatregelen nemen om die warme kwijt te raken. Transpireren is een van die maatregelen. Ga je hierna weer naar buiten, dan heeft je lichaam tijd nodig om zich weer aan te passen aan de kou en je lichaam te verwarmen. Je voelt de kou dus nog tot je lichaam zijn temperatuur aanpast en zo kun je dus kou vatten.

Waarom wordt er gezegd dat je een rode wijnvlek in je kleding kunt laten verdwijnen door er witte wijn overheen te gieten?

Tijdens de gisting van rode wijn blijven er rode druivenschillen in de wijn aanwezig die kleurstoffen bevatten. De meeste van deze kleurstoffen lossen dan op tijdens de gisting, maar niet allemaal. Deze kleurstoffen kunnen het beste worden opgelost in een alcoholpercentage van zon 12%, zoals wijn. Bij sterkere alcohol percentages gaat dit moeilijker. Dus: is het het beste om de kleurstoffen op te lossen in witte wijn. Een alcoholpercentage van 12% zonder kleurstoffen van zichzelf.

Waarom neemt een vochtige doek beter vocht op dan een droge doek?

De vezels in doeken zijn van nature waterafstotend. Bij nieuwe doeken wordt dit nog eens versterkt door de verfstoffen die erin zitten. Deze zijn ook waterafstotend. Daarnaast worden er aan doeken vaak nog extra vezelstoffen toegevoegd om ze steviger te maken. Goed voor de verkoop van de doeken maar werkt niet direct mee bij het absorberend vermogen. Na enkele wasbeurten gaat de doek al beter absorberen. Maak je de doek nat, dan gaat hij nog beter absorberen, water trekt namelijk water aan.

Waarom draait de wasmachine rond?

Met onderzoek is gebleken dat vezels constant oprekken en inkrimpen als ze in beweging zijn. Het is op kleine schaal net alsof de vezel wordt uitgewrongen en weer gedrenkt wordt in sop. Dit versnelt de opname van het wasmiddel en de afvoer van het vuil. Wanneer je zou wassen in stilstaand water zou het minimal 10 keer zo lang duren voordat je kleding schoon zou zijn. Bij wassen moet je de kleding dus constant bewegen.
Gerelateerde artikelen
Wijnvlekken verwijderenWijnvlekken verwijderenGezellig met een glas wijn op de bank en dan hups daar gaat het geestrijke vocht. Op de blouse, de bank, de broek, het k…
Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?Zwarte strepen en vlekken in/op de was; wat kan het zijn?Tijdens het wassen van lichte kleding verschijnen zwarte strepen op je was; wat kan dit zijn? Zwarte strepen op je wasgo…
Wassen wollen kleding, hoe voorkom je krimp?Wassen wollen kleding, hoe voorkom je krimp?Als de dagen koud zijn, groeit de behoefte naar warme kleding. Wollen kleding voldoet aan die behoefte. Er is een nadeel…
Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wassen voor beginners is niet zo eenvoudig. Want wat was je op welke temperatuur? Hoe weet je of je iets warmer mag wass…
Hoe verwijder ik snel en gemakkelijk rodewijnvlekken?Hoe verwijder ik snel en gemakkelijk rodewijnvlekken?Het gebeurt ons allemaal wel eens, per ongeluk stoot je je rode wijn om. En zit er een rodewijnvlek op uw kleren of op v…
Bronnen en referenties
  • www.101tips.nl
  • www.schoonmaken-huishouden.nl

Reageer op het artikel "Antwoorden op wat je zou willen weten over je kleding"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 01-11-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!