InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe stel je een huisapotheek samen?

Hoe stel je een huisapotheek samen?

Een huisapotheek bijhouden en in orde maken is niet altijd even gemakkelijk. Hier volgen enkele praktische richtlijnen.
Vaak heeft men de neiging om de laatste restjes of pilletjes van een medicijn te bewaren om een volgende keer te gebruiken. Let hier wel degelijk mee op, want farmaceutische produkten hebben een vervaldatum. Op de verpakkingsdozen moet normaal gezien de houdbaarheidsdatum vermeld staan. Sommige zaken, zoals oogdruppels of hoestsiroop bijvoorbeeld, kunnen niet lang bewaard worden na opening. Omwille van de veiligheid is het best dat u datum van eerste inname even vermeld op het doosje.

Zorg ervoor dat u de medicijnen bewaart in een kast die op slot kan. Dit om te vermijden dat uw kinderen erbij kunnen. De meeste medicijnen moeten trouwens fris, droog en in het donker bewaard worden, dus keuken of badkamer is sowieso geen goed idee.

De basisinhoud

Het is niet de bedoeling dat deze kast overvol zit, maar een basis vormt om de eerste symptomen te bestrijden. Voor het opmeten van koorts een electronische of oorthermometer onontbeerlijk. Koortszweerders mogen dan natuurlijk ook niet ontbreken, zoals ibuprofen. Deze producten zijn ook efficiënt voor het bestrijden van andere pijnen, zoals hoofdpijn en tandpijn. Natuurlijk moet u in het achterhoofd houden dat telkens de oorzaak van het probleem moet gezocht worden en de pijnstiller uiteraard maar van tijdelijke aard is.

Hiernaast moet uw huisapotheek ook desinfecterende producten bevatten, zoals steriele verbanden, snelverband en pleisters.

Voor spijsverteringsklachten wacht u de consultatie van de dokter af. Er bestaan wel veel behandelingen met medicijnen, maar die hebben telkens hun eigen karakteristieken. Dus eerst de raad van de dokter afwachten. Ook als uw kind hoest, is het belangrijk om te laten vaststellen of het om een droge oftewel slijmhoest gaat. Elk heeft namelijk zijn eigen behandeling.

Aan uw apotheek kan u ook nog producten toevoegen tegen keelpijn, mondspoelwater en fysiologisch serum (nuttig voor de verstopte neuzen in het gezin).

Bij het naderen van de zomer houdt u best enkele zonnecrémes met hoge factor in voorraad. Zonnebrand bij kinderen kan namelijk zeer schadelijke gevolgen krijgen op latere leeftijd, zoals huidkanker. Een vocht inbrengende créme is trouwens in de winter ook nuttig voor het beschermen tegen de koude wind.

Insecten verdrijvende crèmes dient u tegen de zomer ook aan te schaffen. Of indien het kwaad geschied is, een kalmerende créme. Voor het verlichten van kleine brandwonden kan u een desinfecterende crème voorzien.

Enkele tips

  • Meng medicijnen nooit onder een volledige maaltijd, aangezien u niet zeker bent dat uw kind alles opeet.
  • Raad uw kindje de neus dicht te knijpen alvorens het medicijn in te nemen, de smaak zal minder geproefd worden.
  • Een beloning van iets lekkers na het innemen van het medicijn.
  • Tanden poetsen na het innemen van sterk gesuikerde siropen.
  • Vergelijk medicijnen niet met snoepjes met het risico dat uw kind de hele doos zal leegeten.
© 2007 - 2017 Kurtad1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ibuprofen tijdens de zwangerschapIbuprofen tijdens de zwangerschapIbuprofen heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan ook veel ingezet bi…
De huisapotheekEen snee in je vinger, een wespensteek, plotse diarree, koorts… Soms moet je in je huisapotheek op zoek naar een geschik…
Ibuprofen; werking, toepassing en bijwerkingenIbuprofen; werking, toepassing en bijwerkingenIbuprofen is een geneesmiddel uit de groep van niet-steroïde anti-inflammatoire (ontstekingswerende) geneesmiddelen (NSA…
Bronnen en referenties
  • Het Belgisch boek van het kind

Reageer op het artikel "Hoe stel je een huisapotheek samen?"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 12-09-2007
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!