InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bloedonderzoek: betekenis van de bloedwaarden

Bloedonderzoek: betekenis van de bloedwaarden

Bloedonderzoek: betekenis van de bloedwaarden Tegenwoordig wordt er vaak bloedonderzoek gedaan wanneer men een bepaalde aandoening vermoedt. Voor dit bloedonderzoek worden doorgaans enkele kleine buisjes bloed afgenomen welke voor onderzoek naar het laboratorium gebracht worden. Het bloedonderzoek geeft informatie over de verschillende bloedwaarden, zoals het hemoglobinegehalte en de bezinkingssnelheid. Maar wat betekenen deze nu precies?

Hoeveelheid rode en witte bloedlichaampjes

De hoeveelheid rode en witte bloedcellen wordt in ... x 109/l uitgedrukt. Normale bloedwaarden zijn 4 à 5 x 109/l voor de rode bloedlichaampjes (erytrocyten) en 4 à 9 x 109/l voor witte bloedlichaampjes (leukocyten). Een verandering in de hoeveelheid bloedlichaampjes kan diverse oorzaken hebben. Zo kan een tekort aan witte bloedlichaampjes op een probleem met het afweersysteem betekenen. Wanneer er juist veel witte bloedlichaampjes in het bloed aanwezig zijn kan dit op een infectie wijzen. Een tekort aan rode bloedcellen kan op bloedarmoede wijzen.

Hematrocrietwaarde

De hematocrietwaarde weerspiegelt de volumeverhouding van de rode bloedcellen ten opzichte van het totale volume van het bloed. Voor vrouwen ligt een normale hematocrietwaarde tussen 0,36 en 0,46. Voor mannen ligt een normale hematocrietwaarde tussen 0,41 en 0,51.

Hemoglobinegehalte (Hb)

Het Hb-gehalte is de concentratie van hemoglobine, een eiwit dat onder andere betrokken is bij zuurstoftransport, in het bloed. Het Hb-gehalte wordt doorgaans uitgedrukt in millimol per liter (mmol/l). Voor mannen moet het hemoglobinegehalte tussen de 8,7 en 10,5 mmol/l liggen. Voor vrouwen moeten het hemoglobinegehalte tussen 7,6 en 9,7 mmol/l liggen. Vrouwen hebben doorgaans een wat lager Hb-gehalte, wat samenhangt met het maandelijkse bloedverlies tijdens de menstruatie. Een (te) laag Hb-gehalte kan wijzen op bloedarmoede.

MCV

MCV is de afkorting van de Engelse term Mean Corpiscular Volume, oftewel het gemiddelde volume van de rode bloedlichaampjes. De gemiddelde doorsnede van een rode bloedcel is 0,00876 millimeter, de grootste dikte is 0,00264 millimeter. Wanneer de rode bloedcellen erg groot zijn, worden ze megalocyten genoemd. Wanneer de rode bloedcellen juist erg klein zijn, worden ze microcyten genoemd.

Bloedbezinkingssnelheid (BSE)

Men kan de bloedbezinkingssnelheid meten door 1,6 milliliter bloed onstolbaar te maken met een oplossing van natriumcitraat. Dit mengsel plaatst men in een rechtopstaande buis zodat men kan meten hoe snel het peil van rode bloedcellen zakt. De snelheid waarmee dit gebeurt is onder meer afhankelijk van de grootte van de rode bloedcellen, maar met name van de verhoudingen tussen de eiwitten in het bloedplasma. De gemiddelde bloedbezinkingssnelheid na één uur bedraagt bij gezonde mannen 1-8 millimeter, en bij gezonde vrouwen 2-12 millimeter.

Vorm van rode bloedcellen

Men kan ook naar de vorm van de rode bloedcellen kijken. De normale vorm van een rode bloedcel is die van een dun schijfje met dikkere randen. Bij sommige aandoeningen verandert de vorm van de rode bloedcellen. Mensen met de ziekte sikkelcelanemie hebben bijvoorbeeld sikkelvormige rode bloedcellen.

Trombocyten en lymfocyten

Trombocyten (bloedplaatjes) spelen een belangrijke rol bij de bloedstolling. Wanneer men een tekort aan trombocyten in het bloed heeft, heeft men een grotere kans op blauwe plekken en stolt het bloed minder snel wanneer men zich verwond heeft. Bij gezonde mensen is de trombocytwaarde 120 à 320 x 109/l. Lymfocyten worden gevormd in met name de lymfeklieren en zijn betrokken bij het immuunsysteem. Bij gezonde mensen bestaan de witte bloedlichaampjes voor circa 26% uit lymfocyten.
© 2011 - 2017 Jolandarappel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kanker en medisch onderzoek: hoe kan men kanker opsporen?Kanker en medisch onderzoek: hoe kan men kanker opsporen?Kanker is een ziekte die niet altijd makkelijk op te sporen is. Dikwijls wordt de ziekte pas in het lichaam ontdekt als…
Het belang van bloedonderzoekHet belang van bloedonderzoekEen simpel bloedonderzoek biedt een enorme hoeveelheid informatie. Bloedonderzoek zegt meer over iemands gezondheidstoes…
Een preventieve bloedtest doenEen preventieve bloedtest doenHet laten uitvoeren van een preventieve bloedtest is een fenomeen dat de laatste jaren in Nederland in opkomst is. Of he…
Bloedonderzoek: zijn er afwijkingen in het bloed?Bloedonderzoek: zijn er afwijkingen in het bloed?Bloedonderzoek wordt gedaan wanneer een arts het vermoeden heeft dat de klachten van een patiënt veroorzaakt worden door…
Bloedonderzoek bij zwangerschap: wat wordt er onderzocht?Bloedonderzoek bij zwangerschap: wat wordt er onderzocht?Ben je net in verwachting, dan ga je rond de 12e week van je zwangerschap voor het eerst naar de verloskundige of gynaec…

Reageer op het artikel "Bloedonderzoek: betekenis van de bloedwaarden"

Reacties

Taams, 03-07-2017 09:59 #10
Mijn man heeft een wisselende bloedwaarde, dan heeft hij 2.1 en dan weer 1.4. Wat kan de oorzaak zijn van deze wisseling in zijn bloedwaarde? Hij wordt regelmatig geprikt door starlicht in zijn vinger! Bij voorbaat dank voor U informatie!

Linda Remeijsen, 06-06-2017 15:29 #9
Wat betekent dsmh dubieus bij bloedonderzoek en een doorverwijzing naar reumatoloog.

Corry van Dam, 12-05-2017 10:44 #8
Wat is de bnp waarde van het bloed?

Wim Voorneveld, 24-12-2015 16:55 #7
Mijn cea waarde is gestegen naar 3. voorheen 1.3 Is dit erg zorgelijk.
Ben al een paar maal geopereerd aan darmkanker en de laatste keer totaal nieuwe bloed gekregen vanwege het vele verlies tijdens de operatie. Op de scan is geen negatief beeld te zien.

Elisabeth, 17-12-2015 15:52 #6
Ik heb meegedaan aan het bevolkingsonderzoek voor darmkanker. Het bleek dat er bloed in de ontlasting gevonden is. Nader onderzoek is pas eind januari.
Bij navraag werd verteld dat mijn bloedwaarden 831.70 zijn.
Wat betekent dit precies!?

Trees Sanders, 28-11-2015 23:19 #5
Zou graag duidelijk willen weten wat nu precies te lage bloedwaarde i?

Th V. D. Pol, 21-06-2015 15:36 #4
Op 20-5-2015 heb ik hartritmestoornis gehad ben in het ziekenhuis beland ik slikte het medicijn ascal maar moest daar mee stoppen daavoor in de plaats slik ik nu acenocoumarol mijn streefgebied was op dat moment1.2 nu 2 maanden later zit ik op 2.4 de vraag is hoe kom ik aan dat laag streefgebied.PS:in 2009 heb ik een biologische hartklep gekregen.

Lies Janssen, 12-06-2015 10:47 #3
Ben bij de trombosedienst en mijn INR waarde is soms laag… soms hoog. Als hij te hoog is, is je bloed dan DUN of DIK?

Stevanie, 20-08-2014 14:01 #2
Geachte heer/mevrouw

ik heb een vraagje heb pas geleden een bloedonderzoek gedaan, en daar uit blijkt dat mijn bloedewaarde iets te laag is, wat houdt dat precies in. en zit daar een bepaalde eet patroon aan.
mvg stevanie

I. Appels, 17-06-2013 15:38 #1
Ik moet na een beroerte vorig jaar regelmatig prikken via de trombosedienst. Ontvang daarna een tabel met aantal pillen per dag. De waarden moeten liggen tussen 2.5-3.5. Wat wordt er gemeten? is het de viscositeit van mijn bloed?

Infoteur: Jolandarappel
Gepubliceerd: 04-12-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!