InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Een Coloscopie, onderzoek van de dikke darm

Een Coloscopie, onderzoek van de dikke darm

Een Coloscopie, onderzoek van de dikke darm Om het slijmvlies van de dikke darm en eventueel het laatste stukje van de dunne darm te controleren kan een arts een Coloscopie laten uitvoeren. Een Coloscopie wordt ook wel een Colonoscopie genoemd. Een Coloscopie vindt plaats met een vingerdikke flexibele slang, een endoscoop. De redenen van het onderzoek is dat men wil kijken of wil uitsluiten dat er poliepen ontstekingen, uitstulpingen of tumoren in de darm aanwezig zijn.

Poliklinisch of Klinische Coloscopie

Een Coloscopie kan op twee manieren plaatsvinden, namelijk poliklinisch of klinisch.

Poliklinische Coloscopie
Een medewerker van de afdeling waar de coloscopie gemaakt wordt maakt met u een afspraak wanneer de coloscopie plaatsvindt. U komt op de dag van de coloscopie naar het ziekenhuis en mag na de coloscopie weer naar huis.

Klinische Coloscopie
Om u te begeleiden in de voorbereiding van de coloscopie wordt u een dag voor het onderzoek opgenomen in het ziekenhuis. U blijft dan een nacht in het ziekenhuis.

Voorbereiding

Voor dit onderzoek is vooral de voorbereiding van belang. De volgende punten zijn van belang:

Schone darmen
Alle voedselresten moeten uit de darmen verdwenen zijn, want ontlasting belemmerd het zicht. Om dat te bereiken krijgt u een dag voor het onderzoek een drankje om uw darmen te spoelen. Ook krijgt u een laxerend dieet, waar u uitgebreide informatie over krijgt. De darmspoelvloeistof krijgt u op recept bij de apotheek. Over het algemeen wordt voor deze vloeistof het middel Colofort© gebruikt. Het is raadzaam om deze dag in de buurt van het toilet te blijven.
Sommige voeding kan de scoop verstoppen en worden daardoor afgeraden om voor het onderzoek te nuttigen, het gaat hierbij om:
  • kleine soorten zaden, zoals lijnzaad, maanzaad en sesamzaad
  • diverse soorten fruit met kleine zaden zoals druiven en kiwi's

Medicijnen
Indien u medicijnen gebruikt voor de bloedverdunning overleg dan vooraf met de arts die het onderzoek aanvraagt. Zo voorkomt u langdurige bloedingen wanneer er tijdens het onderzoek stukjes weefsel of een poliep verwijdert wordt.

Wanneer u ijzertabletten slikt moet u minimaal 4 dagen voor het onderzoek stoppen met deze medicatie. IJzer geeft een moeilijk te verwijderen aanslag op het slijmvlies van de darm.

Wanneer u diabetespatiënt bent dient u dit te melden bij het maken van de afspraak. Dit in verband met de inname van uw medicatie. Waarschijnlijk moet het tijdsschema iets worden aangepast.

Overige medicatie kunt u gewoon met water innemen. Echter neemt u uw medicatie niet in vlak voor of na de inname van de darmspoelvloeistof. De medicatie wordt dan namelijk niet door het lichaam opgenomen.

Het onderzoek

Een roesje
Via een infuus krijgt u van de arts die het onderzoek verricht een slaapmiddel toegediend en soms ook een pijnstiller. Vanwege deze medicatie wordt u tijdens het onderzoek nauwlettend in de gaten gehouden. Ook wordt de hoeveelheid zuurstof in uw bloed gemeten door middel van een "saturatiemeter" op de vinger. Indien nodig kan men altijd wat zuurstof extra toedienen.

De Coloscopie
Bij een coloscopie ligt u bij aanvang op uw linkerzijde. Via de anus wordt de endoscoop in de endeldarm gebracht. Vervolgens zal de endoscoop verder de darm worden ingebracht. De kop van de endoscoop wordt door de arts bestuurt.
Via de endoscoop wordt er lucht in de darm geblazen om een beter zicht te krijgen. Door het inblazen van de lucht kunnen pijnlijke buikkrampen ontstaan die aandrang geven om winden te laten. Dit kan opluchten en de buikkramp zal daardoor verzachten.
De endoscoop kan ook wat pijnlijk zijn wanneer hij door een bocht in de darm wordt geduwd. Soms drukt de assistente dan ook op de buik om dit soepeler te laten verlopen. Het is dan ook zaak goed te ontspannen en uw buik slap te houden.
Tijdens het onderzoek kunnen er stukjes weefsel worden weggenomen, biopten of poliepen. Dit weghalen is meestal gevoelloos.
De duur van het onderzoek is ongeveer 20 tot 30 minuten en is afhankelijk van de ligging van de darm en het aantal stukjes weefsel dat moet worden verwijderd.

Na het onderzoek

Poliklinische Coloscopie
Wanneer u een verdoving heeft gehad met een injectie of een infuus dan blijft u nog een uur in de uitslaapkamer. Vanuit de uitslaapkamer wordt u weer naar de verpleegafdeling gebracht. Wanneer u geen verdovende injectie of infuus heeft gehad dan gaat u gelijk naar de verpleegafdeling.

Klinische Coloscopie
Wanneer er geen bijzonderheden en u bent weer volledig hersteld dan mag u direct weer eten.

Complicaties

Bij dit onderzoek zijn ernstige complicaties zeer zelden. Per duizend onderzoeken treedt er gemiddeld twee keer een serieuze complicatie op. Als complicatie kan er een flauwval-achtige reactie optreden als gevolg van het onderzoek. Dit komt omdat het hart als reactie op de pijn en het onderzoek langzamer gaat werken.

Het kan zijn dat er door het onderzoek een scheurtje of een gaatje (perforatie) van de darmwand ontstaat. In sommige gevallen is de kans hierop groter, bijvoorbeeld:
  • Als de darm ernstig ontstoken is
  • Als er veel divertikels (uitstulpingen) zijn
  • Er sprake is van een vernauwing
  • Er een biopt, een poliep of een andere behandeling is gedaan

Nabloedingen kunnen ontstaan als er weefsel of poliepen zijn weggehaald. Deze nabloedingen kunnen direct ontstaan of zelfs nog veertien dagen na het onderzoek. Over het algemeen stoppen deze bloedingen vanzelf.
Direct na het onderzoek kunt u nog last hebben van een opgeblazen gevoel of buikkrampen. Maar na het laten van enkele winden verdwijnen geeft dat verlichtingen. Hier hoeft u zich niet voor te schamen.

De uitslag

Het is per ziekenhuis verschillend, bij het ene ziekenhuis bespreekt de arts die het onderzoek heeft gedaan direct de uitslag, bij een ander ziekenhuis maakt de onderzoekend arts een verslag voor de arts die het onderzoek heeft aangevraagd. Dan krijgt u bij het eerstvolgende bezoek aan de arts de uitslag. Ook de uitslag van het weefselonderzoek zal dan worden besproken.

Belangrijk

Wanneer u bij thuiskomst merkt dat de klachten erger worden of dat uw koorts toeneemt dan is het belangrijk dat u direct contact met de arts opneemt. Als er stukjes weefsel of poliepen verwijdert zijn kan het zijn dat u wat bloed verliest via de anus. Wanneer het grotere hoeveelheden bloed zijn of u verliest zeer regelmatig bloed, dan is het ook zaak om contact op te nemen met de arts. Wanneer dit buiten kantoortijden is, dan kunt u contact opnemen met de eerste hulp van het ziekenhuis.

Lees verder

© 2012 - 2014 Spinsel, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over darmpoliepen5 tot 10% van de mensen krijgt ze, een of meerdere poliepen in de dikke darm. Veel mensen voelen er nooit iets van, maar…
Coloscopie, hoe gaat dat?Soms is het nodig om een coloscopie te laten maken, bijvoorbeeld om te onderzoeken of er darmpoliepen of tumoren in de d…
Hoe gaat een colonoscopie in zijn werk?Hoe gaat een colonoscopie in zijn werk?Er is iets mis met uw darmen en daarom moet er een colonoscopie gedaan worden. Een colonoscopie is nodig om uw dikke dar…
Maagpoliepen kunnen soms ernstige klachten gevenMaagpoliepen kunnen soms ernstige klachten gevenAanhoudende pijn in de bovenbuik, bloed bij de ontlasting of bloed overgeven, kan door verschillende aandoeningen veroor…
Is een gastroscopie echt zo'n naar onderzoek?Een gastroscopie is een onderzoek van de maag. Met een soort kijker (endoscoop) kijkt de arts in de maag van de patiënt…
Bronnen en referenties
  • Informatie Sint Fransicus Gasthuis
  • Informatie AZU
  • Informatie Slingeland Ziekenhuis

Reageer op het artikel "Een Coloscopie, onderzoek van de dikke darm"

Infoteur: Spinsel
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!