InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van lychee

De geneeskracht van lychee

De lychee is een supergezonde fruitsoort die ernstige ziekten niet alleen voorkomt maar ook meehelpt te genezen. Lychee is een lekkere frisse eivormige vrucht. Oorspronkelijk komt hij uit China. Tegenwoordig wordt hij in allerlei tropische en subtropische klimaten gekweekt. Het is een vrucht met legio geneeskrachtige capaciteiten.

Inhoud:

Lychees vitamine-explosie

Lychee barst van de vitamientjes. Lychee is een uitstekende bron van vitamine C. 80 Gram Lychee is genoeg voor de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid vitamine C. Vitamine B1, B2, B3, B6 en B11 worden ook in ruime hoeveelheden in de lychee aangetroffen. Het bevat daarnaast de mineralen kalium, koper en fosfor in ruime mate. Er zitten veel gezonde polyfenolen in zoals Cyanidine-3-glucoside een belangrijke anthocyanine en er zit in iets mindere mate malvidin-3-glucoside in. Cyanidine-3-glucoside is een stof die volgens wetenschappelijke artikelen zeer efficiënt in het lichaam opgenomen wordt en preventief goed werkt tegen longkanker en leukemie.

Goed voor de lever

Lychees zijn goed voor de lever. Uit wetenschappelijk onderzoek op ratten blijkt dat na het indienen van stoffen uit de lychee de ratten zich beter wapenen als ze een gifstof zoals tetrachloormethaan (vlekkenwater) binnenkregen. De lever kon sneller serums aanmaken die het gif uit het lichaam van ratten verwijderde. Hieruit wordt geconcludeerd door de onderzoekers dat lychee de zuiverende werking van de lever versterkt.

Lychee tegen candida

Lychee is ook getest op zijn werking tegen candida. Het bleek dat de lycheevrucht de schimmel candida de baas is. Het polyfenol oligonol is daar verantwoordelijk voor. Deze sterk werkende fytonutriënt voorkomt de griep. Een paar lychees per dag houdt de griep buiten de deur.

Diabetes type 2

De eerste onderzoekingen wijzen op een positief effect van de lychee op diabetes type 2. De ziekte zou het risico op diabetes verlagen. Er werd geconstateerd in een wetenschappelijk onderzoek op muizen dat er minder ontstekingen op celniveau waren die uiteindelijk leiden tot het krijgen van diabetes. Oligonol werkt als een soort regelaar van processen die diabetes voorkomen. Er werd duidelijk minder lipide-oxidatie in de nieren waargenomen. De ROS-niveaus (zuurstofradicalen) in de nieren werden ook een stuk lager na het innemen van oligonol, wat wederom goed nieuws is voor diabetespatiënten.

Goed voor het hart

Lycheethee is een goed middel om hart- en vaatproblemen mee te voorkomen. In de Verenigde Staten is onderzoek gedaan naar het drinken van zwarte thee met lycheesmaak. Het bleek dat mensen die een maand lang 4 kopjes lycheethee per dag dronken significant minder last hadden van slecht functionerende bloedvaten. Het gaat bloedklontering tegen. Daardoor is lychee goed voor het hart dat het bloed door de vaten doet stromen. Het effect deed zich al voor als mensen anderhalf kopje zwarte lycheethee hadden gedronken.

Anti-borstkanker

De lychee geeft volgens wetenschappelijk onderzoek een risicoverlagend effect op borstkankervorming. Lychee vertraagt de groei van kankercellen door apoptose; het plotseling overlijden van een kankercel. Het is dus zeer goed om te eten als je kanker hebt en past daarom goed in een dieet tegen kanker. Bestraling en chemotherapie helpen zelden afdoende tegen kanker dus het kan geen kwaad om extra voedsel waarvan bekend is dat het een kankerbestrijdende werking heeft te eten als iemand gediagnosticeerd is met kanker. Sommige alternatieve therapeuten zouden het kankerwerende effect mede wijten aan het effect dat lychee goed is voor het gehele welbevinden van de mens waardoor je positiviteit gaat uitstralen.

Goed voor het welbevinden

Van lychee ga je je goed voelen, volgens een Indiase bron. Dit goede, positieve gevoel straalt zich uit op je lichaam waardoor ziekten kunnen verdwijnen. De lychee zorgt ook voor een goede energiebalans in het lichaam waardoor je minder snel tegen vermoeidheid oploopt.

Chinese pijnbestrijder

Aan Chinese en Indiase universiteiten is de lychee uitgebreid onderzocht om zijn werking tegen kanker. Aangezien de lychee van origine in Zuid-Oost Azië groeit, heeft men daar meer aandacht voor de gezonde werking van lychee dan in Europa en de VS. In de traditionele Chinese geneeskunde werd de lycheevrucht al millennialang gebruikt als pijnstiller en om opgezette klieren tegen te gaan. Recent hebben verschillende Chinese universiteiten aangetoond dat het werkt tegen alle kankers maar het meest tegen borstkanker.

In tropische landen kun je vaak lycheesap kopen hetgeen een superlekkere verfrissende drank is.

Bron: B.navez / Wikimedia CommonsBron: B.navez / Wikimedia Commons

Lychee als snackfruit

Lychee is goed snackfruit maar je moet hem wel pellen. Dit gaat echter zeer snel. Je moet het voorzichtig doen om niet het sap weg te laten stromen. Met een nagel breek je de schil open en daarna breng je de hand naar je mond terwijl je hem aan de schil vast pakt. Eenmaal op mondhoogte floep je de lychee er zo in. Je kunt schone handen houden maar een servetje erbij is geen overbodige luxe. Je hebt ook een bakje voor de nogal grote pitten nodig.

Eettips voor lychee

Lychees zijn in Chinese supermarkten zonder pit in blik te koop, maar deze zijn een stuk minder lekker dan het verse fruit. Door de grote pit is de lychee niet ideaal om in een salade te verwerken. Of je moet hem eerst ontpitten. Dat gaat soms erg makkelijk. Maar een lychee die niet rijp genoeg is, heeft als nadeel dat het vruchtvlees om de pit blijft vastzitten. Ontpitte lychees zijn lekker zowel in een groene salade met slabladeren, als in een vruchtensalade. Je kunt er een lekkere zomersalade mee maken. Eenmaal ontpit, kun je de lychee in schijfjes snijden om in een toetje over zelfgemaakt roomijs te doen. Dat is een heerlijke combinatie!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lychee - Een vrucht in opkomstLychee - Een vrucht in opkomstTropische vruchten veroveren steeds meer hun plek in de Nederlandse supermarkten. Moest je voor een mango of een guave e…
Exotisch fruit: LonganExotisch fruit: LonganSinds de ontdekkingsreizigers van enkele eeuwen geleden zijn exotische vruchten erg populair in Europa. Longan (Dimocarp…
De top tien exotische fruitsoortenDe top tien exotische fruitsoortenReizen naar een exotische bestemming gaat niet alleen over zwemmen in de schitterende blauwe wateren of lekker zonnebade…
Exotische en tropische schoonheid geheimenNatuurlijke middeltjes worden door exotische vrouwen uit tropische landen eeuwenlang gebruikt als schoonheidsmiddel. Vro…
Bronnen en referenties
  • http://www.ayushveda.com/dietfitness/benefits-of-lychee/
  • http://www.nutrition-and-you.com/Lychee.html
  • http://zhion.com/Food/Lychee_Benefits.html
  • http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf9809582
  • http://www.cancerletters.info/article/S0304-3835%2805%2900464-7/abstract
  • http://lifestyle.iloveindia.com/lounge/benefits-of-lychee-2003.html
  • Foto´s lyche: Tom008
  • Foto lychestruik: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: B.navez / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van lychee"

Reacties

Verbist Lydia, 30-01-2015 12:48 #3
Ik ga dit als borstkankerpatient zeker uit proberen je kunt er niks met verliezen alleen winnen! Heb al 13 jaar borstkanker en had nog 3 maanden te leven! Ben al jaren met voedingssupplementen in behandeling met zéér goede resultaten! :-) mijn vraag, als jullie 80gr zeggen is dat gepeld of ongepeld? Reactie infoteur, 02-05-2015
Ongepeld

Kritisch, 08-12-2014 13:12 #2
'De lychee is een supergezonde fruitsoort die ernstige ziekten niet alleen voorkomt maar ook meehelpt te genezen.'

Lijkt me gevaarlijk om zulke uitspraken zonder gedegen wetenschappelijke bron te doen. Reactie infoteur, 03-05-2015
Heb je ook meer dan de inleiding gelezen? En de bronnen die zijn gebaseerd op wetenschap? Of wil je alleen bronnen hebben als: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24705335 waaruit blijkjt dat lychee goed is voor de lever en wordt aanbevolen bij een groot aantal ontstekingsziekten (zoals hart- en vaatziekten)? En moet ik er dan ook bij vermelden dat als iets goed is voor de lever, de hele spijsvertering verbetert waardoor meer voedingsstoffen worden opgenomen en het immuunsysteem verbetert zodat lychee goed werkt tegen vrijwel alle ziekten?

Rita Pattheeuw, 18-12-2013 10:55 #1
Ik heb gelezen dat het ook goed is voor uw buikvet weg te nemen. Reactie infoteur, 18-12-2013
Hallo Rita!
Bedankt voor deze opmerking. Ik heb gelezen dat oligonol, een stof uit lychee, werd gebruikt om wetenschappelijk onderzoek te doen en dat inderdaad met dit extract het buikvet verminderd kon worden, zelfs zonder oefeningen. Oligonol zou de vetverbranding stimuleren en bovendien insulineresistensie verminderen. Dat betekent nog niet dat de lychee zelf buikvet wegneemt, maar het is zeker een onderzoek waard.
Tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 13-01-2014
Gepubliceerd: 09-07-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!