InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat zijn polyfenolen?

Wat zijn polyfenolen?

Wat zijn polyfenolen? Waarom zijn noten, kruiden, fruit en groente gezond? Omdat er naast vitaminen, mineralen ook polyfenolen in zitten. Polyfenolen zijn chemische verbindingen die voorkomen in planten. Thee kent veel tanninen, wat zeer gezonde polyfenolen zijn met antioxidantwerking. Thee heeft ook anticarcinogene, oftewel kankerbestrijdende werking. De polyfenolen zijn de actieve stoffen die oxidaties tegen gaan en kankercellen bestrijden.

Inhoud

Looizuur, een tannine

Polyfenolen worden onderverdeeld in tanninen, fenylpropanoïden en flavonoïden. De categorie tannine komt uit de leerbewerking. Het leer wordt gefixeerd, steviger gemaakt met looizuur. In feite gebeurt in onze mond hetzelfde als we dranken of vruchten eten met tannine. Wijn en sterke thee waar veel looizuur in zit zijn daar voorbeelden van; de mondholte voelt stroef aan na het drinken van deze dranken. Dat komt omdat tannine zich bindt aan eiwitten die in de mondholte zitten.

Quercetine

Quercetine is een flavonoïde dat onder andere in appels, uien, kappertjes, frambozen, druiven, citrusfruit, tomaat, broccoli, groene bladgroenten en cranberry voorkomt. Het heeft enigszins kankerbestrijdende eigenschappen maar deze zijn niet zeer sterk. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat biologisch gekweekte tomaten 78% meer quercetine bevaatten en 97% meer kaempferol, een andere flavonoïde.

Dwarsdoorsnede granaatappel
Dwarsdoorsnede granaatappel

Groente en fruit

Polyfenolen komen voor in veel groente en fruit. Met name de granaatappel, druiven, bessen, thee, olijfolie, cacao, mangistan, ginkgo, walnoten en pinda´s. Polyfenolen komen niet alleen voor in het vruchtvlees maar ook in de schil. Nu zul je denken dat je daar weinig aan hebt want schillen eten mensen niet, op enkele vruchten na. Toch worden stoffen uit de schil soms gebruikt. Wanneer een granaatappel wordt geperst, dan worden ook de polyfenolen uit de schil in het sap geperst. Op deze manier kan een geperst sapje meer polyfenolen bevatten dan alleen het vruchtvlees. Vers geperst granaatappelsap is gezonder dan pure granaatappel. In schillen van citrusvruchten en mangovruchten zitten ook polyfenolen.
Zoals vrijwel alle chemische stoffen zijn de in kleine dosis zeer gezonde polyfenolen in grote dosis giftig. Gelukkig zit er in de meeste planten een kleine dosis polyfenol.

Anticarcinogenen

Polyfenolen zijn ontstekingsremmers en anticarcinogenen, oftewel kankerbestrijdende nutriënten. Vrije radicalen worden geëlimineerd door polyfenolen. Hierdoor vallen polyfenolen onder de antioxidanten. Vrije radicalen kunnen voor allerlei schadelijke fenomenen in het lichaam zorgen zoals celschade en DNA-schade. Ze zorgen ook voor een verlaging op het risico om de ziekte van Alzheimer te krijgen.

Resveratrol

De bekendste polyfenol is resveratrol, wat kankerbestrijdende eigenschap heeft. Sommige chemokuurpatiënten eten dit als supplement om de kans op kanker te verlagen. Er zijn zelfs mensen die dit preventief innemen tegen het krijgen van kanker. Resveratrol is niet de naam van één polyfenol, maar van een categorie polyfenolen die onder de noemer
Cacao
Cacao
resveratrol vallen. Voorbeelden van resveratrol zijn: carasifenol B en C, ampelopsine G en H en nepalensinol B. Resveratrol zit onder andere in druiven waardoor het ook in rode wijn zit. Echter zit er zo weinig van deze kankerbestrijdende stof in rode wijn dat het geen nut heeft wijn om deze reden te drinken.

Melk bederft de werking van polyfenolen

Melk kan de werking van polyfenolen tegenhouden. Cacao wat in melkchocolade zit en thee met melk zijn veel minder effectief voor het menselijk lichaam. Dat komt door de caseïne, ook wel kaasstof genoemd, wat in melk zit. Caseïne is rijk aan het iminozuur proline wat de werking van polyfenolen tegenwerkt. Overigens zit dit iminozuur ook in het speeksel maar niet genoeg om de voedzame werking te hinderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Polyfenol: antioxidant en bioactieve stofPolyfenol: antioxidant en bioactieve stofPolyfenolen staan in de belangstelling. Voedingsproducenten en –verkopers van granaatappelsap, groene en witte thee, cho…
Gezond snoepen, popcorn is gezond!Gezond snoepen, popcorn is gezond!Ben je ook nog steeds op zoek naar die ene gezonde lekkernij? Welnu zoek niet verder, die heerlijke gepofte maÏsvlokken…
De geneeskracht van Japanse duizendknoopDe geneeskracht van Japanse duizendknoopJapanse duizendknoop groeit van oorsprong in het oostelijke deel van Azië; in China, Korea en Japan. In Noord-Amerika en…
Caudalie, Frans cosmeticamerk: druiven schoonheidsproductenCaudalie, Frans cosmeticamerk: druiven schoonheidsproductenHet Franse cosmeticamerk Caudalie baseert hun schoonheidsproducten op vinotherapie: druivenpitten worden geperst zodat d…
De voedingswaarde van druivenDe voedingswaarde van druivenDruiven zijn een romantische vrucht die je op tafel zet als je alleen bent met je geliefde. Je voert elkaar een druifje…
Bronnen en referenties
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Polyphenole
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tannine
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Polyphenol
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Polyfenol
  • Kopfoto: wikimedia commons
  • Overige foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Wat zijn polyfenolen?"

Infoteur: Tom008
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!