InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van bruine bonen

De geneeskracht van bruine bonen

De geneeskracht van bruine bonen De bruine boon wordt in de hele wereld gegeten. In Nederland is het belangrijke winterkost. Bruine bonen vallen eigenlijk niet in de categorie groente. Het is een peulvrucht en een zaadje voor een nieuwe plant. De bruine boon is voor menig onderwijzer een educatief hulpmiddel; op scholen worden leerlingen geleerd wat ontkiemen is met de bruine boon. De bruine boon is een zeer gezond natuurproduct.

Inhoud:

Peulvruchten

Bruine bonen zijn peulvruchten welke een goede basis zijn voor een gezonde maaltijd. In peulvruchten zitten veel eiwitten. Peulvruchten zoals erwtjes, kikkererwten en bruine bonen zijn de beste vleesvervangers. Wie peulvruchten eet, heeft helemaal geen vlees meer nodig. Veel vegetariërs weten dit en gebruiken vrijwel dagelijks linzen, kidneybonen, mungbonen, witte bonen. boterbonen of andere peulvruchten.

Geen groente

Peulvruchten zijn eigenlijk geen groente, alhoewel de meeste mensen ze daar wel toe rekenen. Officieel behoren de peulvruchten tot de vlinderbloemenfamilie. Hun zaden worden peulvruchten genoemd. De gedroogde zaden worden gekookt en gegeten. Van verse peulvruchten zoals peultjes, tuinbonen en snijboontjes worden ook de hulzen van de zaden gegeten.

Bartje lustte ze niet

Bruine bonen zijn een typisch Nederlandse maaltijd. Volgens een verhaal wou Bartje geen bruine bonen; hij vond ze niet lekker. Waarschijnlijk waren zijn bruine bonen te lang gekookt, dat maakt alle groenten vies. De bruine bonenschotel is van oudsher een wintergerecht omdat de peulvruchten zo goed bewaard kunnen worden in de winter. Bruine bonen behoren tot de ´gewone boon´, de Phaseolus vulgaris. In Suriname eet men graag BB met R, oftewel bruine bonen met rijst.

Mineralenrijke peulvrucht

De bruine boon bevat veel calcium en ijzer. Dat zijn wel de enige mineralen die het bruine boontje bevat. Er zit ook een beetje vitamine B1 en B2 in. De bruine boon is zeer rijk aan koolhydraten en eiwitten en vormt hierdoor een uitstekende vleesvervanger. Verder bevat de bruine boon het aminozuur methionine.

Bron: Rasbak / Wikimedia CommonsBron: Rasbak / Wikimedia Commons

Fytonutriënten in bruine bonen

Er zitten veel fytonutriënten in de bruine boon. Quercetine, kaempferol, and myricetine zijn de meest voorkomende stoffen. Deze hebben een antioxidantwerking en zijn voor het lichaam een goede aanvulling op de ´conventionele´ antioxidanten zoals natuurlijke vitamine A, C en E.

Eiwitrijk voedsel

In combinatie met volle granen, noten, zaden, tempeh en tofu kunnen peulvruchten als de bruine boon uitstekend het vlees vervangen op het gebied van eiwit. Welbeschouwd is een gevarieerd aanbod plantaardige producten veel voedzamer dan vlees. Van vlees is bovendien bekend dat het één van de belangrijkste veroorzakers is van kanker, alhoewel dat niet veel wordt onderzocht aangezien de vleesindustrie in de wereld en zeker in Nederland nogal groot is. Men wil niet dat deze instort.

Goed voor de suikerpatiënt

Bruine bonen zijn net als alle andere peulvruchten supergezond. De drie belangrijkste welvaartsziekten en grootste doodsoorzaken, kanker, hart- en vaatziekten en diabetes, worden door het geregeld eten van bonen voorkomen. Doordat ons alledaagse groente en fruit sterk in kwaliteit is achteruit gegaan door verarmde grond door overintensief gebruik, pesticidengebruik en industriële landbouw, zitten er steeds minder voedingstoffen in groente en fruit. Het is daarom beter om biologisch eten te nuttigen. Peulvruchten zoals de bruine boon bevatten erg veel vezels. De vezels van bruine bonen en andere peulvruchten zorgen ervoor dat het eten beter verteerd wordt. Met andere woorden: de voedingstoffen worden efficiënter uit het eten gehaald.

Tegen kanker en meer

De vezels die het eten beter verteren helpen direct de suikerpatiënt doordat energie gelijkmatiger in het bloed opgenomen wordt waardoor men minder schommelingen kent in de bloedsuikerspiegel. Het feit dat peulvruchten ook ander voedsel beter doet verteren, betekent dat allerlei vitaminen, mineralen en fytonutriënten beter in het lichaam worden opgenomen om hun werking uit te voeren. Veel vitaminen en fytonutriënten hebben een ontstekingsremmende werking. Ontstekingen op celniveau kunnen leiden tot hartkwalen en kanker. De bruine boon zorgt zeer goed voor het hart en helpt het kanker te voorkomen. Eigenlijk zou iedereen dagelijks 50 tot 100 gram peulvruchten moeten eten bovenop de dagelijkse aanbevolen 200 gram groente.

Tegen bloedarmoede en obesitas

Peulvruchten zorgen voor ijzer, waardoor je meer zuurstof in je bloed kan opnemen en je minder snel moe voelt. Ook zorgt ijzer ervoor dat er meer voedingstoffen door het bloed vervoerd kunnen worden. Peulvruchten geven een vol gevoel terwijl het een laag caloriegehalte heeft. De snacktrek neemt af door het eten van peulvruchten. Hierdoor helpt het obesitas te voorkomen.

Tegen welke ziekten is de bruine boon heilzaam?

Bruine bonen zijn goed tegen:

Kook ze ontkiemd

Wanneer bruine bonen een stuk jonger zijn kunnen ze worden verkocht als sperzieboon en snijboon. Als ze vers zijn dan is de kooktijd slechts enkele minuten. Traditioneel worden bruine bonen in Nederland 8 uur geweekt en een uur gekookt. Dat is echter veel te lang. Je kunt ze iets langer weken en iets korter koken. In principe kun je ze heel kort koken als ze net ontkiemd zijn. Hoe langer je een bruine boon kookt, hoe pregnanter de geur en smaak wordt en des te minder voedingskracht erin zit.

Eettips bruine bonen

Bruine bonen kunnen worden verwerkt in een éénpansgerecht. Hiervoor bak je gare bruine bonen samen met een uitje, paprika en een paar andere groenten. Je kunt ze tot puree verwerken. Bruine bonensoep is een bekende maaltijd. Minder bekend is dat je bruine bonen, als ze gaar zijn, kunt verwerken in een salade. Meng een handjevol gaar gekookte bonen door een groene salade om het geheel een meer vullend karakter te geven en het tot een maaltijdsalade te verheffen. Daarnaast kun je bonen als basis voor een salade gebruiken, bijvoorbeeld met quinoa of zilvervliesrijst. Je kunt er vervolgens mais, komkommer, tomaat en koriander doorheen doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voedzame, veelzijdige peulvruchtenPeulvruchten zijn erg gezond. Ze zitten vol eiwit (per 100 gram even veel eiwit als 100 gram vlees), veel vitamines B, i…
Bruine bonen schotelsLekker koken met bruine bonen, vegetarisch of met worst, met een frisse sla of uit de oven, het kan allemaal.
Italiaanse snel-klaar-maaltijdsalade met kikkererwtenItaliaanse snel-klaar-maaltijdsalade met kikkererwtenTypisch een gerecht als u na het werk geen tijd of zin hebt om uitgebreid te koken. Ook heel lekker op warme zomerdagen.…
De geneeskracht van peulvruchtenPeulvruchten zijn geen groenten maar zaden van planten uit de vlinderbloemenfamilie die gedroogd kunnen worden zodat ze…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van bruine bonen"

Reacties

Henk, 04-08-2016 11:00 #3
Het is niet waar dat Bartje geen bruine bonen lustte. Hij wilde niet bidden voor bruine bonen, zo gaat het verhaal.

Vlees, 12-06-2015 16:18 #2
Bedankt voor het plaatsen van dit artikel. Maar graag ideologieën als vlees wat kankerverwekkend is voor uzelf houden, mits daar goede wetenschappelijke bronnen voor zijn. Tevens lijkt de uithaal naar de voedselindistrie mij hier niet op zijn plaats. Verder prima en helpend artikel. Reactie infoteur, 14-06-2015
Beste anonieme reageerder,
Vlees veroorzaakt kanker. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23427329 Er is volgens dit onderzoek wel verschil in kankerrisico afhankelijk van de manier van bereiden. Dat vlees kanker veroorzaakt is geen ideologie. Dat is gezond verstand gebruiken. In vlees zitten onder andere veel aminen. Dat zijn stoffen waar het lichaam niets mee kan en de schade kunnen veroorzaken. Het lichaam moet zeer hard werken om deze aminen te elimineren. Dat vergt veel van ons immuunsysteem of de levensenergie. Plantaardige voeding heeft deze aminen niet. Aminen in vlees zorgen eveneens voor tal van andere ziekten zoals jicht, artritis, allergieën, intoleranties. etc

Bruine bonen zijn gezonder dan vlees, hoewel veel mensen dat niet weten door alle propaganda die over de mens wordt uitgestort over vlees, terwijl het kanker veroorzaakt. Door bruine bonen te vergelijken met vlees komt het in een ander daglicht te staan. Ik hoef niet uit te halen naar de vleesindustrie. Zij maken zelf al schandalen genoeg.

Thomas Dijkman

Jan Kerrie, 08-09-2013 18:05 #1
Beste Mensen.,

Bruine bonen, onze " Bartje kustte ze niet ", lololol. Maar lustte ze niet!

Wil u even verbeteren doen dan maar.

Jan Kerrie lust ze wel, net als Boterbonen in Kerrie saus

Met vriendelijke groeten Jan Reactie infoteur, 09-09-2013
Beste Jan,
Dat was idd een grappige typefout. bedankt voor het opmerken. Alleen dat ´dan maar´ klinkt enigszins pedant.
Hartelijke groet,
Tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!