InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van kikkererwten

De geneeskracht van kikkererwten

De geneeskracht van kikkererwten Kikkererwten komen oorspronkelijk uit Noord-Afrika. In het Middellandse Zeegebied worden kikkererwten in ruime mate gegeten omdat het een populaire peulvrucht is. Kikkererwten zijn in gedroogde vorm en voorgekookt in blik te koop. In gedroogde vorm zijn ze langer houdbaar en er zitten meer voedingsstoffen in. Kikkerwten hebben een prima smaak, ook kinderen houden er van.

Inhoud:

Falafel en humus

Kikkererwten vormen de basis voor falafel. Dat zijn gefrituurde balletjes kikkererwtendeeg. Het is een heerlijke en supergezonde etenswaar dat valt in de categorie peulvruchten. Falafel is een hele geschikte vleesvervanger tijdens het vegetarische dieet. Ook worden kikkererwten gebruikt als de basis voor humus. In humus zit ook een beetje tahin oftewel pasta van sesamzaad.

Kooktijd kikkererwt

Kikkererwten week je ongeveer 6 tot 8 uur. De kooktijd van kikkererwten is 20 minuten. Als je ze niet voorweekt kun je ze ook in 25-30 minuten gaar koken. Dan zijn ze gaar genoeg om te eten. Doe er geen uur of anderhalf uur over zoals in sommige kookboeken staat. Dan zijn ze lang zo lekker en voedzaam niet meer. Je kunt ze vervolgens pureren om er humus of falafeldeeg van te maken. Kikkererwten doen er net zo lang over om gaar te worden als zilvervliesrijst. Je kunt daarom ervoor kiezen om kikkerwten samen met rijst te koken. Gebruik hiervoor slechts een half handje met kikkererwten. Doe eerst de kikkererwten in de pan en kook deze 5 minuten alleen. Daarna kan de zilvervliesrijst erbij. Als het goed is worden ze gelijktijdig gaar.

In de VS worden kikkererwten niet alleen chicken peas maar ook garbanzobonen genoemd.

Indiaas gerecht met kikkererwten
Indiaas gerecht met kikkererwten

Voedingswaarde kikkererwt

Kikkererwten bevatten mineralen. 100 Gram kikkererwten is genoeg voor de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid molybdeen. Verder zit er bijzonder veel mangaan, koper, fosfor en ijzer in het kikkererwtje. Deze ronde peulvrucht bevat ook het aminozuur tryptofaan. Verder zitten er veel vezels en proteïnen in kikkererwten.

Vezels van ´t kikkererwtje

Kikkererwten staan gelijk vele peulvruchten erom bekend dat ze in hoge mate over vezels beschikken. Dit is uitstekend voor het spijsverteringskanaal en helpt mee om kankertumors te voorkomen. Kikkererwten eten werkt op deze manier goed tegen darmkanker. Het risico op het krijgen van darmkanker is aanzienlijk lager als je regelmatig kikkererwten en andere peulvruchten eet.

Beige en groene kikkererwten
Beige en groene kikkererwten

Polyfenolen in kikkererwten

Op het gebied van de polyfenolen is de kikkererwt goed vertegenwoordigd. Er zitten diverse fenolzuren in zoals: ferulazuur, chlorogeenzuur, koffiezuur en vanilinezuur. Daarnaast zitten er de anthocyanidinen delfinidine, cyanidine en petunidine in. Dit zijn allemaal antioxdanten. Ze gaan oxidatieprocessen in het lichaam tegen. Deze oxidatieprocessen kunnen, als ze in te grote mate plaatsvinden, leiden tot een versnelde veroudering en de vorming van kanker.

Goed voor hart en bloedvaten

De hiervoor beschreven unieke combinatie aan polyfenolen met antioxidantwerking zijn zeer nuttig voor een goed functionerend bloedvatenstelsel en daarmee voor het hart. Het regelmatig eten van de polyfenolen uit kikkererwten en andere peulvruchten zorgt ervoor dat aders niet worden bekleed met een oxidatielaagje. Dit laagje kan als het te dik wordt klonteringen loslaten waardoor een hartinfarct kan ontstaan. Roken, vlees eten, te hard sporten, teveel alcohol drinken zijn allemaal factoren die oxidatie bevorderen. Het eten van kikkererwten kan dit negatieve effect neutraliseren.

Goed tegen diabetes

Kikkererwten zijn erg goed voor het stabiel houden van de bloedsuikerspiegel. Doordat er veel vezels in zitten zal de spijsvertering heel geleidelijk en in een natuurlijk tempo verlopen waardoor er minder hoge pieken en diepe dalen in de bloedsuikerwaarden worden gemeten. Uit wetenschappelijk onderzoek komt tevoorschijn dat dit positieve effect mede wordt veroorzaakt doordat de gezamenlijke polyfenolen in kikkererwten de effectiviteit van insuline verhogen. Dat is een belangrijk voordeel voor iedereen maar vooral voor de diabetes type 2 patiënt.

De kikkererwtenplant
De kikkererwtenplant

Kikkererwten tegen obesitas

Kikkererwten hebben niet erg veel calorieën. Ze geven je wel snel het gevoel vol te zitten. Daardoor heb je geen trek meer in eten. De snackneiging wordt kleiner. Op deze manier werken de kikkererwten goed tegen obesitas. Eigenlijk zou er nog veel meer onderzoek moeten worden gedaan in deze richting, zodat mensen weten dat ze kunnen afvallen of hun gewicht op peil houden door het eten van de juiste voeding, in plaats van te dieethoppen.

Fyto-oestrogenen in kikkererwten

Kikkererwten bevatten fyto-oestrogenen. Dat zijn bio-identieke hormonen die iets zwakker werken dan de lichaamseigen oestrogenen. Vrouwen na de menopauze maken minder oestrogenen aan waardoor het innemen van fyto-oestrogenen kan helpen om broze botten te osteoporose voorkomen, evenals borstkanker en opvliegingen. Dit hormoon wat in het kikkererwtje huist zorgt voor een natuurlijke remedie tegen overgangsklachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een recept voor het maken van HumusTegenwoordig kan je overal Humus kopen,een soort smeersel van kikkererwten dat je oa als broodbeleg kan gebruiken, maar…
Alles over kikkererwtenAlles over kikkererwtenKikkererwten zijn voedzame, maar zeker ook lekkere peulvruchten die in veel gerechten verwerkt kunnen worden. Vooral voo…
Vezels en het positieve effect op onze gezondheidVezels en het positieve effect op onze gezondheidVezels is een verzamelnaam voor een aantal stoffen (voornamelijk koolhydraten) die te vinden zijn in celwanden van plant…
IJzer in voeding; een onmisbaar elementIJzer in voeding; een onmisbaar elementIn plantaardige voeding zit ijzer, maar natuurlijk zit niet in elke voedingssoort evenveel ijzer. IJzer heeft het lichaa…
Voedingsvezels in onze voedingVoedingsvezels in onze voedingVoedingsvezel is een belangrijk bestanddeel van goede voeding. Voedingsvezel is de verzamelnaam voor die delen van plant…
Bronnen en referenties
  • http://www.dailymail.co.uk/femail/article-145244/Do-chickpeas-health-benefits.html
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=58
  • Foto´s: wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van kikkererwten"

Reactie

Frans Beerlings, 24-02-2014 15:24 #1
Ik heb het toch een beetje moeilijk met jullie informatie over kikkererwten.
Je zegt dat ze op 20 tot 30 min gaar zijn dit is echt een utopie.
Ik heb vorige kikkererwten een nacht geweekt en dan gedaan wat je hierboven hadden gezegd, maar dit bleek niet zo zij waren niet gaar na 20 of 30 min maar na pas 1,5 tot 2 u en dat waren ze juist gaar maar eigenlijk nog niet optimaal. dus je moet mij dat eens vertellen hoe jullie dit hebben gedaan, want de tijd die jullie zeggen zou kunnen in een drukpot maar dat betwijfel ik sterk hoor. Reactie infoteur, 18-03-2014
Misschien waren het oude kikkererwten, dan is de kooktijd langer. verse zijn na 20 minuten echt gaar. Maar de meeste uit de winkel doen er 30 tot 40 minuten over om gaar te worden. Een kooktijd van meer dan een uur is abnormaal. Misschien helpt deze tip: als ze makkelijk doorgebeten kunnen worden, maar wel enigszins stevig aanvoelen, zijn ze gaar.

Infoteur: Tom008
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!