InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van linzen

De geneeskracht van linzen

De geneeskracht van linzen Linzen zijjn rijk aan ijzer, vezels en eiwitten. Linzen werden lang een hippiegroente genoemd. Hippies trokken naar India waar ze veel lekkere en goedkope linzenmaaltijden te eten kregen. Eenmaal terug in de VS of Europa gingen ze thuis ook linzensoep maken wat niet altijd leidde tot culinaire hoogstandjes. Inmiddels zijn linzen helemaal geïntegreerd in de westerse keuken. Het is een geliefde groente die je naar eigen inzicht op smaak kunt brengen.

Inhoud:

Peulvruchten

Linzen zijn geen groente maar peulvruchten. Ze behoren tot de familie van de vlinderbloemfamilie. De eetbare delen zijn de zaden en soms de omhulsels van de zaden. Hun groeiwijze is volkomen anders dan die van groente. Culinair gezien worden ze wel tot de groente gerekend.

Veelgekleurde peulvrucht

Er zijn linzen in vele kleuren. Wiitte, bruine, groene, rode, gele, oranje en bruin wit gespikkelde linzen vullen de schappen van menig Aziatische toko. Daarnaast zijn er nog koraallinzen en flageolets. Linzen kunnen voorgeweekt worden maar dat is niet per sé nodig. Linzen zijn vrij snel gaar. Gele linzen kunnen al na 10-15 minuten koken gaar zijn. Op sommige sites dat linzen 50 minuten moeten koken maar dat is onzin. Dat deed men in de jaren 70 van de vorige eeuw nog wel. Lang koken geeft de linze een vreselijk vieze smaak en er ontstaat een penetrante geur in het hele huis..

Linzen, de vezelkampioen

Net zoals alle peulvruchten zijn linzen rijk aan vezels en proteïne. Dat is hun grootste bijdrage aan de gezondheid. Verder zitten er veel gezonde mineralen in linzen. In 100 gram linzen zit twee keer zoveel als de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) voor het mineraal molybdeen. Een onsje linzen bevat 90% van de ADH aan foliumzuur. 100 Gram is goed voor de helft van de ADH aan het aminozuur tryptofaan en het mineraal mangaan. Een onsje linzen is daarnaast goed voor 36% van de ADH aan ijzer, proteïne en fosfor. Verder zit koper en vitamine B1 er in ruime mate in de linze.

Goed voor de darmen

Het hoge vezelgehalte zorgt ervoor dat de linzeneter geen last heeft van constipatie, Daarnaast verkleint het aanzienlijk de kans op Prikkelbaredarmsyndroom (PDS) en diverticulose; dat is het last hebben van divertikels, uitstulpingen in de dikke darm of slokdarm. Linzen zorgen door hun hoge vezelgehalte voor een goede spijsvertering.

Linzen, goed voor het hart

In een 25 jaar durend onderzoek onder mannen in Nederland, Japan, de VS, Griekenland, voormalig Joegaslavië en Finland bleek dat het eten van linzen voor een reductie van 82% zorgt op de kans op een hartziekte. Hiervoor zijn niet alleen de vezels verantwoordelijk maar ook de magnesium en foliumzuur uit het linsje. Magnesium zorgt ervoor dat de bloedvaten mooi schoon blijven. Het ruimt ongewenste calciumaanslag in de bloedvaten op. Hierdoor kan het bloed beter stromen, meer zuurstof opnemen en meer nutriënten vervoeren.

Linzen en diabetes

Mensen met insulineresistensie of hypoglykemie hebben veel baat erbij om linzen te eten. Linzen zorgen voor veel energie terwijl ze langzaam en gelijkmatig verteerd worden. Voedsel met veel vezels zorgen ervoor dat bloedsuikerwaarden niet supersnel stijgen na een maaltijd. Dat komt omdat vezels ervoor zorgen dat het eten gelijkmatig wordt verteerd. In Amerika is een onderzoek gedaan tussen mensen met diabetes type 2 die beide vezels in hun dieet kregen. De ene groep kreeg de standaard aanbevolen 24 gram vezels en de andere groep 50 gram vezels. De groep die meer vezels at, had veel minder bloedsuiker en insuline in het bloed. Het is voor mensen met diabetes eigenlijk een must om elke dag een soort peulvrucht op het menu te zetten. Dat kan geen kwaad want een peulvrucht gaat nooit vervelen; er zijn er zeer veel. In Nederland zijn er alleen al minstens 10 soorten linzen te koop.

IJzer uit linzen

Linzen zijn een uitstekende bron van ijzer, zelfs beter dan rood vlees omdat je daar dik van wordt en het een verhoogde kans op kanker veroorzaakt. IJzer is een belangrijk component van hemoglobine, dat de zuurstofcellen in het bloed transporteert. Een tekort aan ijzer kan leiden tot vermoeidheid. Het eten van linzen kan voor extra energie zorgen. Linzen kunnen meehelpen bloedarmoede te voorkomen en te genezen.

Kooktijd linzen

De kooktijd voor linzen verschilt eigenlijk voor wat je ermee wilt doen. Als je linzen door een salade wilt doen dan is het erg lekker om ze een beetje bite te laten houden. Ze worden dan 5-10 minuten korter gekookt dan hun aangegeven kooktijd op de verpakking. De maximale kooktijd is 25 minuten. Rode linzen zijn na 20 minuten al overgaar. Het beste kun je tijdens het koken zelf een linze proeven om te bepalen of het gaar genoeg is.

Eettips linzen

Het kan geen kwaad om als je linzen koopt, wat extra linzen te bewaren voor de volgende maaltijd om te verwerken in een salade. Reeds gekookte linzen kun je prima meebakken met aardappels. Bak dan eerst de aardappels en doe de gekookte linzen erbij om ze even twee minuten mee te laten bakken. Linzen kun je prima meekoken met zilvervliesrijst. Deze rijst doet er iets langer over dan linzen om gaar te worden. Je doet eerst de rijst in de pan en vijf minuten erna de linzen, zodat ze gelijktijdig gaar zijn. Op deze manier geef je de basis van de maaltijd wat extra eiwitten mee. Deze basis kun je vervolgens opbakken in een pan waar een uitje en knoflook in is gefruit. Om het lekker scherp te maken kun je dit aanvullen met verse hete peper. Het is ook lekker om er wat kurkuma bij te doen. Daarbij kun je een groentenmix en een salade maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Linzen, er is meer van te maken dan alleen maar soepLinzen zijn gezond, zorgen voor veel voedingsstoffen en er is veel meer van te maken dan alleen maar linzensoep. In Indi…
Twee veganistische recepten met linzenTwee makkelijke en snel klaar te maken gerechtjes met linzen. Ideaal voor vegetariërs en veganisten.
Soep en salade met linzenEet u wel eens linzen? Het is niet moeilijk om met linzen een heerlijk gerecht op tafel te zetten, probeer het zelf.
Voedzame, veelzijdige peulvruchtenPeulvruchten zijn erg gezond. Ze zitten vol eiwit (per 100 gram even veel eiwit als 100 gram vlees), veel vitamines B, i…
Variëren met linzenLekkere gerechten met linzen, of je er nou soep of een maaltijd van maakt, met linzen zet je weer eens wat anders op taf…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Aitoff / Pixabay
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=52
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Peul_%28vrucht%29
  • http://www.infotalia.com/nld/culinair/voeding/noten_en_bonen/nootboon_detail.asp?id=237
  • http://users.telenet.be/myprojects/gezondevoeding/gezondheid/hypertensie.html
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van linzen"

Reactie

Esma, 15-12-2016 18:45 #1
Ben nu een heerlijk kommetje Marokkaanse linzensoep aan het eten. Heb last van bloedarmoede dus ik neem gewoon nog een kommetje.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!