InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van peer

De geneeskracht van peer

De geneeskracht van peer Peren zijn familie van appels. Homerus omschreef de peer als gift van de goden. De peer is lekker sappig en bevat zeer veel vezels. Het is een gezonde dorstlesser op een warme zomerdag. De peer komt oorspromkelijk uit het westen van Azië. De peer werd al in de steentijd gegeten. Nederland staan momenteel op nummer 10 in de lijst van peer-producerende landen. China staat op nummer 1 en produceert 60 keer zoveel peren als Nederland. Italië en de VS de nummers 2 en 3 op deze lijst producren ruim 3 maal zoveel peren dan Nederland.

Inhoud:

Pesticiden kruipen door de schil

Peren zijn een typisch Hollandse fruitsoort. Ze worden in Nederland veel gekweekt maar in de VS, China en Italië wordt de Nederlandse perenproductie ruimschoots overtroffen. De peer is vrij gezond maar staat de laatste tijd in een kwaad daglicht omdat er bekend is geworden dat pesticiden door de flinterdunne schil van peer heen gaan waardoor het vruchtvlees verontreinigd wordt met de ziekteverwekkende pesticiden. Daarom is het verstandig om biologische peren te eten.

Peren; veel gezonde vezels

Peer bevat geen mineralen van betekenis en slechts 2 vitaminen: C en K. Peren bevatten wel veel vezels die goed zijn om het eten op gelijkmatige wijze te verteren. Peren behoren samen met appels, pruimen, dadels en vijgen tot het fruit met de meeste vezels. In een 8-jarig onderzoek onder ruim 50.000 vrouwen die de menopauze achter de rug hadden bleek dat vrouwen die veel vezels aten 34% minder kans hadden om borstkanker te ontwikkelen. Vezels zorgen er ook voor dat energie zeer gelijkmatig in het bloed wordt opgenomen waardoor grote schommelingen in het bloedsuikergehalte voorkomen worden. Hierdoor voel je je minder snel moe. Vezelhoudende vruchten zijn een goed middel voor diabetes mellitus-patiënten om hun schommelingen in de insuline-aanmaak te verlagen.

Perenbloesem / Bron: Elf / Wikimedia CommonsPerenbloesem / Bron: Elf / Wikimedia Commons

Macula-degeneratie

Peren werken goed tegen maculadegeneratie. In een studie waaraan 110.000 mensen deelnamen bleek dat zij die 3 of meer stuks fruit per dag aten minder kans op maculadegeneratie hadden. Dit is een oogziekte waardoor je steeds minder gaat zien tot blindheid volgt. Het genezende effect komt vooral door de antioxidantwerking van peer.

Voedingstoffen in peer

Peren bevatten veel kalium, koper en vitamine C. Vitamine C behoort tot de sterkst werkende antioxidanten. Koper is ook een antioxidant. Uit Oostenrijks onderzoek bleek dat het aantal antioxidanten toeneemt naarmate de peer rijper wordt. De peer is zelfs het gezondst als hij bijna overrijp is. Peren liggen zelden rijp in de winkel. Ze kunnen door het vervoer snel stuk gaan. Daarom moet je de onrijpe peer een paar daagjes in de fruitschaal neerleggen. Wanneer hij met andere vruchten samen in een schaal ligt, rijpt hij sneller.

Gedroogde peer / Bron: Vicki Nunn / Wikimedia CommonsGedroogde peer / Bron: Vicki Nunn / Wikimedia Commons

Gezondheidsvoordelen van peer

Peren zijn rijk aan boron. Dit fytonutriënt helpt calcium mee botten steviger te maken. Hierdoor is de peer goed tegen osteoporose. Verder werkt het eten van peer preventief tegen kanker. Vezels in de peren werken specifiek tegen darmkanker. Vitamine C en koper werken door hun ontstekingsremmende capaciteit op celniveau goed tegen kankervorming overal in het lichaam. Ze gaan vrije radicalen tegen die celschade en DNA-schade aanrichten.

Eettips peer

Peren zijn heerlijk in combinatie met blauwe kaas. Maak eens een groene salade met sla, blauwe kaas en peren. Peren kun je ook uitstekend in een fruitsalade doen samen met mandarijn, mango, papaya, banaan, sinaasappel, kiwi en aardbei. Het is lekker om een geschilde peer in combinatie met roomijs te eten; het liefst zelf gemaakt roomijs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen met perenAfvallen met perenPeren zijn erg goed voor je en het kan helemaal geen kwaad deze regelmatig te eten. Een peer heeft veel goed eigenschapp…
Desserts met perenLekkere desserts met peren, een verfrissende perenflan met amandelen of een perenframbozen cake met amandelen. U leest h…
Herfst: peren verwerken tot heerlijke receptenHerfst: peren verwerken tot heerlijke receptenPeren mogen dan wel heel het jaar in de winkelrekken liggen, vanaf september zijn ze overal in overvloed aanwezig. Peren…
Recepten met peer en stoofpeerPeren zijn populaire vruchten die erg veel weg hebben van appels. Er bestaan twee verschillende categorieën peren, namel…
Recepten met peer; zoet en hartig voor gebak of dessertRecepten met peer; zoet en hartig voor gebak of dessertPeren zijn het hele jaar door verkrijgbaar bij de groenteboer en in de supermarkt. Maar een net rijpe peer zo van de boo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Keith Weller / Wikimedia Commons
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=28
  • http://www.usapears.com/en/Facts%20And%20Nutrition/Healthy%20Choice/Pear%20Nutrition%20Facts/Dietary%20Guidelines%20for%20Americans.aspx
  • http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=17&id=377&page=9
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Pear
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Elf / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Vicki Nunn / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van peer"

Reactie

Els, 05-08-2015 09:20 #1
Wanneer je last hebt van een "kikkerbekje" waarmee bedoelt wordt, ontstoken mondhoeken, verdwijnt dit heel snel binnen drie dagen, door het eten van peren mét schil en het opbrengen van een dun laagje vaseline op de mondhoeken.
In de perenschil zit namelijk een stofje dat hiervoor helend werkt Reactie infoteur, 05-08-2015
Bedankt voor deze waardevolle tip!

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!