InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van zwarte bes

De geneeskracht van zwarte bes

De geneeskracht van zwarte bes Superfruit hoeft niet uit exotische oorden te komen. De zwarte bes is volgens experts gezonder als de dure maar momenteel nogal hippe goji-bessen. Zwarte bessen doen het goed in de tuin. Het is een lekkere vrucht met veel geneeskracht. De zwarte bes is rijk aan antioxidanten. Van zwarte bessen is het makkelijk jam maken als je er teveel van hebt. Het is een leuke plant voor in de moestuin. Hij geeft je jaarlijks heerlijke bessen.

Inhoud:

Zwarte bes is superfood

Volgens onderzoeken door de Scottish Crop Research Institute staat de zwarte bes op nummer 1 als het gaat om antioxidanten. Ze zijn gezonder dan goji-bessen. Op nummer twee stond volgens dit Schotse instituut de framboos, gevolgd door blauwe bessen, aardbeien en granaatappels. De bes is rijk gevuld met fytonutriënten anthocyaninen, wat sterke antioxidantwerking heeft. Het behoort tot de voedzaamste vruchtjes der aarde.

Cassis

Zwarte bessen groeien in Noord Azië, Noord-Europa en Centraal Europa. Ze kunnen goed tegen de kou en vochtigheid en komen daarom van nature in Nederland en België voor. Zwarte bessen groeien in het wild in Nederlandse loofbossen. Ze houden van een bosgebied. Het zwarte sap wordt cassis genoemd. Van dit sap wordt ook een vruchtensap gemaakt en het is de basis voor de cassis die we kennen als priklimonade.

Zwarte bessen stekken

Je kunt de zwarte bessenstruik eenvoudig vermeerderen door hem te stekken. Wanneer je de struik snoeit, gooi dan de takjes niet weg maar zet ze in water net zo lang er worteltjes aankomen. Vervolgens doe je ze in een pot met aarde op de vensterbank. Na enkele maanden zijn de plantjes sterk genoeg om buiten neer te zetten. Je kunt ze dan in een grote pot doen of in de volle grond zetten.

Voedingswaarde zwarte bessen

In zwarte bessen zitten gezonden vitaminen en mineralen. Het bevat de vitaminen B1, B2, B5, B6 C en E. Het zit door zijn vitamine C en E-gehalte al boordevol met antioxidanten. Er zitten de mineralen calcium, magnesium, kalium, fosfor en ijzer in. Er zitten veel polyfenolen en andere fytonutriënten in zwarte bessen. Zo zit het vol met de anthocyaninen chrysanthemine, antirrhinine tulipanine en myrtilline. Deze laatste stabiliseert het bloedsuikerniveau waardoor er minder insuline nodig is. Diabetespatiënten hebben baat bij het eten van zwarte bessen.

Medicinale plant

De zwarte bes is niet alleen een culinair genot maar ook een bewezen medicinale plant. In de 18e eeuw werd er door een abt in het klooster van Dijon gezegd dat zwarte bessen garant staan voor een eeuwige jeugd. De zwarte bes werkt goed om de ouderdomsziekte reuma te voorkomen en vermindert daarnaast reeds aanwezige reumaklachten. Ook wordt er van gezegd dat het de werking van de lever, alvleesklier, milt en nieren stimuleert. Verder zou de zwarte bes goed werken voor mensen die aan astma leiden.

Zwarte bessen aan de struik / Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsZwarte bessen aan de struik / Bron: Onbekend / Wikimedia Commons

Uitwendig gebruik

Het sap van zwarte bessen werkt ook tegen huidziekten zoals eczeem, dermatosis, abcessen en insektenbeten. De bloemetjes van de zwarte bessenstruik worden gebruikt om hun medicinale werking bij urticaria of netelroos.

Thee van de blaadjes

De blaadjes van de zwarte bessenplant kunnen worden gebruikt om thee van te zetten. Twee theelepels aan blaadjes zijn goed om 250 ml thee te maken.

Zwarte bessensap voor de keel

Gorgelen met zwarte bessensap is goed voor de keelamandelen. Wanneer deze pijn doen dan kan zwarte bes een uitkomst bieden. Voorts helpt het goed tegen ontstekingen in het spijsverteringskanaal.

Zaadjes uit zwarte bes goed voor de bloedvaten

Het essentiële vetzuur Alfa-linoleenzuur zit ook in de zwarte bes. Dit is een vetzuur wat voorkomt in sommige plantaardige olieën. Het is een omega 3 vetzuur wat in het lichaam onmisbaar is voor de ogen, hersenen, het gehoor en het hart. Ook zit er gamma-linoleenzuur in de zaadjes van het zwarte besje. Deze stof werkt vaatverwijdend, tromboseremmend en bloeddrukverlagend. Bovendien bleek uit wetenschappelijk onderzoek dat olie vervaardigd uit de zaadjes van zwarte bessen het risico op constutioneel eczeem bij baby´s wordt verlaagd als de moeder die ze borstvoeding geeft deze olie gebruikt.

Eettips zwarte bessen

Zwarte bessen zijn een lekkere fruitsoort om weg te snacken. Je kunt ze ook naast een bolletje ijs leggen als versiersel voor het toetje. Zwarte bessen misstaan niet in een lekkere zomerse vruchtensalade. Je kunt ze eenvoudig pureren en mengen met honing om er een sausje van te maken dat je over pannenkoeken, flensjes of zelf gemaakt roomijs kunt doen. Het is een dankbare vrucht om heerlijke jams van te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwarte bessen zijn heel gezondZwarte bessen zijn heel gezondBessen en bramen, frambozen zijn allemaal vruchten die heel erg gezond zijn. Toch worden ze niet heel veel gegeten, niet…
Wat is gezond eten? SuperfoodWat is gezond eten? SuperfoodGezond eten kan op verschillende manieren. Superfood is een term die is komen overwaaien vanuit Amerika. Wat is superfoo…
Last van wallen? Verminder ze met smoothiesLast van wallen? Verminder ze met smoothiesHeb je last van wallen en donkere kringen onder de ogen? Hebben de vele feestjes hun gevolgen voor de huid? Gelukkig kan…
De geneeskracht van rode besDe geneeskracht van rode besRode bessen zijn halfdoorzichte ronde vruchtjes met een helderrode kleur. Het is een mooie plant die medicinale kracht e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Aconcagua / Wikimedia Commons
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Blackcurrant
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Delphinidin-3-O-glucoside
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Gamma-linoleenzuur
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_bes
  • http://www.liveandfeel.com/medicinalplants/black_currant.html
  • http://www.dailymail.co.uk/health/article-462802/Blackcurrants-berry-best-fruit-you.html
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Onbekend / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van zwarte bes"

Reactie

Piet Howell, 06-07-2016 12:16 #1
Heeft u adressen in de buurt van Haarlem waar ik zwarte bessen kan kopen? Reactie infoteur, 07-09-2016
Als ik het al zou weten, dan zou ik geen reclame maken voor bedrijven. Ik zou willen zeggen: koop een paar struiken en zet deze in de tuin of op het balkon, dan heb je elk jaar je eigen bessen en kun je er jam van maken of ze zo opeten.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!