InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van radijs

De geneeskracht van radijs

Radijsjes zijn een lekkere groente die je ongekookt moet opeten. Ze smaken enigszins scherp waardoor je er niet meer dan twee achter elkaar kunt eten. Radijzen zijn de wortel van de plant maar de bladeren zijn in principe eetbaar maar dat gebeurt niet vaak. Radijsjes worden ook als kiemgroente gegeten.

Inoud:

Vezels in radijs

Radijsjes bevatten veel vezels. Deze helpen andere voedingsstoffen beter te verteren. De nutriënten worden gelijkmatiger door het bloed opgenomen. Daardoor werkt de radijs goed tegen elke ziekte maar met name tegen diverticulitis, hartziekten, diabetes en darmkanker. Je kunt hart- en vaatziekten voorkomen door inzicht in de juiste voeding. Radijsjes zijn daar een voorbeeld van. Hetzelfde geldt voor suikerziekte; diabetes mellitus is voorkombaar met voeding. Er zitten antioxidanten in groente en fruit. De radijs kan door de vele antioxidanten die het bezit welvaartsziekten buiten de deur houden.

Antikanker groente

Volgens onderzoek uitgevoerd door de Jawaharlal Nehru Universiteit in New Dehli, India, bleek dat stoffen in radijsjes de ontwikkeling van kankercellen beïnvloeden wat leidt tot apoptose, de plotselinge dood van kankercellen. Radijsjes zijn dus een prima groente voor een dieet tijdens de chemokuur. Er zitten allerlei anthocyaninen in die ervoor zorgen dat gifstoffen uit het lichaam verwijderd worden. Vitamine C werkt als antioxidant die vrije radicalen bestrijdt. Deze vrije radicalen kunnen schade aanrichten in cellen. Ze kunnen ook het DNA van cellen vernietigen wat de weg vrij maakt voor het ontstaan van kanker. Met name kankers in de ingewanden worden tegen gegaan. Het is ook goed tegen mondkanker en nierkanker.

Radijsjes tegen overgewicht

Radijzen herbergen geen vet en zeer weinig calorieén. Er zitten wel enorm veel voedingsstoffen in. Van radijs ga je snel vol zitten. Het wordt daarom aangeprezen als een groente die goed is om te eten als je wilt afvallen. Wanneer je afvalt is het ook belangrijk om te weten dat er allerlei in vetten ingekapselde gifstoffen vrij komen in het lichaam. Daarom moet afvallen altijd gepaard gaan met detoxen. Radijsjes zorgen voor een goede detoxificatie van het lichaam.

In een biologische winkel kun je zaadjes van radijs kopen om zelf kiemgroenten te maken. Deze zaadjes zijn na 5 dagen eetbaar als kiemgroente.

Detoxen met radijs

Radijs is goed voor de spijsvertering omdat er veel vezels in zitten. Radijs gaat constipatie tegen. Het voert alle overbodige toxinen uit het lichaam.Het stimuleert ook de werking van de nieren. In de nieren worden gifstoffen opgeslagen zodat ze geen schade kunnen aanrichten in het lichaam. Door radijsjes te eten gaan de nieren harder werken om gifstoffen af te voeren. Om de spijsverteringsbevorderende en nierfunctiestimulerende werkingen is de radijs een uitstekende detoxgroente.

Radijs, goed voor de nieren

Radijsjes helpen gifstoffen uit de nieren af te voeren. Radijsjes werken als natuurlijk diureticum. Er wordt ook gesynthetiseerd diureticum verkocht als medicijn, meer bekend onder de naam plaspil. Radijzen zijn een natuurlijk middel dat uitscheiding van water door de nieren bevordert. Een plaspil heeft dezelfde werking. Wanneer gifstoffen zich ophopen in de nieren kan dat leiden tot nierziekten. Regelmatig radijsjes eten werkt dus preventief tegen nierziekten.

Voedingswaarde radijs

Zo klein als de radijs is bulkt hij van de vitamientjes. In radijzen zit veel vitamine C en vitamine K. Het vitamine B-complex is goed vertegenwoordigd met B3(niacine), B5(pantotheenzuur), B6(pyridoxine) en B11(foliumzuur). Er zitten allerlei mineralen in, zij het niet in grote hoeveelheden. Mineralen zitten gelukkig in veel verschillende groente. Kalium, calcium, magnesium, ijzer, zink en mangaan huizen er in het kleine radijsje. Dat is een flinke hoeveelheid fytonutriënten voor zo klein stukje groente.

Eettips radijs

Radijsjes zijn ideaal om een salade wat pittiger te maken. De scherpe smaak laat zich goed combineren met een zure dressing van azijn of citroensap. Het radijsje is een ideale snoepgroente. Radijzen kun je daarom het beste op een bordje leggen met kerstomaatjes, komkommer en wortel zodat je een snackgroentemix serveert aan je gasten. Het is hiermee een ideale toevoeging op een plateau met gemengde snackgroenten. Radijsjes passen ook in een groentensmoothie. Mix eens een paar radijsjes met een beetje gember en een hele komkommer. Doe er wat kruiden bij zoals verse tijm, peterselie en basilicum en je hebt een heerlijke en supergezonde drank.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je eigen moestuin: RadijsJe eigen moestuin: RadijsRadijsjes zijn erg leuk voor in je moestuin. Kinderen vinden het ook heel leuk om zelf radijs te kweken, omdat ze zon v…
Marokkaans koken - saladesDe Marokkaanse keuken heeft naast heerlijke tajines nog veel meer te bieden. Zo zijn de Marokkaanse salades bijvoorbeeld…
Allemaal aan de snackgroentenAllemaal aan de snackgroentenOorspronkelijk bedacht om kinderen aan de groenten te krijgen, wordt het inmiddels ook gebruikt om de gezondheid in zijn…
De geneeskracht van rettichRettich is directe familie van de radijs en de rammenas. Je zou rettich ook een witschillige rammenas kunnen noemen. Ret…
Een frisse maar goed gevulde zomerse maaltijdsaladeOp een warme zomerdag heb je niet altijd zin in een stevige maaltijd, of om uitgebreid te koken. Met deze maaltijdsalade…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Radish
  • http://www.organicfacts.net/health-benefits/vegetable/health-benefits-of-radish.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Diureticum
  • http://www.fatburningfurnace.com/blog/radish-nutrition-facts-%E2%80%93-health-benefits-of-radishes
  • Foto´s : Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van radijs"

Reacties

Rene Pijnen, 11-06-2016 07:35 #8
Het is onzin dat je niet meer dan twee radijsjes kunt eten. Mijn vrouw en ik eten ze elke dag. 6 of 7 geen probleem. Alleen zit je er wel snel vol van Reactie infoteur, 07-09-2016
Dat staat er ook niet. Ik eet zelf ook wel eens een bos radijs gedurende een dag. Maar twee achter elkaar eten is nest heftig, als ze scherp zijn (tegenwoordig zijn ze helaas vaak iets minder scherp). Bijna niemand denkt na het eten van twee scherpe radijsjes: laat ik nog een derde nemen. De meeste mensen eten eerst even iets anders voordat ze de volgende radijs pakken. Zo bedoelde ik dat.

Karin, 13-12-2015 11:09 #7
Beste infoteur,

De reactie van u omtrent de pittigheid van de radijs is totaal ONJUIST! Het heeft niks met het telen in een kas te maken, maar met de hoeveelheid zonuren de radijs heeft gehad.
De zon activeert het mosterdzaadje in de radijs waardoor het pittiger of minder pittig wordt. Zo is radijs in de zomer, of uit Egypte altijd pittiger dan radijs in de winter. Dit heeft ook helemaal niks te maken met geprepareerde grond en synthetische mineralen.

Met vriendelijke groeten, Reactie infoteur, 27-03-2016
Totaal onjuist? Hoe verklaar je dan dat er milde radijsjes zijn in de zomer- en herfstmaanden?

Op zich heb je gelijk dat tijdens de warme maanden normaal gesproken de radijsjes wat scherper smaken. Maar of dat met zonlichturen te maken heeft… De radijsjes in de winter doen er veel langer over om te groeien. Daarom zal het uiteindelijk niet zo veel verschil uitmaken hoeveel zonne-uren een winterradijsje heeft gekregen.

Daphne Laanen, 01-10-2015 16:31 #6
Daphne 1 okt'15
FIjn om te lezen dat radijsjes zo goed zijn voor veel dingen. Ik houd er van nu af aan rekening mee en hoop nog een tijdje gezond te blijven. Ben 68 jaar.
p.s. helpt het ook tegen rugpijn? Reactie infoteur, 27-03-2016
Daar is niets over bekend. Het is wel bekend dat mensen die radijsjes oogsten voor hun werk vaker last hebben van rugpijn, maar dat bedoelt u natuurlijk niet.

Johannes, 06-09-2015 21:57 #5
Hallo. Ik geloof dat de gegevens niet helemaal juist zijn. Radijs verhoogt het risiko op darmkanker. Ook gaat de bloeddruk erdoor omhoog. In normale hoeveelheden zijn radijsjes echter ok. Reactie infoteur, 07-09-2015
Beste Johannes, Je GELOOFT? Wil je voortaan alsjeblieft ZEKER WETEN of de gegevens juist zijn? Want jouw geloof in deze is namelijk onjuist.
Radijsjes zijn antikankergroente: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20652750
De bloeddruk wordt verlaagt door radijsjes, dat blijkt bv uit dit wetenschappelijk onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22977684

Waarom schrijf je een reactie waarin je dingen gelooft die helemaal niet kloppen?

Herma, 06-09-2015 09:14 #4
Hallo
Graag zou ik willen weten hoeveel radijsjes je per dag zou moeten eten om de plaspil te kunnen laten staan.
mvg
ps Prima site Reactie infoteur, 07-09-2015
Ik begrijp de vraag maar de vraag gaat uit van een concept dat niet werkt. Wij zijn opgevoed om te denken: als we ziek zijn nemen we een pil. Nu, sinds het derde millennium denken we in het verlengde hiervan: in plaats van pillen kunnen we ook voeding innemen tegen ziekten. Dat betekent echter niet dat voor ieder mens een exact gelijk aantal radijsjes hetzelfde effect hebben. Iedereen zit anders in elkaar, heeft een andere constitutie. Daardoor heeft iedereen andere ziekten en andere kruiden, groenten en geneesplanten nodig om te herstellen. Het is goed om te bedenken dat voeding als overmatig witmeel, suiker en supermarktoliën tot hart- en vaatziekten en bloeddrukproblemen kunnen leiden. En dat er gezond, vers voedsel bestaat wat deze ziekmakende werking niet heeft maar juist het tegenovergestelde. Op basis van deze kennis kun je zelf beslissen wat en hoeveel je wilt gaan eten. Ook kun je dit besluiten in overleg met een fytotherapeut of natuurgeneeskundige die ervoor hebben doorgestudeerd om natuurlijke producten op medicinale wijze in te zetten.

Ray, 16-07-2015 20:37 #3
Beste Katrien,

Waarom zijn sommige radijsjes zeer heet en andere weer meer waterig?

Alvast Bedankt. Reactie infoteur, 17-07-2015
Beste Ray,
Katrien heeft gereageerd op dit artikel, de schrijver is ondergetekende. Maar misschien weet Katrien wel het antwoord! Zelf denk ik dat het kan liggen aan de manier van kweken. Radijzen worden tegenwoordig in een kas gekweekt en de grond moet behoorlijk worden geprepareerd en voorzien worden van synthetische mineralen willen ze nog groeien. Biologische radijzen zijn vaak wat scherper omdat ze van de koude grond komen. Biologische groenten bevatten eveneens meer voedingsstoffen.
Thomas

Katrien Demeulemeester, 10-07-2015 00:16 #2
Beste,
Ik eet geweldig graag radijzen. Mijn vraag is of men er ook teveel van kan eten? Kan overdaad schaden, aub? Ik eet toch zeker 2 bundeltjes per dag.
Vriendelijke groeten,
Katrien Reactie infoteur, 10-07-2015
Beste Katrien,
Twee bosjes radijs is prima per dag. Het is relatief veel maar niet ongezond, integendeel!
Vriendelijke groet
Thomas

Wout, 23-06-2015 12:19 #1
Ben 65 eet vaak radijsjes wist niet dat het zo gezond was. Goede informatie. Bedankt.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-12-2012
Gepubliceerd: 21-07-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!