InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van gedroogde vruchten

De geneeskracht van gedroogde vruchten

Gedroogd fruit is lekker en gezond snoepgoed. Sinds de oudheid wordt gedroogd fruit gebruikt om eten te verrijken. Je kunt eten op een natuurlijke manier zoet maken met gedroogd fruit. Daarnaast is het ook nog eens gezond. Er zitten wel iets minder vitaminen in dan in vers fruit maar je kunt van gedroogd fruit meer eten. Het is een lekker en geneeskrachtig ingrediënt in vele soorten maaltijden.

Inhoud:

Schillen kun je drogen

Er zijn allerlei gedroogde vruchten te koop. De verschillende soorten staan onderaan dit artikel in een tabel. De makkelijkste manier om gemengde gedroogde vruchten te kopen is het kopen van een zak tuttifrutti. Daar zit al een mengsel in. Je kunt losse rozijnen, gedroogde appel, gedroogde cranberry en gojibessen kopen. Het is ook een goed idee om zelf vruchten te drogen. Dat geldt ook voor gedroogde vruchtenschillen. Hiervan is het relatief makkelijk om ze te drogen omdat je ze gewoon op een bordje kunt doen dat je op de CV zet of voor een raam waar veel zon naar binnen komt. Van biologische appels en sinaasappels kun je de schil drogen om ze later te gebruiken voor een zelfgemaakte vruchtenthee. Op de schil van niet-biologische appels zitten teveel pesticiden om te eten.

Fruit werd 5000 jaar gelden al gedroogd

Gedroogde vruchten werden veel door de Sumeriërs gebruikt. Een gedroogd abrikoosje smaakt net als een snoep en bevat in tegenstelling tot snoep vele gezonde voedingsstoffen. Sumeriërs hebben vele recepten geschreven op kleitabletten waaruit blijkt dat ze in brood veel gedroogde vruchtjes stoppen. Overblijfselen daarvan in ons tijdperk zijn de krentenbol, en brood met stukjes sucade, wat gesuikerd fruit is.

Pas op voor sulfur dioxide

Tegenwoordig wordt er sulfur dioxide gebruikt om fruit mee te drogen. Sulfur is een gas dat wordt gemaakt uit verbrande olie of steenkool. In tegenstelling tot wat mensen denken verlengt dit de houdbaarheid niet maar het zorgt voo een betere kleur. Rozijntjes zonder sulfur zijn donker en rozijntjes met sulfur zijn okergeel. Gedroogd fruit is met en zonder sulfur enkele jaren houdbaar. Sulfur kan voor de meeste mensen geen kwaad, zeggen overheidsinstanties, maar sommige mensen hebben er toch last van. Je kunt er flinke jeuk en uitslag van krijgen. Mensen met astma en bronchitus kunnen een tijdelijke verergering van klachten hebben. Onderzoek wijst ook uit dat sulfur dioxide longkanker, lymfeklierkanker en leukemie kan veroorzaken. Dat zijn vreselijke ziekten die er jaren over kunnen doen om in het lichaam te ontwikkelen. Daarom is het beter voor iedereen om gedroogde vruchten met sulfur dioxide te laten staan. In de biologische winkel kun je gedroogd fruit zonder sulfur kopen.

Lange bewaartijd

Om fruit een lange bewaartijd te geven hoef je het alleen maar te drogen. De bacteriën en enzymen die fruit doen rotten hebben water nodig. Wanneer je het vocht uit een vrucht laat onttrekken dan krijgen ze geen kans en rot de vrucht niet. Het grote voordeel aan het drogen van fruit is de langere houdbaarheid. Traditioneel wordt fruit in de zon gedroogd maar tegenwoordig zijn er industriële manieren om fruit te drogen in speciale ovens. Een andere methoden is vriesdrogen waarna van het poeder een vruchtensap wordt gemaakt. Jus d´orange en appelsap wordt zo geproduceerd.

Vitaminen in gedroogd fruit

Door warmte van een oven op de vruchten los te laten gaat er wel wat vitaminen verloren. In gedroogde vruchten zit minder vitamine C dan in verse vruchten. Daar staat tegenover dat de fytonutriënten zich in hogere concentraties bevinden in de gedroogde variant van fruit. Er zitten veel polyfenolen in fruit die als antioxidant werken. Ze helpen mee schade aan cellen aangericht door vrije radicalen te voorkomen. In sommig fruit zit van een bepaalde vitamine of mineraal veel meer. Zo zit er in gedoogde abrikozen relatief veel vitamine A en pruimen zijn een bovengemiddeld goede bron van vitamine K. Gedroogd fruit zit boordevol vezels. Deze helpen het eten beter en geleidelijker te verteren. In vrijwel al het gedroogde fruit zitten de mineralen magnesium, mangaan, koper, ijzer, kalium en calcium.

Tuttifrutti

Tuttifrutti is het bekendste gerecht dat veelvuldig van gedroogde vruchten gebruik maakt. Er zit gedroogde abrikoos, pruim, peer, perzik en appel in. Je kunt ook tutti frutti kopen om deze vruchtjes door je zelfgemaakte muesli heen te doen. Dan hoeft er geen suiker meer door, want gedroogde vruchten zijn zeer zoet en bevatten relatief meer calorieën omdat het minder gewicht is. Een gedroogde appel bevat in principe net zoveel calorieén als een niet-gedroogde appel.

Het rozijntje

Rozijnen is de bekendste gedroogde vrucht. Rozijnen zijn gedroogde druiven. Kinderen wordt vaak een doosje rozijntjes gegeven zodat ze redelijk gezond kunnen snoepen. Als aanvulling daarop zou je ook gedroogde abrikozen, pruimen en appels kunnen snoepen. Gedroogde vruchten zijn erg gezond omdat ze allerlei fytonutriënten bevatten.

Wanneer je gedroogd fruit zoals vijgen wilt gebruiken om de muesli zoet te maken dan is het verstandig de vijgen een nachtje te laten weken.

Raw food

In het raw fooddieet wordt geen suiker gebruikt. Men gebruikt vruchten om zoete hapjes te maken. Er kan zeer lekker gebak worden gemaakt met gedroogde dadels. Je kunt stukjes gedroogd fruit toevoegen aan pannenkoekenbeslag. Gedroogd fruit klein snijden, in de pan doen en daaroverheen het pannenkoekbeslag schenken om een heerlijke tuttifruttipannenkoek te maken is een prima manier om een lekker toetje te maken. Gedroogd fruit kun je uitstekend over een salade strooien; vooral vermengd met de zure citroen als dressing kan het gedroogde zoete fruit heerlijk smaken bij een groene salade.

Tabel gedroogde vruchten

AppelTomaatKersVijgPruim
PerzikMangoGoji-besPapayaBlauwe bes
RozijnDadelsZwarte besTomaat

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waar koop je nootjes en gedroogde vruchten?Waar koop je nootjes en gedroogde vruchten?Nootjes en gedroogde vruchten zijn heerlijk om zo op te eten, maar je kunt er ook taarten mee bakken of gevulde koeken m…
Rozijnen, zijn ze gezond of niet?Rozijnen, zijn ze gezond of niet?Rozijnen, een heerlijk tussendoortje! Kinderen snoepen graag van een lekker doosje rozijntjes. Niet alleen kinderen zijn…
Eet deze vruchten als je spiermassa wilt opbouwen!Eet deze vruchten als je spiermassa wilt opbouwen!Sommige levensmiddelen zijn beter dan andere voor mensen die proberen om hun spiermassa te vergroten. Bepaalde vruchten…
Basische voeding, recepten voor ontbijt: een portie energie!Basische voeding, recepten voor ontbijt: een portie energie!Veel van de gezondheidsklachten ontstaan doordat onze voeding overwegend zuurvormend is. Door het nuttigen van teveel zu…
Een gezond ontbijt: zelf muesli makenWilt u graag een gezond ontbijtje maken waarmee u de dag vrolijk en vol energie begint? Probeert u dan eens zelf muesli…
Bronnen en referenties
  • http://www.livestrong.com/article/340262-is-dried-fruit-healthy-to-eat/
  • http://www.lifescript.com/diet-fitness/articles/i/is_dried_fruit_really_a_healthy_snack.aspx
  • http://www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/healthy-eating/12-healthiest-dried-fruits.html
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Dried_fruit
  • http://www.fitsugar.com/Sulfured-Dried-Fruit-Unhealthy-8075659
  • http://www.livestrong.com/article/317156-the-health-risks-of-sulfur-dioxide-in-dried-fruits/
  • Alle foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van gedroogde vruchten"

Reactie

Wim Schigt, 20-04-2016 19:06 #1
Moet je gedroogd fruit eers wassen/spoelen voordat je het eet? BVD voor uw antwoord.
Vr. Gr.
Wim Schigt Reactie infoteur, 24-04-2016
Veel gedroogde vruchten bevatten sulfurdioxide, een stofje dat ervoor zorgt dat het gedroogde fruit meer zijn kleur behoudt. Dit is niet een heel gezond stofje. Op biologisch gedroogd fruit zit het niet. in principe hoeven fabrikanten geen sulfur op het fruit te doen. Je kunt zelf fruit drogen en rustig 10 jaar bewaren. Maar als je gedroogd fruit uit de supermarkt koopt, kun je ervoor kiezen om het zekere voor het onzekere te nemen en de gedroogde vruchten af te spoelen en te drogen. Want ons lichaam krijgt al genoeg gekke stoffen binnen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 28-11-2012
Gepubliceerd: 21-07-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!