InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van nectarines

De geneeskracht van nectarines

De geneeskracht van nectarines Een nectarine is het stevige tweelingzusje van de perzik. Nectarines hebben in vergelijking met de perzik iets meer stevigheid. Ze zijn makkelijker in blokjes te snijden dan de snel zachte perzik. Nectarines zijn kwa smaak zeer vergelijkbaar met de perzik. Het is een heerlijk oranje-geel fris fruit wat prima past in een gemengde fruitsalade.

Inhoud:

Godenvrucht

Necatarine is een zeer gezonde vrucht. Hij dankt zijn naam aan de godendrank genaamd nectar of ambrosia, wat een heerlijke drank moet zijn geweest waar de goden zich tegoed aan deden. De nectarine is een voortreffelijk smakende vrucht. Er zijn maar weinig mensen die het niet lusten. Bovendien is het zusje van de perzik vrij gezond. Er zitten antioxidanten in die het lichaam gelijk omzet in vitamine A. Een nectarientje zorgt voor een vijfde deel van de behoefte aan vitamine A volgens de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH).

Spontane nieuwe vrucht

Bijzonder aan de nectarine is dat hij nog maar ongeveer 2000 jaar bestaat. Het is een mutatie van een perzik, dat wil zeggen een spontaan ontstane nieuwe soort perzik. Eigenlijk is de nectarine een perzik zonder fluwelen jasje. Dat blijkt uit DNA-onderzoek. De eerste nectarine met een gladde huid moet zijn gegroeid aan een perzikboom. Er zijn tegenwoordig veel gecultiveerde nectarine-bomen. Maar het idee dat een nectarine is ontstaan als gecultiveerde perzik, klopt niet. Ook het idee dat nectarine een kruising is van een pruim en perzik klopt niet. Hij heeft wel de smaak van een perzik en de schil van een pruim maar het is geen kruising.

Luteïne en vitaminen

Nectarines hebben als voordeel boven de perzik dat de schil wel gegeten kan worden. Je moet hem goed wassen en eigenlijk is het aan te raden alleen biologische nectarines te eten aangezien de vrucht pesticiden kan bevatten. Het staat in de top 10 van vruchten die het het meeste landbouwgif bevatten. Verder zit er veel vitamine C, luteïne en zeaxanthine in de nectarine. Luteïne is een fytonutriënt dat de vruchtbaarheid van de vrouw reguleert en het speelt een rol in de ogen. Zeaxanthine is nog belangrijker voor de ogen en voorkomt oogstaar. Verder zit er veel vitaminen in uit het B-complex zoals B1(thiamine )B3(niacine), B5(pantotheenzuur en B6(pyridoxine). Voorts bevat nectarine de mineralen kalium, ijzer, zink, koper en fosfor.

Oranje carotenoïden

In oranje gekleurde vruchten worden altijd carotenoïden aangetroffen. De nectarine is daar geen uitzondering op. Deze zoetsappige vrucht zit boordevol antioxidanten. De meeste hiervan zitten net onder de schil. Het is dus verstandig om niet met een mesje te schillen maar of de schil op te eten of het flinterdunne schilletje er voorzichtig af te trekken. Wanneer de nectarine goed rijp is dan kun je zo de schil eraf pielen en heb je geen mes nodig.

Wordt snel bruin

Nectarine is een heerlijk snackfruit. Je moet het wel snel opeten anders wordt het bruin. Dit bruin worden heeft geen gevolgen voor de voedingswaarde en bruin gekleurd fruit ziet er lelijk uit in een fruitsalade. Direct na het pellen komt er een enzymreactie op gang wat het vruchtvlees bruin maakt. Als je het vruchtvlees even in water met azijn doopt dan gebeurt de bruinverkleuring iets minder snel. Je kunt de nectarine vlak voor het opdienen van de salade in de saladeschaal doen.

Chinese vrucht

Nectarines komen net als perziken uit China. Via het antieke Perzië, wat nu Iran is, zijn ze naar het Midden-Oosten gekomen en later naar het oude Griekenland en Spanje. In de 17e eeuw werden ze ook in Noord Europese landen gekweekt. De boom groeit in Nederland maar het is hier te koud om er elk jaar een goede oogst van te krijgen. Tegenwoordig worden 95% van alle nectarines in de VS gekweekt.

De pitten van de nectarine

In het pitje zit een eetbare vrucht, Er wordt aangeraden om niet meer dan enkele pitjes per dag te eten. In de pitjes zit amygdalin, wat in het lichaam wordt omgezet in cyanide of blauwzuur. Dat is een gifstof. Deze zit ook in perzikpitten en abrikozenpitten. Van de laatste wordt overigens gezegd dat het een werking heeft tegen kanker, wat juist te maken heeft met cyanide. Het zou volgens de makers van abrikozenpitten.nl een gifstof zijn die vooral kankercellen bestrijdt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fruit: SteenvruchtenFruit: SteenvruchtenSteenvruchten worden voornamelijk geplukt en vervoerd wanneer deze nog niet volledig rijp zijn. Steenvruchten zijn zeer…
Perzikboom in de moestuinPerzikboom in de moestuinHet is mogelijk om in ons klimaat zelf perziken te kweken. Wanneer je een beschut plekje hebt met veel zon, kan je een g…
Drie lekkere wellnessdranken met pistacheDrie lekkere wellnessdranken met pistacheSmoothie’s en wellnessdranken zijn niet alleen lekker maar ook gezond. Pistachenoten hebben veel enkelvoudige en onverza…
De geneeskracht van perzikenDe geneeskracht van perzikenPerziken zijn een heerlijke sappige fruitsoort. Het perzikje is het sappige zusje van nectarientje. Van het schillen van…
Etymologie van fruitEtymologie van fruitFruit is gezond en lekker. Er zijn veel verschillende soorten fruit. We denken er nooit echt bij na, maar waar komen all…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onbekend / Wikimedia Commons
  • http://www.101healthyrecipes.com/health-benefits-of-fruit/nectarine-fruit-facts-health-benefits-101.php
  • http://www.mythweb.com/encyc/entries/nectar.html
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Peach#Nectarines
  • http://voices.yahoo.com/the-health-benefits-eating-nectarines-1370765.html
  • http://www.nutrition-and-you.com/nectarine.html
  • www.abrikozenpitten.nl
  • http://www.gardeningchannel.com/health-benefits-of-nectarine/
  • Foto´s wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van nectarines"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Medische informatie…
Schrijf mee!