InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vijg, een vrucht met medicinale eigenschappen

Vijg, een vrucht met medicinale eigenschappen

Vijg, een vrucht met medicinale eigenschappen De vijgenboom groeit ook in Nederland. Verse vijgen smaken heel anders dan de meestal gegeten gedroogde vijgen. Van vijgen wordt ook een jam gemaakt. Gedroogde vijgen zijn zoetig en kun je prima als gezonde vervanger voor snoep gebruiken. De vijg is gezond door zijn hoge gehalte aan vezels, kalium, calcium, mangaan en vitamine B6.

Inhoud:

Vijgenblad, goed voor diabetici

De vijgenboom groeit prima in Nederland. Het grote voordeel van een vijgenboom in de tuin is dat je ook de bladeren kunt gebruiken. Veel mensen zullen niet gelijk denken dat vijgenbladeren eetbaar zijn. De vijgenbladeren zijn vooral goed voor diabetespatiénten omdat door het eten van vijgeblad het insulinegehalte vanzelf iets hoger wordt. Het lichaam hoeft zelf minder insuline aan te maken en de diabetespatiënt hoeft minder insuline in te spuiten.

Goed voor spijsvertering

Vijgen zijn supergezond. Ze voorkomen tal van ziekten. De verse vijg is beperkt verkrijgbaar maar gedroogde variant van vijgen zijn er het hele jaar door. Vijgen bevatten een enorme hoeveelheid vezels. Deze vrucht is door het hoge vezelgehalte goed tegen constipatie, indigestie en maagpijn. Vijgen werken goed voor de spijsvetering in het algemeen.

Vijgen tegen diabetes

Vezelrijk voedsel zorgt ervoor dat nutriënten gelijkmatig door het lichaam opgenomen worden waardoor geen grote pieken en dalen ontstaan in de bloedsuikerspiegel. Doordat er veel kalium in de vijg zit, wat ook het bloedsuikerniveau meehelpt controleren, is de vijg een uitstekende vrucht voor een diabetes type 2 patiënt. Daarnaast werkt het eten van vijgen adequaat om deze vervelende ziekte te voorkomen.

Vijgen en melk

In de vijg zitten vele gezonde fytonutriënten. Zo zitten er omega 3 en omega 6 vetzuren in. Deze hebben een positieve invloed op het hart; ze voorkomen hartinfarcten. Vijgen zijn een goede vrucht om hart- en vaatziekten te voorkomen door voeding. Omega3 en omega6 zijn plantaardige vetten waar je geen gewichtstoename door krijgt, in tegenstelling tot transvetten die snel dik maken. In samenwerking met melk zorgt de vijg voor gewichtstoename. Het is dan ook een goede vrucht om aan te sterken na een operatie. Bovendien werken vijgen en melk goed voor een gezond sexleven. Hiervoor wordt aanbevolen om 3 gedroogde vijgen in een glas melk te weken en ze ´s morgens op nuchtere maag te eten. Succes gegarandeerd!

Goed tegen keelpijn

De vijg wordt traditioneel gebruikt als medicijn tegen keelpijn. Zijn medicinale werking tegen keelziekten ontleent hij aan de aanwezigheid van slijmstoffen of polymeren. Deze zitten ook in weegbree, lijnzaad, aloë vera en lindebloesem. Polymeren helpen de keel te smeren. De slijmstoffen manifesteren zich in de vorm van een slijmerige gelachtige substantie welke de slijmvliezen in de keel bescherming geven.

Goed voor de botten

Mensen die teveel zout eten krijgen op den duur te maken met calciumtekorten. Als je van zout houdt is het belangrijk om regelmatig calciumhoudend groente en fruit te eten. De vijg is een fruitsoort dat rijk is aan calcium en kalium. Dat zijn twee mineralen die de aanmaak van botweefsel bevorderen. Hierdoor helpt de vijg mee om de stevigheid van de botten te vergroten. De dichtheid van de botten wordt groter en de botten daardoor sterker. Het kan worden gegeten als je last hebt van osteoporose

Vijgen ipv suiker

Wanneer je gedroogde vijgen in water weekt en fijn maalt tot een smeuïge pasta, kun je deze verwerken in gebak als suikervervanger. Mensen die een raw food dieet doen gebruiken de vijg en andere gedroogde vruchten veel als vervanger van kristalsuiker, wat een product is waaruit alle voedingsstoffen zijn ontnomen. Wanneer je ´s morgens muesli eet dan kun je vijgen malen of in kleine stukjes snijden om ze vervolgens door de muesli te doen. Dan hoef je geen suiker meer toe te voegen.

Gedroogde vijgen als snack

Gedroogde vijgen zijn een ideale snack. Je kunt ze tijdens een gezellige avond op tafel leggen samen met snackgroenten, snackfruit en andere gedroogde vruchtjes. Het is ook lekker om een gedroogde vijg in je lunchpakket te doen.

Vijgen door de salade

Gedroogde vijgen zijn een prima fruit om door de groene salade te mengen. Je snijdt ze in stukjes en besprenkelt het met een snufje kaneel en een klein beetje nootmuskaat. Dat past zeer goed bij een groene salade van slabladeren waar ook fetakaas, paprikareepjes en wat rode uiringen in zitten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezonde snacks met vis, vijgen of knoflookHierbij geven we twee voorbeeldjes van gezonde snacks met vis. Vooral de vette soorten vis zijn een goede bron van eiwit…
Een vijgenboom is een sieraad in de tuinEen vijgenboom is een sieraad in de tuinIn de zuidelijke landen rondom de Middellandse Zee zien we zowel in tuinen als ook langs de weg veel vijgenbomen staan.…
Boomhoroscoop - haagbeuk en vijgenboomBoomhoroscoop - haagbeuk en vijgenboomHet boomtype haagbeuk is een type in de boomastrologie dat behoort bij mensen die geboren zijn tussen 4 en 13 juni of 2…
Diabetes type 2: oorzaak, verschijnselen, behandelingDiabetes type 2: oorzaak, verschijnselen, behandelingDiabetes is een stofwisselingsziekte die niet te genezen is. De ziekte kan ingrijpende gevolgen hebben voor je leven. Bi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dgazdik / Pixabay
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=24
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Slijmstof
  • http://www.organicfacts.net/health-benefits/fruit/health-benefits-of-figs-or-anjeer.html
  • http://suite101.com/article/fabulous-figs-a34848
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Vijg, een vrucht met medicinale eigenschappen"

Reacties

Egbert Hakker, 27-08-2016 18:26 #4
Ik heb ergens gelezen dat vijgen eten ook helpt tegen cholesterol. Correct? Reactie infoteur, 29-08-2016
Beste Egbert, Vanuit de fytotherapie staat de vijg niet bekend als cholesterolverlagend middel. Uit dit onderzoek blijkt zelfs dat vijgen de cholesterol-waarden enigszins zouden verhogen. Echter dat onderzoek kunnen we tegelijkertijd met een korreltje zout nemen aangezien er sprake is van gedroogde vijgen en deze zijn vrijwel altijd met zwavel bewerkt. Zwavel werkt cholesterolverhogend. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3169356/

Anita, 04-10-2015 12:27 #3
Hoe bereid je de bladeren dan?
Ikzelf denk aan de bladeren drogen en het als een infusie gebruiken, maar kan dat? Heb er totaal geen ervaring mee. Wel met de vijgen zelf.
Bij voorbaat hartelijk dank en vriendelijke groet.

Randa, 23-08-2015 10:31 #2
Beste

Ik heb gehoord dat vijgen zouden helpen voor een vlotte bevalling omdat dit zou ontspannen maar ik vind er niets over terug op internet. Weet iemand of dat klopt?
Of is dit eerder omdat het laxerend werkt?

Alvast bedankt Reactie infoteur, 04-09-2015
Je vraag is het antwoord :) Soms gaat een bevalling niet vlotjes omdat er te veel ontlasting in de darmen zit van de aanstaande moeder. Het eten van vijgen bevordert de spijsvertering waardoor ook de bevalling een grotere kans heeft vlotjes te verlopen.

Willem, 20-04-2015 13:22 #1
Ik heb een vijgen boom in een pot buiten staan.tot mijn
verbazing zijn er op het einde van de blaadjes kleine
witt balletjes gekomen wat is dat en wat moet ik er mee Reactie infoteur, 04-05-2015
Waarschijnlijk is het bladgal. Op een gegeven moment komt er een insect uit.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-04-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!