InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het eten van zwart, aangebrand voedsel is ongezond!

Het eten van zwart, aangebrand voedsel is ongezond!

Bijna iedereen heeft wel eens een aangebrand stukje vlees gegeten. Dit is echter niet zonder gevaar. Het nuttigen van zwart, aangebrand eten is erg ongezond. Het risico op kanker neemt hiermee toe.

Aangebrand voedsel

Aangebrand voedsel is voedsel dat door het bereiden zwarte plekken en een typisch verbrande geur heeft gekregen. Het is niet lastig te herkennen, omdat voornamelijk de geur indringend is. Voedsel kan verbranden bij het onzorgvuldig bakken, braden, roosteren, grillen en barbecueën. Voornamelijk bij het barbecueën is er een groot gevaar. Dit gevaar schuilt hem in de kolen die gebruikt worden. Bij het branden van kolen kunnen er polycyclische aromatische koolwaterstoffen ontstaan en deze kunnen overslaan op het vlees. In onderstaand kopje worden polycyclische aromatische koolwaterstoffen nader toegelicht.

PAK

PAK staat voor polycyclische aromatische koolwaterstoffen. Scheikundig gezien zijn het organische verbindingen die aromatische ringen bevatten. Polycyclische aromatische koolwaterstoffen staan in de belangstelling van de mens omdat het carcinogene eigenschappen heeft. Carcinogeen betekent kankerverwekkend. Hoe kankerverwekkender de stof en hoe meer de stof is opgenomen, des de groter is de kans op kanker.
PAK ontstaan bij onvolledige verbranding van koolstof bevattende stoffen, voornamelijk bij vette stoffen zoals vlees. Vrijwel alle stoffen op aarde bevatten een bepaalde mate van koolstof. Zo bestaan voedingsmiddelen uit koolstof, maar ook de verbrandingsstoffen hout en kolen. Zo komen polycyclische aromatische koolwaterstoffen dus vrij bij het aanbranden van eten, voornamelijk bij het barbecueën.

Opname van PAK door de mens

Mensen nemen PAK voornamelijk op via het eten van (aangebrand) voedsel. In zeldzame gevallen worden PAK ook geïnhaleerd. Dit is bijvoorbeeld het geval bij mensen die roken. PAK zijn voornamelijk in vet oplosbaar. Na opname in het lichaam zullen polycyclische aromatische koolwaterstoffen via het maag-darmkanaal en de lymfe- en bloedvaten in vet- en klierweefsels terechtkomen.
Je lichaam wilt zo snel mogelijk van de PAK af. Er vindt metabolisatie plaats in de organen en weefsels waar PAK zich hebben gevestigd. Vrijwel alle PAK worden na deze metabolisatie afgescheiden door de urine en ontlasting. Dit proces is het primaire en secundaire metabolisme. Echter bij het primaire metabolisme - waarbij PAK worden afgebroken - ontstaan ook zogenaamde diolen. Diolen zijn erg reactief en willen graag verbindingen aangaan met andere stoffen. Een van die stoffen is DNA, de drager van ons erfelijk materiaal. Ons DNA kan worden aangetast door de diolen en dit veroorzaakt de kankerverwekkende effecten.

Tips

De belangrijkste tip is om voedsel nooit aan te laten branden. Het is beter om aangebrand voedsel weg te gooien, dan de risico's te nemen. Het bakken met voldoende boter of bakolie voorkomt dat het eten aanbrand, maar kan het eten wel minder doen smaken. Bij barbecueën en frituren zijn er ook enkele belangrijke zaken waarop men dient te letten.

Barbecueën
  • Wacht tot de kolen die je gebruikt wit zijn geworden en tot er geen vuur meer zichtbaar is.
  • Keer het vlees veelvuldig om. Dit voorkomt dat het vlees verbrandt.
  • Gooi ieder stukje vlees dat zwart is weg. Zwarte stukjes afsnijden en weggooien kan ook.

Frituren
  • Frituur bij maximaal 175 graden Celsius.
  • Ververs het frituurvet regelmatig. Liever te veel dan te weinig.
  • Bak de producten goudgeel en voorkom dat aardappelproducten bruin worden.
© 2012 - 2014 B-bbergkamp, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
KWF Kankerbestrijding: gezonde leefregels tegen kankerKWF Kankerbestrijding: gezonde leefregels tegen kankerWat niet iedereen weet is dat een gezond leven en gezonde voeding vaak een beschermend effect heeft op het ontstaan van…
Is 'barbecuen' wel zo gezond...?Is 'barbecuen' wel zo gezond...?Het is enigzins mogelijk om gezond te barbecuen, maar dan moet men wel aan enkele zaken aandacht besteden. Wanneer eiwit…
Weber one touch premium barbecueWeber one touch premium barbecueBen je opzoek naar een nieuwe barbecue? Dan is de Weber one touch premium wellicht een mooie barbecue voor jou. De Weber…
Gezonde voeding tegen kankerGezonde voeding tegen kankerBelangrijke kenmerken bij het ontstaan van kanker zijn het voedingspatroon, roken en straling. Geef kanker geen kans en…
Dioxine in voedsel: in welke voeding zit veel dioxine?Dioxine in voedsel: in welke voeding zit veel dioxine?Dioxine hoort niet thuis in voedsel, maar zit het toch. Wie teveel dioxine of dioxine-achtige stoffen binnenkrijgt, kan…
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Het eten van zwart, aangebrand voedsel is ongezond!"

Infoteur: B-bbergkamp
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!