InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van boerenkool

De geneeskracht van boerenkool

De geneeskracht van boerenkool Boerenkool is één van de meest gezonde groenten van onze planeet. Dit gewas biedt een rijke verscheidenheid aan nutriënten die bovendien allemaal in grote hoeveelheden in deze groente voorkomen. Boerenkool wordt regelmatig getest op antikankerwerking; er zijn nu 5 kankersoorten bekend waarvan het bekend is dat boerenkool er tegen helpt. Boerenkool is een razend populaire groente in de VS, wat vooral komt door zijn nieuwe status als superfood, welke is gebaseerd op de enorme hoge voedingswaarde die de wetenschap de laatste tijd bij boerenkool heeft geconstateerd en de uiteenlopende mogelijkheden die boerenkool heeft voor topkoks om hun culinaire hoogstandjes mee te tonen. In de VS wordt boerenkool kale of borencole genoemd. Dat laatste woord komt uiteraard van het Nederlandse boerenkool.

Inhoud:

Boerenkool is hip, cool en trendy

Boerenkool is in Nederland een zeer populaire groente en was de afgelopen jaren ontdekt door exquise restaurants in hip New York. Daar werd de boerenkool ineens als trendy groente beschouwd en verkocht men boerenkoolsla, boerenkoolsoep, gefrituurde boerenkool, boerenkoolquiches en gebruikte men boerenkool als garnituur. Eigenlijk was niet één gerecht zonder boerenkool. Je kunt gewoon wat boerenkool fijnsnijden en meebakken met aardappeltjes. Boerenkool is een supergezonde groente waar je goed mee kunt combineren.

Bijzonder hoge vitaminewaarden

Er zitten ontzettend veel vitaminen in boerenkool, zoveel dat van sommige je er meer hebt dan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH). Dat kan echter geen kwaad. De ADH-waardes zijn minimumwaarden en de maximumwaarden waarboven een voedingsstof negatieve eigenschappen heeft worden bij lange na niet gehaald.

Meer vitamine C dan in sinaasappel

We denken altijd dat er veel vitamine C in fruit zit, maar in boerenkool zit veel meer dan in hetzelfde gewicht aan sinaasappel. Verder is B6 voor een kwart kilo boerenkool, wat overigens een normale portie voor één persoon is in een stamppot boerenkool, goed voor 18% van de ADH, vitamine E 11% van de ADH, vitamine B2 10%van de ADH en vitamine B1 9%ADH. Voor foliumzuur, ook wel vitamine B11 genoemd geldt dat 250 gram goed is voor 8% van de ADH en voor vitamine B3 geldt dat dezelfde hoeveelheid boerenkool 6 % van de ADH bevat.

Mineralen in boerenkool

Behalve vitaminen herbergt boerenkool een groot scala aan mineralen. Deze zitten ook in ruime mate in het boerenkoolblad. 250 Gram boerenkool bevat 52% van de ADH voor mangaan, 20% van de ADH voor koper en 20% van de ADH voor calcium. Uiteraard eet je boerenkool nooit alleen maar meestal in combinatie met aardappelen, wat betekent dat de uiteindelijke totaalstand van mineralen en vitaminen nog aanmerkelijk hoger komt te liggen. Voor veel voedingsstoffen heb je met één boerenkoolmaaltijd al genoeg. Er zitten nog meer mineralen in deze voedzame groente: kalium(17%ADH), ijzer(13%ADH), magnesium(12%ADH) en fosfor(7%ADH). Daarnaast bevat 250 gram boerenkool 20% van de ADH voor vezels en 10% van de ADH voor proteíne.

Bereidingswijze boerenkool

Boerenkool is het meest gezond als het 5 minuten wordt gestoomd. Maar als je de groente 1 a 2 minuten blancheert dan is de voedingswaarde vrijwel gelijk aan het stomen. Groente blancheren zorgt ervoor dat de kleur, smaak, geur, bite en voedingswaarde behouden blijven. Boerenkool kun je prima rauw eten. Het wordt geserveerd als garnituur, basis voor een salade of als een van de vele blaadjes in een slamix. Een traditioneel Hollandse bereidingswijze is de stamppot boerenkool.

Bron: Evan Amos / Wikimedia CommonsBron: Evan Amos / Wikimedia Commons

Boerenkool tegen kanker

Er zijn drie redenen waarom boerenkool goed werkt tegen kanker.
  • De eerste is dat boerenkool barst van de antioxidanten,
  • de tweede is dat in boerenkool ontstekingsremmende stoffen zitten en
  • de derde reden is dat boerenkool glucosinolaten bevat.
Glucosinolaten komen in allerlei ingewikkelde namen. Belangrijk om te weten is dat glucosinolaten in het lichaam worden omgezet tot stoffen die meehelpen kankercellen te bestrijden. Er is wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd waaruit is gebleken dat boerenkool werkt tegen blaaskanker, darmkanker, eierstokkanker, borstkanker en prostaatkanker. Het zou ook tegen andere typen van deze vreselijke ziekte kunnen werken maar dat is nog niet onderzocht. Er zijn 45 flavonoïden werkzaam in de boerenkool waarvan kaempferol en quercetine de meest bekende zijn. Deze flavonoïden versterken elkaars werking en de werking van betacaroteen en luteïne, welke beide in ruime mate in boerenkool zitten.

Detoxen met boerenkool

De stoffen die onder de glucosinolaten vallen hebben een detox-functie waardoor het lichaam wordt ontdaan van stoffen die later kankers zouden kunnen veroorzaken. Glucosinolaten zitten ook in broccoli, wat om dezelfde reden een detoxgroente is. Een detox gaat altijd in 2 fasen en in boerenkool zitten stoffen die beide fasen ondersteunen.

Boerenkool bestrijdt welvaartsziekten

De waanzinning hoge waarde van vitamine K in boerenkool betekent dat deze groente bij uitstek alle lichaamsprocessen die met ontstekingen op celniveau te maken hebben positief beïnvloed. Allerlei welvaartsziekten zoals kanker, diabetes, hart- en vaatziekten en overgewicht hebben als oorzaak dat kleine infecties in de lichaamscellen de overhand nemen waardoor er één van de genoemde ziekten kan ontstaan.

Eettips boerenkool

Behalve boerenkool eten in een stamppot, zoals we dat gewend zijn in Nederland te doen, kun je boerenkool op talloze manieren in de keuken gebruiken. Wanneer je rijst opbakt met diverse groenten, dan kun je er ook eens voor kiezen om een handje boerenkool erdoor te mengen. Het is een ideaal blad om rauw te eten in een gemengde sla. Verder is boerenkool uitstekend om een omelet mee te vullen. Denk ook eens aan het maken van eeen boerenkoolroomsoep. Je kunt boerenkool mengen met brandnetel en spinazie in een soep van groene bladeren.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is boerenkool?Hoe gezond is boerenkool?Boerenkool, voor Nederlanders een alledaagse wintergroente. Echter, op het moment dat je je er in verdiept zou boerenkoo…
Gezond eten: Snoepgoed onder superfoodsGezond eten: Snoepgoed onder superfoodsDat broccoli en bosvruchten gezond zijn en onder superfoods vallen, weet je misschien wel. Maar wat dacht je van waterke…
Superfood: boerenkoolBij superfoods denk je vaak aan allerlei exotische vruchten, aan speciale zaden of aan vreemde voedingssupplementen zoal…
Wat is gezond eten? SuperfoodWat is gezond eten? SuperfoodGezond eten kan op verschillende manieren. Superfood is een term die is komen overwaaien vanuit Amerika. Wat is superfoo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van boerenkool"

Reacties

Movn, 27-11-2016 22:50 #5
Is het afgegoten kookvocht van boerenkool ook nog gezond? (Bijv. - na afkoeling - door een smoothie?)

Ricky Lecomte, 19-03-2016 16:58 #4
Als de boerenkool op het land wat geel wordt zitten er dan nog voldoende voedingsstoffen in? Reactie infoteur, 22-03-2016
Des te geler, des te minder voedingsstoffen. Of er voldoende in zitten valt niet te zeggen. Voor de zekerheid kun je een beetje meer ervan eten.

Linda, 19-01-2015 19:13 #3
Heel lekker in de soep, ik snijt de bladeren fijn, en doe ze als de sop kookt pas erin en klaar hoef niet eens verder te koken Reactie infoteur, 03-05-2015
Goed idee!

Zonnetje, 04-11-2014 12:42 #2
Helemaal lekker zijn boerekoolchips, of kale chips. Je kunt ze kopen, maar net zo makkelijk zelf maken in de over of droogoventje. Op internet staan veel recepten.

Stiekema Ej, 03-10-2014 10:41 #1
Deze groente is zeker lekker als groente maar ook heel gezond, je merkt het ook zo gauw je het gegeten hebt. en het zit vol vitaminen daar om voelt het ook zo goed, in je zeker 2 keer per week doen en helemaal bij de winter! Het is nu een maal heel belangrijk voor je zelf!

Infoteur: Tom008
Laatste update: 27-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!