InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van klaver

De geneeskracht van klaver

De geneeskracht van klaver Er zijn twee typen klaver; de witte klaver met de groene blaadjes en de rode klaver die een beetje paarsachtig roze vlekjes in de verder groene blaadjes hebben. Klaver groeit overal in elke stukje grasland. De bloemetjes en de blaadjes zijn te eten. Het is een wilde groente. Van klaverbloemetjes kun je ook thee zetten. Klaver is een gezonde groente en biologisch bovendien. Het kan geen kwaad wat klaver door een salade of groentemix te doen.

Inhoud:

Gezonde groente of kruid

Klaver is een hele gezonde groente of kruid, dat ligt eraan hoe je het gebruikt. Er zitten allerlei vitaminen en mineralen in. Het bevat de vitaminen A, B2, B3, C en E. Verder bevat het de mineralen calcium, chroom, magnesium en kalium. In rode klaver zitten iets meer voedingsstoffen dan in witte klaver. Er zitten ook isoflavonen in, stoffen die onder de fytonutriënten vallen.

Groente of thee

Klaver kan worden gegeten als wilde groente. Je hoeft het slechts kort te blancheren. Je kunt klaverblaadjes ook in rauwe vorm door de salade doen maar het is nog lekkerder om de rode, zoetige klaverbloemetjes door de sla te doen, met of zonder andere eetbare bloemen. Daarnaast is het mogelijk zelf een kruidenthee te maken met klaver. Je kunt zowel de bloemetjes als de blaadjes drogen om klaverthee te maken. Klaverthee wordt vaak gemixt met munt. Je kunt het ook met andere kruiden mixen. De meeste kruidengeneeskundigen gebruiken enkel de bloemen om geneeskrachtige klaverthee te maken omdat de klaverbloemen veel meer fytonutriënten, vitaminen en mineralen bevatten.

Medische informatie over klaver

Wat de medische informatie betreft, staat hieronder een opsomming waarvoor het gebruikt kan worden. Het is geen advies. Iedereen kan een paar kopjes klaverthee per week drinken. Voor medicinale doeleinden drink je 3 kopjes klaverthee per dag. Er zijn echter altijd uitzonderingen. Zo mag je geen klaverthee drinken voor een operatie of vlak voor de geboorte van een kind. Dat komt omdat klaver het bloed verdunt. Wanneer je kruiden wilt gebruiken is het het beste om een fytotherapeut in de arm te nemen. Deze weet welke kruiden niet bij bepaalde medicijnen samen kunnen en onder welke omstandigheden je een bepaald kruid niet moet gebruiken.

Anti-kankerwerking van klaver

Klaver helpt tegen kanker. Het is zowel preventief als genezend; dat betekent dat het kankercellen doet verdwijnen. Het is met name goed tegen borstkanker maar het helpt ook bij eierstokkanker en lymfeklierkanker. De vrouwelijke Canadese arts Rene Caisse heeft naar eigen zeggen duizenden kankerpatiënten genezen door ze Essaicthee te laten drinken. Essaic is Caisse achterstevoren gespeld. Ze heeft nooit de ingrediënten van de thee prijs gegeven maar er zat in ieder geval klaver in. Vooral rode klaver is erg goed tegen kanker. Overigens is het in de kruidentherapie niet gebruikelijk om slechts één kruid als medicijn te gebruiken. Er wordt vaak een heel spectrum aan kruiden gebruikt, vooral tegen kanker omdat dit een hele agressieve ziekte is.

Detoxen met klavertjes

Klaver is een detoxgroente. Het ontgift het lichaam. Het is met name goed om de longen, lever, nieren, bloed en de lymfen te detoxen. Het helpt ook tegen jicht omdat urinezuur, de veroorzaker van jicht, sneller uit het lichaam wordt afgevoerd als je klaver eet. De Essaic thee zou ook het bloed en de lever reinigen.

Ademhaling

Klaver werkt goed voor ademhalingsziekten. Het helpt tegen astma en brochchitis. Ook een hinderlijke kuch en nachtelijk hoesten bij kinderen wordt met klaver tegen gegaan. Het werkt goed tegen chronische verkoudheid. Als het tegen hoesten wordt gebruikt dan maakt men er een siroop van. Je kunt zelf een klaversiroop maken door gedroogde of verse klaver te mengen met honing. De gedroogde versie is langer houdbaar dan de variant met verse klaver.

Ontspannende werking van klaver

Klaver is ook goed om te ontspannen. Het ontspant de spieren en de zenuwen. Bovendien werkt het harmoniërend voor het gevoel. Uitslag zoals eczeem en acné kunnen daardoor ook verdwijnen. Huiduitslag staat altijd in verband met stress, vaak in combinatie met te veel transvetten eten. Doordat klaver zuiverend werkt voor de lever en het bloed werkt het twee kanten op, de lever is sneller in staat gifstoffen te ontmantelen en op normale wijze af te voeren en je lichaam en zenuwstelsel kan stresssituaties beter aan.

Witte bergklaver
Witte bergklaver

Overgangsklachten oplossen met klaver

Klaver is goed tegen overgangsklachten. Oprispingen en depressies worden tegen gegaan door het drinken van klaverthee. Er zijn meer plantaardige medicijnen tegen depressie, bijvoorbeeld St Janskruid. Volgens onderzoekers komt dat door de fyto-oestrogenen in klaver. Osteoporose wordt ook tegen gegaan door het drinken van klaverthee eventueel in combinatie met het eten van klaver als groente. Sommige isoflavonen werken als natuurlijke bio-identieke hormonen zodat je geen pillen hoeft te slikken met kunstmatige hormonen.

Met klaver een gezonde prostaat

Klaver werkt goed voor een gezonde prostaat. Een prostaatvergroting kan worden opgelost door enige dagen klaverthee te drinken. Klavertjes werken preventief tegen een BPH of prostaatvergroting. Daarnaast werkt klaverthee preventief tegen prostaatkanker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rode klaver in de menopauzeRode klaver in de menopauzeKlaver is bij iedereen bekend als voer voor vee. Dat hoop ik tenminste. In mijn jeugd werd het tussen het graan gezaaid…
Onkruid in de tuin kan hardnekkig zijnOnkruid in de tuin kan hardnekkig zijnOnkruid is een groepsnaam waar veel natuurlijke planten mee aangeduid worden, maar wat is onkruid eigenlijk? Onder onkru…
Landleven: wordt internetboerLandleven: wordt internetboerLandleven: wordt een internetboer. Landleven is een online spel of game dat gespeeld kan worden via bijvoorbeeld Hyves o…
Rode klaver en fyto-oestrogenenRode klaver en fyto-oestrogenenFyto-oestrogenen vinden we vooral in vele Vlinderbloemige planten, zoals soja, fenegriek maar ook de rode klaver bevat v…
Plantennamen Latijns- Nederlands T - UPlantennamen Latijns- Nederlands T - UPlantennamen Latijns - Nederlands. Planten met de letters T en U. Van Tagetes oftewel Afrikaantje tot de Typha of Lisdod…
Bronnen en referenties
  • http://www.all4naturalhealth.com/benefits-of-red-clover.html
  • http://www.liveandfeel.com/medicinalplants/clover.html
  • http://www.healtharticles101.com/top-10-health-benefits-of-red-clover-extract/
  • http://tlc.howstuffworks.com/family/red-clover-herbal-remedies1.htm
  • Foto´s: wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van klaver"

Reactie

Maria, 21-09-2014 23:23 #1
Mag je rode klaver thee gebruiken als je ascal gebruikt? Reactie infoteur, 22-09-2014
Beste Maria, Zowel ascal als rode klaver werken bloedverdunnend. Rode klaver werkt weliswaar licht bloedverdunnend maar toch kan het de werking van ascal dermate vergroten dat de bijwerkingen van ascal grotere kans hebben om zich te ontwikkelen.
Thomas Dijkman

Infoteur: Tom008
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!