InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van venkel

De geneeskracht van venkel

De geneeskracht van venkel Venkel is een heerlijke groente die smaakt naar anijs. De venkel is een witte groente met groene uitlopers die je ook kunt eten. De onderkant van de venkel wordt een venkelknol genoemd. Venkel wordt gebruikt als groente en als kruid. In paardenstallen en hondenasiels kan venkelpoeder worden gebruikt om vlooien tegen te gaan. Venkelpoeder is een natuurlijk antivlooienmiddel. Dit springend ongedierte houdt niet van het frisse venkelaroma.

Inhoud:

Venkel en de marathon

Venkel was in het oude Griekenland bekend onder de naam marathon. Dat kwam omdat rond het stadje Marathon venkel groeide in een veld waar de ´slag van Marathon´ tegen de Perzen werd geleverd. De Perzen verloren in die slag 6700 man en de Grieken maar 192. Marathon is tijdens die slag de naam geworden van een grote hardloopwedstrijd over 42 kilometer en 195 meter, de exacte afstand van Marathon naar Athene, de hoofdstad van Griekenland. De hardloper die de eerste marathon aflegde, om de boodschap over te brengen dat de Perzen bij Sparta waren, had venkel bij zich.

Venkel tegen oogziekten

De venkelknol is al sinds de oudheid een medicijn. Zowel in de oude Indiase geschiedenis als later bij de oude Romeinen is venkel beschreven als medicijn tegen oogziekten. Men zou scherper zien na het regelmatig eten van venkelwortel en venkelzaad. Hedendaags wetenschappelijk onderzoek heeft dit kunnen bevestigen doordat glaucoom bij dieren is afgenomen door het eten van venkel. Onderzoek bij mensen wordt zelden gedaan of men wacht er (te) lang mee. Wie zou het wetenschappelijk ook moeten doen? De farmaceutische industrie doet alleen onderzoek met het oogpunt patenten te maken. Onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek wordt in de wereld bijna niet meer gedaan.

Bron: Otto Wilhelm Thomé / Wikimedia CommonsBron: Otto Wilhelm Thomé / Wikimedia Commons

Venkel tegen spijsverteringsproblemen

Venkel werkt goed tegen flatulentie. Dat wisten ook de oude Romeinen al. Er is een Latijnse spreuk ¨semen foeniculi pellit spiracula culi" Dat betekent ¨Venkelzaden doen het aarsgat blazen¨. Over het algemeen is het zo dat venkel de ingewanden tot rust brengt. Voor dit doel kun je venkelthee drinken of venkel als groente eten. Het is ook mogelijk om venkelsiroop te maken van de zaden. Venkel heeft een eetluststimulerende werking.

Anethol in venkel

In venkel zit anethol, dat is een fyto-oestrogeen. Door dit bio-identieke hormoon wordt de aanmaak van moedermelk en de aanmaak van borstweefsel bij vrouwen gestimuleerd. Overigens heeft aanmaak van borstweefsel niets te maken met de productie van melk. Anethol heeft meer medicinale eigenschappen. Het bestrijdt de aanwezigheid van kankertumors, tenminste zo blijkt uit onderzoek op dieren. Wetenschappers denken dat dit komt omdat anethol de activering van het ontstekingsmolecuul NF-kappaB voorkomt. Daarnaast kan anethol de lever helpen als dit orgaan overuren draait doordat het met gifstoffen is overbelast. Dat blijkt in ieder geval uit onderzoek op proefdieren. Het is een beetje armoe en ethisch gezien een twijfelachtige gegeven dat men slechts dieronderzoek heeft gedaan op dit gebied maar waarschijnlijk is wordt het te risicovol bevonden om een vergiftigd mens aan een experiment met anethol te onderwerpen.

Bron: Wouter Hagens / Wikimedia CommonsBron: Wouter Hagens / Wikimedia Commons

Venkel voor een frisse mond

Venkel heeft een frisse smaak. Essentiële oliën van venkel worden wereldwijd gebruikt om natuurlijke mondverfrissers mee te maken en tandpasta´s mee te verrijken. Venkelthee is een ideale mondverfrissende thee. Je kunt ook kauwen op een venkelzaadje om een frisse mond te krijgen. In landen als India is het gebruik om na het eten te kauwen op venklezaad, anijszaad of komijnzaad om een frisse mond te krijgen.

Eettips venkel (koud)

Venkel is te drinken als venkelthee welke te koop is in een natuurvoedingswinkel. Venkel kan rauw worden gegeten. Het is lekker als je het in kleine blokjes snijdt en door een gemengde salade doet. De groene stukjes zijn lekkerder in een salade dan de witte. Doe eens wat groene uitlopers van venkel op je broodje gezond. Door zijn zachte anijssmaak is venkel een ideale groente om kinderen vertrouwd te laten raken met het eten van verse groente.

Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal Pflanzen / Wikimedia CommonsBron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal Pflanzen / Wikimedia Commons

Eettips venkel(warm)

Venkel is een makkelijk groente om te koken. Zoals elke groente die je rauw kunt eten hoef je venkel niet lang te koken om het gaar te maken. 3 Tot 5 minuten koken is genoeg voor een leuk bijgerecht: gekookte venkel. Het kookwater kun je als basis gebruiken voor een zelf gemaakte kruidenthee. De groene uitlopers kun je samen met munt en honing in een yoghurt doen om deze extra smaak te geven. Venkel kun je ook roerbakken in een groentemix. Het is een veelzijdige groente die aan elk gerecht een frisse tint kan geven.

Anethol waarschuwing

Het is moeilijk om teveel venkel te eten maar toch is een waarschuwing op zijn plaats. Een klein beetje anethol is gezond maar het is een stof die bij overdosering gevaarlijke eigenschappen heeft. Het is in synthetische vorm de basis van een XTC-achtige drug maar het heeft geen zin voor ´drugs bunnies´ om met een venkeloverdosis deze drogerende eigenschap op jezelf toe te passen. Het is niet goed om teveel venkel te eten. 200 Gram kan geen kwaad en is al een ruime hoeveelheid waar weinigen aan zullen komen. Deze waarschuwing is meer gericht tot moestuinkwekers die vele venkelplanten hebben en het dagelijks eten in grote hoeveelheden. Het is altijd goed om gevarieerd te eten; de nadruk op één groente leggen is in het algemeen geen goed idee. Een overdaad aan venkel eten met als doel iets daarvan een kick te krijgen doet je bedrogen uitkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Venkel, venkel is voedsel maar ook geneeskrachtigVenkel is een groente die heerlijk is bij onder andere vis. Maar venkel heeft ook geneeskrachtige kwaliteiten. Venkel, a…
Kruiden: venkel of foeniculum vulgareKruiden: venkel of foeniculum vulgareVan venkel kun je de knollen als groente gebruiken en het blad en het zaad als kruid. De knollen kunnen op een heleboel…
Hoe gezond is venkel en hoe pas je het toe?Hoe gezond is venkel en hoe pas je het toe?Venkel is eerst en vooral veelzijdig, want hoewel veel mensen venkel slechts als kruid zien of in de salade, is de knolv…
Venkel, een beetje geschiedenisVenkel, een beetje geschiedenisVenkel, een Zuidelijke schone schermbloemige, die ook bij ons makkelijk groeit in een goed gedraineerde grond. Alles aan…
Anijs, van plant tot drankAnijs, van plant tot drankAnijs is meer dan een plant, het is ook de smaak, de geur en de naam van verschillende sterke dranken. Het woord stamt a…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van venkel"

Reacties

Maria, 10-10-2016 16:55 #7
Toch kom ik er nog even op terug, want op internet (Zwitserse apotheek) wordt wel degelijk bij venkel (en geen venkelzaad!) als contra-indicatie gevoeligheid voor epileptische aanvallen vermeld. De foto van de knol staat er naast! Er is hier ook sprake van de bittere venkel, in het wild voorkomend en de gecultiveerde, die wij in de winkel kopen. Verder een interessant artikel over het "venkeltype" als mens en de div. uitwerkingen van venkel in en op de mens.

Maria, 03-06-2016 12:13 #6
Toen ik dit antwoord las, kreeg ik mijn twijfels en ging ik zoeken op internet: bij venkel wordt als contra-indicatie ook epilepsie gegeven. In gewoon Nederlands: niet doen! Deze informatie is voor iedereen toegankelijk op het internet. En anders overleg met uw huisarts, altijd een goed advies.

Ik had twijfels omdat ik dacht: waarom het zaad en de olie niet en de groente zelf wel?
Marathon moet zijn "marathron" hetgeen "dunner worden" betekent, omdat venkel de afvoer van afvalstoffen en vocht schijnt te bespoedigen. Meerdere betekenissen zijn hier wellicht mogelijk. Reactie infoteur, 08-09-2016
Die contra-indicatie heb ik ook gelezen maar betrof niet de groente venkel, wel venkelzaad.

Je mag best een link plaatsen naar een site, als je denkt dat dat relevant is. De groente venkel is onschuldig, ook voor mensen met epilepsie. Venkelzaden is wat anders. Die kun je beter niet nemen als je epilepsie hebt. Deze kunnen in theemixen zitten. Maar vergeet niet, er zijn in 20 jaar enkele tientallen gevallen bekend van mensen die misselijk werden van venkelzaad. En er zijn hele enkele gevallen van mensen die een epileptische aaval kregen van venkelzaad. In tegenstelling hierop sterven er jaarlijks duizenden mensen door medische fouten en gaan tienduizenden mensen per jaar in Nederland dood door kanker (of door chemotherapie, weet jij het?) Dus zo ernstig is het allemaal niet.

Vele krachten in de maatschappij staan op scherp als er iets misgaat met een kruid, groente of geneesplant maar slapen verder als de reguliere geneeskunde miljoen fouten op een dag maakt.

H. Leeuwe, 27-07-2015 20:14 #5
Mijn vrouw heeft epileptie.Kan venkel voor haar hierdoor nadelig werken?M.v.g.H.Leeuwe Reactie infoteur, 04-09-2015
De groente venkel zou niet nadelig moeten werken; venkelzaad of de etherische olie van venkel kan wel mogelijk negatieve invloed hebben.

Rozemarijn en lavendel zijn kruiden die juiist tegen epilepsie werken.

Marian, 05-06-2015 08:31 #4
Is het goed om thee te zetten van het blad van de foeniculum vulgare? Reactie infoteur, 09-06-2015
Ja dat kan, dat is goed.

Monique, 11-03-2015 15:49 #3
In het begin van dit artikel staat dat venkel een natuurlijk antivlooien middel is, maar dat is een broodje aap, een vlo beschikt nl niet over een reukorgaan en kan dus ook geen venkel ruiken. Zij zullen ten alle tijden bijten, en daarna pas weten ze of het bloed goed genoeg is om voor voortplanting te zorgen!

vriendelijke groet

Monique Reactie infoteur, 04-05-2015
Dat is de theorie. In de praktijk werkt venkel als een natuurlijk antivlooienmiddel.

Been, 10-02-2015 19:02 #2
De ene internetsite spreekt de andere tegen als het gaat om venkelzaad. Het zou volgens 1 site niet goed zijn voor de moedermelk omdat het de slijmhuid van de nog openstaande darmcellen van de baby zou beschadigen. Een andere site zegt echter de baby bij te voeden met venkelmelkthee als de baby last heeft van krampjes.
Dan vind je ook nog info dat venkelzaad in combinatie met fenegriek gebruikt kan worden door meisjes die grotere borsten willen. Internationale sites bevestigen dat en er wordt door enkele meiden resultaat gemeld, variërend venkel met fenegriek gebruikt tussen de 8 weken en 6 maanden.
Dan zijn er allerlei kruidentheetjes op de markt voor zogende moeders met venkel (en soms ook fenegriek). Ik heb het idee dat er veel vraag is naar natuurlijke manieren bij jonge vrouwen, maar er wordt bar weinig gedegen onderzoek naar gedaan. Informatie is verwarrend. Reactie infoteur, 04-05-2015
Het klopt dat er tre weinig onderzoek naar het gebruik door moeders van fenegriek of venkel om de borstvoeding te verbeteren. Dit is een onderzoek uit Iran wat een positief effect waarneemt op moedermelk: http://emedicalj.com/?page=article&article_id=22262

M. Admiraal, 12-01-2015 14:17 #1
Mag ik venkelthee bij een nierfunctie stoornis? Reactie infoteur, 15-01-2015
Geen probleem.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!