InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Noten, waarom zijn ze supergezond?

Noten, waarom zijn ze supergezond?

Noten, waarom zijn ze supergezond? Noten zijn gezond. Ze helpen om af te vallen! Het is een wijdverbreid misverstand dat noten dikmakend zouden zijn. In noten zitten geen vetten waarvan het lichaamsgewicht toeneemt. Er zitten alleen supergezonde omega3-vetzuren in. Walnoot neemt het voortouw als het om de omega3-vetten gaat. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat het eten van om de dag een portie noten je afvalt.

Inhoud:

Noten zijn goed tegen diabetes en obesitas

Diabetes type 2 is volgens recent wetenschappelijk onderzoek een voorkombare ziekte. Gezond eten is cruciaal om diabetes te voorkomen. Ook als je al diabetes hebt kun je door middel van natuurlijke voeding eten de complicaties die met suikerziekte gepaard gaan voorkomen. Noten kunnen hierin een essentiële rol vervullen. Mensen eten te weinig noten. Dat komt wellicht omdat men overtuigd is van de misvatting dat noten dik maakt. De waarheid is dat je van noten afvalt! Als je natuurlijke voeding gevarieerd inneemt is er vrijwel geen kans om dik te worden. Dik zijn en diabetes hebben in feite dezelfde oorzaken: we eten te veel geraffineerde suiker, teveel witmeelproducten en teveel vlees. Voor wie deskundigen wil horen over dit onderwerp wordt dit onder andere uitgelegd in deze documentaire.

Pinda´s / Bron: Thamizhpparithi Maari / Wikimedia CommonsPinda´s / Bron: Thamizhpparithi Maari / Wikimedia Commons

Noten zijn goed voor het hart

Noten zijn zeer gezond voor het hart. Divers wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het risico op hart- en vaatziekten afneemt als mensen regelmatig noten eten. Cholesterolafzettingen op de bloedvatwanden worden minder snel aangemaakt als men noten eet. In noten zitten de gezonde vetten waar je absoluut niet dik van wordt. Niet alle noten zijn gelijk qua voedingswaarde; elke noot heeft weer zijn eigen gezondheidsvoordelen. Noten die extra gezonde werkingen voor het hart hebben zijn: pistachenoten, amandelen, cashewnoten, pecannoten, hazelnoten en walnoten. Het gaat hierbij om kleine hoeveelheden. Eens in de twee dagen een handje noten heeft al gezonde uitwerkingen. Elke dag een handvol noten kan geen kwaad. Het is natuurlijk niet goed om je ergens aan te overeten.

Wetenschappers stellen dat 50 gram noten per dag een maximale hoeveelheid is om de gezondheidsvoordelen optimaal te benutten.

Bron: Melchoir / Wikimedia CommonsBron: Melchoir / Wikimedia Commons

Alle noten zijn goed

Elke noot is gezond maar sommige noten hebben net iets meer van een voedingstof dan andere noten. Pinda´s, eigenlijk een peulvrucht, hebben meer vitamine B11 of foliumzuur. Walnoten hebben meer omega3 vetten, Amandelen zijn de vitamine E-kampioen onder de noten. Cashewnoten bevatten het meest magnesium en paranoten beschermen weer optimaal tegen prostaatkanker door het hoge percentage seleen wat in paranoten zit. Het is daarom misschien wel het beste om notenmix te eten. Dan weet je zeker dat je alle belangrijke stoffen binnen krijgt.

Walnoten zijn goed voor de hersenen, maar dat is logisch want walnoten lijken op hersenen. Het is de oeroude signatuurleer die zegt dat de uiterlijke eigenschappen van plantaardige voeding iets zegt over de geneeskrachtige werking voor de mens. De signatuurleer is duizenden jaren ouder dan de moderne wetenschap. Het inzicht dat walnoten goed zijn voor de hersenen wordt bevestigd door hedendaags onderzoek aangezien er veel omega 3 in walnoten zit, wat een zeer voedzame stof is voor de hersenen.

Ontluikende walnoot / Bron: Takkk / Wikimedia CommonsOntluikende walnoot / Bron: Takkk / Wikimedia Commons

Kokosnoot en palmolie

Noten zoals kokosnoot en palmolienoot kennen wel meer vetten dan de andere noten. Deze stoffen zouden dus vermeden moeten worden of met mate moeten worden gegeten. Tropische bossen worden tegenwoordig omgehakt voor palmolieplantages. De palmolie wordt verwerkt in producten in het westen zoals poedermelk voor in de koffie. Vermijd alle producten waar palmolie in is verwerkt want dit veroorzaakt juist obesitas, diabetes en hart -en vaatziekten. Dat komt omdat het een geraffineerd product is.

Kastanjes

Onder noten vallen ook kastanjes. Deze zijn zeer gezond. Een kastanje heeft ongeveer dezelfde voedingswaarde als zilvervliesrijst plus dat het evenveel vitamine C bevat als een citroen. Kastanjes hebben geen cholesterolaanslag veroorzakende stoffen dus het is goed voor hart en bloedvaten. Je kunt kastanjes koken en pureren om soepen en sauzen ermee dikker te maken in plaats van meel gebruiken. Stukjes kastanjes zijn ook prima in de salade of door een pastamaaltijd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!In de wereld worden er veel noten gegeten. Noten bevatten, in verhouding met veel andere producten, vrij veel calorieën…
Noten, lekker en gezondNoten, lekker en gezondNaast het feit dat ze gezond zijn zijn noten eigenlijk ook multifunctioneel en overal toe te passen. Er zijn enorm veel…
Noten eten is gezondNoten eten is gezondBij noten eten denken toch nog steeds veel mensen aan het nootje bij de borrel en daar is op zich niets mis mee, maar no…
Noten zijn gezondNoten zijn gezondEr wordt vaak onterecht gedacht dat noten dikmakers zijn en daardoor niet bij een gezonde levensstijl passen. Noten pass…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Noten, waarom zijn ze supergezond?"

Reacties

P., 27-01-2015 17:07 #2
Ik eet zo 200gram (zakje dus) noten weg (bij mn ontbijt vaak en als tussendoortje en vaak crush ik ze en ik maak ze klaar met bijv kip in de oven of over mijn salade tijdens de lunch), zeker wel 2-3 x in de week… Is dat teveel? Reactie infoteur, 02-05-2015
Kwa noten moet dat een goede hoeveelheid zijn. Bedenk echter dat in nootjes veel keukenzout zit; dat kan het ongezond maken. Het is beter om ongezouten noten te gebruiken voor een maaltijd en dit op smaak te brengen met flor de sel of Keltisch zeezout, daar zitten veel meer mineralen in dan alleen natriumchloride ofwel keukenzout. Keltisch zeezout is een stuk gezonder; de bloeddruk gaat er niet van omhoog zoals bij keukenzout.

Freddy, 03-09-2013 23:36 #1
Er staat wel een beetje onzin in dit artikel, aangaande diabetes. Wat in dit artikel staat geldt enkel voor diabetes type 2. Diabetes type 1 is niet te voorkomen en krijg je ook niet door geraffineerde suikers te verorberen! Dit mocht men wel even nuanceren. Reactie infoteur, 05-09-2013
Freddy, Ik heb het veranderd naar diabetes type 2, maar dat het onzin is om gewoon ´diabetes´ te zeggen, gaat me wat ver. 10% Van de diabetes gevallen betreft type 1. Overigens wordt er vaak gezegd dat suiker beslist niet de oorzaak is van diabetes tyoe 1, maar wordt er aan de andere kant gezegd dat de werkelijke oorzaak onbekend is. Tot voor kort dachten geneeskundigen dat zelfs diabetes type 2 niet door suiker werd veroorzaakt. Daar zijn ze van terug gekomen. Er is wat mij betreft een redelijk grote kans dat men op een gegeven moment gaat ontdekken dat suiker diabetes type 1 veroorzaakt.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 11-05-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!