InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zaden, waarom zijn ze supergezond?

Zaden, waarom zijn ze supergezond?

In zaden zitten allerlei belangrijke omega3 vetzuren waarvan de meeste mensen denken dat ze alleen in vis zitten. Zaden bevatten net als noten veel gezonde enkelvoudige vetten, vitamine E en vezels. Er is een grote hoeveelheid aan verschillende soorten zaden met elk specifieke gezondheidskenmerken. Zaden kunnen je gezondheid op normale wijze versterken maar je kunt ze eveneens medicinaal aanwenden.

Zaden zijn goed voor het hart

Hart- en vaatziekten voorkomen door juiste voeding doe je vooral met noten en zaden. Met name lijnzaad, pompoenpitten en zonnebloempitten zijn erg goed voor het hart. Ze zorgen ervoor dat cholesterolafzettingen aan de wanden van bloedvaten geen kans krijgen om te ontstaan. Op deze manier wordt hoge bloeddruk voorkomen en is er een kleinere kans dat stolseltjes in de kransslagader loslaten die vervolgens een hartinfarct of beroerte kunnen veroorzaken.

Bron: GerFes / Wikimedia CommonsBron: GerFes / Wikimedia Commons

Elk zaadje en pitje heeft specifieke geneeskracht

In zaden zitten gezonde proteïnen(eiwitten), vitaminen, mineralen en fytonutriënten. Sommige zaden hebben specifieke geneeskrachtige eigenschappen. Sesamzaad stimuleert de lever. Als je lever overbelast is door het eten van teveel vetten, suikers of het teveel drinken van alcohol, dan kan stoppen met deze schadelijke producten plus het eten van sesamzaad de lever weer gezond maken. Lijnzaad bevat flink wat vezels en is daarom goed voor de lijn en ter voorkoming of verergering van diabetes type 2.

Hennepzaad

De laatste tijd is hennepzaad ontdekt als supervoedsel. Hennepzaadjes hebben geen verdovende werking zoals de toppen van de hennepplant. Hennepzaad wordt verwerkt in allerlei koekjes en cakes en je kunt de losse zaadjes over salades doen. Hennepzaad is geneeskrachtig tegen hart- en vaatziekten, Parkinson, Alzheimer en verschillende vormen van kanker. In Hennepzaad zitten omega 3 en omega6 vetzuren. Er zit Gamma-linoleenzuur in wat ook in zonnebloempittenolie en sesamolie zit. Dit is een omega6 vetzuur wat de bloedvaten licht verwijdt en hoge bloeddruk remt. Het werkt ook tegen trombose en cholesterolvorming.

Olie uit zaden / Bron: Artist in doing nothing. / FlickrOlie uit zaden / Bron: Artist in doing nothing. / Flickr

Zaden en obesitas

Zaden en noten worden vaak in één adem genoemd. Ze lijken op elkaar in voedingswaarde maar zaadjes zijn vaak een stuk kleiner. Zaden en noten stillen het hongergevoel zeer goed door de enkelvoudige vetten die erin zitten. Je hebt minder behoefte aan andere dingen eten. Dat is een reden dat je kunt afvallen door zaden en noten. Daarnaast bevatten ze vezels waardoor de rest van het eten beter verteerd wordt en ingrediënten geleidelijker in je bloed opgenomen worden. Hongergevoel kan in werking worden gezet omdat het lichaam een tekort aan voedingsstoffen signaleert. Een deel van de mensen met obesitas hebben in feite een tekort aan mineralen waardoor het lichaam om meer voeding gaat vragen. In zaden en pitten zitten zoveel voedingsstoffen dat het lichaam niet snel om nog meer voeding zal vragen en een hongergevoel zal aanwakkeren. De hoge gezonde vetwaarde, de vezels en de goede voedzaamheid werken samen om obesitas te voorkomen. Wetenschappelijk onderzoek uit allerlei landen heeft geconstateerd dat het eten van 40 a 50 gram zaden of noten per dag of om de dag voor gewichtsverlies zorgt.

10 gezonde zaden

Chiazaad

Chiazaad is nog niet echt doorgedrongen tot de Europese keuken. Inmiddels is het te koop in biologische winkels in Nederland. Het is van oorsprong voedsel van de Maya´s en Azteken. Dit zaad is vooral populair in Mexico en de VS. Het is wel zeer gezond. Het zaadje wordt op verschillende manieren gegeten. Een daarvan is als kiemgroente. Verder wordt het verwerkt in pappen en soepen. Daarnaast worden chiazaadjes aan het drinkwater in een kan toegevoegd. In Mexico zit dit zaad veelvuldig in brood, cakes en koekjes.

Sesamzaad / Bron: Les / Wikimedia CommonsSesamzaad / Bron: Les / Wikimedia Commons

Papayazaad

Veel mensen gooien papayazaad weg maar dit is ook te eten en het is zelfs zeer geneeskrachtig. Papayazaden doden inwendige wormen en andere parasitaire infecties. Een levercirrose door overmatig alcoholgebruik kan met papayazaad worden tegen gegaan. Het helpt ook bij mensen met kleinere leverproblemen. Hiervoor worden 5 papayazaden gemalen en vermengd met citroensap. Dit wordt tweemaal per dag gegeten gedurende een maand. Na een maand is de lever weer in stuk betere conditie. Verder werkt papayazaad antibacterieel. De E-coli bacterie en salmonella worden door het eten van papayazaad gedood.

Eettips zaden

Zaden kun je over een groene salade heen doen. Je kunt ze ook in de havermout stoppen. Gebruik dan geen scherp smakend zaad zoals mosterdzaad maar liever zonnebloempitten. Zaden kun je uitstekend vermengen door een pastamaaltijd met champignons en Hollandse kaas. Een eetlepel lijnzaad erdoor mixen smaakt heel lekker. Overigens kun je lijnzaad niet alleen in hele vorm maar ook gestampt of gebroken kopen. Het lichaam kan van gebroken lijnzaad de nutriënten efficiënter opnemen. Door het lange bewaren van gestampt lijnzaad gaan vele nutriënten echter verloren. Het is om deze reden beter om pitjes zelf te stampen in een aparte vijzel waar je alleen pitjes en zaden in verwerkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De gezondste noten en zadenDe gezondste noten en zadenNoten zijn ideale vleesvervangers en daarom zeer geschikt voor vegetariërs. Hiernaast zitten noten en zaden vol met ijze…
Gezond voedsel: hennepzaadGezond voedsel: hennepzaadDe eerste associatie met hennep is waarschijnlijk niet dat het gezond is, maar hennepzaad bevat veel voedingsstoffen die…
Superfoods: hennepzaad, chiazaad en lijnzaadSuperfoods zijn voedingsmiddelen die een hoog gehalte vitamines, mineralen en antioxidanten bevatten. Superfoods staan b…
Afvallen met Afrikaanse mango?Afvallen met Afrikaanse mango?Afrikaanse mango, of met de Engelse naam African mango, is een hype in de dieetwereld. Is het echt mogelijk om met de Af…
Hennep die niet verdooft zit in olie, de BMW en biodieselHennep die niet verdooft zit in olie, de BMW en biodieselHennep kennen veel mensen alleen maar als een verdovend middel. Maar het gewas kan ook gewoon in de keuken worden gebrui…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zaden, waarom zijn ze supergezond?"

Reacties

Fiona, 08-02-2014 11:58 #2
Die tekst ben ik nog nooit tegengekomen (of niet bewust bij stilgestaan). Wat mooi, want zo is het wel, Hij heeft voor ons het gezonde voedsel beschik baar gesteld!

Alex van Nes, 20-09-2013 10:31 #1
"Ik geef u al het zaaddragende gewas dat op heel de aarde is, en alle bomen waaraan zaaddragende boomvruchten zijn; dat zal u tot voedsel dienen." (Genesis 1:29). Voor de Bijbel was dit dus al eeuwenlang geen nieuws!

Infoteur: Tom008
Laatste update: 13-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Zaden
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!