InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van sojabonen als peulvrucht

De geneeskracht van sojabonen als peulvrucht

De geneeskracht van sojabonen als peulvrucht Sojabonen zijn heel gezond. Witte tahoe van soja is op zich ook gezond maar er moet niet teveel van worden gegeten. Elke dag verwerkte sojaproducten eten is af te raden, helemaal als het geraffineerde sojaproducten zijn. In Azië wordt de sojaboon als peulvrucht gegeten en deze is vele malen gezonder dan het witte sojameel waarvan in het westen melk, ijs en tofu wordt gemaakt. Sojabonen zijn van origine groen. In Indonesië worden deze bonen als peulvruchten gegeten als pap door ze te mengen met suiker. Taugé is een ontkiemde sojaboon.

Inhoud:

De peulvrucht soja

De sojaboon is een peulvrucht. Een Amerikaans onderzoek is nagegaan wat het effect zou zijn als Amerikanen in plaats van melk en vlees, soja zouden eten. Men kwam tot de conclusie dat de inname van foliumzuur, vitamine K, calcium, magnesium, ijzer en vezels aanmerkelijk verhoogd zou worden. Tegelijkertijd zou het risico op het aankoeken van cholesterolafzettingen op de bloedvatwanden verkleinen. Alleen de inname van proteïnen zou verkleinen met 9% maar de gemiddelde Amerikaan eet tweemaal de hoeveelheid proteïne die wordt aanbevolen volgens de standaard Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid dus dat zou geen negatief effect hebben.

In Japan eten ze de sojaboon in schil / Bron: Mdid / Wikimedia CommonsIn Japan eten ze de sojaboon in schil / Bron: Mdid / Wikimedia Commons

Hele sojaboon versus geraffineerde soja

Bij alle kennis over soja moet worden aangetekend dat sojabonen over het algemeen verwerkt worden; wij westerlingen eten niet de hele sojaboon! Een ´geraffineerde´ sojaboon verliest vrijwel al zijn gezondheidsaspecten. De sojaboon als peulvrucht zoals die wordt gegeten en gedronken in Indonesië is het meest gezond. Daarna volgen de gefermenteerde sojaproducten Tempeh en miso. Door de industrie geprepareerde tahoe is een lachertje als het gaat om voedingswaarden. Er is wat voedingswaarde betreft een groot verschil tussen tahoe en tempeh. Het verschil tussen tempeh en de hele sojaboon is minder groot.

Sojamelk, een kritische noot

Sojamelk maakt ook gebruik van de hele sojaboon. Maar dan wel de sojamelk zoals die al duizenden jaren wordt gemaakt van hele sojabonen. De tegenwoordige sojamelk is gemaakt van sojameel en is helemaal niet voedzaam. Deze melk kan maanden in een koelkast worden bewaard terwijl verse sojamelk slechts enkele dagen houdbaar is. De website Natural News stelt: vraag je af waarom bacteriën de gepasteuriseerde, geraffineerde, gestandaardiseerde sojamelk niet willen? Het lichaam verteert voedsel door middel van gezonde bacteriën. We kunnen niet zonder deze minuscule levensvorm. Als bacteriën de door de industrie voorgeschotelde soja-melk niet lusten, moeten we dit dan drinken?

Je kunt sojabonen zelf laten ontspruiten / Bron: Harduser / Wikimedia CommonsJe kunt sojabonen zelf laten ontspruiten / Bron: Harduser / Wikimedia Commons

Waarom eten we geraffineerd voedsel?

Al het voedsel dat wordt geraffineerd is slechter dan het originele onbewerkte voedsel. Tegenwoordig komt veel eten uit voedselfabrieken die zich niet druk maken over de voedingswaarde maar enkel om de winstmarges. Dat is een negatief bijverschijnsel van het kapitalistische systeem waar we nu in leven. Originele soja is groen en geprocesserde soja is wit. De mineralen worden bijna geheel geëlimineerd. 90% Van de fytonutriënten worden uit soja gehaald door het tot witte voeding te bewerken. Calorieën worden geconcentreerd. En dat allemaal omdat men uit soja olie kan winnen die apart verkocht wordt naast verarmde sojameel. Het restproduct kan weer verkocht worden als veevoer. Zo splitst men de sojaboon om in drie meer waardevolle producten als het om geld gaat maar waardeloze producten als het om voedingswaarde gaat. Voor de aandeelhouders van grote sojaverwerkende industrieën is dit geweldig goed nieuws maar voor consumenten is het een voedselverarming die zelfs tot ziekten kan leiden.

Verschil tussen oost en west in de sojaboon

In de westerse landen kennen we sojamelk en zelfs soja-ijs. In Aziatische landen zoals China, Korea, Japan en Indonesië wordt de sojaboon als peulvrucht verkocht. In Indonesië wordt er een drank van gemaakt. In dit land wordt de sojaboon kacang hijau genoemd wat men zou kunnen vertalen met groene pinda. De sojaboon wordt vermengt met suiker en water om vervolgens als klein pakje verkocht te worden op dezelfde manier als we hier pakjes appelsap en sinaasappelsap met een rietje drinken. Deze zoete sojabonensap is groen van kleur. Daarnaast wordt er ook een pap gemaakt van kacang hijau. Op deze manier kan men makkelijk de dag beginnen met het eten van 100 a 200 gram hele sojabonen. In Azië eet men 10 maal zoveel sojabonen als in het westen. De sojaboon wordt zelfs beter verteerd in Aziaten. Het isoflavoon daidzaïne uit de sojaboon wordt door Aziaten opgenomen met een effectiviteit van 50-60% terwijl het metabolisme van westerlingen niet verder komt dan een opname van 25-30%. Een frappant feit is dat vegetariërs tweemaal zoveel daidzaïne opnemen dan vleeseters.

Rechts zie je mungbonencurry en links kikkererwten; zo zijn peulvruchten gezond / Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsRechts zie je mungbonencurry en links kikkererwten; zo zijn peulvruchten gezond / Bron: Onbekend / Wikimedia Commons

De peulvrucht soja heeft geneeskracht

Alle hieronder vermelde geneeskrachtige eigenschappen die aan soja worden toegeschreven gelden voor de hele peulvrucht die in Nederland niet verkocht wordt behalve in enkele Aziatische toko´s. In sommige alinea´s staat extra het onderscheid tussen werking van geraffineerde soja en de hele soja-peulvrucht vermeld.

Soja tegen hart- en vaatziekten

Sojabonen zijn goed voor het hart. In de sojaboon zitten verschillende gezonde peptiden: lunasinen, defensinen, glycinine en beta-glycynine. Dit zijn zeer recent ontdekte stoffen die over allerlei positieve eigenschappen beschikken. De bloeddruk wordt beter gereguleerd, het bloedsuikerniveau wordt beter gecontroleerd en de immuunfunctie van het lichaam wordt erdoor verbeterd. Een onderzoek van de universiteit van Kentucky wees uit dat het dagelijks eten van 30 gram soja goed werkt tegen ischemische hartklachten; dat zijn hartproblemen die worden veroorzaakt door vernauwingen in de kransslagaders. In de sojaboon zitten sojasaponinen waarvan is komen vast te staan dat ze de oxydatie van cholesterol tegen gaan zodat de bloedvatwanden minder snel dicht slibben.

Fytonutriënten in de sojaboon

Genisteïne is een isoflavoon die kanker bestrijdt. Deze antioxidant zit volop in de sojaboon. Deze isoflavoon verbetert de functies van verschillende enzymen in het lichaam waardoor de antioxidanteigenschappen nog groter worden. Een andere fytonutriëntengroep zijn de polyfenolen. Deze zijn ook ruim voorradig in het sojaboontje; koffiezuur, galluszuur, ferulazuur, hydroxykaneelzuur en sinapinzuur zitten in deze kleine, groene peulvrucht.

In Japan gooien ze bonen tijdens een traditioneel ritueel / Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsIn Japan gooien ze bonen tijdens een traditioneel ritueel / Bron: Onbekend / Wikimedia Commons

Geraffineerde sojaproducten verhogen risico op kanker

Alhoewel van genisteïne wordt gezegd dat het kanker bestrijdt is er veel ophef en onduidelijkheid over de relatie van soja tot het krijgen van kanker. Sommige wetenschappers zeggen dat soja kanker voorkomt anderen zeggen dat soja de kans op kanker vergroot. Maar dit geldt enkel voor de geïsoleerde isoflavonen, niet voor isoflavonen die verscholen liggen in de peulvrucht zelf. Er zitten zeer veel bio-identieke hormonen in geraffineerde sojaproducten, hormonen die oestrogenen imiteren. Wanneer je deze teveel eet dan ontstaat er een verhoogd risico op borstkanker. Alleen tempeh, miso en traditioneel gemaakte tofu zijn goed tegen kanker.

Voor osteoporose geldt dat de hele boon een gezonde invloed heeft op de botten. In elk wetenschappelijk onderzoek heeft de geraffineerde soja gefaald om een positieve werking op de botten aan te tonen.

Gezonde en ongezonde soja

Ongezonde westerse sojaproducten: Sojamelk, sojaolie, sojamargarine, sojakaas, soja-ijs, soja-yogurt, vegetarische burgers en alle andere producten waarvan op het etiket staat dat ze soja bevatten in de vorm van sojameel, soja-eiwtitten, etcetera.
Gezonde oosterse sojaproducten: kacang hijau, taugé, sojabonenpap (bubur kacang hijau), tempeh, ketjap sojasaus en miso.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De herkomst van de sojaboon en gebruik in de keukenDe herkomst van de sojaboon en gebruik in de keukenSoja is in de Nederlandse keuken steeds meer ingeburgerd geraakt. Althans de bekendheid met het bestaan van dit product…
Soja, gezond maar niet overdrijvenSojabonen zijn zeker gezond. Maar, zijn we niet aan het overdrijven? Sojamelk, sojadrank, sojadessert, tofu, tahoe, temp…
De oorsprong en populariteit van sojamelkWat is de oorsprong van soja? Hoe wordt sojamelk gemaakt en hoe is zij populair geworden? Welke soja producten kan ik op…
Het verschil tussen tofu en tahoeHet verschil tussen tofu en tahoeDe vraag wat het verschil is tussen tofu en tahoe is een strikvraag. Het is namelijk precies hetzelfde, alleen wordt er…
Sojaproducten eten ter preventie tegen kankerSojaproducten eten ter preventie tegen kankerSojaproducten nemen in Nederland in het begin van de eenentwintigste eeuw sterk in populariteit toe. Soja is een prima v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van sojabonen als peulvrucht"

Reacties

Tamara, 23-09-2016 12:23 #3
Ik vind het jammer om te lezen dat er gezegd wordt door de schrijver dat sojamelk, pudding, kaas enz. westerse producten zijn. Juist in China worden deze producten al decennia lang gemaakt en geconsumeerd, zij hebben het ook geïntroduceerd in bv Nederland. Ik heb heel lang in China gewoond en tussen Chinese geleefd, kinderen groeien daar op met sojamelk en echt niet met verse, gewoon met de sojamelk zoals wij die kennen. Door deze mis informatie kan ik de rest van het artikel ook niet serieus nemen. Jammer het had een interessant artikel kunnen zijn. Tip doe echt onderzoek voordat je een stuk schrijft.
Mvg Tamara

Marion Verboom, 25-08-2016 19:45 #2
Tegenwoordig zijn sojaboontjes ook te verkrijgen bij de grote AH's. Wel tegen de hoofdprijs natuurlijk. 😕 Maar ze zijn erg lekker! Omdat ik minder koolhydraten met een hoge glycemische waarde wil eten, ben ik op zoek naar alternatieven voor de ons bekende bami en spaghetti van tarwe. Nu vond ik vandaag zomaar:
- spaghetti, gemaakt van organische soja bonen
- fettuccine, gemaakt van organische soja- & mungbonen & water.

Kan ik deze alternatieven voor "pasta" tot de gezonde varianten rekenen, of behoren ze tot de de ongezonde raffinaties?
Met vriendelijke groet, Marion Verboom Reactie infoteur, 26-08-2016
Het is een trend dat relatief onbekende voedselsoorten die ik in artikelen heb beschreven een aantal jaar geleden, anno 2016 ineens wel bij supermarkten te koop zijn.

Het antwoord op de vraag of deze pasta een gezonde variant is, moet ik je schuldig blijven. Ik ken het productieproces van die pasta niet. De kans is aanwezig dat je vraag het antwoord is, maw dat het productieproces van raffinage het bewerkte product veel minder gezond maakt dan dat beweerd wordt op de verpakking. Je kunt het wel zelf proberen en eventueel het verschil ervaren. Wat je ook kunt doen is veel vezels in de vorm van groenten bij de pasta eten. En neem er een salade bij bij rauwe uien of sjalotten. Die groenten helpen om de bloedsuikerspiegel te reguleren.

G. Nijhoff, 04-05-2013 17:56 #1
Beste mevr of meneer,
Aangezien ik een nierziekte heb mag ik niet teveel kalium. Ik zou daarom graag willen weten hoeveel kalium de mungbonen bevatten en of dat in gekookte vorm is. Ik kan dit nergens vinden op internet. Kunt u mij hier in helpen?
Met vriendelijke groeten,
Gilia Nijhoff Reactie infoteur, 05-05-2013
Beste Gilia,
In mungbonen zit in vergelijking met andere bonen relatief weinig kalium. Er zit nog minder kalium in als de bonen worden gekookt. Je kunt ze ook eerst laten ontspruiten en dan koken; dan bevatten ze nog iets minder kalium. Over het algemeen zit in 100 gram mungbonen ongeveer 6% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan kalium.

Als je zelf verder op internet wilt zoeken zou je het in het Engels kunnen proberen; ´kalium´ is ´potassium´ in het Engels. Overigens zit er een verschil in mungbonen en sojabonen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-04-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!