InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van postelein

De geneeskracht van postelein

De geneeskracht van postelein Postelein beschikt verrassend genoeg over meer omega3 vetten dan visolie. Postelein is de groente met het meeste omega3 vet van alle groenten. Dit geldt vooral voor zomerpostelein, want winterpostelein bevat iets minder voedingsstoffen. Het eten van postelein was vroeger heel gewoon maar is na de Middeleeuwen in onbruik geraakt. Tegenwoordig is het weer helemaal in om postelein te eten.
Botanische tekening postelein / Bron: Publiek domein / Wikimedia CommonsBotanische tekening postelein / Bron: Publiek domein / Wikimedia Commons

Inhoud:

Postelein in de oudheid

De oude Grieken gebruikten al postelein als geneesmiddel. Hippocrates schreef postelein voor om koortsen te genezen. Vrouwenkwalen, maagpijn en aambeien werden ook genezen door Hippocrates met deze groene bladgroente. Hij adviseerde ook de blaadjes op een open wond te leggen opdat de wond sneller zou helen. De oude Romeinen gebruikten postelein als groente. De oude Egyptenaren aten ook postelein.

Eetbaar posteleinbloemetje / Bron: KENPEI / Wikimedia CommonsEetbaar posteleinbloemetje / Bron: KENPEI / Wikimedia Commons

Vitaminen postelein

In postelein zit opvallend veel vitamine A. In 100 gram postelein zit 44% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) voor deze vitamine die goed is voor het gezichtsvermogen. Vitamine A is een sterke antioxidant, net zoals vitamine C waarvan er 35% van de ADH in een onsje postelein zit. Overige vitaminen in deze zogenaamde Oud Hollandse groente zijn: riboflavine of B2 (9% ADH), pirydoxine (6% ADH), thiamine of B1 (4% ADH), foliumzuur of B11 (3% ADH) en niacine of B1 (3% ADH).

Mineralen postelein

Postelein is een groente die boordevol ijzer zit. Een ons van deze klein bebladerde groente is goed voor 25% van de ADH aan ijzer. Voor magnesium geldt een ADH-percentage van 17% en mangaan zit met 13% van de ADH in deze groente. Overige mineralen die zich hebben genesteld in deze delicatesse onder de groentensoorten zijn koper (13% ADH), kalium (11% ADH), calcium (7% ADH), fosfor (6% ADH) en natriumchloride oftewel zout (3% ADH).

Postelein / Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsPostelein / Bron: Onbekend / Wikimedia Commons
Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen zijn ontleend aan het boek Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaard naslagwerk in de fytotherapie.

Omega3 vetten in postelein

Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat omega3 vetzuren goed zijn voor het hart. Er ontstaat minder aderverkalking als vaak omega3 vetten in de vorm van ALA-vetzuren worden gegeten. ALA-vetzuur in postelein, wat staat voor alfalinoleenzuur, is daarnaast zeer goed voor de hersenen. Voor mensen die last van een depressie hebben wordt voedsel met omega3vetten aangeraden. Zomerpostelein past uitstekend in voeding tegen depressie. De hersenen bestaan voor een groot deel uit vetten; daarom kunnen gezonde vetten gezond zijn voor de hersenen. Mensen die last hebben van ADHD wordt aangeraden meer omega3vetten te eten. Zomerpostelein kan daarbij goed helpen. Autisme kan om dezelfde reden worden tegen gegaan door postelein te eten.

Postelein: breinvoedsel

Omega3vetten zijn goed voor het brein en helpen mee een depressie te bestrijden. Daarnaast bevat postelein nog meer stoffen die de hersenen beter doen werken. Zo zit er het aminozuur tryptofaan en fenylalaline in. Ook magnesium, calcium en kalium zijn goed om een depressie tegen te gaan. Een depressie met voedsel genezen is vaak beter dan het gebruik van medicijnen met sterke bijwerkingen. Fytotherapeuten zullen adviseren om meerdere voedselsoorten te gebruiken om een depressie het hoofd te bieden. In walnoten, sesamzaad en lijnzaad zit ook veel omega3 vetten. Bovendien is voedsel dat goed is voor de haarvaten in de hersenen ook erg belangrijk. Hiervoor kan knoflook of een ginkgo biloba-preparaat een adequaat middel zijn. Door zijn medicinale werkingen voor de hersens valt postelein onder het krachtvoor voor het denkvermogen.

Posteleinblaadjes / Bron: Maderibeyza / Wikimedia CommonsPosteleinblaadjes / Bron: Maderibeyza / Wikimedia Commons

Postelein goed voor de lever

Het aminozuur cysteïne, glutaminezuur en glycine vormen samen de bouwstenen van glutathion. Deze stof zit in vrijwel alle lichaamscellen maar het meest in de levercellen. Hierdoor is postelein extra goed voor de opbouw van een sterke lever. Glutathion is belangrijk voor de afvoer van zware metalen en andere gifstoffen in het lichaam.

Postelein tegen ontstekingen

Glutathion wat gemaakt kan worden door het lichaam uit stoffen in postelein is waarschijnlijk het allersterkste antioxidant waarover ons lichaam beschikt. Antioxidanten voorkomen ontstekingen op celniveau. Deze ontstekingen zijn de beginoorzaak van vele degeneratieve ziekten zoals kanker en hart- en vaatziekten.

Postelein tegen brandend maagzuur

In postelein zitten veel slijmstoffen. Deze stoffen werken als emolliens en verzachten de slijmvliezen van maag en darmen. Hierdoor werkt postelein actief brandend maagzuur, gastritis of maagwandontsteking, enteritis of darmontsteking en diarree. Hiermee wordt bevestigt dat Hippocrates het aan het rechte eind had toen hij postelein voorschreef tegen maagpijn.

Overige medicinale werkingen

Verder werkt postelein bloedzuiverend. Het kan wormen verdrijven uit het lichaam. Het is door de aanwezige omega3 vetzuren goed voor het zenuwstelsel en het immuunsysteem. Ook de huid is gebaat bij postelein. Op deze punten heeft Hippocrates het wederom goed gezien wat betreft de koortswerendheid en de wondhelende eigenschappen van postelein.

Eettips postelein

Postelein kan rauw als sla worden gegeten. Je kunt postelein als alternatief slablad gebruiken in iedere salade. Op Kreta eet men graag postelein vermengd met yoghurt als salade. Postelein kun je in een soep tegen komen. Je kunt het rauw toevoegen aan een aardappelpuree om een stamppot postelein te creëren. Voor een bijgerecht is postelein zeer geschikt. Deze groente hoeft niet of slechts kort gekookt te worden. Blancheren is goed genoeg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van zomerposteleinZomerpostelein is een groente die op vele plekken ter wereld in het wild groeit. Daarnaast worden er meer dan 40 soorten…
Postelein en WinterposteleinWelke plant groeit zo gemakkelijk en voorziet ons juist in de winter van zacht, smakelijk groen. Het antwoord is winterp…
Postelein, een poortje naar gezondheidEr groeit Postelein in mijn tuin. Een onkruid dat bij ons steeds meer voor komt en dat zich ontpopt tot een gezonde plan…
Hart en omega-3-vetzurenEPA en DHA, de lange keten omega-3-vetzuren uit visolie, gaan hartritmestoornissen waaronder atrium- en ventrikelfibrill…
Groenten: BladgroentenGroenten: BladgroentenBladgroenten zijn de groenten waarbij voornamelijk alleen het blad wordt gegeten. De meeste bladgroenten zijn zowel gesc…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van postelein"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!