InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De verschillende soorten citrusfruit

De verschillende soorten citrusfruit

De verschillende soorten citrusfruit Citrusfruit is er in verschillende vormen, maten, kleuren en smaken. Het meeste citrusfruit komt uit de regio Zuidoost Azië. Citrusfruit is een ideaal fruit om sap van te maken. In het westen persen we citrusvruchten uit en drinken die zo op maar in Azië wordt het vaak vermengd met suikerwater en ijs. Zo krijg je een dorstlessende drank.

Grapefruit

De grapefruit heeft een roze-rode schil. de grapefruit smaakt licht bitter. Zoals vele bittere stoffen helpt grapefruit mee om malaria te voorkomen. Deze parasiet gaat dood als er veel bittere stoffen in het bloed zitten. Grapefruit is een lekkere frisse citrusvrucht die puur opgegeten kan worden. Sommige mensen doen er liever wat suiker bij om de bittere smaak te maskeren.

Mandarijn

De mandarijn is lekker zoet. Hij heeft een knaloranje schil. De meeste mandarijnen in de supermarkt zijn bewerkt met een chemische stof zodat de schil makkelijker loslaat van de vrucht. Bij het pellen kan deze chemische gifstof aan je handen komen. Sommige mensen krijgen daardoor eczeem. Als je geen bespoten mandarijntje wilt eten moet je mandarijnen enkel in een biologische winkel kopen.

Sinaasappel / Bron: Dvortygirl / Wikimedia CommonsSinaasappel / Bron: Dvortygirl / Wikimedia Commons

Sinaasappel

Sinaasappel kan zowel zoet als zurig zijn. Zij sap is meestal oranje maar er bestaan ook rode sinaasappelsap die van bloedsinaasappelen wordt gemaakt. De sinaasappel is over het algemeen de meest gezonde citrusvrucht Er bestaan verschillende soorten sinaasappel. In Europa is de schil van de sinaasappel altijd oranje maar in Zuidoost-Azië kom je vrijwel alleen sinaasappels met groene schillen tegen.

Citroen

Citroen is vooral erg zuur. Zijn sap is vaak geel. Citroen is supergezond. In de keuken wordt hij vaak gebruikt als vervanger van azijn. Niet veel mensen kunnen een citroen pellen en zo opeten. Citroenen worden vaak gebruikt om een geschilde appel mee te besprenkelen zodat deze niet bruin kleurt.

Limoen

De limoen is iets kleiner dan de citroen en rond, althans,sommige soorten limoen zijn helemaal rond en andere zoals op de foto zijn eivormig. Hij is een klein beetje zoeter dan citroen maar nog altijd erg zuur. Het is een lekkere fruitsoort om een drank van te maken. In tropische landen persen ze een paar limoenen uit en doen er heet water, wat vermengd is met suiker, overheen. Dit wordt vervolgens in een glas gevuld met ijsblokjes gedaan. Zo krijg je een verse ijskoude limoendrank die heerlijk verfrissend smaakt.

Pomelo

Pomelo is een Israëlische uitvinding. Hij is nog niet helemaal aangeslagen. Dat kan zijn omdat het een relatief dure vrucht is maar het kan ook zijn dat mensen producten uit Israël principieel boycotten omdat ze het niet eens zijn met de Israëlische politiek ten opzichte van de Palestijnen. Pomelo is een grote vrucht maar het heeft wel een zeer dikke schil waardoor je veel minder vruchtvlees krijgt dan je zou verwachten.

Ugli

De ugli ziet er foeilelijk uit. Hij komt oorspronkelijk uit Jamaica en is een kruising tussen grapefruit, sinaasappel en mandarijn. De schil is geel met groene vlekken en vaak zwarte spikkels. In Engelstalige landen wordt het een Jamaicaanse tangelo genoemd. Hij smaakt niet heel bijzonder; de smaak hangt tussen sinaasappel en mandarijn in.

Pompelmoes

Pompelmoes is de reus onder de citrusvruchten. Hij groeit op eilanden in de Stille Oceaan en in Zuidoost-Azië. Hij kan zo groot worden als een voetbal. Een halve pompelmoes is genoeg voor twee glazen verse pompelmoessap. Het smaakt heerlijk fris en licht bitter, zuur en zoet tegelijk. Waarschijnlijk is dit de lekkerste citrusvrucht. Hij wordt niet veel verbouwd en is daarom zelden in Nederland te koop. Je moet er ver voor reizen om de pompelmoes te proeven.

Minneola

De minneola is een kruiding tussen mandarijn en grapefruit. Hij is in 1931 ontstaan in een laboratorium in Florida. Hij is niet helemaal rond maar kan herkend worden aan zijn neusje. Je kunt ook zeggen dat hij een belvorm heeft. In de V.S. wordt deze vrucht soms de honeybell genoemd. Minneola is makkelijk pelbaar en zoetsappig.

Kumquat

Een kumquat is familie van de citrusvruchten. Hij is kleiner dan een limoen en heeft een eetbare schil. Er zijn verschillende soorten kumquats zoals de ovaalvormige fortunella margarita, de ronde kumquat of maruni kumquat of mogani kumquat en de belvormige fukushu kumquat. Kumquat wordt meestal zo gegeten als snackfruit maar in sommige delen van Zuidoost-Azië, waar de vrucht vooral voorkomt, wordt kumquat ingezouten. Een andere manier om het te eten is kumquat koken. Daarnaast wordt de kumquat gedroogd om later als snoepje te worden opgegeten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Ugli, een lelijke citrusvruchtEen Ugli is een lelijk stuk fruit. Vandaar de gekozen naam. De Ugli is een kruising tussen een Grapefruit, Sinaasappel e…
Fruit: CitrusvruchtenCitrusvruchten zijn zeer lang houdbaar. Wel zijn citrusvruchten zeer gevoelig voor lage temperatuur bederf. Citrusvrucht…
Citrusfruit is veelzijdig, en ook in Nederland te kwekenCitrusfruit is veelzijdig, en ook in Nederland te kwekenCitrusfruit is fruit wat in Nederland wordt ingevoerd en waar we veel gebruik van maken voor verschillende doeleinden. V…
Pomelo, gezond alternatief of zinloze milieuverspilling?Pomelo´s kunnen voor verwarring zorgen voor vertalers omdat pomelo in het Engels staat voor grapefruit en in het Spaans…
De geneeskracht van citrusfruitCitrusfruit is een betere dorstlesser dan frisdrank. Het is een sappige fruitsoort die vrijwel iedereen kan waarderen. C…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Böhringer friedrich / Wikimedia Commons
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Ugli_fruit
  • http://www.fao.org/docrep/x2650T/x2650t03.htm
  • http://www.steadyhealth.com/articles/Health_Benefits_of_Citrus_Fruits__Oranges__Grapefruits__Lemons_and_Limes_a1141.html
  • http://www.thefruitpages.com/oranges.shtml
  • Foto bovenaan: wikimedia commons
  • Overige foto´s: Tom008
  • Afbeelding bron 1: Dvortygirl / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "De verschillende soorten citrusfruit"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 03-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!