InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Jawel... zo gezond zijn "paranoten"...!

Jawel... zo gezond zijn "paranoten"...!

Jawel... zo gezond zijn "paranoten"...! Daar paranoten gezonde voedingsmiddelen bevatten zoals o.a. selenium, dat een spoorelement is met krachtige antioxidante eigenschappen, is dat een groot nodige dagelijkse aanvulling om onze cellen en weefsels te helpen gezond houden. Paranoten zijn dus belangrijk in ons dagelijks voedingspatroon. Daarom is het goed om regelmatig paranoten te eten voor onze dagelijks behoeften!

Hoeveel paranoten mag men zoal per dag eten?

Omdat paranoten zowel als vele andere noten tamelijk veel vet bevatten: zo'n 67 gram (waarvan 15 verzadigd) en tevens 679 calorieën en 15 gram eiwitten per 100 gram, mag men hiervan zeker niet teveel eten. Wanneer men paranoten gebruikt als tussendoortje, moet men zich wel beperken tot zo'n 70 gram per dag. Door dagelijks twee tot zes paranoten te eten komt men wel tegemoet aan de nodige selenium behoeften. Bewaar deze goed afgesloten en droog, want ze zijn maar enkele weken houdbaar, terwijl andere noten wel drie à vier maanden bewaard kunnen worden.

Hoe ziet de paranoot eruit?

De paranoot heeft de vorm van een halve maan. Deze paranoten zitten opgeslagen in een ronde kegelvormige harde hulst, met zo'n tien tot dertig noten naast elkaar. Wanneer deze hulst wordt opengeslagen, liggen de paranoten als sinaasappelpartjes erin opgeslagen. Deze zijn blank met een donkerbruin omhulsel. De herkomst van deze noot was de stad Para in Brazilië. Vandaar de naam paranoot.

Mag men ook geroosterde paranoten kopen?

Koop liever geen geroosterde paranoten, omdat deze -om ze houdbaar te maken- door hoge temperaturen, de weldadige meervoudige onverzadigde vetzuren omzet in transvetten. Heeft u liever een geroosterde smaak, dan kunt u de noten beter zelf roosteren op bakpapier, 15 tot 20 minuten op 150°C.

Waarvoor kunnen paranoten van dienst zijn?

Omdat paranoten vooral omega-6-vetzuren bevatten, zijn deze een goede bron van bepaalde vitaminen en mineralen, zoals:
  • Vitamine E,
  • Thiamine,
  • Niacine,
  • Koper,
  • Fosfor,
  • Magnesium,
  • Calcium,
  • Mangaan,
  • Selenium.

Paranoten kunnen een preventieve rol spelen bij de ontwikkeling van kankers. Zij zijn een goede bron van antioxidanten, omdat zij het mineraal selenium bevatten. Verschillende studies hebben aangetoond dat deze stoffen een remmende invloed hebben op de celindeling, en eventueel ook op de vorming van kwaadaardige tumoren. Het hoge gehalte aan selenium in de paranoten is uniek, dat maakt dat de antioxidanten het lichaam beter kunnen beschermen tegen de ontwikkeling van kankers, zoals: borst- long- en prostaatkanker.

Waarin worden paranoten verwerkt?

Een paar paranoten zijn al een maaltijd op zich, omdat deze veel goede voedingsstoffen bevatten. Ook paranoten, zowel als andere noten, kunnen, mits ongebrand en ongezout, wel gewassen en geweekt voor gebruik in rauwe gerechten. Daarbij kunnen ze niet alleen in hartige gerechten, maar ook in zoete gerechten worden gebruikt. Eet smakelijk!
© 2012 - 2014 Enza_9o-, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Info: Gezondheid & Wellness.
  • Bodywell.

Reageer op het artikel "Jawel... zo gezond zijn "paranoten"...!"

Infoteur: Enza_9o-
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!