InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van gevlekt longkruid

De geneeskracht van gevlekt longkruid

De geneeskracht van gevlekt longkruid Gevlekt longkruid is niet alleen een mooie plant om te zien maar het heeft bovendien een geneeskrachtige werking. Je kunt het eten als groente en je kunt er thee van zetten. Longkruid is al eeuwenlang bekend om zijn geneeskrachtige werking om zweet uit te drijven en het is, zoals de naam reeds vermeldt, goed voor de longen.
Botanische tekening longkruid
Botanische tekening longkruid

Inhoud:

Longkruid past in elke tuin

Longkruid is een goede en mooie bodembedekker die in elke tuin past. Het is een makkelijke, groenblijvende plant in de vaste kruidentuin. Het liefst groeit het op kalkrijke grond in de schaduw. Het bloemetje begint met een rode kleur en wordt later langzaam blauw. Een stadstuin is wat schaduw betreft ideaal. Longkruid is al eeuwenlang een geneeskruid. In het Latijn betekent deze plant pulmonaria officinalis. Andere namen voor deze plant zijn onze vrouwen speenkruid, onze-lieve-vrouwenmelk, vlekkenkruid, wolvenkruid, wrangwortel, wolvensla, wrangkruid en spineaalkruid.

Rode en blauwe bloemetjes van longkruid
Rode en blauwe bloemetjes van longkruid

Longkruid en de signatuurleer

Pulmonaria betekent long in het Latijns en het blad heeft een beetje de eivorige vorm van een long. Volgens de signatuurleer zeggen bladvorm en de witte vlekjes op het blad iets over de longblaasjes; vandaar dat het goed is voor de longen. In de signatuurleer geven uiterlijke eigenschappen de medicinale werking van een plant aan. Officinalis betekent: uit de werkplaats van de apotheker. Alle planten met de naam officinalis werden vroeger als geneeskruid beschouwd. Wetenschappelijk onderzoek heeft bevestigd dat gevlekt longkruid goed werkt tegen allerlei longaandoeningen.

Longkruid en zijn geneeskracht

De sage vertelt dat Maria Jezus borstvoeding gaf maar er enkele druppels vielen op de bladeren van longkruid. Sindsdien hadden de bladeren witte vlekjes en een geneeskrachtige werking. Longkruid bevat slijmstoffen, minerale substanties waaronder kiezelzuur, allantoïne en looistoffen. Daarnaast bevat het plantje de flavonoïden kaemferol en quercetine, wat een sterke antioxidantwerking heeft. Er zitten ook saponinen en koolhydraten waaronder fructanen in.

Longkruid tegen bronchitis

Longkruid wordt in de fytotherapie gebruikt om de longaandoening bronchitis tegen te gaan. Zowel acute als chronische bronchitis kunnen met longkruid worden bestreden. Een andere toepassing is bij kinderen met COPD(chronische luchtwegenaandoeningen). Het helpt vooral voor het versterken van het bindweefsel, en tegen emfyseen en bloedspuwing. Longkruid werkt verzachtend, slijmoplossend en hoestbedarend.

Bladeren met wittige stippen van longkruid

Longkruid om zweet af te drijven

In de volksgeneeskunde werd longkruid gebruikt om zweet af te drijven als men griep had. Deze werking wordt in medische termen sudoferisch genoemd en wetenschappelijk onderzoek bevestigt inderdaad de zweetverdrijvende werking. Het kruid is ook antidiuretisch, wat wil zeggen dat het vocht afdrijft. Het kan worden ingezet als men diarree heeft.

Uitwendige toepassing longkruid

Een strottenhoofdontsteking met heesheid wordt tegen gegaan door het spoelen met lauw longkruidafkooksel. Je kunt longkruidthee gewoon drinken. Gebruik dan 1.5 gram per kopje en laat het 10 minuten trekken. Een aftreksel wordt gebruikt tegen aambeien. Dit aftreksel kun je maken door 2 theelepeltjes verkruimeld kruid in een kopje water te laten weken. Wanneer je een aftreksel inwendig wilt gebruiken moet je maar één theelepeltje longkruid gebruiken. Andere uitwendige toepassingen zijn: een aftreksel op vermoeide ogen doen, aftreksel over een geschilferde huid doen of een huid met kloven en winterhanden- en tenen met een aftreksel inwrijven.

Longkruid kun je eten als groente. Het is een lekkere wilde groente in salades en soepen.

Consulteer de fytotherapeut

Wie longkruid als geneesmiddel wilt gebruiken kan het best een consult nemen bij een fytotherapeut. Extracten van longkruid en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders en capsules dienen enkel op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover adviseren. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van longkruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt veel gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

© 2012 - 2014 Tom008, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voorjaarsbloeiende vaste plantenAls de zon eenmaal wat vaker gaat schijnen en de temperatuur wat hoger wordt, dan beginnen de tuinkriebels al snel op te…
Het hele jaar eten uit de natuurHet hele jaar eten uit de natuurPraktische voorbeelden van eten uit de natuur per seizoen en naar gebruik. Het hele jaar eten en drinken uit de natuur i…
Planten van bomen, hagen/struikenPlanten van bomen, hagen/struikenDe tuin krijgt vorm en structuur door het planten van bomen, hagen en struiken. Omdat het geheel niet in één keer te ove…
Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!Overmatig zweten kan tot veel frustratie en onzekerheid leiden. "Kan ik dit shirtje wel aan? Heb ik zweetvlekken?" Hoe k…
Bronnen en referenties
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst(blz459)
  • Blóte-Obbes, De Geurende Kruidhof
  • Foto´s: wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van gevlekt longkruid"

Reactie

Pg Blouw, 29-05-2013 22:45 #1
Wil graag weten waar longkruit thee te kopen is.

Infoteur: Tom008
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Kruiden en gezondheid
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!