InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van brandnetel

De geneeskracht van brandnetel

De geneeskracht van brandnetel Brandnetel is een heerlijke wilde groente. Daarnaast is deze prikkelbare plant een sterk geneeskrachtig kruid met een ruime verscheidenheid aan medicinale werkingen. Brandnetel is reeds duizenden jaren een geneeskruid. Hij komt oorspronkelijk uit Afrika en Azië en is tegenwoordig in heel de wereld te vinden. In het Latijn heet de plant urtica dioca. Urtica betekent branden en dioca tweehuizig, wat slaat op het feit dat een plant zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen bezit. Branden slaat uiteraard op het prikkende gevoel als je het blad vast pakt.

Inhoud:

Brandnetel in de antieke tijd

De Griekse geneesheer Hippocrates uit het oude Griekenland, roemde de brandnetel om zijn diuretische eigenschappen en hij wist twee en een halve millenia geleden al dat de brandnetel als groente zeer voedzaam is. De antieke Romeinen waaronder Dioscorides, een Griekse geneesheer die voor de Romeinen werkte, hebben brandnetel beschreven als een geneesmiddel tegen verrekkingen, hondenbeten en giftige dierenbeten. Plinius de Oudere zag in dat de plant zo gezond was dat het verkoudheden buiten de deur kon houden. In het voorjaar was brandnetel om zijn grote voedzaamheid een extra geliefde groente. De Romeinen gebruikten brandnetel eveneens als een afrodisiac.

Brandnetel in de Middeleeuwen

In de Middeleeuwen werd brandnetel gebruikt tegen reumatische klachten. Het was een ingrediënt van liefdesdranken en Hildgard van Bingen vergeleek het netelvuur met liefdesvuur. Het werd aangewend om de bloedzuiverende werking. In de signatuurleer, de leer die ervan uitgaat dat het uiterlijk van een plant iets over de medicinale werking zegt, wordt gezegd dat de behaarde bladeren vertellen dat het goed is voor het haar en de haargroei.

Brandnetel in de Renaissance

Rembert Dodoens, de baanbrekende kruidenwetenschapper uit de 17e eeuw, schreef dat de brandnetel vochtafdrijvend was, menstruatiebevorderend en het hielp tegen zwellingen zoals een zwelling van de huig. Verder had het volgens Dodoens een stelpende werking op bloedingen. Het werd vooral tegen neusbloeding gebruikt.

Brandnetel in de moderne tijd

In de moderne tijd hebben Alfred Vogel, een Zwitsers kruidengeneeskundige en Mellie Uyldert brandnetel aangewezen als middel tegen voorjaarsmoeheid, bloedarmoede en huiduitslag. De plant is in de Tweede Wereldoorlog gebruikt als voedsel toen er te weinig eten voorradig was. Je kunt ermee zelf kruidenthee maken, soep van koken of het bereiden zoals je spinazie in de maaltijd verwerkt.

Brandnetel goed voor haar en huid

De meeste medicinale werkingen uit de geschiedenis worden onderschreven door hedendaags wetenschappelijk onderzoek. De eerste geneeskrachtige eigenschap die in dit artikel behandeld wordt is het feit dat brandnetel goed is voor de huid. Het voorkomt en geneest huiduitslag, steenpuisten, acné, zweren en het gaat vette huid en haren tegen. Dat komt vooral door de hoge percentages foliumzuur of B11, B2(riboflavine), B5(pantthatheenzuur), calcium, zink, silicium en zwavel. Voor huid en haar helpt het zowel inwendig als uitwendig gebruik. Het is goed om brandnetel te eten of te drinken als brandnetelthee, of lotion dan wel tonicum op basis van brandnetel te gebruiken om de huid en het haar mee in te wrijven.

Goed om aan te sterken

Omdat brandnetel barst van de voedingsnutriënten is het een zeer goede plant tegen anemie of bloedarmoede, mineraaltekorten, zwakte, ouderdomszwakte, beenkrampen, voorjaarsmoeheid of na tijdens het herstel van een langdurige ziekte. Het werkt remineraliserend omdat het ijzer, silicium, calcium, kalium, boron, natrium, koper, magnesium, zink, zwavel, mangaan, chroom en nitraten bevat. Het helpt urinezuur uit het lichaam te verwijderen en is daardoor een geneesmiddel tegen jicht, artrose en reumatoíde artritis. Voor zwangere vrouwen is het extra goed om brandnetel te eten; het is een vitaliserend en remineraliserend tonicum en een uitmuntende bron van plantaardig ijzer..

Brandnetel onder microscoop / Bron: Pancrat / Wikimedia CommonsBrandnetel onder microscoop / Bron: Pancrat / Wikimedia Commons

Brandnetel goed tegen hooikoorts

Brandnetel is een versterkende plant tegen allergische aandoeningen zoals huisstofmijtallergie, hooikoorts en neusslijmvliesontsteking. Dat komt vooral door de immuunverbeterende werking van brandnetel. Er zitten onder andere de vitaminen A, C, B1, B2, B5, B11(foliumzuur) en vitamine E en K in. Daarnaast zit er biotine, looistoffen, eiwitten en een hele rits andere fytonutriënten waaronder kaemferol en quercetine.

Brandnetel goed voor de spijsvertering

Brandnetel werkt spijsverteringbevorderend. Daarom wordt het ingezet tegen indigestie of dyspepsie. Lever- en galaandoeningen kunnen eveneens genezen door regelmatig brandnetel als medicijn te gebruiken. Iceterus, de medische term voor geelzucht, wordt genezen met brandnetel. Een galblaasontsteking en galwegenontsteking worden ook door het medicinaal gebruik van brandnetel verholpen. Het is een prima groente om te eten als je last hebt van chronische constipatie.

Brandnetel goed voor de botten

Broze nagels, kraakbeenslijtage en osteoporose worden door het innemen van brandnetel tegen gegaan. Met name boron levert aan de botopbouw een belangrijke bijdrage. Dit mineraal compenseert calciumverlies. De combinatie van boron, zwavel, zink, silicium en calcium is extra goed voor de botten.

Brandnetel in de natuur / Bron: Trish Steel / Wikimedia CommonsBrandnetel in de natuur / Bron: Trish Steel / Wikimedia Commons

Brandnetelwortel tegen plasproblemen

Sinds enkele jaren weten we dat de wortel van brandnetel goed is tegen ziekten die te maken hebben met het urineren. Brandnetelwortel vergemakkelijkt het plassen voor wie daar problemen mee heeft. Prostaathypertrofie, plasproblemen en prostatitis worden opgelost door brandnetelwortel medicinaal te hanteren. Mensen die frequent in kleine beetjes plassen, ´s nachts vaak het bed verlaten om te plassen, hun aandrang moeilijk kunnen bedwingen, het gevoel hebben niet alles te hebben uitgeplast, een zwakke of verspreide staal hebben of langdurig nadruppelen zijn geholpen door regelmatig brandnetelwortelthee te drinken of op een andere manier brandnetelwortel als medicijn in te nemen.

Consulteer de fytotherapeut

Wie brandnetel als geneesmiddel wilt gebruiken kan het best een consult nemen bij een fytotherapeut. Extracten van brandnetel en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders en capsules dienen enkel op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover adviseren. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van brandnetel zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt veel gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het nut van brandnetelIedereen weet dat een brandnetel bij aanraking een branderig en jeukend gevoel op de huid onstaat. Maar een brandnetel k…
De geneeskracht van brandnetelzaadDe geneeskracht van brandnetelzaadBrandnetelzaad kun je oogsten. Veel mensen zeggen dat je geen brandnetels meer moet eten als er zaad aan hangt maar het…
Gezonde haren met brandnetelsBrandnetel is vaak één van de vervelendste onkruidsoorten: het groeit snel en het uittrekken is geen pleziertje. Toch he…
Reuma en brandnetel, enkele onderzoekenReuma en brandnetel, enkele onderzoekenVoor chronische ouderdomskwalen zoals artrose zijn planten zoals brandnetel, moerasspirea en wilg traditioneel veel gebr…
Kruidengeneeskunde: brandnetelKruidengeneeskunde: brandnetelIs brandnetel gezond? Absoluut! De brandnetel, door velen beschouwd als een hardnekkig onkruid, is een plant die vele to…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van brandnetel"

Reacties

M., 09-02-2017 22:54 #5
Graag wil ik weten of brandnetelthee ook door kinderen gedronken kunnen worden ivm hun eczeem (2 en 4 jr).

H., 10-10-2016 15:23 #4
Hallo, '
ik heb een vraagje is de brandnetel goed voor de ziekte kanker. zo ja wilt u mij dan meer informatie geven hoe je het gebruikt etc. ik zie graag een reactie tegemoet!

alvast bedankt.

R., 20-07-2016 00:25 #3
Blijven de geneeskrachtige eigenschappen (oa de immuunverbeterende en remineraliserende werking) behouden bij verhitting, denk aan brandnetelthee (biologisch)?
Vriendelijke groet, R. Reactie infoteur, 02-09-2016
Bij kortstondige verhitting blijven vrijwel alle mineralen en geneeskrachtige eigenschappen behouden.

Hub Kuypers, 02-05-2016 02:24 #2
Ik wil meer weten over kruiden gezondheid ook wil ik meer weten over kruiden om ongedierte zoals katten vlooien op de katten zelf en in huis te vermijden. Reactie infoteur, 07-09-2016
Je zou kunnen denken aan het besprenkelen van katten of de vloer met water van lavendelolie of lavendelthee. Ook kan je proberen venkelzaadolie of venkelzaadthee te gebruiken. Dat kan helpen bij kattenvlooien.

K. van Oosten, 24-02-2015 11:24 #1
Goede dag.
Ik gebruik sinds enkele maanden 1 eetlepel brandnetelwortel per dag als thee tegen een vergrote prostaat en helpt prima. Mijn vraag is of er nog bijwerkingen aan zitten en of ik deze thee mag blijven gebruiken.
Mvgr. Reactie infoteur, 04-05-2015
Nee er zijn geen bijwerkingen.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 30-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Kruiden en gezondheid
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!